Kurvteknik - nedlägg - gaspådrag... däcksläpp?

Åkte du upp på/mot tanken eller tänkte du att du skulle kompensera för något genom att flytta närmare?

Kommer inte ihåg exakt men försökte räta upp den vill jag minnas sen började banans kant komma närmare. Tror inte det va frivilligt att jag kom så inpå tanken. Men va i utgången av Esset så jag borde ha gett för ojämn gas eller att det låg nåt på banan som gjorde att det släppte.

Om du vill räta upp hojen så gör du det svårare genom att flytta närmare tanken. Dessutom, om du var i obalans, lade du förmodligen mer vikt på armarna, vilket får samma effekt. Det var sannolikt en kombination av alltihop; som många har sagt har SR:s (självbevarelsedriften, kan vi väl säga) oftast en precis motsatt effekt än den man önskar.

Kör vägar du kan utantill, då behöver du inte vara orolig för att det efter nästa krön svänger åt "fel" håll. (sen kan det ju mycket väl stå en traktor eller ett rådjur där, men det är ju en annan femma ;)

Jag nötte plattor på mina däck när jag tog kortet för 3,5 år sen också, men nu får dom iaf inte en markant platta, utan är mer jämnslitna, även om det är massor av material kvar på sidorna, så hur länge har du kört hoj?

Min erfarenhet av kurvor är som dom andra säger, 1 bromsa inte om det inte är helt jävla nödvändigt 2.håll alltid grundgaspådrag genom kurvor för att stabilisera fjädringen och få centrifugalkraft att arbeta mot när du lägger/hänger.

den här tråden var grymt intressant..
personligen måste jag försöka klämma in en kurs ser jag.. men man bor ju åt h*lsike fel :/

Du ska utan tvivel åka och köra bana! Det är där man kan närma sig gränserna på ett hyffsat säkert och kontrollerat sätt, och du kommer lära dig mer på en bandag än du gjort de senaste åren skulle jag tro.

Kör man med hjulspinn/släpp ut ur kurvorna på vanlig väg så är man ute på jävulsk tunn is. För att ha några vettiga chanser att klara sig olycksfri ska du ha större marginaler än så.

den här tråden var grymt intressant..
personligen måste jag försöka klämma in en kurs ser jag.. men man bor ju åt h*lsike fel :/

Lite off topic:
Du måste vara snabbare och anmäla dig när vi ordnar körning på hemma banan :D

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=217886

Men SMC kurser rekommenderas starkt
Teori och praktik i samma tillfälle, medan dom flesta andra körningar bara har praktik (mycket körtid) och nästan samma kostnad

/S

*Genomarbetat svar*
Frågan är: Har du varit med om släpp eller är du bara orolig för att det ska hända? Jag vet ju ingenting om din körstil eller erfarenhet.

Tackar för engagemanget! :tummenupp Tog lappen juni/09 så har mycket kvar att lära, japp jag är lite nojig. På asfalt har det inte släppt vid kurvtagning förutom vid uppenbart misstag. Kort o gott det har inte släppt pga gaspådrag genom en torr kurva. Sen att man fått spasmer i foten och petat i en för låg växel, kört grus (annan hoj) och ålat omkring i det blöta och/eller vid väl kall vägbana i nov/dec är en annan kopp of te.

Ett Michelin Road 2 skulle lagts på imorse men visa sig blivit restat så nu siktas det på början av nästa vecka. När åf ringde upp igår och informera om att så var fallet fick jag förklarat att Diablo Rosso och några andra fanns att tillgå men rekommenderade Michelin i mitt fall så pass att jag valde att invänta det. Stompgrips vet jag inte riktigt hur effektivt det skulle vara på min nuvarande hoj som är utrustad med en juvelkrossare, iaf en bra benämning till en början.

attachment.php

5. Halva fästet sitter i huvudet, tjör ba!

Visst är det så, känner man när man blivit lite varmare i kläderna under en runda.

Gå en SMC-kurs.

Är något jag skulle vilja styra upp sen ska man bara få arslet ur vagnen o göra det också. För många mysåkare i bekantskapskretsen ;) (svensk skyldighet skylla på någon annan)

Hur kan man ens komma på tanken att växla ned till tvåan på en 1000cc sporthoj på gata inför en kurva? Leder garanterat till klotning förr eller senare..

Så om du kommer i 50km/h in i en kurva så ligger du på trean? Frågorna är skrivna som exempel bara för att ge en tydlighet i vad jag frågar. Jag skulle ju kunna skriva:

"Släpper det när ni gasar i en kurva?"

