Knudan

Inför tävling är en annan sak, jag pratar om veckoträningarna osv.

Min frågeställning till SVEMO var

"Behövs det nån speciell utbildning för "träningsledare" för att hålla i en träning som inte är i samband med tävling"

Svaret som kom efter två dagar från Anders Tibling / SVEMO var

"Nej, det behövs ingen speciell utbildning, det finns inget reglemente som styr detta"

HMS arrangerar en tävling i helgen, en annan organisation har en bandag innan tävlingen, som ligger lagom innan tävlingen, alltså utan samröre med tävlingen som sådan, därmed behövs ingen tävlingsledare.
Så tolkar jag det.

Mvh Håkan

OK, då hade jag fel. Jag väljer ändå att ha en TL när jag kör träningar för licensierade förare. Hur andra arrangörer gör lägger jag mej inte i. Lämnar plats för några utropstecken till håkan, han verkar ha ett överskott på såna.

fredagsträningen ingår inte i tävlingen. den är helt seperat från SM.et tror att det är en service för åkarna. man kan jämföra den med HMS kvällsträningar. fast då endast med lic förare.
så rent teoretiskt kan man låta sin farmor vara ansvarig. det kan till och med vara så att man kan köra träningen på fredag .. men inte vara med till helgens tävling..rent teoretiskt
Ett problem är väl att man i reglementet likställer kval med träning. Man måste köra minst 5 varv på "träningen" för att få starta. Tror inte det räcker med att göra det på fredagen utan det är lördagens kval som räknas.

sen har vi det juridiska...i fall något händer som slutar i en civilrättslig utredning. då är det den ansvariga träningsledaren som har det yttersta ansvaret.det kan till och med sluta med rättegång och fängelse. skulle inte utsätta någon oerfaren för den risken (och absolut inte min mamma). även om risken "kanske" är försvinnande liten.

Last edited:
sen har vi det juridiska...i fall något händer som slutar i en civilrättslig utredning. då är det den ansvariga träningsledaren som har det yttersta ansvaret.det kan till och med sluta med rättegång och fängelse. skulle inte utsätta någon oerfaren för den risken (och absolut inte min mamma). även om risken är försvinnande liten (kanske)
Nja, det är mycket tveksamt om han har det "yttersta ansvaret". Möjligen kan man få det dit vid tävling. Men det krävs nog nåt åt grov vårdslöshet-hållet till för att en TR skall få bära något personligt ansvar. Det är svårt att säga något om såna här saker eftersom de aldrig blivit prövade (väl?).

När det gäller träning, som inte hör till en tävling, så är det ännu svårare att tänka sig något personligt ansvar. Det finns ju inget reglemente som säger något om "befattningen".

Öht tycker jag att det låter ganska långsökt att tala om något personligt, juridiskt ansvar i sammanhanget. Det är lite som att diskutera vilket personligt ansvar förarna när de kommer i vägen för varandra och en kör ut och skadar sig.

sen har vi det juridiska...i fall något händer som slutar i en civilrättslig utredning. då är det den ansvariga träningsledaren som har det yttersta ansvaret.det kan till och med sluta med rättegång och fängelse. skulle inte utsätta någon oerfaren för den risken (och absolut inte min mamma). även om risken "kanske" är försvinnande liten.

Vad är det för yttersta ansvar som en träningsledare har? Är inte var och en som är på en träning ansvarig för sig själv och sina handlingar...

På vissa låter det ju som att dom tror att på en träning/bandag så är det någon annan som ska ta ansvar, antingen arrangören/TL eller för gatkörningar, trafikförsäkringar osv...

Behöver det finnas någon ansvarig överhuvudtaget? Kör inte alla på eget ansvar?

Nja, det är mycket tveksamt om han har det "yttersta ansvaret".
Utan att vara jurist har jag också mycket svårt att se att en träningsansvarig skulle kunna ställas till svars för något om det inte handlar om grov vårdslöshet (tex att ta beslut om att en skada person får ligga tills passet är klart, att släppa ut ett fordon på banan utan att informera förarna osv).

För info har jag frågat HMS tävlingsledning direkt hur de ser på bandagen, vilka åtgärder de tänker ta eller inte ta osv. Lodnert finns med som en av de ansvariga och jag har informerat dem om hans tidigare svar.
Återkommer så fort jag fått ett svar.
(Vet att många är tveksamma till att köra på torsdagen pga det röriga läget, därav att det skulle kännas bra med ett svar även från HMS)

För info har jag frågat HMS tävlingsledning direkt hur de ser på bandagen, vilka åtgärder de tänker ta eller inte ta osv. Lodnert finns med som en av de ansvariga och jag har informerat dem om hans tidigare svar.
Återkommer så fort jag fått ett svar.
(Vet att många är tveksamma till att köra på torsdagen pga det röriga läget, därav att det skulle kännas bra med ett svar även från HMS)
Ojdå, då får han mycket att göra ikväll. Jag har under dagen varit i kontakt med SVEMO i frågan och skall ringa Lodnert ikväll. Jag tror och hopas att alla frågetecknen skall rätas ut idag :)

Bra jobbat Bingo och Sandstream.

Hoppas att moderskeppet Svemo kan börja tolka sina egna regler på ett och samma sätt och att inte först ge klartecken och sen ändra sig och tycka att en klapp på axeln för gott initiativ är en bra gest :pannkyss

Bingo och Sandstream for Presidents :yoparty

edit: lite presidentpowaaa till Håkan oxå som skänker kunskap i en svart magisk egedomlig värd. Du kan få bli dottning :)

/Nitrous

Nu har vi kollat upp med förbundet, detta är vad som gäller.

Det skall finnas tävlingsledare på alla träningar med licensierade förare.

allt detta står i sr för road racing.

Ni som inte tror att detta är sant ombedes att kontakta Kenneth Lodnert SVEMO.

Skjut inte budbäraren :)

3091141 Nu har vi kollat upp med förbundet, detta är vad som gäller.

Det skall finnas tävlingsledare på alla träningar med licensierade förare.

allt detta står i sr för road racing.

Ni som inte tror att detta är sant ombedes att kontakta Kenneth Lodnert SVEMO.

Skjut inte budbäraren :)
Spännande....
:corn

Last edited:
Pratade också med Lodnert precis, står inte i reglementet nånstans, kanske i nåt protokoll sa han.... isåfall finns det på Svemo's hemsida...

sökning pågår...

så att det står i SR för roadracing backade han precis på när jag ville få fram regelpunkten.

Jag vill ha det svart på vitt innan jag tror på det. Per Westling lär få ett samtal imorgon:mad:

1.13 Funktionär
Person som övervakar, leder, administrerar eller organiserar träning/tävling, eller del därav.

Last edited:
Förstår inte riktigt problemet...
Om det nu skulle va så att det krävs det så är det väl bara att skita i att ha en TL så är det kanske måhända ingen "riktig" RR-träning.

Men vad spelar det för roll?

Förstår inte riktigt problemet...
Om det nu skulle va så att det krävs det så är det väl bara att skita i att ha en TL så är det kanske måhända ingen "riktig" RR-träning.

Men vad spelar det för roll?

ingen egentligen, det "viktiga" i mina ögon är banlicensen och den gäller :tuttar

Protokoll 1 2007 genomläst... inget om träning där inte...

Undrar om Lodnert gillar SH? :hihi

Säkert :)
Den här tråden kan med god marginal bli årets Svemo dokusåpa.

Jag måste bara säga att jag tycker det känns som någon skrev tidigare att HMS ser dagen som konkurrens mot deras fredagsträning. Känns som att alla hinder och allt motigt kommer från HMS och deras organisation, väldigt trist.
Tror dom verkligen att några Rookisar som kör på torsdagen för 1400kr hoppar över fredagen för billiga 400kr i jämnförelse??
Vad skulle vi göra, peta oss i naveln och titta på när dom andra får mer bantid?

Hoppas att det snart kommer lite ljus över detta för det känns som en enda stor soppa där Svemo inte vet vilken ringhörna dom ska stå i och i den andra hörnan med röda byxor som är på väg ner mot knäna står HMS och lipar.

