Vi motorcyklister gillar att utmärka oss

en frågeställning bara eftersom alla verkat ha snöat in sig på olyckorna just vid fotokurvan.

1. Hur många av hela bultens olyckor har skett vid fotokurvan?
2. Vad berodde olyckorna vid fotokurvan på? Va det för hög fart? För mycket nedlägg? Jag tycker det bör finnas fakta på vad som orsakade olyckorna innan man börjar...jag får lov att kalla det spekulera, för jag vill inte vara defensiv.
3. om man räknar till hur mycket hojar det är i omlopp där, finns det någon motsvarade del av sthlmregionen man kan räkna in och se hur mycket olyckor det sker där, säg "roslagen" och jämföra för att se hur jävligt det är (eller inte är)
4. många som kör där finns här på sporthoj, kunde man få ett utlägg ifrån dem som kör i fotokurvan (vi har er på bild!) om dom anser att dom kör över sin förmåga eller kör som dom brukar i fotokurvan.
Man bör komma ihåg att ingen av dem som knäskrapar/kör för fort har lärt sig det och tränar enbart i fotokurvan.

Det är ju i och för sig ingen som tvingar dig eller andra att köra som idioter på vanlig väg, eller? :confused:

Snabbt med små marginaler passar sig trots allt bäst på bana, medan på gata kanske man kan ta det lite lugnare?

Nä absolut ingen som tvingar oss men det kan ju fortfarande sluta illa för oss som åker lugnt o sansat när en annan gör nått korkat och möter oss i samma fil! :huvet

MC är våran hobby och den får utövas på olika "hobbyanläggningar" inte på allmän väg!
Eller så låter man bli att ständigt ligga på gränsen för vad man klarar av och inser att man kan ha roligt även med större marginaler.

Det skulle vara betydligt färre avåkningar om det inte fanns någon löjlig prestige i att köra vrålfort för att slippa bli utskrattad av andra motorcyklister. Oavsett om man själv känner sig trygg med det eller inte.

Nä absolut ingen som tvingar oss men det kan ju fortfarande sluta illa för oss som åker lugnt o sansat när en annan gör nått korkat och möter oss i samma fil! :huvet

Tyvärr helt rätt, så den vägen kanske man bör hålla sig ifrån. Bara tyckte att sluta köra gata lät lite drastiskt, men det är väl för att det inte finns i min sinnevärld. :)

en frågeställning bara eftersom alla verkat ha snöat in sig på olyckorna just vid fotokurvan.

2. Vad berodde olyckorna vid fotokurvan på? Va det för hög fart? För mycket nedlägg? Jag tycker det bör finnas fakta på vad som orsakade olyckorna innan man börjar...jag får lov att kalla det spekulera, för jag vill inte vara defensiv.
3. om man räknar till hur mycket hojar det är i omlopp där, finns det någon motsvarade del av sthlmregionen man kan räkna in och se hur mycket olyckor det sker där, säg "roslagen" och jämföra för att se hur jävligt det är (eller inte är)
4. många som kör där finns här på sporthoj, kunde man få ett utlägg ifrån dem som kör i fotokurvan (vi har er på bild!) om dom anser att dom kör över sin förmåga eller kör som dom brukar i fotokurvan.
Man bör komma ihåg att ingen av dem som knäskrapar/kör för fort har lärt sig det och tränar enbart i fotokurvan.

:klappar

Slutar du hänga här också dårå?

Nädu slå lätt blir ni inte av med mig ;)

Risken att krasha pga "yttre faktorer" på bulten är flera ggr större än på vanlig allmän väg! Det är som att be om att få möte för så som jag sett folk köra nu på sistone är det ju nästan farligt att hålla laglig hastighet!!

Att köra hoj på Riskväg 257 är ju nästan som att springa fram och tillbaka över vägen på E4an! Det går att göra men för eller senare så är det nån som tar dit liv!

Risken att jag blir påkörd eller inkörd i är ju mycket mindre om jag håller mig borta från vägar där man:

1: Får möte av folk som kör med minsta möjliga marginaler
2: Har folk som kör om en i hiskeliga fartet att man knappt hinner se dom i backspegeln innan dom svishar förbi! Hade jag valt att "skära kurvan" som man gör på landsväg så hade vi båda strykt med!
3: En väg man knappt kan stanna vid sidan av och varva ner för att sen starta igen och inte behöva va rädd för att när jag påbörjar min "påfart" att få en raket i ryggen i 230!!!

Last edited:
Om du med fort menar knäskrapsfort där man hänger ut från hela hojen för att klara kurvan och man är duktig på det och har kontroll...

En duktig förare på bana: Ja!

En duktig förare på väg: Nej... Grus i kurvan? En cyklist i den skymda kurvan? En tappad kartong från flyttlasset som körde förbi där tio minuter innan? Två gångtrafikanter som går i bredd? Oljespill i kurvan? Tusen andra saker?