..men valde en lite mer beskrivande fråga så kan den som svarar ge exempel på vad som funkar eller inte. Bra svar/diskussioner har skrivits så det kändes som rätt val av fråga.

Se till att ha bromsat klart/fått ner hastigheten innan kurvan.

Lägg på grundgas alternativt accelerera dig igenom kurvan.

Alltid bättre att ha en lägre ingångshastighet och sen upptäcka att man kan öka än att bli överraskad över att det går för fort.

Kör vägar du kan utantill, då behöver du inte vara orolig för att det efter nästa krön svänger åt "fel" håll. (sen kan det ju mycket väl stå en traktor eller ett rådjur där, men det är ju en annan femma ;)

Just dessa saker är något jag tänker på väldigt mycket vid min nuvarande körstil, kanske för mycket och därför jag ställer alla dessa frågor. I början utvecklades körstilen väldigt mycket vartefter för att sedan plana ut. Just nu är det lite stopp i det kreativa och då är det bra med tips och råd. Visst är det najs att ta en runda säkert med bra flyt men kan lätt bli att man aldrig testar marginalerna och ökningen/erfarenheten blir inte bättre. Inge kul när det tillslut känns som man rullar genom kurvorna och man inte riktigt vet hur man ska utveckla sig själv.

Tackar för alla svar hittills! Bara för att jag inte besvarar just erat inlägg betyder inte att jag inte läser och uppskattar den information jag får, kul att även andra verkar ha nytta av det här. Toppklass!

Bifogat

• cruscher.jpg
    cruscher.jpg
    13.4 KB · Visningar: 1,636
Låter i mina öron som att du bör tagga ner ett hekto på gata, boka upp ett antal BKK/SHK och utgå från det.

Det går att köra omkull i alla farter om man gör allt fel. Och det går att köra vansinnigt fort om man gör allt rätt. Det första felet det låter som du gör är ditt val av uttryck då det låter som du försöker köra "hårt". Vägen till snabbhet är att köra så mjukt som möjligt..

Hyra bana med polarna? Låter dyrt och onödigt! Boka kurs!

Stompgrips vet jag inte riktigt hur effektivt det skulle vara på min nuvarande hoj som är utrustad med en juvelkrossare, iaf en bra benämning till en början.

attachment.php

Om du benämner tanken som juvelkrossare så sitter du definitivt för långt fram.
Stompgrips för att du sätter dig där du bör sitta, du kniper åt med knäna och sedan sitter du kvar... utan grips så kommer du halka inåt igen och du behöver ljustera sittställningen ofta.

Ja mycket möjligt men kom väldigt plötsligt då jag säkert kört minst 20 varv den dagen.

Hade också en intressant upplevelse på gelleråsen förra året med css, då jag lite övermodigt gick in i mikes corner och helt plötsligt satt i sandlådan. Den största anledningen till att jag satt där var för att istället för att titta ut ur kurvan & fortsätta gasa när bak däcket släppte, åkte skydds lapparna på och det ända som fanns i blicken var just sandlådan.
Man lär så länge man övar :gnissla

Åk på en BKK-kurs.
Sen styr du iväg till en supermotobana o kollar på när grabbarna tränar så slipper du hjärnspöken över att de inte finns nåt fäste när man får lite grus på däckenosv...

Målstyrning, det där tar man upp i BKK/SHK steg 3.

Hojen går dit man tittar, och det brukar vara dit man helst INTE vill. Vetskapen om denna felreaktion har räddat mig åtminstone tre ggr när folk framför har klotat eller nästan klotat. Har tvingat mig själv att titta förbi det. Bara där har kursavgifterna betalt sig skulle jag tro. :tummenupp

Vi gick igenom det lite grann i blickträningen på Steg 2 också.

Om du benämner tanken som juvelkrossare så sitter du definitivt för långt fram.
Stompgrips för att du sätter dig där du bör sitta, du kniper åt med knäna och sedan sitter du kvar... utan grips så kommer du halka inåt igen och du behöver ljustera sittställningen ofta.

Till en början var den det... av rang men visst har man lärt sig att hålla tillbaka numera annars hade jag inte kunnat ha kvar denna hoj =) Tankegångarna var dock hurvida det "går" att ha stompgrips på denna kudde som är av grummi och i sin tur klistrad på tanken. För mycket fäste/slit i den kanske resulterar att skiten lossnar.

