Knudan

"6 TÄVLINGAR OCH TRÄNINGARS GENOMFÖRANDE
SIDAN 40
6.1.1.1
Reglerar bemaningen för den aktuella banan
så läs och begrunda
sen ett tips gå en tävlingledare kurs till nästa år så kan du ju anordna en SM deltävling också:tummenupp
Jo, det har jag redan läst. Det var frågan om ansvarig träningsledare måste vara licensierad eller ej jag undrade om. I 6.1.1.1 refereras iofs till besiktningsprotokollets bemanningsplan, men det verkar inte särskilt rimligt att den frågan skall behandlas där.

Frågan kvarstår alltså.

B-förare i 125 och 250R tar SM-poäng precis som A-förarna i de klasserna så de borde inte få köra men samtidigt för B-licensförare köra enligt Lodnerts mail till Sandstream. ....

Jo, det har jag redan läst. Det var frågan om ansvarig träningsledare måste vara licensierad eller ej jag undrade om. I 6.1.1.1 refereras iofs till besiktningsprotokollets bemanningsplan, men det verkar inte särskilt rimligt att den frågan skall behandlas där.

Frågan kvarstår alltså.
Måste en fotbollsdommare ha licens, måste man ha körkort för att få köra bil....

Även om en person är kompetent till att utföra ett korrekt jobb så krävs det ändå en utbildning samt någon typ av intyg att man genomgått utbildningen.

Byråkrati eller anarki det är bara att välja.

Last edited:
Måste en fotbollsdommare ha licens, måste man ha körkort för att få köra bil....

Även om en person är kompetent till att utföra ett korrekt jobb så krävs det ändå en utbildning samt någon typ av intyg att man genomgått utbildningen.

Byråkrati eller anarki det är bara att välja.

Träning/kval är en annan femma. (man behöver ingen tävlingsledare på tex fredagsträning)

Att vara fotbollstränare behöver ingen utbildning.

Jag har i form av Vice Ordförande i RR sektionen LMS pratat med Svemo om just detta.
Det behövs INGEN TÄVLINGSLEDARE för att hålla i en TRÄNING.

Om så vore var fallet så skulle INGA friträningar kunna hållas i Sverige.

Det finns INGA regler för hur en träning genomförs, det reglemente som finns är för TÄVLING inte TRÄNING.
Vid andra frågor, kontakta SVEMO.

SVEMO har inget reglemente som berör TRÄNING endast tävling

Mvh Håkan LMS RR

EDIT: OM reglementet applicerade även på träningar, skulle en regelrätt besiktning behövas göras också inför varje träning. Tävlingsledare, domare, jury också för den delen... allt som behövs för en tävling skulle behövas för en träning. Låter det troligt?

Det som namnges som TRÄNING/AR i reglementet avser kvalkörning som kallas träning också

EDIT2: den som påstår att det behövs TÄVLINGSLEDARE för att utföra en träning utan anknytning till tävling bör läsa regelboken och försöka hitta vart det står, för där finns inget.

Last edited:

Regelverket med tävlingsledarkrav osv gäller på alla träningar som licensierade förare deltar på. Detta har dock inte tillämpats så hårt under de senaste åren, många arrangörer har inte ens en aning om det. Finns ingen TL under en träning gäller inte banlicensen eller förarlicensen. Detta fick vi reda på i början av året, därför har vi alltid TL på våra bankörningar så att alla ska ha en gällande försäkring. Det finns en hel del folk som har TL-utbildning, se till att kontakta en sån så är hela problemet löst. Ambulans och flaggisar har ni väl redan?

Jag har foldern från FOLKSAM här som det står om försäkringen om banlicens och tävlingslicens.
Inte ett enda ORD om tävlingsledare eller liknande står däri.

Har du läst den?

Kan tillägga att banlicensen gäller för alla, publik, förare både utan och med licens, funktionärer runt banan (också utan och med licens), alltså alla som befinner sig på tävlingsområdet.
Det finns inga undantag till detta enligt FOLKSAM
Man behöver inte ha en amatörlicens för att träna, man behöver inte ha nån utbildad människa för att ha en träning (man behöver inte ens ha gått licenskurs för att banlicensen ska gälla).
"Öppen depå" utan träningsledare funkar jättebra alltså.

Skaffa er korrekt information innan ni skriver nästa gång. TACK

Vågar du ta det på ditt ansvar att din info stämmer? Har nämligen från flera källor hört att det krävs TL för en träning...

Jag sätter min hoj på att det INTE behövs en TÄVLINGSLEDARE för att hålla en träning, sätter du emot? :yoparty

Last edited:
Träning/kval är en annan femma. (man behöver ingen tävlingsledare på tex fredagsträning)

Att vara fotbollstränare behöver ingen utbildning.

Jag har i form av Vice Ordförande i RR sektionen LMS pratat med Svemo om just detta.
Det behövs INGEN TÄVLINGSLEDARE för att hålla i en TRÄNING.
Mycket märkligt, jag har frågat samma sak i våras och då sa förbundet att man måste ha TL även på TR.

