Kurvteknik - nedlägg - gaspådrag... däcksläpp?

Angende växelval så måste chansen att återfå greppet öka när man ligger på höga varv och därmed över vridmomentsmax.

I det läget minskar vridet vid släpp, och ökar möjligheten att hålla sig på fötterna ehhh hjulen.

Ja iofs men torde det vara lättare att hantera/parera ett snabbt hjulspinn kontra ett långsammare? Eller är det troligt att det är det "kvarvarande" vridmomentet som gör att det går åt h-lvete?

Ta ett tredje exempel:

Vid hjulspinn vid ett vänsternedlägg kopplar föraren ur istället för att bara släppa på rullen vilket resulterar i:

1: Rakt ut i skogen åt vänster.
2: Smooth upprätning av hojen för fortsat färd ut ur kurvan.
3: Kast över hojen och inspektion av höger stötdämparben.

Inget svar är hugget i sten men som jämförelse till dina två exempel.

Ja iofs men torde det vara lättare att hantera/parera ett snabbt hjulspinn kontra ett långsammare? Eller är det troligt att det är det "kvarvarande" vridmomentet som gör att det går åt h-lvete?

Ta ett tredje exempel:

Vid hjulspinn vid ett vänsternedlägg kopplar föraren ur istället för att bara släppa på rullen vilket resulterar i:

Urrrrrk!
Trisst! Läs mitt tidigare inlägg.
Hojkörning handlar bara till en viss del om teori, och då INTE den teori ni pratar om just nu. Det är petitesser. SUCK

Jag citerar nån innan:
"Angende växelval så måste chansen att återfå greppet öka när man ligger på höga varv och därmed över vridmomentsmax."

Sorry, SORRRRYYYY!!!! inget illa till den jag citerar MEN FÖR FAN!
Det är ju precis det hojkörning INTE handlar om!!!!! Det hör hemma i gataget.

Det är väl precis vad det handlar om =) En vacker dag släpper det förmodligen vare sig man vill eller inte, vad gör jag? OCH det är det som diskuteras, inte hur jag ska lägga uppe vörsta powerslajjjden runt sergelrondellen.

så ska han snartst ändra tonen här på forumet, och blivo uppläxad av instruktörerna.

Vilken ton?

Urrrrrk!
Trisst! Läs mitt tidigare inlägg.
Hojkörning handlar bara till en viss del om teori, och då INTE den teori ni pratar om just nu. Det är petitesser. SUCK

Vem har påstått något annat? Om diskussionen inte intresserar dig just move along..

Ta ett tredje exempel:

vad menar du?

Det är väl precis vad det handlar om =) En vacker dag släpper det förmodligen vare sig man vill eller inte, vad gör jag? OCH det är det som diskuteras, inte hur jag ska lägga uppe vörsta powerslajjjden runt sergelrondellen.

Vilken ton?

Vem har påstått något annat? Om diskussionen inte intresserar dig just move along..

Ja, du har helt rätt, du får lära på ditt eget skinn.
Jag tycker bara ni börjar gå in på detaljer som inte har helt så mycket att göra med HUR DET KÄNNS att köra.

Usch, Vilken sucker jag är.
Fastnade i fredagens fylletråd. Jag får bjuda på den för denna gång och be om ursäkt.

Last edited:
... Att köra på lägre växel är av godo - lite svårare med gaskontroll (ryckigare och lättare få släpp), men OM man får släpp spinner inte bakhjulet lika mycket som på en högre växel och risken för highsider minskar. Släpper det så får man fäste igen vid konstant gas.
Kör man "inspirerat" BÖR man köra på höga varvtal för bästa kontroll. :tummenupp

:tummenupp:tummenupp:tummenupp Tack!

Mycket lättare att slajda kontrollerat också med mycket effekt till hands.

Måste också hålla med inlägget som rekommenderade crosshoj, perfekt att lära sig hantera situationer där man har mer motoreffekt/broms än friktionen mot marken klarar av.

Last edited:

Vilken ton?

Spelar ändå ingen roll vad du läser här, vad du gör när det släpper vet du bara efter det att det har släppt.
Knappast som om du kommer att ha tid att tänkaefter vad du har läst här och sen hinna göra rätt sak.

Men det är ju såklart kul att veta ändå.

