Knudan

Nu har jag fått svar från Kenneth och han skriver följande:

Hej
Som jag läser det gäller det endast deltagare i SM.
Detta borde göra att B-förare får träna.
Förutsättningen är dock fortfarande att det skall vara tillgängligt för alla samt att det finns ansvarig ledare med TL licens, och att gällande föreskrifter enligt NT och SR används.

Då blir väl nästa fråga om Zenergy har eller kan få fram en "ansvarig ledare med TL licens"?
Att få fram "ansvariga ledare med TL licens" har vi diskuterat förut (internt) och då var det inga problem. Nu vete fasen, det är ju inte så många dagar kvar. Hade vi fått fram infon i god tid så hade de problemen varit ur världen nu.

Det enda SVEMO egentligen behöver göra är tydligt definiera vad som avses med "Privat träning". Då hade de bara behövt svara på frågan om detta är att betrakta som privat träning eller ej. Nu har vi hamnat i en situation där SVEMO kl en minut i tolv försöker skapa ett helt regelverk för den här sortens situationer.

Sen är det nog inte heller helt genomtänkt att ställa samma krav på en kommersiell bandagsarrangör som man ställer på en officiell SM-träning. Kravet att arrangören måste se till att alla som vill träna också skall ges tillfälle att träna tycker jag verkar rimligt. Det är sas sportsligt rätt. Det är också en sak som vi hanterar. Det kan betyda att programmet måste ändras om det kommer många fler anmälningar, men det är absolut inte olösligt. Men att i övrigt kräva ingenting av en bandag som går på banan åtta dagar före tävlingen och att kräva att NT och SR uppfylls till punkt och pricka av en bandag som går dagen därpå är minst sagt underligt.

Man kan jämföra med den berömda privata träningen inför ett ERF, som heller inte hör till SM, där bl a dåvarande SVEMO-ordföranden var inblandad i arrangemanget. Uppfyllde den träningen NT och SR? Om inte, har reglerna ändrats sedan dess? Frågan är retorisk. Det får ju inte vara så att beroende på VEM man är så är det för någon helt ok att arrangera en träning som är privat, i bemärkelsen exklusiv för ett fåtal utvalda, men för någon annan inte är ok att arrangera en körning som är öppen för alla som vill köra.

Strängt taget är det ju så att SVEMO inte har med ett privat bandagsarrangemang att göra. Det är en sak som ligger utanför dess kompetensområde. Om det inte är något problem att licensförare tränar på vanliga bandagar, under former som SVEMO inte reglerar, så borde det inte heller vara ett problem om bandagen ligger inom en vecka från ett SM. SVEMO har bara att kräva att alla skall ha samma chans att träna den dagen - för att ingen skall kunna träna mer än sina konkurrenter. Sedan vad gäller saker som licensförsäkringens giltighet, SVEMO:s ev ansvar etc så är det ju samma regler som för vilken bandag som helst. Och där finns det väl inga oklarheter?

Nä fan, det känns som att man håller på att sätta upp ett regelverk, eller prejudikat, som inte gynnar sporten eller utövarna, med resonemang och motiveringar som i bästa fall kan beskrivas som grumliga. Om man verkligen står för detta: "Vi beklagar att ni har fått fel information från vårt kansli tidigare i år, sektionen ser dock positivt att ni har engagerat i er säkerhetsfrågorna samt vill skapa Träningsmöjligheter" så bör man inte försvåra på det sätt som för tillfället faktiskt sker.

SVEMO är snett på det.

Last edited:
Verkar iallafall som det löser sig för oss rookiesar så nu djävlar ska det tränas.:tummenupp :yoparty

Massa text som kan sammanfattas såhär:
SVEMO är snett på det.

Vem är Svemo? Några hemska typer som gör allt för att jävlas? Nej, det består av ett antal personer som mestadels ideellt ställer upp för sportens bästa. De som sitter där är valda av oss i klubbar och föreningar som orkat engagera sej för att utse representanter. Är man missnöjd med dom så gör man sin röst hörd i rätt sammanhang(klubben man är medlem i) så att dessa personer får ta sitt ansvar på nästa årsmöte, alternativt avgå.

Regelverket med tävlingsledarkrav osv gäller på alla träningar som licensierade förare deltar på. Detta har dock inte tillämpats så hårt under de senaste åren, många arrangörer har inte ens en aning om det. Finns ingen TL under en träning gäller inte banlicensen eller förarlicensen. Detta fick vi reda på i början av året, därför har vi alltid TL på våra bankörningar så att alla ska ha en gällande försäkring. Det finns en hel del folk som har TL-utbildning, se till att kontakta en sån så är hela problemet löst. Ambulans och flaggisar har ni väl redan?