HMS kör TR endast om TL finnes, detta är sedan länge ett krav från förbundet, detta gäller även på våra tisdagsträningar.

Det verkar som om vi får dubbla budskap :confused:

Mycket märkligt, jag har frågat samma sak i våras och då sa förbundet att man måste ha TL även på TR.

HMS kör TR endast om TL finnes, detta är sedan länge ett krav från förbundet, detta gäller även på våra tisdagsträningar.

Det verkar som om vi får dubbla budskap :confused:

Jag ringde SVEMO och frågade, se www.svemo.se

Det behövs ingen TL, finns inget reglemente för hur en TRÄNING utan anknytning till tävling skall genomföras.

Onsdaträningar på Åsen, eller tisdagtränings hos LMS, det finns inget hos Svemo som styr hur en sådan träning skall genomföras.
Allt annat är påhitt, buffel och båg.

Jag har folksams folder här angående banlicens/tävälingslicens försäkringar, berörda klubbar/personer bör också ha fått en i våras. Läs och begrunda

Mvh Håkan

EDIT: Det ENDA krav från SVEMO är AMBULANS och sjukpersonal på träningar. Dock berörs inte FÖRSÄKRINGEN av detta, finns inte ambulans så gäller försäkringen ändå, se FOLKSAM försäkringsfolder angående ban/tävlingslicens.

Last edited:
Jag ringde SVEMO och frågade, se www.svemo.se

Det behövs ingen TL, finns inget reglemente för hur en TRÄNING utan anknytning till tävling skall genomföras.

Onsdaträningar på Åsen, eller tisdagtränings hos LMS, det finns inget hos Svemo som styr hur en sådan träning skall genomföras.

Jag har folksams folder här angående banlicens/tävälingslicens försäkringar, berörda klubbar/personer bör också ha fått en i våras. Läs och begrunda

Mvh Håkan

EDIT: Det ENDA krav från SVEMO är AMBULANS och sjukpersonal på träningar. Dock berörs inte FÖRSÄKRINGEN av detta, finns inte ambulans så gäller försäkringen ändå, se FOLKSAM försäkringsfolder angående ban/tävlingslicens.
Det verkar vara dags att få TR reglerna på pränt, att göra som någon säger per telefon utan att ha referenser till reglemetet känns inte helt hundra.

:)

Det verkar vara dags att få TR reglerna på pränt, att göra som någon säger per telefon utan att ha referenser till reglemetet känns inte helt hundra.

:)

Anders Tibling på SVEMO var det som gav mig svaret efter 2 dagars letande i reglementet.

träningsregler finns inte, så det är lite svårt att få dom på pränt :D

Last edited:

Mvh Håkan.

Jag sökte dispens för att vara TL den11/4 alltså en heldags träning på Knudan
först fick jag den så att träningen kunde genomföras
dagen efter blev det ett djädrans liv att sektionen hade gett mig dispens frågan var uppe på ett sektions möte
och efter detta så ger inte sektionen någrs dispenser mer
så av egen erfarenhet så är det nog bäst ni kollar igen
vad som gäller
Togs upp i protokollet från den 2 juni sidan 2 (Roadracing)
tyvärr redovisas inte deras beslut.

Svaret jag fick är att vid all träning med licenserade förare
skall det finnas TL.

Svaret jag fick är att vid all träning med licenserade förare skall det finnas TL.
Vilket svar du fick är väl egentligen ointressant så länge det inte finns ett skrivet reglement om hur träningar som inte annordnas i direkt anslutning till en tävling ska genomföras.

Om det är som Håkan skriver att det inte finns något reglement för träningar så finns det heller inga regler. Försäkringsbiten är en annan femma men där verkar det räcka med att träningen körs på en av Svemo godkänd bana.

Jag sökte dispens för att vara TL den11/4 alltså en heldags träning på Knudan
först fick jag den så att träningen kunde genomföras
dagen efter blev det ett djädrans liv att sektionen hade gett mig dispens frågan var uppe på ett sektions möte
och efter detta så ger inte sektionen någrs dispenser mer
så av egen erfarenhet så är det nog bäst ni kollar igen
vad som gäller
Togs upp i protokollet från den 2 juni sidan 2 (Roadracing)
tyvärr redovisas inte deras beslut.

skall det finnas TL.

27.1.1 Dispens Tävlingsledare vid Träning Roy Möller

Så står det, detta gäller för TÄVLING, inte TRÄNING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

på TRÄNING(!!!) behövs det ingen TÄVLINGSLEDARE!!!!!!!!!!!!!

(Nog många utropstecken ??????)

//håkan

skall det finnas TL.

DETTA ÄR FELAKTIGT!

TL= Tävlingsledare
TR = TilläggsReglemente

Ansöker man om dispans som TÄVLINGSLEDARE för att hålla i en träning, klart som fan man får nej.
Det är ju urbota dumt att göra.

TRÄNINGSLEDARE, kan vara vem f*n som helst, min mamma kan stå som träningsledare om det så är utan att ha utbildning/kunskap/klubbmedlemskap etc etc.

TÄVLINGSLEDARE behövs på TÄVLING, inte TRÄNING

Behöver man domare på plats när man tränar knattarna på 7 år?
eller brukar det vara nån som tycker fotboll är lite skoj o de små skitarna ska få spela lite?

Försök att förstå, det behövs ingen TÄVLINGSLEDARE för en träning!:huvet :huvet

Last edited:

skall det finnas TL.

99% av all träning på sveriges banor är ju utan TL och det har väl aldrig varit något problem. Hur ofta är det någon TL på an vanlig bandag för licensåkare?

Säger sig ju självt att det inte är varken ett krav eller praktiskt genomförbart

//håkan

DETTA ÄR FELAKTIGT!

TL= Tävlingsledare
TR = TilläggsReglemente

Ansöker man om dispans som TÄVLINGSLEDARE för att hålla i en träning, klart som fan man får nej.

TRÄNINGSLEDARE, kan vara vem f*n som helst, min mamma kan stå som träningsledare om det så är utan att ha utbildning/kunskap/klubbmedlemskap etc etc.

eller brukar det vara nån som tycker fotboll är lite skoj o de små skitarna ska få spela lite?

Enligt de som har ansvar för roadracing i sverige alltså roadracing sektionen så kräver de TL vid all träning med licenserade.förare
Så det var detta vi sökte dispens för
man kan ju undra om det är du mr håkan som är den som är ansvarig för dessa frågor jag skriver inte mer angående detta då man tydligen blir idiot förklarad
utan hänvisar till sektionen
och försök du förstå att att det inte är du som bestämmer
i dessa frågor
även om allt hade varit så mycket enklare.

Enligt de som har ansvar för roadracing i sverige alltså roadracing sektionen så kräver de TL vid all träning med licenserade förare.
Men träning som inte sker i samband med en tävling finns ju inte beskriven i något reglement så det är fortfarande en gåta hur Svemo kan komma till en sån slutsats :va

Enligt de som har ansvar för roadracing i sverige alltså roadracing sektionen så kräver de TL vid all träning med licenserade.förare
Så det var detta vi sökte dispens för
man kan ju undra om det är du mr håkan som är den som är ansvarig för dessa frågor jag skriver inte mer angående detta då man tydligen blir idiot förklarad
utan hänvisar till sektionen
och försök du förstå att att det inte är du som bestämmer
i dessa frågor
även om allt hade varit så mycket enklare.

Enligt Anders Tibling på SVEMO så behövs det inte tävlingsledare på träning.

Jag bestämmer inte, jag förmedlar bara vad organisationen SVEMO har sagt

EDIT: Verkar svårt att skilja på MIN mening och SVEMO när jag skriver.
MEN, informationen jag fått är från SVEMO.

Last edited:
Håkan, du är ett föredöme för oss alla :)

Det är för många som gissar, höftar och tror i den här tråden...

//håkan

DETTA ÄR FELAKTIGT!

TL= Tävlingsledare
TR = TilläggsReglemente

gäller det åxå för träning inför tävling?..typ fredagsträningen?
kan man sätta sin gamla farmor som träningsledare?

gäller det åxå för träning inför tävling?..typ fredagsträningen?
kan man sätta sin gamla farmor som träningsledare?

Inför tävling är en annan sak, jag pratar om veckoträningarna osv.

Min frågeställning till SVEMO var

"Behövs det nån speciell utbildning för "träningsledare" för att hålla i en träning som inte är i samband med tävling"

Svaret som kom efter två dagar från Anders Tibling / SVEMO var

"Nej, det behövs ingen speciell utbildning, det finns inget reglemente som styr detta"

HMS arrangerar en tävling i helgen, en annan organisation har en bandag innan tävlingen, som ligger lagom innan tävlingen, alltså utan samröre med tävlingen som sådan, därmed behövs ingen tävlingsledare.
Så tolkar jag det.

Mvh Håkan

Inför tävling är en annan sak, jag pratar om veckoträningarna osv.

Min frågeställning till SVEMO var

"Behövs det nån speciell utbildning för "träningsledare" för att hålla i en träning som inte är i samband med tävling"

Svaret som kom efter två dagar från Anders Tibling / SVEMO var

"Nej, det behövs ingen speciell utbildning, det finns inget reglemente som styr detta"

HMS arrangerar en tävling i helgen, en annan organisation har en bandag innan tävlingen, som ligger lagom innan tävlingen, alltså utan samröre med tävlingen som sådan, därmed behövs ingen tävlingsledare.
Så tolkar jag det.

Mvh Håkan

fredagsträningen ingår inte i tävlingen. den är helt seperat från SM.et
tror att det är en service för åkarna.

man kan jämföra den med HMS kvällsträningar. fast då endast med lic förare.
så rent teoretiskt kan man låta sin farmor vara ansvarig.
det kan till och med vara så att man kan köra träningen på fredag .. men inte vara med till helgens tävling..rent teoretiskt

Back