Du kanske redan har skrivit det i tråden, men vad kör du med för däck?

Alla alternativ är beroende på hur hårt du vrider på rullen, eller hur snabbt du kommer in i kurvan.

Jag väljer att helgardera med tanke på att jag inte vet hur du har betett dig för att få hjulspinnet.

Ett hjulspinn kan ju vara i form av sladd också? Lite mer ben på köttet så blir det kanske bättre svar. :)

EDIT: Och bättre stavning från mig...

Last edited:
gung gung hoppsan nu var jag i yttersidan av filen

Cb 1000 fick uselt betyg på bakfjädringen i Motorads alpenmaster test okt -08:skrämd

Ta ett tredje exempel:

Om du kopplar i en kurva så har du gjort fel.
Du skall använda gaskontroll för att hojen skall bete sig på det sätt den beter sig bäst.

Ta ett tredje exempel:

Hjulspinn i en kurva..hur många hinner ens koppla ur innan man gör antingen en hög eller lågare från hojen:vaDet är inte en volvo 740 som man skall "häva sladd" med på vinterväglag.. Oftast pga av rädsla och man gör en felbedömning och slår av gas eller slår på gas eller påverkar hojen genom att börja slita i styret..

Tror inte det är många förunnat att kunna eller våga åka på sladd och köra så nära marginalerna. Åka med hjulsinn är inget att eftersträva för majoriteten av oss dödliga.

Last edited:
gung gung hoppsan nu var jag i yttersidan av filen

Cb 1000 fick uselt betyg på bakfjädringen i Motorads alpenmaster test okt -08:skrämd

Jo dom kanske var lika usla på att ställa in den som jag =)

Om du kopplar i en kurva så har du gjort fel.
Du skall använda gaskontroll för att hojen skall bete sig på det sätt den beter sig bäst.

Hjulspinn i en kurva..hur många hinner ens koppla ur innan man gör antingen en hög eller lågare från hojen:vaDet är inte en volvo 740 som man skall "häva sladd" med på vinterväglag.. Oftast pga av rädsla och man gör en felbedömning och slår av gas eller slår på gas eller påverkar hojen genom att börja slita i styret..

Tror inte det är många förunnat att kunna eller våga åka på sladd och köra så nära marginalerna. Åka med hjulsinn är inget att eftersträva för majoriteten av oss dödliga.

Nej och återigen så är det inget jag eftersträvar så sett heller, lite ren och skär överanalysering handlade det om bara =)

Det är jäkligt enkelt, och har nämnts ett par gånger.

SMC-kurs på storbana, har du begränsade möjligheter, leta dig ut på Rörken eller Tuvängen för kartkörning (kostar betydligt mindre, men samma saker avhandlas, och det är betydligt mera intensivt).

Att få lite info, och feedback i praktiska övningar öppnar nya världar. :fakta

I stort fokuserar alla på vad du skall göra när det börjar gå fel eller hur du tar en kurva på bana, där finns det många olika sätt och tekniker.

Tycker du i första hand skall lära dig att läsa vägen du kör på, det finns utmärkta sett att tyda om en kurva kommer nypa eller vidga sig när du närmar dig den.
Det hela handlar om att hålla blicken långt fram och söka apex, är du riktigt intresserad kan jag skicka dig några artiklar i ämnet "att kunna köra inspirerat på okända vägar" , det är bättre att du inte hamnar i problem, sen om du gör det , så lyssna på de svar du fått och bilda dig själv en uppfattning om vad du klarar. Är man ovan så är det inte lätt att övervinna känslan att bromsa och i stället gå över till gas.
Tror säkert att du ganska snart lär dig tekniken på en bana, sen gäller det att kunna överföra det till verkligheten, för det är ju där du vill ändra slitbanans utseende, med andra ord, högre kurvfart och mer nerlägg kräver god bankännedom eller kunna läsa vägarna du kör på.

Stort lycka till, så du får ut mer av ditt motorcykelintresse!:tummenupp:tummenupp

Nu har jag inte läst hela tråden, men mina erfarenheter från både gat- & bankörning är:

Bromsa hellre för tidigt inför en kurva - större chans att behålla bra/jämn fart genom böjen. Bromsar man för sent, och för hårt, så kommer man bara ur böjen långsammare.