Är Lodnert TL-utbildad?
I sådana fall kanske han kan ställa upp.
Bara en tanke.

Som Nitrous skriver är frågan om det behövs någon utbildad/licensierad TL för en träning. LMS har det inte utan låter en namngiven person ansvara för träningen och jag har svårt att tro att de skulle våga chansa med tanke på försäkringarna.

@Bingo: En person, gärna med förarlicens, som ansvarar för bandagen borde räcka.

Som Nitrous skriver är frågan om det behövs någon utbildad/licensierad TL för en träning. LMS har det inte utan låter en namngiven person ansvara för träningen och jag har svårt att tro att de skulle våga chansa med tanke på försäkringarna.

@Bingo: En person, gärna med förarlicens, som ansvarar för bandagen borde räcka.
Vi ska kolla upp det imorgon.

Tyvärr löser det inte hela problemet. Även om vi löser detta är det fortfarande inte ok för A-förarna att köra.

Vi ska kolla upp det imorgon.

Tyvärr löser det inte hela problemet. Även om vi löser detta är det fortfarande inte ok för A-förarna att köra.

Tja, rent krasst borde det inte heller gälla superbike challenge eftersom det inte heller är en SM-klass, utan bara en supportklass.
Utan det är bara 125/250 och 600stk som inte får köra er träning i sådant fall.

Sen borde fler arrangörer kolla upp hur det ser ut med licensförsäkringarna.
Är ju lite tråkigt om man står helt utan försäkring om man bara har licensförsäkringen exempelvis. Vet ett fall från anderstorp där en kille blev rätt ordentligt handikappad utan att få en krona..

Last edited:

Vågar du ta det på ditt ansvar att din info stämmer? Har nämligen från flera källor hört att det krävs TL för en träning...

Vågar du ta det på ditt ansvar att din info stämmer? Har nämligen från flera källor hört att det krävs TL för en träning...
Min info? Läs Nitrous inlägg så ser du att LMS fått infon från Svemo. Hurvida den är rätt eller inte vet jag inte.

Underligt hur en så emlimentär sak som vem som ska ansvara för en träning kan resultera i olika svar från Svemo (ni verkar ju ha fått ett annat än vad LMS har fått) :va

Sandstream behöver inte ta något på "sitt ansvar". Vi skall undersöka saken och göra vad vi kan för att alla krav skall uppfyllas.

Bandagar som innefattar licensförare kräver alltid TL enligt SVEMOS reglemente, denna regel efterföjs dock tyvärr inte av alla arrangörer.

En TL måste ha TL utbildning, det finns dock inte speciellt många som har denna utbildning.

Svensk road racing är precis som alla andra sporter beroende av folk som jobbar ideellt.

Att sitta på röven och klaga på hur dåligt allt är ger bitter smak i munnen på dom få som kämpar för att sporten skall överleva.

Kontakta din närmsta klubb och fråga vad du kan göra för dom, SVEMO arrangerar gärna funkis & TL utbildning om ni bara säger till.

Bandagar som innefattar licensförare kräver alltid TL enligt SVEMOS reglemente, denna regel efterföjs dock tyvärr inte av alla arrangörer.

En TL måste ha TL utbildning, det finns dock inte speciellt många som har denna utbildning.

Jo det är väl därför det är som det är, även som Nr.18 skrev - Detta har dock inte tillämpats så hårt under de senaste åren!
Anledningen är väl för att det inte finns många TL-utbildade som du skriver och ska det bli någon träning alls hos många klubbar så........ jo alla fattar nog.

/Nitrous

Bandagar som innefattar licensförare kräver alltid TL enligt SVEMOS reglemente, denna regel efterföjs dock tyvärr inte av alla arrangörer. En TL måste ha TL utbildning, det finns dock inte speciellt många som har denna utbildning.
Det gäller även träningar med enbart licensierade förare?
Om så är fallet kan man ju fundera på varför Svemo över huvud taget tillåter klubbar att annordna träningar när detta saknas?
Kontakta din närmsta klubb och fråga vad du kan göra för dom, SVEMO arrangerar gärna funkis & TL utbildning om ni bara säger till.
En klubb finns nog nära de flesta men tyvärr inte banorna. De som bor nära en bana får av naturliga skäl dra ett större lass och vi som bor längre bort borde inte lastas för det.

Teoretiskt borde det vara ok med Superbike Challenge också, då det inte är
någon SM klass, så vi borde gå inom samma ram som er Rookie förare som
diskuterade ämnet ovan.
Men för att vara på den säkra sidan... så säljer jag min plats billigare
än ordinare pris till någon Rookie förare.. 1000:-? Låter det ok? :)
benny@bennysracing.com

/Benny

Last edited:
Var hittar man "träningsreglementet", alltså reglerna för hur en vanlig träning skall genomföras?

Det enda jag hittat är detta i SR, som bara behandlar träningen inför en specifik tävling:

"6.4 Träning
6.4.1 Varje förare bör ges tillfälle till minst 60 minuters träning. Träningen kan delas upp i två
pass, varvid i så fall skall möjlighet ges att köra minst 5 varv per pass.
6.4.2 För att få starta i tävlingen skall förare och i förekommande fall, passagerare, ha fullbordat
minst 5 hela varv. Tävlingsledaren äger dock i samråd med juryn/SVEMO-domare
rätt att för rutinerad förare som sedan tidigare känner banan väl, medge nedsättning av
detta krav.
6.4.3 Träning sker i grupper bildade enligt system redovisats i TR och/eller PM.
6.4.4 Privat träning på aktuell bana veckan före dess SM-tävling är förbjuden."

Där står ingenting om den vardagliga träningen, som sas inte hör till en specifik tävling. NT verkar inte heller innehålla något. Någon som kan svara på om det finns något sådant eller om man helt enkelt följer utarbetad praxis?

Det gäller även träningar med enbart licensierade förare?
Om så är fallet kan man ju fundera på varför Svemo över huvud taget tillåter klubbar att annordna träningar när detta saknas?
Privata bandagsarrangörer styrs naturligtvis inte av SVEMO eller dess reglemente. Fattar inte var allt tok kommer från...

Sen verkar det faktiskt inte finnas något i reglementet för hur en träning, som inte är direkt förknippad med en tävling, skall arrangeras. Kan iofs vara jag som inte läst SR och NT tillräckligt noga.

Finns ingen TL under en träning gäller inte banlicensen eller förarlicensen. Detta fick vi reda på i början av året...
Så här står det om förarlicensen i NT:

"Omfattning
Försäkringen gäller för förare/passagerare under deltagande i träning eller tävling, på
av SVEMO godkänd bana. Försäkringen gäller ej vid resa till och från träning/tävling.
Vid licens med internationell status gäller försäkringen även under träning/tävling
utomlands på av SVEMO eller av vederbörande lands huvudorganisation godkända
banor. Licensförsäkringen gäller också för fysisk träning utan mc i klubbregi.
Skada vid träning skall styrkas av ansvarig ledare. För förare med internationell
licens gäller försäkringen i samtliga länder. Den försäkrade rekommenderas att
skaffa sig ett internationellt sjukförsäkringsbesked, E111, vilket tillhandahålles
kostnadsfritt hos den lokala försäkringskassan."

Det står faktisk ingenstans något om att ansvarig ledare måste ha TL-licens. Det står öht väldigt lite utöver att träningen eller tävlingen skall ske på inhägnad bana. Texten kan vara en förenkling av försäkringsavtalet/villkoren, men man kan inte utan vidare läsa in att försäkringen inte gäller om inte vissa antagna villkor uppfylls. PM:a mig gärna namn och tel till personen ni fått infon från så skall försöka kolla saken under morgondagen. Denna fråga är lite för viktig för tro och gissningar.

Var hittar man "träningsreglementet", alltså reglerna för hur en vanlig träning skall genomföras?

"6 TÄVLINGAR OCH TRÄNINGARS GENOMFÖRANDE
SIDAN 40
6.1.1.1
Reglerar bemaningen för den aktuella banan
så läs och begrunda
sen ett tips gå en tävlingledare kurs till nästa år så kan du ju anordna en SM deltävling också:tummenupp

Om inte jag kommer ihåg helt fel så får träning ske på samma bana som SM så länge det är öppen träning och den aktuella träningen är väll öppen för alla som vill?

Har för mig att det står: Privat träning på samma bana 7dagar innan SM är förbjudet, detta tolkar iallafall jag som att någon som kör SM inte får hyra banan/köra på en exklusiv bandag...

Förövrigt gäller ju detta alltså enbart de som kör en SM serie, så 125jnr och SBK får ju köra och om inte jag kommer ihåg fel så ingår väll inte B förarna i 125/250r i SM serien, vilket betyder att även de får köra.

Back