Bandäck som är gatlegala

Vad var rek. tryck på One Street enl Michelin? Det enda jag hittat är att man skall gå på hojtillverkarens rek.

Här hittar du rekomendation från Michelin vad gäller Power One Street: http://www.michelinpowerone.com/sitepower/site/indexen.html

MEN av egen erfarenhet vet jag att deras rekommendation på bana (2.1 fram & 1.9 bak) är alldeles för lågt. Själv är jag inne på mitt 5:e bakdäck av denna modell och har kommit fram till att 2.2 fram och 2.5 bak funkar bäst på bana.

Visst, detta gäller min hoj med min dämparinställning men varför inte prova och se om det funkar för dig med. :)

Om man kör med ett slicks bak så borde det inte vara några problem att fåupp tempen på bana va?

Ok, har inga planer på att göra det, men en kompis kör med ett sånt bak, och han säger iaf att det blir "kladdigt" när han kört en stund, är helt novis på racedäck, men även om det har högre arbetstemp verkar det bli rejält varmt även på gata iaf. (frågan är väl om det blir tillräckligt varmt, speciellt längst ut på skuldrorna)

Man kan säkerligen få däcket tillräckligt varmt även på gata. Och lyckas man med det så blir hela däcket varmt då det är rörelser i stommen som gör däcket varmt. Inte så mycket friktionen mot asfalten i sig.
Men för att få upp ett bandäck till rätt temp med gatkörning så måste man köra rejält fort. Fort på ett sätt som väldigt många inte anser är OK.

Just åsikter om däck kan skilja sig enormt mycket mellan två förare som kan vara helt olika snabba på banan. Om man t.ex. kör 1:55-2:05-tider på Anderstorp så hör man kanske hemma i snabb gatgrupp och för sådana tider duger de flesta vanliga gatdäck av lite sportigare karaktär (skulle jag tro). En förare som kör 1:45 eller så skulle nog uppfatta samma däck som direkt olämpligt för bankörning.:)

Enligt min erfarenhet av gatlegala bandäck så är Racetec K1 och K2 riktigt bra på gatan. Håller bra för många touring-mil och inger förtroende på banan. Detsamma gäller troligtvis många andra däck i samma segment som jag inte har provat.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back