Kurvteknik - nedlägg - gaspådrag... däcksläpp?

Ok, hälsa din koppling från mig sen då =) Nä men visst går det att köra så men det var inte frågan utan snarare hur hårt folk pressar en kurva med bibehållet grepp. Sen att det går att ta en kurva i låg fart med hög växel är ju ingen raketforskning.

[Ironi mode: on]
Jag som åker lite vridstark hoj blir ju alldeles orolig nu när du låter som att du vet vad du pratar om!! Jag kan ligga på 3-4000 rpm i böj tom på bana för att slippa växla mitt i max nedlägg längre fram. Kommer min koppling brinna upp nu????
[Ironi mode: off]

Hur fan ska du lyckas slita mer på en koppling genom att köra på en högre växel?

[Ironi mode: on]
Jag som åker lite vridstark hoj blir ju alldeles orolig nu när du låter som att du vet vad du pratar om!! Jag kan ligga på 3-4000 rpm i böj tom på bana för att slippa växla mitt i max nedlägg längre fram. Kommer min koppling brinna upp nu????
[Ironi mode: off]

Hur fan ska du lyckas slita mer på en koppling genom att köra på en högre växel?

Så länge det inte slirar lär det inte slita men momentet på drivlinan torde precis som på en bil bli högre och är den tillräckligt trött så slirar det eller så ger sig något annat. Onormal/onödig belastning helt enkelt. Tillverkarna brukar skriva ned rek hastigheter per växel.

Så länge det inte slirar lär det inte slita men momentet på drivlinan torde precis som på en bil bli högre och är den tillräckligt trött så slirar det eller så ger sig något annat. Onormal/onödig belastning helt enkelt. Tillverkarna brukar skriva ned rek hastigheter per växel.

Och momentet på drivlinan skulle då slita onödigt på kopplingen eftersom vridet är betydligt lägre på låga varv menar du eller?

Svar nej, jag skulle inte växla ner till tvåan i 50 km /tim eftersom du har sånt vrid i 1000cc så du kan köra på sexan tom. i 50.
Ju högre växel du kör på ju lugnare beter sig hojen ju, jag kör bara på tvåan på bana när jag verkligen vill pressa hojen.På landsväg kör jag sällan på lägre växel än 3-4.

Jag använder både tvåan och ettan på landsväg. Dina råd är lite halvt korkade om jag skall vara ärlig. Allt beror väl på hur man kör och vad man vill ha ut av sin körning.

Mattias har en bra poäng i det han säger, får man problem skall man nog sänka hastigheten eller kolla över förhållandena. Det är svårt att teoretiskt säga hur man handlar vid olika typer av släpp/problem, allt handlar om en ganska - för de flesta av oss - lång inlärningskurva.

[YOUTUBE-ID]C7Lr1pG2y3g[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Och momentet på drivlinan skulle då slita onödigt på kopplingen eftersom vridet är betydligt lägre på låga varv menar du eller?

Nej det verkar inte logiskt. Hög växel/låg hastighet = större belastning på drivlinan pga tung utväxling.

Om du trampar en cykel på hög växel i låg hastighet i en uppförsbacke måste du trycka hårt på pedalen för att den ska förflytta sig = tung belastning på dess axel.

I detta fall är du motorn.

Pedalen är drivlinan (en del).

Logiskt nog? =)

Iofs är väl drivlinan dimensionerad för att ta belastningen (så länge man inte ybertrimmat) så slitaget beroende på växel lär vara så marginellt att det knappt kan vara mätbart?

Ottomotorn är ju iaf mer effektiv vid hög belastning och mycket trottelöppning om man nu ska se kostnadsmässigt på körningen, så då är ju högre växel bättre än lägre. ;)

Nej det verkar inte logiskt. Hög växel/låg hastighet = större belastning på drivlinan pga tung utväxling.

Om du trampar en cykel på hög växel i låg hastighet i en uppförsbacke måste du trycka hårt på pedalen för att den ska förflytta sig = tung belastning på dess axel.

Logiskt nog? =)

Vilken del på trampcykeln anser du kopplingen vara då?:va

Jag skulle nog vilja säga att kopplingen tar mer stryk vid hård motorbroms än mjuk accelration på treans växel.

Logiskt nog? =)

Vilken sida av växellådan sitter kopplingen på?

Konstiga frågor...:vaär du rookie el:va

Kör mjukt, mjukt och åter mjukt, även om du behandlar gasen med silkeshand så går det att köra fort, det du beskriver så verkar du göra stora fel, gå inte på så hårt med gasen.

Ofta när jag är ute o kör(varje gång..)så ekar det i mitt huvud;-gaskontroll, gaskontroll och åter gaskontroll. Jag har nästan aldrig fått släpp i/efter kurva för att jag gasat för hårt. Och jag försöker köra så mjukt jag kan med högerhanden.

Ut o öva, learning by doing:tummenupp

Jag använder både tvåan och ettan på landsväg. Dina råd är lite halvt korkade om jag skall vara ärlig. Allt beror väl på hur man kör och vad man vill ha ut av sin körning.

Mattias har en bra poäng i det han säger, får man problem skall man nog sänka hastigheten eller kolla över förhållandena. Det är svårt att teoretiskt säga hur man handlar vid olika typer av släpp/problem, allt handlar om en ganska - för de flesta av oss - lång inlärningskurva.

Inte ofta jag petar ner till 1:an förutom vid start o när man skall stanna..Men kurviga vägar och ligga o köra på 3:an så man hela tiden har bra drag så får man fin gaskontroll känns optimalt för mig, ibland ner till 2:an vid riktigt tajta kurvor men sällan. Även om man kan köra på 6:an i 50, så är det mer till stjälp en hjälp vid anser jag på kurvsmisk, då man, eller jag iaf vill ha "drag" hela tiden, man skall ju betänka hela tiden vilket hjul som har bäst fäste! :fakta

Last edited:

Nja, jag håller med henne, en högre spragg lugnar ner det hela, och ger mjukare körning, mindre risk för tok, och det går inte sällan fortare (som med allt annat så fungerar det både på geggmoped som på gatknarr).

Naturligtvis finns det gränser, men har man drag och är i mellanregistret finns det ingen anledning att ned på en lägre pinne och hålla sig på de högre varven, blir bara ryckigt.

Vilken del på trampcykeln anser du kopplingen vara då?:va

Jag skulle nog vilja säga att kopplingen tar mer stryk vid hård motorbroms än mjuk accelration på treans växel.

Ja det får väl bli den som trampar, visst vill man ha rotation vid växling på en trampcykel men helst inte så hög belastning med risk för att kedjan slinter.

Sen jämförelsen säger väl inte så mycket, verkar logiskt men en häftig accelration (gaspådrag) från låg fart lär slita mer än en mjuk motorbroms på treans växel ;) = Om det ska jämföras vore det väl vara snabbt gaspådrag från låg fart på treans växel kontro häftig motorbroms på treans växel. Vilket som skulle slita mest vet jag inte.

Vilken sida av växellådan sitter kopplingen på?

Beror på hur man tittar på växellådan, monterad på hojen och hojens färdriktning är det som gäller = höger sida. Lådan löst så kan man kanske tycka att kopplingen sitter i fram eller bakkant. Vid motorns utgåeende axel. Berätta gärna vad du vill få ut av det? :tummenupp

Konstiga frågor...:vaär du rookie el:va

Certifierad. Frågar man inget får man inget veta =)

...Naturligtvis finns det gränser, men har man drag och är i mellanregistret finns det ingen anledning att ned på en lägre pinne och hålla sig på de högre varven, blir bara ryckigt.
Jo det finns EN bra anledning. Det är förbaskat KUL att dra på tvåan även med en Gixxer-1000! :tummenupp Många säger åt mig att åka på trean ut på Anderstorps långraka men jag som börjat med 600 och 750 hojar och är van att växla som en liten blå tycker att det är tråkigt att åka på vridet. Tvåtaktskaraktär med hyyyysterisk toppeffekt är min melodi :D

Kommer inte ihåg exakt men försökte räta upp den vill jag minnas sen började banans kant komma närmare. Tror inte det va frivilligt att jag kom så inpå tanken. Men va i utgången av Esset så jag borde ha gett för ojämn gas eller att det låg nåt på banan som gjorde att det släppte.
Låter lite som min sista vurpa, ut på start/mål på Mantorp 2008. Liiite för mycket gas gjorde att det släppte bak och så pass tvärt att jag också kastades upp på tanken när det greppade igen.
Precis som du trodde jag att jag skulle kunna rädda de efterföljande styrslagen (styrstopp till styrstopp) men tyvärr for jag i backen till slut och bröt dessutom skulderbladet :(

Detta berodde på ett par saker:
1. För mycket gas i utgången av kurvan!
2. För lite häng med överkroppen
3. Slitet BT-002 race bakdäck (inte bra)
4. Ville komma ikapp kompisen på större och nyare hoj, ännu fortare.

Jag har gett mig själv en stor skopa självkritik efter denna vurpa. Jag skulle på bröllop dagen efter och sambon var måttligt nöjd med att hämta mig på akuten i Linköping :3freak

I mitt fall var blicken på rätt ställe men i ditt fall låter det som du fick lite blicklåsning eftersom du minns bankanten hellre än snabbhögern upp mot Ejes. Esset är ju roligt men det kräver att man tar rätt spår redan från början för att komma ut på bästa sätt.

Bifogat

• Mantorp080502.jpg
    Mantorp080502.jpg
    47.5 KB · Visningar: 210
Last edited:
Jo det finns EN bra anledning. Det är förbaskat KUL att dra på tvåan även med en Gixxer-1000! :tummenupp Många säger åt mig att åka på trean ut på Anderstorps långraka men jag som börjat med 600 och 750 hojar och är van att växla som en liten blå tycker att det är tråkigt att åka på vridet. Tvåtaktskaraktär med hyyyysterisk toppeffekt är min melodi :D

Visst är det så, men harmoni och flyt är en bättre väg till snabbare och säkrare framfart. :D

Om allt skulle vara harmoniskt så hade varken Yoshimura eller Termignioni haft sån framgång ;) Inte Ducati eller Suzuki heller. Alla hade åkt Prius eller nåt.
(iof har jag hört nåt om lite oharmoni i vissa Priusar :D )

Det finns en bra lösning att mätta din nyfikenhet:

-BANKÖRNING:yoparty

Om allt skulle vara harmoniskt så hade varken Yoshimura eller Termignioni haft sån framgång ;) Inte Ducati eller Suzuki heller. Alla hade åkt Prius eller nåt.
(iof har jag hört nåt om lite oharmoni i vissa Priusar :D )

Det är våldsamt med harmoni i att bryta runt på mellanregistret i en 1098:a och lyssna på Termisången. :fakta :yoparty

Intressant läsning, nu ska jag in på ett simforum o lära mig hur man crawlar riktigt snabbt. :)

Ut o kör istället. Är nog ända sättet att lära sig på, om du är helt lost så kanske du kan få skjuts av nån o där igenom få en "aha-upplevelse".

Jag brukar normalt ligga på 10-11000Rpm igonom böjarna på 2an 3an med ganska kraftigt ned lägg på min gixxer 1000 och det går nog att pressa mer än så... Så visst går det att pressa ganska hård på gata med om man vill utan att vara rädd för att det släpper...

Några bandagar med en instruktör skulle nog göra susen! :tummenupp
Att sitta och läsa sig till hur man ska göra osv blir sällan bra...

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!