Obs! Ovan är min högst personliga uppfattning om mycket som skrivits i den här tråden.

/Nitrous

alla protokoll från 2007 genomlästa. än så länge inte ett enda ord om tränings genomförande...

Hittade en annan rolig punkt när jag är halvt igenom 2006...

6.8 Uppklassning
Den direktuppklassning som funnits tidigare kommer ej att gälla
framöver.
Varje enskild förare som vill klassa upp får nu ansöka om uppklassning
till roadracingsektionen. Till ansökan skall resultat bifogas från
innevarande säsong.
Direktuppklassade förare erbjuds dispens 1 år om så önskas.
Förare som fått dispens för 1 år kommer att vara tvungna att klassa
upp sig till A Licens följande år.

SM 2007
Beslut: Vi kommer inte att köra ihop med Supermoto.
Vi kommer sträva efter att ha separata A och B tävlingar.
125R, std ev kommer vi att införa en ny klass i 125 racer som skall
vara std betonad, det skall även gå att se vilka som kör denna klass.
PS har varit i kontakt med bla Honda för att få ett bra pris om man
vill köpa en helt ny mc, man skall även kunna köpa en begagnad std
racer för att tävla med.
Om klassen skall införas måste vi även lösa besiktningspersonal till
arrangörerna samt att ha utrymme för kontroll av klassen på varje
tävling.
250 SP flera förslag diskuterades, beslut till nästa möte.

Last edited:
jag har läst SR och NT nu, det står INGET om TRÄNING endast TRÄNING INFÖR TÄVLING

Har läst varenda SVEMO Roadracing protokoll sen 2006 och hittar inte ett enda ord om hur en träning skall genomföras eller liknande.

Bemanningsplanen finns, hur många funktionärer det ska finnas runt banan vid träning, däri står INGENTING om tävlingsledare.

Det enda som står om träning är att en ambulans + läkare och sjuksyrra ska vara närvarande på träningen.
Ingen tävlingsledare, ingenting!

Per Westling kommer få ett samtal imorgon och få frågan att utreda vidare.
Jag kommer verka för att LMS Roadracing kommer kräva av Svemo att saken utreds och att resultatet finns att tillgå för alla.

Eftersom folk inte kan acceptera att det är upp till den arrangerande klubben/organisationen att besluta om vad/vilka som måste finnas på en träning så måste väl SVEMO ta o skriva ett regelverk för detta.

I dagsläget finns det alltså inget reglemente som styr hur en träning skall genomföras.

Fortfarande, banlicensen gäller oavsett huruvida det finns tävlingsledare, funktionärer, om förare kör med/utan licens.

jag har läst SR och NT nu, det står INGET om TRÄNING endast TRÄNING INFÖR TÄVLING

Har läst varenda SVEMO Roadracing protokoll sen 2006 och hittar inte ett enda ord om hur en träning skall genomföras eller liknande.

Bemanningsplanen finns, hur många funktionärer det ska finnas runt banan vid träning, däri står INGENTING om tävlingsledare.

Det enda som står om träning är att en ambulans + läkare och sjuksyrra ska vara närvarande på träningen.
Ingen tävlingsledare, ingenting!

Per Westling kommer få ett samtal imorgon och få frågan att utreda vidare.
Jag kommer verka för att LMS Roadracing kommer kräva av Svemo att saken utreds och att resultatet finns att tillgå för alla.

Eftersom folk inte kan acceptera att det är upp till den arrangerande klubben/organisationen att besluta om vad/vilka som måste finnas på en träning så måste väl SVEMO ta o skriva ett regelverk för detta.

I dagsläget finns det alltså inget reglemente som styr hur en träning skall genomföras.

Fortfarande, banlicensen gäller oavsett huruvida det finns tävlingsledare, funktionärer, om förare kör med/utan licens.
Bra jobbat Håkan :tummenupp

Vad menas med detta? att skadeförsäkringen gäller?
Finns det inga krav för att denna försäkring ska gälla? Gäller den enbart på motorstadion eller är det en försäkring som gäller för andra personskador med?

Tacksam för svar MVH Oskar

Back