Tackar för engagemanget! :tummenupp Tog lappen juni/09 så har mycket kvar att lära, japp jag är lite nojig. På asfalt har det inte släppt vid kurvtagning förutom vid uppenbart misstag. Kort o gott det har inte släppt pga gaspådrag genom en torr kurva. Sen att man fått spasmer i foten och petat i en för låg växel, kört grus (annan hoj) och ålat omkring i det blöta och/eller vid väl kall vägbana i nov/dec är en annan kopp of te.

Ett Michelin Road 2 skulle lagts på imorse men visa sig blivit restat så nu siktas det på början av nästa vecka. När åf ringde upp igår och informera om att så var fallet fick jag förklarat att Diablo Rosso och några andra fanns att tillgå men rekommenderade Michelin i mitt fall så pass att jag valde att invänta det. Stompgrips vet jag inte riktigt hur effektivt det skulle vara på min nuvarande hoj som är utrustad med en juvelkrossare, iaf en bra benämning till en början.

attachment.php

Visst är det så, känner man när man blivit lite varmare i kläderna under en runda.

Är något jag skulle vilja styra upp sen ska man bara få arslet ur vagnen o göra det också. För många mysåkare i bekantskapskretsen ;) (svensk skyldighet skylla på någon annan)

Så om du kommer i 50km/h in i en kurva så ligger du på trean? Frågorna är skrivna som exempel bara för att ge en tydlighet i vad jag frågar. Jag skulle ju kunna skriva:

"Släpper det när ni gasar i en kurva?"

..men valde en lite mer beskrivande fråga så kan den som svarar ge exempel på vad som funkar eller inte. Bra svar/diskussioner har skrivits så det kändes som rätt val av fråga.

Just dessa saker är något jag tänker på väldigt mycket vid min nuvarande körstil, kanske för mycket och därför jag ställer alla dessa frågor. I början utvecklades körstilen väldigt mycket vartefter för att sedan plana ut. Just nu är det lite stopp i det kreativa och då är det bra med tips och råd. Visst är det najs att ta en runda säkert med bra flyt men kan lätt bli att man aldrig testar marginalerna och ökningen/erfarenheten blir inte bättre. Inge kul när det tillslut känns som man rullar genom kurvorna och man inte riktigt vet hur man ska utveckla sig själv.

Tackar för alla svar hittills! Bara för att jag inte besvarar just erat inlägg betyder inte att jag inte läser och uppskattar den information jag får, kul att även andra verkar ha nytta av det här. Toppklass!

Svar nej, jag skulle inte växla ner till tvåan i 50 km /tim eftersom du har sånt vrid i 1000cc så du kan köra på sexan tom. i 50.
Ju högre växel du kör på ju lugnare beter sig hojen ju, jag kör bara på tvåan på bana när jag verkligen vill pressa hojen.På landsväg kör jag sällan på lägre växel än 3-4.

Svar nej, jag skulle inte växla ner till tvåan i 50 km /tim eftersom du har sånt vrid i 1000cc så du kan köra på sexan tom. i 50.
Ju högre växel du kör på ju lugnare beter sig hojen ju, jag kör bara på tvåan på bana när jag verkligen vill pressa hojen.På landsväg kör jag sällan på lägre växel än 3-4.

Ok, hälsa din koppling från mig sen då =) Nä men visst går det att köra så men det var inte frågan utan snarare hur hårt folk pressar en kurva med bibehållet grepp. Sen att det går att ta en kurva i låg fart med hög växel är ju ingen raketforskning.

Jag vet att du är SMCinstruktör och efter ha träffat dig irl så tror jag att du är en bra pedagog.
Men vad jag sett av din körning (förvisso ett par år sedan, det kanske går fortare nu) så är det lite som jag skulle instruera Christer Miinin hur man hanterar hojen.
Jag kanske är ute på hal is men som i förra tråden så snackade du om att du kör ifrån 25åringar som de står stilla i kurvorna, det hugger till något fruktansvärt i tomt-skryt tarmen när man läser sånt.
Som sagt, det var ett par år sedan men jag körde runt gamla bansträckningen på Karlskoga med gathoj på 1,23 kanske och varvade dig minst en gång per pass.
Så när du säger att man inte ska köra på tvåan i 50 så är något fel.
Har många bråttom iväg så är såklart tvåan det enda rätta.

