Honda CBR 929 - slö?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Det verkar som om den allmäna uppfattningen på sporthoj.com är att 929:an är slö.

Ingen som har lite prestandasiffror att presentera? Hur slö är den egentligen?

0-200 km/h?
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
slö? Det är den INTE men många tycker däremot att den har slätstruken karaktär. Men sådant gör oftast att den ¨är förtroendeingivande och många kör bana snabbare på¨en sådan hoj
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Som sportis var inne på.. Effektkurvan är på typist Honda-manér väldigt linjär, vilket gör att den kan upplevas som något slö även om den i realitet inte är det. Effektkurvans förutsägbarhet gör också att den blir lättare för många att köra (fort) med, tror de flesta medelåkare skulle göra snabbare varvtider på en 929:a än motsvarande års R1:a eller Gixxer. En duktig förare skulle säkerligen göra tvärtom. 929:an (och 954:an, för den delen) saknar också lite personlighet, kan jag tycka.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Den är lite mer civiliserad i sitt uppträdande än konkurrenterna men den flyttar på sig. Jättefin hoj i stort. Saknar packutrymmet. :gnissla
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Det bör ju naturligtvis också poängterats att begreppet "slö" är i jämförelse med de andra s.a.s. värstingkonkurrenterna. Om jämförelsen är med en grupp utanför litergruppen är det nog få som kommer uppfatta 929:an som slö.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Kör ju en ZX7R och en Hornet 600.

Funderar på att upgradera mig till en 929 (sälja båda två). Börjar ju undra varför alla snackar så mycket skit om 929:an.

Har inte provkört en 929 än, men verkar vara en grymt fin hoj. Om man jämför 929:an med ZX7R:en, hur stor är skillnaden på bottendraget, mellanregistret och toppen? Vet att 929:an har ett grymt chassie, och lättsvängd som satan. Tror den är perfekt för mig som gillar att köra gata, lite touring och dessutom några bandagar... dvs allround vilket jag hört att 929:an är bra på.

ZX7R:en tycker jag är tillräckligt pigg, saknar kanske lite mer punch på höga varv men drar på fint i de lägre varven. Känner mer drag i den än på Horneten.
 

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
2006, Suzuki GSR
Slö..nej
mjuk effektutveckling...ja

Effekten i en gammal BIKE-jämförelse låg på 137-138 hk på kopplingen, och Kawasaki ZX9 R hade i ärlighetens namn två kusar mer.(men väger lite mer)
Prestanda mellan dessa borde vara likvärdig, har inga siffror.
Frågan är ju är det prestandasiffror eller trivsel du är ute efter som knutte? :brinnerup
 

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Har tyvärr inte kört en ZX7R, men jag vill påstå att du kommer känna skillnad i botten, mellan och toppen.

Sedan tycker jag du ska behålla ZX7:an för den är sk*t snygg, bättre utseende än 929:an, om den är original. Sälj bara 600:an
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Slö..nej
mjuk effektutveckling...ja

Effekten i en gammal BIKE-jämförelse låg på 137-138 hk på kopplingen, och Kawasaki ZX9 R hade i ärlighetens namn två kusar mer.(men väger lite mer)
Prestanda mellan dessa borde vara likvärdig, har inga siffror.
Frågan är ju är det prestandasiffror eller trivsel du är ute efter som knutte? :brinnerup

Det blir en 929 vare sig den är slöare än konkurrenterna eller inte... undrar bara hur "slö" den är av nyfikenhet, eller om det bara är snicksnack.

Har ingen kärlek för förgasare, svårstartat, surar ner sig hit och dit. Även när allt är som det ska så kan det vara lite svårstartat. 929:an är najs :) Tycker den är läcker faktiskt.
 
Last edited:

Rovers

älskar kurvor
Gick med
26 May 2005
Ort
Boden
Hoj
1995 Ducati Monster 900
I mitt tycke så var 929:an perfekt för det du beskriver att du vill ha... Inte bäst på nått men mkt bra på allt... Framför allt lättkörd. men absolut inte slö, Funkade på bandag men JAG tyckte att den var lite för bred över tanken (kör ducce nu)
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Tycker det var en underbar hoj att äga och köra, med magnesiumfälgar och de vanliga moddsen (min hade 144 på hjulet)så gick den som en gud. Första året den kom så vann den World superstock, tror James Ellison körde. Så det var inte viken havremoppe som helst:tungan
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Satsa på en 954 istället, dom är snyggare tycker jag! Väldigt lättkörd hoj måste jag säga! Lite typiskt Honda....
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Satsa på en 954 istället, dom är snyggare tycker jag! Väldigt lättkörd hoj måste jag säga! Lite typiskt Honda....
Visst, 954:an är en bättre hoj än 929... Men det är 1000RR än 954:a också. 929:an är prisvärd järnet och det är en riktigt bra hoj.

Kritiken löd ryckig insprutning har jag för mig på 00:eek:rna.

Silver är snyggast. ;)
 

Kosken

2 fast 4 u
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Gbg
Hoj
såld
Saknar min gamla 929 ibland.Bara att köpa,du kommer inte att ångra dig.dock tycker jag som föregående skrev att 954:an är lite snyggare.Men du ser ju inte hojen när du sitter och kör!
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Är väl medveten om 954:an, var den jag var ute efter först. Men jag tycker att 929:an är mer prisvärd och därför är jag mer sugen på en sådan. En 954 är i regel 10-15 lök dyrare än en 929. Får exempelvis en fin 929 med fräscht drivpaket, fräscha däck och massa annat godis för flera tusen mindre än en 954 som är i sämre skick.

Så jag lägger hellre ner de 10-15 löken på kraschkåpor, annat godis och bensin. 929:an är mer prisvärd, och läcker är den. 954:an är nog bättre på samtliga punkter, och jag håller med... den är snyggare också. Men mellanskillnaden är den inte värd.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top