Det är inte säkert man klarar av det i lägre hastigheter heller, men chansen ökar kanske lite?
Det går absolut inte fortast möjligt bara för att man knäskrapar, så det har inte så mycket med saken att göra. Men visst, vi kan prata tider. Det finns folk här som kör bulten på ca 5min blankt, konstant på sin väghalva, och så finns det dom som kör bulten på sisådär 8 min och är på fel väghalva i samtliga kurvor, oavsett åt vilket håll det svänger.

Är du avslappnad, uppmärksam och har beredskap kan du utan vidare hantera en situation i säg 100, medans en späng, ouppmärksam förare utan beredskap inte har en chans i 70.

För varje årtionde så finns det olika platser som är populära att busa på. Platserna skiljer sig men inte önskan om att tänja gränserna och se hur skicklig man är. :)
Likaså är de ständiga dödsolyckorna och andra allvarliga incidenter där, nu som då.

Att man fotar eller inte har troligtvis inte med saken att göra, mer än att det riktar in buskörningen och uppmärksamheten på en speciell plats. Men problemet finns hela tiden och på olika platser. Har väl alltid varit så, kommer fortfarande vara så 1980-talet, 1990, 2000, 2010, 2020, 2030, 2040, 2050 osv
Förmodligen går det att hitta sådana här reflektioner så tidigt som 1920-talet

De som är skickligast och har mest respekt vid vägkanten måste kliva fram ett steg och lugna ner de som kör vårdslöst och på gränsen. Behövs inga pekpinnar utan vänliga råd och tips. jag tror det är effektivast.
En annan sak kanske vore att sprida platserna lite var allt bus sker, kanske det är hög tid att låta "bulten" och "bogan" vila lite? :tummenupp

Nädu slå lätt blir ni inte av med mig ;)

Du har iallafall lyckats avverka mycket på din 18 (?) månader här.
"Tjohoo jag ska ta körkort"
"Jävlar jag krascha hojjen"
"Tjohoo jag ska skaffa daytona!"
"Jävlar jag krascha hojjen!"
Och nu ska du likt den veteran du är förklara att det där med gata är inte värt det, nu är det bara bana som gäller.

:banana

Och nu ska du likt den veteran du är förklara att det där med gata är inte värt det, nu är det bara bana som gäller.

Du glömde fotpinnehistorien, nu blir jag besviken. :död

Jag är så stolt att jag överlevt! :)
Kul att du haft sån övervakning på mig :yoparty

1.
Har inga uppgifter om hur många som klotat där i år. Du kommer under vintern kunna få den statistiken via smc's hemsida skulle jag tro.
Men gör en jmf med tidigare år. dvs före 2008 så har du en ökning av olyckor i den kurvan. -Ringer du sos så frågar de ju. Är det den där kurvan igen?-
2.
En olycka beror alltid på för hög fart... För hög fart framkalla överlevnadsreaktioner hos föraren.. och det är oftast dessa reaktioner som gör att man vurpar.
För att kunna ge ett korrekt svar så måste man göra en analys av alla fall där.
3.
Det kräver också en större undersökning. Spontant 'Bogan då. Men Bogan har inte alls varit lika trafikerad i år enligt uppgifter jag fått.. Vet ej om det stämmer. Men har det någon betydelse.. Bara för att det är många hojar i omlopp på en väg så ska vi då acceptera att det klotas där? Framför allt när vi vet att det i de allra flesta fall beror på att man överksattar sin förmåga.
4
Kan tänka mig att det är ett alternativ.
Bästa sättet tror jag faktiskt är att bara ta ett snack med dem. På diplomatiskt sätt. Tex som att be någon dra åt helvete och få dem att se fram emot resan... ;)
Dvs jag menar att man ska vara en god diplomat och inte skälla.
Bästa sättet att nå fram till folk är att få dem att tänka själva.. inte servera och tala om för dem hur de ska tänka.

Tingvall, är det du?

Kom igen, ezzo, du menar väl men du tenderar att ibland sprida dina skott lite väl inexakt för att man ska kunna ta dig på fullständigt allvar.
Nja, ska man hårddra det teoretiskt så har han ju rätt, Ezzo alltså. Men i verkligheten funkar det ju inte. Man kan ju inte hålla så låg hastighet så att man hinner bromsa/svänga/reagera om mötande svänger vänster, om man möter nån på fel sida i en kurva, om framdäcket smäller mitt i en kurva, om kedjan går av osv.

Men man kanske kan mötas vid att många olyckor beror på för hög fart i förhållande till förarens kunskaper/vägen/situationen. Men det har i väldigt få fall något som helst samband med vad det står på skyltarna.

Fan vad ni tjatar. Släpp sargen!

Kan väl inget annat än att hålla med... Att skriva på SH om Bulten och hur folk kör kommer inte leda nånstans och det gör mig varken klokare eller gladare på nått sätt så nu får det va... SH brukar ofta urarta nått fruktasvärt på Hösten så........

Happy Holidays Everybody! :banana
Syns nästa säsong...

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti