Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Var snäll nu! Det är viktiga saker det här!
Jag tycker att det borde ligga på fotografernas ansvar att gå en första hjälpen utbildning!
Var snäll nu! Det är viktiga saker det här!
Jag tycker att det borde ligga på fotografernas ansvar att gå en första hjälpen utbildning!
1.
Har inga uppgifter om hur många som klotat där i år. Du kommer under vintern kunna få den statistiken via smc's hemsida skulle jag tro.
Men gör en jmf med tidigare år. dvs före 2008 så har du en ökning av olyckor i den kurvan. -Ringer du sos så frågar de ju. Är det den där kurvan igen?-
2.
En olycka beror alltid på för hög fart... För hög fart framkalla överlevnadsreaktioner hos föraren.. och det är oftast dessa reaktioner som gör att man vurpar.
För att kunna ge ett korrekt svar så måste man göra en analys av alla fall där.
3.
Det kräver också en större undersökning. Spontant 'Bogan då. Men Bogan har inte alls varit lika trafikerad i år enligt uppgifter jag fått.. Vet ej om det stämmer. Men har det någon betydelse.. Bara för att det är många hojar i omlopp på en väg så ska vi då acceptera att det klotas där? Framför allt när vi vet att det i de allra flesta fall beror på att man överksattar sin förmåga.
4
Kan tänka mig att det är ett alternativ.
Bästa sättet tror jag faktiskt är att bara ta ett snack med dem. På diplomatiskt sätt. Tex som att be någon dra åt helvete och få dem att se fram emot resan...
Dvs jag menar att man ska vara en god diplomat och inte skälla.
Bästa sättet att nå fram till folk är att få dem att tänka själva.. inte servera och tala om för dem hur de ska tänka.
Och en matlagningskurs! Framförallt nu när Nicke och Tudde har haft grillen stängd hela sommaren!
Jag vet nog var de har gömt korven minsann!
Det går absolut inte fortast möjligt bara för att man knäskrapar, så det har inte så mycket med saken att göra. Men visst, vi kan prata tider. Det finns folk här som kör bulten på ca 5min blankt, konstant på sin väghalva, och så finns det dom som kör bulten på sisådär 8 min och är på fel väghalva i samtliga kurvor, oavsett åt vilket håll det svänger.
Är du avslappnad, uppmärksam och har beredskap kan du utan vidare hantera en situation i säg 100, medans en späng, ouppmärksam förare utan beredskap inte har en chans i 70.
Var snäll nu! Det är viktiga saker det här!
Jag tycker att det borde ligga på fotografernas ansvar att gå en första hjälpen utbildning!
Ja, att det går fortare när man hänger är en sak, men att knäskrapa är ingen garanti för hög hastighet.Det kan gå lite fortare om du hänger på hojen, men det måste självklart inte göra det.
Visst är det som du säger, att olika förare kan hantera situationer på olika sätt i olika hastigheter. Men det går inte att komma ifrån, att är du en duktig förare reder du lättare upp en situation om till exempel ett djur springer upp på vägen i 100 än i 200. (Och ja, jag vet att man med det resonemanget bör sänka hastigheten till 20 km/h om man drar det till sin spets.)
Sedan ska jag kanske inte kasta sten i glashus eftersom även jag allt som oftast kör fort...
Tja.. Vi kanske genom SMC erbjuda en utbildning där..
Nja, ska man hårddra det teoretiskt så har han ju rätt, Ezzo alltså. Men i verkligheten funkar det ju inte. Man kan ju inte hålla så låg hastighet så att man hinner bromsa/svänga/reagera om mötande svänger vänster, om man möter nån på fel sida i en kurva, om framdäcket smäller mitt i en kurva, om kedjan går av osv.
Men man kanske kan mötas vid att många olyckor beror på för hög fart i förhållande till förarens kunskaper/vägen/situationen. Men det har i väldigt få fall något som helst samband med vad det står på skyltarna.
Ja, att det går fortare när man hänger är en sak, men att knäskrapa är ingen garanti för hög hastighet.
Javisst, klart alla har lättare att reda ut ev missöden i 100 än i 200, men det som är svårt för någon i 200 kanske är svårt för någon annan i 70. Men, dom som klarar det i 200 behöver inte bevisa det, för dom vet att dom klarar det. Dom som knappt klarar det i 70 tror i många fall att dom klarar det i 200 också, och gör allt för att bevisa det. Jag tror det kan stavas impulskontroll, grupptryck, hävdelsebehov, stor fitta/liten kuk eller bekräftelsebehov.
Jag håller med till fullo!Jag har sagt det i en annan tråd, men är man så dum att man manglar på bara för att det står en fotograf på plats sätter man bara Darwins teorier på prov. Vet man med sig att man inte kan hålla igen bara för att någon står med kamera, välj en annan väg.
Om du med fort menar knäskrapsfort där man hänger ut från hela hojen för att klara kurvan och man är duktig på det och har kontroll...
En duktig förare på bana: Ja!
En duktig förare på väg: Nej... Grus i kurvan? En cyklist i den skymda kurvan? En tappad kartong från flyttlasset som körde förbi där tio minuter innan? Två gångtrafikanter som går i bredd? Oljespill i kurvan? Tusen andra saker?
Det är inte säkert man klarar av det i lägre hastigheter heller, men chansen ökar kanske lite?
..
2. Då hoppas vi att smc gör en analys av det och sammanfogar den med statestiken vi blev lovade i slutet av året. Jag kan behöva någt intressant att läsa....
Glöm inte att man kan bli på körd av en lastbil i en korsning, glömma ta bort skivbromslåset, få en hjärtattack och, halka på vägen ut till hojen......
Tingvall, är det du?
Kom igen, ezzo, du menar väl men du tenderar att ibland sprida dina skott lite väl inexakt för att man ska kunna ta dig på fullständigt allvar.
Ja, det är väl det minsta man kan kräva vid en bankörning?!
Mycket intressant karta!http://www.svmc.se/upload/Travel/Dokument/VV-Kartor/Stockholm.pdf
Div. MC stråk - som SMC önskar MC vänliga förbättringar på, har sammanställts på digitala kartor tillsammans med polisrapporterade mc-olyckor 2003-2007. Resultatet har presenterats för Vägverket och deras sju regioner.
Varje olycka är markerad med en röd prick på kartorna. Bra Mc-vägar som dock behöver förbättras är markerade med blått medan mc-vägar som var perfekta utan anmärkning vid observationen 2007 är markerade med gult.
Nb: Vad är det för statistik som SMC har lovad?
Nb2: Har fotograferna fika rast när jag kommer?
Ja, det kräver en hel del att träna bort reflexerna, och lära sig att gasa när det går lite för fort, stirra dit man ska och "släppa" taget om hojen så den får sköta jobbet.<bra beskrivning>
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |