Kurvteknik - nedlägg - gaspådrag... däcksläpp?

:D
Intressant läsning, nu ska jag in på ett simforum o lära mig hur man crawlar riktigt snabbt. :)

Ut o kör istället. Är nog ända sättet att lära sig på, om du är helt lost så kanske du kan få skjuts av nån o där igenom få en "aha-upplevelse".

Perfekt, skicka ett PM om du finner bra svar på det, fråga gärna hur man gör snabba vändningar i pool utan näsblod också. :tummenupp

Kör gör jag som sagt en hel del men att det skulle vara det enda sättet att lära sig köper jag inte. Det skulle betyda att all teoretisk utbildning på ex bankurser, litteratur som Twist of the wrist etc vore bortkastat men det tycker folk beviserligen inte.

Jag står på mig, våga fråga, sen kanske inte all information man får är matnyttig men vissa engagerar sig och det är jag tacksam för :)

Perfekt, skicka ett PM om du finner bra svar på det, fråga gärna hur man gör snabba vändningar i pool utan näsblod också. :tummenupp

Kör gör jag som sagt en hel del men att det skulle vara det enda sättet att lära sig köper jag inte. Det skulle betyda att all teoretisk utbildning på ex bankurser, litteratur som Twist of the wrist etc vore bortkastat men det tycker folk beviserligen inte.

Jag står på mig, våga fråga, sen kanske inte all information man får är matnyttig men vissa engagerar sig och det är jag tacksam för :)

Jag tycker du ska ut och åka med folk som du vet kan köra hoj bra.
Säg till dom ta det lite lugnt, sen ligger du bara bakom och gör likadant.

Självklart kan man lära sig genom att bara nöta mil. Om man gillar att upptäcka precis allt själv.

Eller så kan man läsa in sig på teorin och jobba in ett "korrekt" beteende så tidigt som möjligt och korta ner utvecklingskurvan.

Fast jag menade inte att vara dryg. Först försökte jag länge komma på hur jag ska skulle uttrycka mig o beskriva vad jag brukar tänka på när jag kör. Men det gick inte, jag är nog inte så bra på att uttrycka mig o då fick jag för mig att sånt här går ju inte att läsa sig till. Men det är ju klart det gör. Fast inte mina beskrivningar dom är obegripliga även för mig själv. :)

Kan bara stämma in i hyllningskören av bankörning.

Jag tog mc-lappen för ganska precis ett år sen (har förvisso kört rätt mkt moppe, cross osv innan, men det hör inte till saken).

Man körde ju såklart uselt i början.. harvade runt mer än halva sommaren och körde fortfarande ganska uselt. Visst, fick upp farten lite, men det kändes aldrig riktigt "säkert" och "bra"...

Då hörde jag talas om körningarna på gokartbana, drog iväg på en sån på Rörken.. sen var jag såld.

Visst, det kanske var lite pissigt att harva runt i grön grupp första gången. Men jag har fördelen att kunna skita fullständigt i vad andra tycker är häftigt eller "fjantigt", så det var inget problem.

EN gång på gokartbana gav mer än vad dryga 500 mil sen jag tog lappen hade gjort. Sen fortsatte det i ungefär samma takt.

Och ironiskt nog så är gokartbanorna enormt mkt svårare och kräver mer teknik än en storbana. Marginalerna är så mkt mindre.
(gäller självklart inte för de som kör riktigt snabbt på storbana) men jag tror de flesta kan se poängen. Första gången på Gelleråsen kände man sig som en gud på sin lilla Hornet 600 :)

Mitt enda råd är: Kör bana, stor eller liten spelar mindre roll i början.. det kommer göra mer för din körning än vad nånsin kunnat föreställa dig! Tro mig.

Last edited:
Jag brukar normalt ligga på 10-11000Rpm igonom böjarna på 2an 3an med ganska kraftigt ned lägg på min gixxer 1000 och det går nog att pressa mer än så...

Jotack jag har åkt med dig några ggr nu, eller ja en bra bit bakom för det mesta :tummenupp Skulle jag försöka ta rygg på dig skulle jag dö DiRéCkt som expertutlåtandena brukar låta. Men det är kul att se folk som kör/kan köra så aktivt som ni gör.

Kan bara stämma in i hyllningskören av bankörning.

Jodå jag misstror inte nyttan och det roliga med bankörning som många påpekar att jag ska testa, får helt enkelt ta o klura på någon SMC kurs om det blir någon där det passar med lediga platser kvar. Har inte ork och utrymme för en banhoj nu så det är ju trevligt med en form av bankörning där försäkringen gäller.

Last edited:
Jodå jag misstror inte nyttan och det roliga med bankörning som många påpekar att jag ska testa, får helt enkelt ta o klura på någon SMC kurs om det blir någon där det passar med lediga platser kvar. Har inte ork och utrymme för en banhoj nu så det är ju trevligt med en form av bankörning där försäkringen gäller.

Jag har inte hittat någon försäkring som inte täcker "Trafikutbildning på storbana arrangerad av SMC". För det är inte banåkning det handlar om utan det är utbildning.

Sen kan jag även rekommendera att ladda ned och läsa igenom Full Kontroll gång efter gång efter gång.
Jag är en sån som gärna läser teorin, drar ut och provar och känner, in och läser teorin igen och sen ut och öva öva öva... detta gjorde att när jag körde SHK Steg 1 så kändes allt igen och jag visste direkt vad de pratade om. Det som dessa kurser har som ingen teori / ensamkörning har är instruktörerna som ger dig feedback och talar om vad du behöver göra annorlunda.

Sen som vissa sagt också, ut och kör med erfaret folk som kan köra bra och som kan ge dig feedback, det är bra det med. :)

SMC:s kurser rockar.
Det bästa är som sagt feedbacken (teorigenomgångarna behövs också givetvis). Normalt är man 4-8 pers per par av instruktörer så man får garanterat personlig respons :)

Flera av instruktörerna kör dessutom med videokamera så de direkt efter passet kan visa hur man kört.

SMC:s kurser rockar.
Det bästa är som sagt feedbacken (teorigenomgångarna behövs också givetvis). Normalt är man 4-8 pers per par av instruktörer så man får garanterat personlig respons :)
Flera av instruktörerna kör dessutom med videokamera så de direkt efter passet kan visa hur man kört.

Jag undrar om det inte endast är vi i BKK Skåne som använder kameror... och egentligen fullt ut endast på SH-kurserna som är mer avancerade med färre deltagare per Instruktör och mer bantid. Här kommer kamera användas frekvent.
Tack annars :tummenupp:D

Vad gäller tråden i övrigt;
på gata bör man inte köra med släpp eller knäskrap - såvida inte det kommer av att man medvetet utnyttjar sin extra marginal i en nödsituation. Däcken har ojämn värme och underlaget oförutsägbart.

Att köra på lägre växel är av godo - lite svårare med gaskontroll (ryckigare och lättare få släpp), men OM man får släpp spinner inte bakhjulet lika mycket som på en högre växel och risken för highsider minskar. Släpper det så får man fäste igen vid konstant gas.
Kör man "inspirerat" BÖR man köra på höga varvtal för bästa kontroll. :tummenupp

...Det som dessa kurser har som ingen teori / ensamkörning har är instruktörerna som ger dig feedback och talar om vad du behöver göra annorlunda.

Sen som vissa sagt också, ut och kör med erfaret folk som kan köra bra och som kan ge dig feedback, det är bra det med. :)
Så sant, det är verkligen bra med nån erfaren som tittar på ens körning.
Många förare/deltagare tror att de kör/gör på ett visst vis och man måste ibland berätta hur det ser ut egentligen.
-"Jooo men jag hänger ju av så häääär mycket i kurvorna!"
-"Eh, nej min vän. Det gör du faktiskt inte, och framförallt inte med överkroppen som är den tyngsta och viktigaste delen. Prova att göra så här..."

Känner du nån som är BRA på att köra, inte bara kört länge eller 'är bäst i världen' så be den titta lite på dig när ni är ute och åker.

Vad gäller tråden i övrigt;
på gata bör man inte köra med släpp eller knäskrap - såvida inte det kommer av att man medvetet utnyttjar sin extra marginal i en nödsituation. Däcken har ojämn värme och underlaget oförutsägbart.

Att köra på lägre växel är av godo - lite svårare med gaskontroll (ryckigare och lättare få släpp), men OM man får släpp spinner inte bakhjulet lika mycket som på en högre växel och risken för highsider minskar. Släpper det så får man fäste igen vid konstant gas.
Kör man "inspirerat" BÖR man köra på höga varvtal för bästa kontroll. :tummenupp

Att köra med släpp eller knäskrap har aldrig varit tanken, frågorna har varit i kategorin hur mycket man kan ligga på utan att det släpper =) Nej det betyder inte att jag prompt ska ligga på gränsen men tyckte det kunde vara intressant att diskutera. Sen att det ser benhårt ut när någon som kan ställer upp och ritar på asfalten med knäpuckarna må så vara. Visst vore de väl en kul grej att få ned knät i backen någon gång men det får då bli något som beprövas på bana, idag försöker jag inte/känner inget behov ens.

Känner du nån som är BRA på att köra, inte bara kört länge eller 'är bäst i världen' så be den titta lite på dig när ni är ute och åker.

Jodå det är jag nog ganska bortskämd med även om vi/jag inte använt så mycket av det ännu. Sen får man ju se vilken hjälp jag kan få därifrån, det är ju en sak att vara duktig på att utföra något och en annan att kunna lära ut den kunskapen.

Temabyte !!! Temabyte !!! Temabyte !!! Temabyte !!! Temabyte !!! Temabyte !!! Temabyte !!! Temabyte !!! Temabyte !!! Temabyte !!! Temabyte !!! Temabyte !!!

Last edited:
Last edited:
Snuttis? :tummenupp Jo du blixten (när vi ändå jobbar smeknamn) det är det denna tråd grundar sig på. Svaret med länken var halvseriös, tvångstankar är inget att leka med.

Däcksläpp

Jag brukar testa en vanligtvis högt trafikerad rondell då det är blött och inga andra trafikanter finns i närheten. Där kan man provocera fram lite släpp i kontrollerad form eftersom det är halt som satan..

Ingenting att rekommendera om man är ny på hoj kanske men jag brukar köra den varianten för att "känna" på en ny hoj som man inte är van vid.

Angende växelval så måste chansen att återfå greppet öka när man ligger på höga varv och därmed över vridmomentsmax.

I det läget minskar vridet vid släpp, och ökar möjligheten att hålla sig på fötterna ehhh hjulen.

Brute Force: Eloge till dig att du undrar, frågar och står på dig. De som "dör DIreCkt!" är de som saknar självinsikt och självkontroll. Oftast även förmågan att fråga innan man kör jordfräs!

Sporthojkurser och BKK är toppen, dock är förmågan att inte "köra dåre" de första åren den bästa medicinen.

Fortsättning följer kanske när jag blivit piggare samt inte har ett par pilsner i kroppen. :D

Snuttis? :tummenupp Jo du blixten (när vi ändå jobbar smeknamn) det är det denna tråd grundar sig på. Svaret med länken var halvseriös, tvångstankar är inget att leka med.

Ja, jag vet, att du bjöd på dig och var lite rolig, sorry fattade inte det direkt. Det uppskattar jag.

Jag citerar nån innan:
"Angende växelval så måste chansen att återfå greppet öka när man ligger på höga varv och därmed över vridmomentsmax."

Sorry, inget illa till den jag citerar MEN FÖR FAN!
Det är ju precis det hojkörning INTE handlar om!!!!! Det hör hemma i gataget.

Han bör åka till vilken pissig gocartbana som helst (SMC kurs tex), och våga gasa på tvåan i de tajta kurvorna, så ska han snartst ändra tonen här på forumet, och blivo uppläxad av instruktörerna.

Last edited:
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...