Följder av UG reportage...

Tycker det låter som en bra ide, många som gör så, hoppas jag, inte inser vad de håller på med. Det kan i värsta fall vara dråp alt. mord...

Knappast, möjligen allmänfarlig vårdslöshet.
Men å andra sidan ska man aldrig hålla högra hastighet än vad väglaget medger och dessutom ska man kunna stanna vid oförutsedda hinder.

Jag vill inte på något sätt försvara gruskastarna, men nästa gång kanske det inte är grus utan ett barn som råkat cykla omkull på vägen.

Men å andra sidan ska man aldrig hålla högra hastighet än vad väglaget medger och dessutom ska man kunna stanna vid oförutsedda hinder.

Jag vill inte på något sätt försvara gruskastarna, men nästa gång kanske det inte är grus utan ett barn som råkat cykla omkull på vägen.

Skysst att slänga ut grus så varenda jävel kör omkull, till och med de stackare som kör så att de hade kunnat stanna för det där barnet.

Sådärja. Nu har Sveriges mest lästa dagstidning (Aftonbladet) fått tips om de livsfarliga sabotagen mot mcförare. :tummenupp

Frågan är väl bara hur de väljer att reagera...

Såhär skrev jag:

Hej,

Efter programmet "Uppdrag granskning" har lokalbefolkning systematiskt börjat lägga ut rullgrus i kurvor på landsvägar norr om Stockholm vilket är förenat med livsfara även vid så låga farter som 50 km/h. Klockrena exempel finns bland annat på vägen mellan Örsundsbro och Järlåsa. Ska inte vi laglydiga motorcyklister våga färdas på allmänna vägar längre? Jag var livrädd i kurvorna!

Hoppas detta är av intresse, dels för att varna hederliga svenska medborgare som vill ut och njuta av landskapet på två hjul och dels varna dem som håller på med detta sattyg om att det kan leda till dödsfall!

Började misstänka samma sak själv. I lördags åkte jag runt lyngnern? I närheten av Kungsbacka. Alla vägar hur bra som helst förutom att det helt plötsligt och utan någon anledning jag kunde begripa i vart fall låg fullt av rullgrus i ett antal kurvor efter varandra. Man hoppas ju inte det är ditlagt men man undrar ju lite i vart fall..

Just det gruset i de kurvorna ÄR grus som Vägverket har fyllt ut vägkanten med, men sedan har 500 korkade bilister genat ut i kanten genom dessa kurvor, som är några av de "skarpaste" (för oss, roligaste) kurvorna på den sträckan.

Tror även att mycket av det ni stöter på i resten av landet (STHLM) beror på samma "fenomen".

Jag misstänker att det för många går ganska raskt efter den vägen.

Går inte att köra särskilt fort där på många ställen, man ser inte ett skvatt.
Jag tillhör iallafall inte dem som gasar på även om sikten är skymd, jag vill se vart jag kör. Uppsala-näs vägen är kvickare, men så är den ganska rak också.
Just där jag dessutom häll på att halka omkull så är det en skarp s-kurva och hus, så det fick riktigt sakta. Trots detta höll det på att gå illa.

Visst kan det ofta vara grus som är uppdraget på vägen också, men det är oftast inget problem som jag har upplevt det. Men här var det stora sjok av grus med hjulspår igenom!! Får ta och ringa vägverket imorgon, så får vi se om det dyker upp nytt grus där sen.

Men här var det stora sjok av grus med hjulspår igenom!!

Så ser det ut på "våran" väg också. Ser väldigt anlagt ut, men om man kollar vägkanten så ser man tydligt hur det gått till.

Massmedias genomslagskraft ær enormt stor, konsekvenserna ær svåra att sia om. Vægverket tycker redan att motorcyklar inte kan finnas i nollvisionen. Detta lægger helt sækert en ytterligare sten på lasset. Jag tror aldrig att motorcyklar førbjuds, det går aldrig att øvertala EU till detta. Jag tror dessutom inte att detta kan bli någon stor fråga om grabbar som slutar sina dagar alldeles før tidigt. Det ska nog till något olycka som tar med sig oskyldiga, då blir det nog fart på debatten. Det kænns faktiskt bara som en tidsfråga och då kommer en uppføljning på UG. Det mest troliga ær att førsækringsbolagen får hemlæxa, skærpa kontrollen av vem som ær den egentliga brukaren av fordonet kombinerat med en ytterligare shockhøjning av premierna.

Jag slogs av att det var så synd om anhøriga och de som fick plocka upp resterna. De som slutade sina liv 60 år før tidigt av ungdomligt oførstånd var det inget synd.

Det bæsta ær en attitydførændring och den børjar redan hær i forumet. En slags vikænsla att de som misskøter sig førstør før hela kollektivet men det går nog emot hela den individuella mc-kulturen. Att køra fort ær nog en oundvikligt men gør det dær riskerna ær få och inte många størs, skippa de raka posørrøren, det retar upp folk mer æn något annat, ingen blir imponerad av vrålande mc, tværtom, så onødigt, det ger inget mervæde till åkningen.

Såhär skrev jag:

Hej,

Efter programmet "Uppdrag granskning" har lokalbefolkning systematiskt börjat lägga ut rullgrus i kurvor på landsvägar norr om Stockholm vilket är förenat med livsfara även vid så låga farter som 50 km/h. Klockrena exempel finns bland annat på vägen mellan Örsundsbro och Järlåsa. Ska inte vi laglydiga motorcyklister våga färdas på allmänna vägar längre? Jag var livrädd i kurvorna!