Edit; angående gas genom kurvor. Att ligga på gas innan apex kan vara en enkelbiljett till diket. Det ökar risken för framhjulssläpp väldigt mycket och sedan highsiderfaran om man vrider på förmycket för tidigt. Gör inte det, kompensera genom ha högre ingångsfart istället om nu inte väldigt konstigt siktförhållande som gör det osäkert.

Edit igen;
När jag läser igenom inlägget så inser jag att alla såklart tolkar det som personangrepp. Det är inte min poäng utan att mitt problem är att jag tror att alla SMCinstruktörer är lika långsamma som dig. Jag vet vikten av att en lärare/instruktör är en god pedagog, men man väl ändå tro att instruktören vet vad han snackar om.

Last edited:
Edit; angående gas genom kurvor. Att ligga på gas innan apex kan vara en enkelbiljett till diket. Det ökar risken för framhjulssläpp väldigt mycket och sedan highsiderfaran om man vrider på förmycket för tidigt. Gör inte det, kompensera genom ha högre ingångsfart istället om nu inte väldigt konstigt siktförhållande som gör det osäkert.

Jag har ingen anledning att ifrågasätta hur du kör; du kör säkert cirklar runt mig också. Däremot att ha hög ingångsfart och att påstå att gas innan apex renderar framhjulssläpp går emot bl.a. allt vad California Superbike School säger. Jag säger inte att det är fel, jag säger bara att Keith Code & Co inte håller med. Inte jag heller, för den delen.

Till TS.

Du kan köra mycket fortare än du tror med vilket modernt gatdäck som helst. Hur fort du kan köra på gata har inget med dina däck att göra.

Kör mjukt och håll upp blicken. Du kommer att köra dit du tittar. Inget av/på med gasen. Om du ska "pressa" och försöka köra fort, satsa aldrig 100%. Tänker du för dig själv att du ska ligga på 80-90% av din maxförmåga kommer du att köra både fortare och mjukare.

Boka bankörning och kör bakom instruktör eller någon annan som kan köra och väljer bra spår.

Jag vet att du är SMCinstruktör och efter ha träffat dig irl så tror jag att du är en bra pedagog.
Men vad jag sett av din körning (förvisso ett par år sedan, det kanske går fortare nu) så är det lite som jag skulle instruera Christer Miinin hur man hanterar hojen.
Jag kanske är ute på hal is men som i förra tråden så snackade du om att du kör ifrån 25åringar som de står stilla i kurvorna, det hugger till något fruktansvärt i tomt-skryt tarmen när man läser sånt.
Som sagt, det var ett par år sedan men jag körde runt gamla bansträckningen på Karlskoga med gathoj på 1,23 kanske och varvade dig minst en gång per pass.
Så när du säger att man inte ska köra på tvåan i 50 så är något fel.
Har många bråttom iväg så är såklart tvåan det enda rätta.

Nu är jag lite osäker på exakt hur jag skulle göra i den hastigheten i verkligheten, men generellt ligger jag hellre en växel för högt än för lågt.
Har man för låg växel och försöker hålla grundgas genom kurvan resulterar det lätt i att man kan accelerera för mycket, med avslag och vingel som ev följd, då är en högre växel mer förlåtande om än inte hastighetsoptimal. =)

edti:
En annan sak som TS är inne lite på är att köra på okända vägar, och hur man kör lika snabbt där som på "kända" vägar.
Går det att välja spår om man inte vet vad som kommer efter nästa krön på vägen? (jmfr med bankörning)
Om inte, så måste det ju handla om att våga/kunna lägga ner hojen snabbt och rätt och ha blicken på rätt ställe, antar att det är massor av träning som gäller där med....

Last edited:
Jag har ingen anledning att ifrågasätta hur du kör; du kör säkert cirklar runt mig också. Däremot att ha hög ingångsfart och att påstå att gas innan apex renderar framhjulssläpp går emot bl.a. allt vad California Superbike School säger. Jag säger inte att det är fel, jag säger bara att Keith Code & Co inte håller med. Inte jag heller, för den delen.

Att "möta upp" med gasen och ha någon form av grundgas så hojen är neutral kan jag köpa, det underlättar men inte kan väl scientologen säga att det är bra att mata på gas innan apex? Det är ju där man har som mest nerlägg och det säger väl sig självt att man ska vara varsam där.
Låter helt osannolikt, men jag kör som sagt inte så fort att jag riskerar att vurpa pga förmycket gas. Även om det sker på tvåans växel genom kurvor.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!