Försök ge gas, så fort du släppt bromsen. Det är svårt i början, mest för att det känns läskigt och att man tror att det ska gå för snabbt, men hojen blir väldigt mycket mer stabil och följsam, jämfört med om du motorbromsar dig genom mer än halva kurvan.

Håll blicken på utgången av kurvan, och rulla på gasen mjukt.

Sådär får iaf jag till en bra kurvtagning.

Nej och återigen så är det inget jag eftersträvar så sett heller, lite ren och skär överanalysering handlade det om bara =)

Ren och skär överanalysering har inget med att frikoppla i en kurva att göra... det är bara ren och skär felmanövrering... oavsett fordon.

Tycker du i första hand skall lära dig att läsa vägen du kör på, det finns utmärkta sett att tyda om en kurva kommer nypa eller vidga sig när du närmar dig den.
Det hela handlar om att hålla blicken långt fram och söka apex, är du riktigt intresserad kan jag skicka dig några artiklar i ämnet "att kunna köra inspirerat på okända vägar"...

Om det är seriöst menat så tar jag gärna emot de artiklarna... allt för att kunna läsa okända vägar bättre än jag gör idag med hjälp av trädlinjer, vägstolpar, belysning osv osv.

Om du kör på tid är hastigheten ut ur kurvan mer intressant än hastigheten in i kurvan och det finns ju ett par anledningar varför.

Angående bandagar osv. så kommer Californa Superbike School till Gelleråsen 9-11/7. Bokas via SMC. De kommer i stor utsträckning behandla allt du söker information om i såväl teori som praktik. Gäller att passa på dock, fanns inte så många platser kvar när jag bokade i förrgår.

Om du kör på tid är hastigheten ut ur kurvan mer intressant än hastigheten in i kurvan och det finns ju ett par anledningar varför.

Angående bandagar osv. så kommer Californa Superbike School till Gelleråsen 9-11/7. Bokas via SMC. De kommer i stor utsträckning behandla allt du söker information om i såväl teori som praktik. Gäller att passa på dock, fanns inte så många platser kvar när jag bokade i förrgår.

Det SMC lär ut är samma saker som CSS...har ju tydligen varit lite gnyl från CSS ang detta.

3600 för en dag, vs 1600 - du kan gå två dagar för samma slantar, och tid i sadeln är svårslagen.

Jag gick de 4 stegen i sporthojskursen med SMC förra sommaren (och åkte otaliga kartbanekörningar), och det är enorm skillnad på min trygghet på hoj före/efter.

Gört. CSS är kanske liiiite bättre, men jag tycker nog två dagar är bättre än en, för duktiga är instruktörerna även hos SMC.

Mycket är upp till en själv, man måste vilja, och vara lite frågvis, jag hade enorm tur att få en jävligt duktig och driven instruktör på en körning på Kinnekulle när jag gick tredje steget (jag och polarn' drillades en hel dag av en instruktör), det gav mig massor.

Gört som sagt.

Det hela handlar om att hålla blicken långt fram och söka apex, är du riktigt intresserad kan jag skicka dig några artiklar i ämnet "att kunna köra inspirerat på okända vägar"

Låter intressant =) Om det inte är något besvär så är sådant material alltid intressant.

Det är jäkligt enkelt, och har nämnts ett par gånger.

SMC-kurs på storbana, har du begränsade möjligheter, leta dig ut på Rörken eller Tuvängen för kartkörning (kostar betydligt mindre, men samma saker avhandlas, och det är betydligt mera intensivt).

Att få lite info, och feedback i praktiska övningar öppnar nya världar. :fakta

Det SMC lär ut är samma saker som CSS...har ju tydligen varit lite gnyl från CSS ang detta.

Stod o surra med en donna från SMC idag och blev tipsad om att de skulle köra igång på Järfälla nu också, start imorgon. Nu har jag inget bakdäck värt att köra på dock :huvet men nästa gång ska jag försöka få vara med. Sen ska jag ta tag i de lite "större" kurserna nu och kolla vilka möjligheter som finns och passar mig både kör och tidsmässigt.

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=635

Bifogat

• sluuuuuut.jpg
    sluuuuuut.jpg
    69.4 KB · Visningar: 95
Last edited:
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing