Besikta med Racefit Growler?

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
När jag servade senaste gången så frågade jag mekanikern om han trodde det var möjligt att besikta med sliponet. Starta upp den får jag höra, sa han. Jag drog igång den och han bara :rofl

Eftersom jag själv har gett andra råd att fylla sin ljuddämpare med metallbollar så var det nu upp till bevis. När jag rullade in framför stationen möter jag en annan mc som kommer runt hörnet, tänker inte så mkt på det. Går in och registrerar mig och kör runt kåken och väntar på min tur.

Blir invinkad och blir plötsligt medveten att jag glömt byta lampor fram, kör med gult ljus med orange positionsljus. Men han bryr sig inte, han kollar över hojen och tar en tur runt huset. När han är klar och jag får pappret utbrister han:
- Nu kan du åka hem och plocka ur all skit du proppat i ljuddämparen:rolleyes:
Det var mig du mötte när du kom och jag tänkte direkt när jag såg dig: Jaha, nu kommer en sån igen, inte en chans att vi släpper igenom den pipan.
Men när du kom runt hörnet så blev jag förvånad att det inte lät mer.

Berättade att jag köpt 10 diskbollar men fick bara plats med 4. Han sa att det var på gränsen och tyckte jag skulle plocka på orginalsystemet nästa gång.

Så visst går det besikta med ett högljutt slipon, med lite tur och en bussig besiktningssnubbe:tummenupp

Juli 2013 043.jpg

Hade du db-killern i? på tomgång och låga varv var det som dag och natt bara av att sätta i den där lila metallkorven. Gick bra på besiktningen för min del, anmärkte inte alls.

Humor :D

DB-killer klarar man sig ofta med. Har besiktigat med båda Yoshimura RS3 och redigt utbrända LeoVince SBK. DB-killers har räddat mig varje gång.

Senaste gången så sköt jag dock ut en DB-killern på väg till besiktningen(!). Måttligt förvånad och förtvivlad när man kom fram. Besiktningsmannen bara skrattade åt mig när jag körde in hojen, då rutorna mer eller mindre vibrerade av allt ljud. Men, rent papper samt en uppmaning att göra något åt ljudet till nästa gång :banana

Självklart var korken i, var ju tvungen att fästa stålbollarna i nåt. Inte en chans att han hade släppt den enbart med db-killer. Men fy fan va dåligt den gick med massa skrot i plus att det att började lukta bränt metallskrot efter några mil.

Egentligen är man inte klok, först betalar man massa pengar för att föra massa mer oväsen sen får man gå köpa dyra öronproppar för att stå ut :hihi

Haha snyggt.. Har själv haft en zx10r med racefit, och det brölar på DUKTIGT! satte dit Db-killern efter en sommar. var väl på gränsen till kördugligt utan öronproppar! :död

Men att du lyckas få igenom den var imponerande! Kul med såna besiktningsmän också som kan bjuda på sig själv lite.

Det roliga för mig var att besiktningsgubben inte brydde sig direkt om ljudet, han sa inget iaf, men däremot fick jag avslag på att jag inte hade någon reflex bak... men han var snäll och bad mig springa till macken 100m bort och köpa en som man klistrade på. Så det gjorde jag, när jag var tillbaka hade han redan godkänt hojen och den stod och väntade på mig utanför, dock så smällde han på reflexen på regskylten, och sa sen att han visste att den skulle åka av när jag kom hem haha... men att den åtminstone skulle rulla därifrån med reflexen på. :):banana

dock så smällde han på reflexen på regskylten

Det här med besiktning är rena lotteriet, hade du kommit in med en reflex på reg.plåten hade du säkert åkt på ombesiktning :hihi
När jag körde enduro för massa år sen och det var lag på skvättlapp bak så påpekade han att det fattades typ 20 cm bak + reflex. Simsalabim, så drog jag upp en 35-centimeters gummiskiva ur ryggsäckan med en gigantisk lastbilsreflex. Han bara garvade.

Ser att du gått över till italienskt. 996:an är riktigt snygg men erkänn, visst saknar du ZX10:an :D

Last edited:
Ser att du gått över till italienskt. 996:an är riktigt snygg men erkänn, visst saknar du ZX10:an :D

Jag började ju med en italienare, så har väl gått tillbaka om man ska vara helt korrekt :yoparty. Men visst finns det lite smågrejer jag saknar med ninjan, dock var det mer saker jag saknade med Ducatin när jag hade ninjorna. Men en sak är säker, ska man köra japanskt så är det såklart ZX10R man ska ha ;)

oddsen på att man kommer igenom besiktningen enbart med db killer????? :-D

För 50 år sedan så hade man inga db-killers. man hade ju inte ens återkommande besiktning av hojen, så detta med besiktningsdämpare kom senare. Eftersom vi antog att man fick mer hästar ur sin Tiger 110 om man hade raka rör, så monterade bl a jag själv raka mässingspipor. Och ja, mässing var billigt då. Det gav troligen bättre drag i hojen men eftersom det lät så mycket så blev jag tvungen att köpa en hjälm för att inte få ont i huvudet. Så något gott hade det med sig.
Och precis som nu när ni kör med Leo Vince o sånt så hördes ju hojen på långt håll, så folk uppmärksammade att här kommer ett fordon och kunde t ex gå ur vägen.

För 50 år sedan så hade man inga db-killers. man hade ju inte ens återkommande besiktning av hojen, så detta med besiktningsdämpare kom senare. Eftersom vi antog att man fick mer hästar ur sin Tiger 110 om man hade raka rör, så monterade bl a jag själv raka mässingspipor. Och ja, mässing var billigt då. Det gav troligen bättre drag i hojen men eftersom det lät så mycket så blev jag tvungen att köpa en hjälm för att inte få ont i huvudet. Så något gott hade det med sig.
Och precis som nu när ni kör med Leo Vince o sånt så hördes ju hojen på långt håll, så folk uppmärksammade att här kommer ett fordon och kunde t ex gå ur vägen.

En bra historia!!!!!! :arsele

kanske verkade lite argt, jag är inte arg .. :krama

Last edited:
103 db visade decibelmätaren ...... 101 för att klara, efterkontroll av ljud. Hade bara i db killer.... nu måste ja fixa det, byta till originalsystemet (inget koll på något om det haha) eller stoppa metallbollar i avgasröret och hoppas på de bästa???? Vad tycker ni? :confused:

Jag måste nog inneha något rekord då jag mätte upp 122 dB på besiktningen.
Besiktningsmannen skrattade så tårarna rann men jag kom igenom.

Vi provade att ge fullt och då slocknade mätaren.
Några sekunder av tanken -Shit, nu blir det dyrt.
Men den vaknade igen som tur va :D

103 db visade decibelmätaren ... Vad tycker ni? :confused:

I med några diskbollar, ÖB har 2-pack för 10 spänn, 4 bollar räcker fint. Har du långt till ÖB så PM mig din adress så skickar jag över några bollar eller så kör jag förbi Varberg på lördag och överräcker dom personligen, skall ändå ute o gasa.

I med några diskbollar, ÖB har 2-pack för 10 spänn, 4 bollar räcker fint. Har du långt till ÖB så PM mig din adress så skickar jag över några bollar eller så kör jag förbi Varberg på lördag och överräcker dom personligen, skall ändå ute o gasa.

tror öb finns vid lassabacka så de kan jag nog ordna:P tack för du erbjuder dig iallafall! =) I WILL MAKE THIS WORK haha

Lycka till när ni blir stoppade i en flygande kontroll...

Lycka till när ni blir stoppade i en flygande kontroll...

Det som hänt mig ju...... därför jag måste göra en efterkontroll nu...hade dock ingen db killer i då när jag blev stannad hehe, var på väg hem just för att sätta i den...kl.19 på kvällen t.om. typiskt..............

Lyckats få igenom en Gammel Gixxer 1100 med helsystem utan DB killer för 5-6 år sen, besiktningsmannen verkade inte tycka de lät för mycket för han mätte inte ens upp ljudnivån. Dock tog ja de säkra före de osäkra när ja var dä för en månad sen och besiktade K5:an, original läppen på samt org. pipan.

För några år sen skulle dom ljudmäta en krompråm framför mig på besiktningen, det räckte med att han startade den på tomgång för att besiktningsmannen skulle skaka på huvudet och skicka hem honom. :jisses Den lät som ett tredje världskrig på två hjul, på tomgång, jag vill inte veta hur den lät på maxvarv :tummenner

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park