Hoppas detta är av intresse, dels för att varna hederliga svenska medborgare som vill ut och njuta av landskapet på två hjul och dels varna dem som håller på med detta sattyg om att det kan leda till dödsfall!

Humor att du kallar VV för lokalbefolkning:glömdet

Att vägverket fyller på stödkanterna är väl förhoppningsvis ingen nyhet.

Nästa gång det regnat tipsar du kanske AB om att nu har lokalbefolkningen börjat vattna vägarna för oss hojåkare också:D

Såhär skrev jag:

Hej,

Som vi bäddar får vi ligga. Hade vi kört som folk hade vi kanske sluppit sabotage i kurvorna. Observera att jag säger "VI" eftersom allmänheten ser oss som ett kollektiv. Laglydiga som anarkister. Pekar kanske finger åt stockholmarna eftersom det oftast är hos dem som problemen börjar.

Det börjar bli jobbigt att förakta stockholmare. Ni är så jävla många.

Går inte att köra särskilt fort där på många ställen, man ser inte ett skvatt.
Jag tillhör iallafall inte dem som gasar på även om sikten är skymd, jag vill se vart jag kör. Uppsala-näs vägen är kvickare, men så är den ganska rak också.
Just där jag dessutom häll på att halka omkull så är det en skarp s-kurva och hus, så det fick riktigt sakta. Trots detta höll det på att gå illa.

Visst kan det ofta vara grus som är uppdraget på vägen också, men det är oftast inget problem som jag har upplevt det. Men här var det stora sjok av grus med hjulspår igenom!! Får ta och ringa vägverket imorgon, så får vi se om det dyker upp nytt grus där sen.

Nej. Jag vet. Jag har åkt där en del och det är ganska många kurvor som är skymda och väldigt tvära så det går inte att köra direkt jättefort där om man vill ha livet i behåll men jag vet att det finns en del som drar på ganska bra efter den vägen då det ju är relativt liten risk att få möte eftersom vägen inte är så hårt trafikerad.

Huruvida någon med flit slängt ut grus kan jag inte uttala mig om som sagt men jag vet att det ofta varit väldigt grusigt där efter att vägverket fyllt på stödkanterna och bilarna kommer efter och genar. (i synnerhet snubben i Imprezan som jag såg).
Jag tror att jag vet vilken kurva du menar.

Vi får väl se om det kommer upp en massa nytt efter vägverket varit där och sopat. Förr eller senare tar ju gruset i stödkanten slut och då kan inte bilarna dra upp mer.

Massmedias genomslagskraft ær enormt stor, konsekvenserna ær svåra att sia om. Vægverket tycker redan att motorcyklar inte kan finnas i nollvisionen. Detta lægger helt sækert en ytterligare sten på lasset. Jag tror aldrig att motorcyklar førbjuds, det går aldrig att øvertala EU till detta. Jag tror dessutom inte att detta kan bli någon stor fråga om grabbar som slutar sina dagar alldeles før tidigt. Det ska nog till något olycka som tar med sig oskyldiga, då blir det nog fart på debatten. Det kænns faktiskt bara som en tidsfråga och då kommer en uppføljning på UG. Det mest troliga ær att førsækringsbolagen får hemlæxa, skærpa kontrollen av vem som ær den egentliga brukaren av fordonet kombinerat med en ytterligare shockhøjning av premierna.

Jag slogs av att det var så synd om anhøriga och de som fick plocka upp resterna. De som slutade sina liv 60 år før tidigt av ungdomligt oførstånd var det inget synd.

Det bæsta ær en attitydførændring och den børjar redan hær i forumet. En slags vikænsla att de som misskøter sig førstør før hela kollektivet men det går nog emot hela den individuella mc-kulturen. Att køra fort ær nog en oundvikligt men gør det dær riskerna ær få och inte många størs, skippa de raka posørrøren, det retar upp folk mer æn något annat, ingen blir imponerad av vrålande mc, tværtom, så onødigt, det ger inget mervæde till åkningen.

Jag tror att poängen med att det var synd om dom anhöriga är just det att den som sitter på hojen och har kontroll över gasrullen själv bestämmer vilken fart man vill hålla och därigenom vilka risker man är villig att ta. Kör man åt helvete för fort så har man valt att ta en stor risk och det kan därigenom anses vara mindre synd om den personen än om dom anhöriga eller kringboende som får ta hand om olyckan trots att dom inte haft någon möjlighet att påverka valet.

Det värsta som kan hända om man kör för fort är ju inte att polisen kommer och tar en. Det är Darwin man ska vara rädd för.

Last edited:

Jag är inte så säker på att det inte skulle klassas som mord/mordförsök alt dråp/dråpförsök. Detta iom att man avser att just motorcyklister ska köra av vägen då man medvetet sprider ut grus på vägen för att förhindra just motorcyklister.
(om nu det är det som har skett)

Sen att man eg inte ska hålla högre hastighet än att man kan stanna för ett barn/djur på vägen är en annan sak o har inte med saken att göra.

Men enklaste sättet att få reda på det är ju att åka dit o sopa rent i några kurvor o sen återkomma några gånger i veckan för att se hur det nya gruset (om det kommer upp nytt grus) på vägen ligger. Man ser rätt lätt om det är bilar som sprutat eller om det är "spritt" (formering på gruset på vägen, samt vägkanter)

Vet av ett ställe utanför ume där bonden sandar i en lutande kurva varje vinter. Jätte bra för alla bilister & bonden under vintern men på våren innan det försvunnit är det ett helvete för MC åkare.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka