Vi motorcyklister gillar att utmärka oss

Var snäll nu! Det är viktiga saker det här!

Jag tycker att det borde ligga på fotografernas ansvar att gå en första hjälpen utbildning!

Och en matlagningskurs! Framförallt nu när Nicke och Tudde har haft grillen stängd hela sommaren!

1.
Har inga uppgifter om hur många som klotat där i år. Du kommer under vintern kunna få den statistiken via smc's hemsida skulle jag tro.
Men gör en jmf med tidigare år. dvs före 2008 så har du en ökning av olyckor i den kurvan. -Ringer du sos så frågar de ju. Är det den där kurvan igen?-
2.
En olycka beror alltid på för hög fart... För hög fart framkalla överlevnadsreaktioner hos föraren.. och det är oftast dessa reaktioner som gör att man vurpar.
För att kunna ge ett korrekt svar så måste man göra en analys av alla fall där.
3.
Det kräver också en större undersökning. Spontant 'Bogan då. Men Bogan har inte alls varit lika trafikerad i år enligt uppgifter jag fått.. Vet ej om det stämmer. Men har det någon betydelse.. Bara för att det är många hojar i omlopp på en väg så ska vi då acceptera att det klotas där? Framför allt när vi vet att det i de allra flesta fall beror på att man överksattar sin förmåga.
4
Kan tänka mig att det är ett alternativ.
Bästa sättet tror jag faktiskt är att bara ta ett snack med dem. På diplomatiskt sätt. Tex som att be någon dra åt helvete och få dem att se fram emot resan... ;)
Dvs jag menar att man ska vara en god diplomat och inte skälla.
Bästa sättet att nå fram till folk är att få dem att tänka själva.. inte servera och tala om för dem hur de ska tänka.

1. Dom har vetat om den kurvan sen första vurpan, jag fick nämligen tillfälle att införskaffa lite information vid en olycka om hur det egentligen låg till med fotokurvan och dess rykte.
Polisen jag pratade med sa att hon märkt på senaste året att den just fått namnet fotokurvan, den var mer känd som "första åkerpartiet ifrån tungelsta" förut, så att dom snappat upp informationen att vi kallar den så känns inte vidare konstigt då både folk vid olyckan och utryckningspersonal vet precis vart dom ska åka.

2. Då hoppas vi att smc gör en analys av det och sammanfogar den med statestiken vi blev lovade i slutet av året. Jag kan behöva någt intressant att läsa.

3. Olyckor kommer alltid ske när det är motorfordon inblandade, sker dem inte på essingeleden 07.00 eller 16.00 så sker dem på helger på bulten..kanske krasst sett på situationen men thats my point of veiw.

4. Vad jag reflekterat över är att dom som kör fort faktiskt kör hoj just för att..ja, köra fort. Ska man be dem sakta ned kan man lika gärna be dem sluta köra hoj öht. Lite av "problemet" ligger där, du talar om att olyckorna orsakas av farten, farten är det som lockar dem du vill tala till att köra hoj långsamt. Det tror jag inte kommer att funka. alls.

Det går absolut inte fortast möjligt bara för att man knäskrapar, så det har inte så mycket med saken att göra. Men visst, vi kan prata tider. Det finns folk här som kör bulten på ca 5min blankt, konstant på sin väghalva, och så finns det dom som kör bulten på sisådär 8 min och är på fel väghalva i samtliga kurvor, oavsett åt vilket håll det svänger.

Är du avslappnad, uppmärksam och har beredskap kan du utan vidare hantera en situation i säg 100, medans en späng, ouppmärksam förare utan beredskap inte har en chans i 70.

Det kan gå lite fortare om du hänger på hojen, men det måste självklart inte göra det.

Visst är det som du säger, att olika förare kan hantera situationer på olika sätt i olika hastigheter. Men det går inte att komma ifrån, att är du en duktig förare reder du lättare upp en situation om till exempel ett djur springer upp på vägen i 100 än i 200. (Och ja, jag vet att man med det resonemanget bör sänka hastigheten till 20 km/h om man drar det till sin spets.)

Sedan ska jag kanske inte kasta sten i glashus eftersom även jag allt som oftast kör fort...

Det kan gå lite fortare om du hänger på hojen, men det måste självklart inte göra det.

Visst är det som du säger, att olika förare kan hantera situationer på olika sätt i olika hastigheter. Men det går inte att komma ifrån, att är du en duktig förare reder du lättare upp en situation om till exempel ett djur springer upp på vägen i 100 än i 200. (Och ja, jag vet att man med det resonemanget bör sänka hastigheten till 20 km/h om man drar det till sin spets.)

Sedan ska jag kanske inte kasta sten i glashus eftersom även jag allt som oftast kör fort...
Ja, att det går fortare när man hänger är en sak, men att knäskrapa är ingen garanti för hög hastighet.

Javisst, klart alla har lättare att reda ut ev missöden i 100 än i 200, men det som är svårt för någon i 200 kanske är svårt för någon annan i 70. Men, dom som klarar det i 200 behöver inte bevisa det, för dom vet att dom klarar det. Dom som knappt klarar det i 70 tror i många fall att dom klarar det i 200 också, och gör allt för att bevisa det. Jag tror det kan stavas impulskontroll, grupptryck, hävdelsebehov, stor fitta/liten kuk eller bekräftelsebehov.

Nja, ska man hårddra det teoretiskt så har han ju rätt, Ezzo alltså. Men i verkligheten funkar det ju inte. Man kan ju inte hålla så låg hastighet så att man hinner bromsa/svänga/reagera om mötande svänger vänster, om man möter nån på fel sida i en kurva, om framdäcket smäller mitt i en kurva, om kedjan går av osv.

Men man kanske kan mötas vid att många olyckor beror på för hög fart i förhållande till förarens kunskaper/vägen/situationen. Men det har i väldigt få fall något som helst samband med vad det står på skyltarna.

Självfallet. Jag skulle vilja hävda, även om jag saknar faktabasis, att många (säkerligen en klart övervägande del) singelolyckor beror på för hög hastighet. Likväl skulle jag inte säga att en olycka alltid beror på för hög fart i verkligheten. Ska argumentet ställas på sin spets, skulle alla stanna hemma, stationära, hela tiden, eftersom all hastighet enligt samma sätt att argumentera är orsak till samtliga olyckor i trafiken.

Min poäng är bara, att det är svårt att ta någon på fullt allvar när denne hävdar diverse saker utan att kunna styrka sina påståenden, framförallt som representant för SMC.

Jag menar också att han lägger onödigt mycket på fotograferna. Jag har sagt det i en annan tråd, men är man så dum att man manglar på bara för att det står en fotograf på plats sätter man bara Darwins teorier på prov. Vet man med sig att man inte kan hålla igen bara för att någon står med kamera, välj en annan väg. Lägg skulden på föraren istället, för utifrån samma synsätt skulle motorcykeltillverkarna åläggas skuld så fort någon kör för fort eller går av.

Jag klotade i slutet på juli, och det blev ett par veckor på sjukhus, operationer och en rehab som kommer pågå i över ett år. I en vänsterkurva körde jag på något och tappade framhjulsfästet. Det var dock mitt val att köra den dagen, det var mitt val att köra i den hastighet som jag gjorde (även om jag måste poängtera att det inte gick fort, snarare i laglig hastighet) och jag skyller inte på någon.

På samma sätt som man borde vara man, eller kvinna, nog att ta en böteslapp om man kör för fort, borde man vara man, eller kvinna, nog att stå för att man kört av och inte skylla på någon annan som fotografen som står vid den väg man själv valt att köra, eller gruppledaren som kör i den grupp man själv valt att köra i.

Last edited:
Ja, att det går fortare när man hänger är en sak, men att knäskrapa är ingen garanti för hög hastighet.

Javisst, klart alla har lättare att reda ut ev missöden i 100 än i 200, men det som är svårt för någon i 200 kanske är svårt för någon annan i 70. Men, dom som klarar det i 200 behöver inte bevisa det, för dom vet att dom klarar det. Dom som knappt klarar det i 70 tror i många fall att dom klarar det i 200 också, och gör allt för att bevisa det. Jag tror det kan stavas impulskontroll, grupptryck, hävdelsebehov, stor fitta/liten kuk eller bekräftelsebehov.

Har man riktigt långa ben och har akrobatiska talanger kan man säkert ställa hojen på centralstödet och gnugga knät i asfalten. :tummenupp

Ok. Jo, jag håller nog med dig, att det är ingen skillnad på bromssträcka eller chansen att göra en undanmanöver i 200 jämfört med 70. :rolleyes: Men för övrigt har du rätt, att många nog överskattar sin förmåga...

Jag e så kort o stel så jag kan inte knäskrapa på en minimoto ens :)

Jag har sagt det i en annan tråd, men är man så dum att man manglar på bara för att det står en fotograf på plats sätter man bara Darwins teorier på prov. Vet man med sig att man inte kan hålla igen bara för att någon står med kamera, välj en annan väg.
Jag håller med till fullo! :tummenupp Höll med om resten också, men jag lyfte fram det bästa! :)

Om du med fort menar knäskrapsfort där man hänger ut från hela hojen för att klara kurvan och man är duktig på det och har kontroll...

En duktig förare på bana: Ja!

En duktig förare på väg: Nej... Grus i kurvan? En cyklist i den skymda kurvan? En tappad kartong från flyttlasset som körde förbi där tio minuter innan? Två gångtrafikanter som går i bredd? Oljespill i kurvan? Tusen andra saker?

Det är inte säkert man klarar av det i lägre hastigheter heller, men chansen ökar kanske lite?

Glöm inte att man kan bli på körd av en lastbil i en korsning, glömma ta bort skivbromslåset, få en hjärtattack, ocah halka på vägen ut till hojen......

Det går fortare för att man öppnar trotteln mer alt. kör på högre växel inte för att man hänger hit eller dit olika mycket! :D

..
2. Då hoppas vi att smc gör en analys av det och sammanfogar den med statestiken vi blev lovade i slutet av året. Jag kan behöva någt intressant att läsa....

http://www.svmc.se/upload/Travel/Dokument/VV-Kartor/Stockholm.pdf
Div. MC stråk - som SMC önskar MC vänliga förbättringar på, har sammanställts på digitala kartor tillsammans med polisrapporterade mc-olyckor 2003-2007. Resultatet har presenterats för Vägverket och deras sju regioner.

Varje olycka är markerad med en röd prick på kartorna. Bra Mc-vägar som dock behöver förbättras är markerade med blått medan mc-vägar som var perfekta utan anmärkning vid observationen 2007 är markerade med gult.

Nb: Vad är det för statistik som SMC har lovad?

Nb2: Har fotograferna fika rast när jag kommer?

Glöm inte att man kan bli på körd av en lastbil i en korsning, glömma ta bort skivbromslåset, få en hjärtattack och, halka på vägen ut till hojen......

Har alltid sockiplast som överdrag till stövlarna så jag minimerar halkrisken. Skivbromslåset har jag slängt för längesen. Vad gäller det andra? Gillar ju adrenalinkickar i små portioner, så jag får ta risken att bli påkörd och få hjärtattack.

Tingvall, är det du?

Kom igen, ezzo, du menar väl men du tenderar att ibland sprida dina skott lite väl inexakt för att man ska kunna ta dig på fullständigt allvar.

Tingvall har rätt på sätt och vis.. Om vi alltid håller en hastighet som tillåter att vi hinner stanna före varje hinder osv osv..
Men nej jag köper inte det.. Det är ju omöjligt.

Det jag menar med för hög fart är hur man som förare upplever farten och vilka reaktioner det för med sig.
Hur många km/h det är har inte så stor betydelse.

Om du kommer in i en kurva och upplever " fan vad fort det går" reagerar du på detta sätt.

1. Slår av på gasen. --- Hojen blir instabil.
2. Stelnar i armar.Håller hårt i styret.---- Du får svårt hantera hojen
3. Målfixering... ---Du tittar på det som känns farligt.. tex diket
4. Svänger för tidigt. Känns tryggt att lägga mycket assfalt mellan dig och det farliga diket.
6. Bromsar och hänger i styret.. Gör att du har mindre chans att rädda ett framhjulssläpp...

Det här är reaktion som reptilhjärnan styr över. Dvs när vi blir rädda så träder dessa reaktioner in.
En sak som triggar igång dessa reaktioner är just hur vi upplever hastighet.
Hastighet eller snarare fart upplever vi genom hur vi tittar... Har du tex tunnelseende/målfixering känns det som om allt går jättefort och man triggas dessa reflexer som förstör allt när det gäller att köra hoj.

Detta är den vanligaste orsaken till att man kör omkull.

Flummigt svar jag vet.. Men fråga om du inte förstår hur jag menar.

Ja, det är väl det minsta man kan kräva vid en bankörning?!

Det är klart..
Men då måste vi ha en bokad ambulans med. ;)

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: SGM
http://www.svmc.se/upload/Travel/Dokument/VV-Kartor/Stockholm.pdf
Div. MC stråk - som SMC önskar MC vänliga förbättringar på, har sammanställts på digitala kartor tillsammans med polisrapporterade mc-olyckor 2003-2007. Resultatet har presenterats för Vägverket och deras sju regioner.

Varje olycka är markerad med en röd prick på kartorna. Bra Mc-vägar som dock behöver förbättras är markerade med blått medan mc-vägar som var perfekta utan anmärkning vid observationen 2007 är markerade med gult.

Nb: Vad är det för statistik som SMC har lovad?

Nb2: Har fotograferna fika rast när jag kommer?
Mycket intressant karta! :tummenupp Dock misstänker jag att det är ett visst "mörkertal", eftersom flera vurpor på samma ställe iaf bara ger en röd prick.

Jävlar va olyckor det händer! :skrämd

<bra beskrivning>
Ja, det kräver en hel del att träna bort reflexerna, och lära sig att gasa när det går lite för fort, stirra dit man ska och "släppa" taget om hojen så den får sköta jobbet.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...