Vi motorcyklister gillar att utmärka oss

Annars när jag ser någon mötande komma i mitt körfält bromsar jag, det händer ofta inte bara i fotokurvan, men det är klart om jag inte hade haft bromsar skulle jag också bli rädd då.

Vad vill du ha sagt? Att det är både normalt och ok att någon annan trafikant tvingar dig/mig/andra att bromsa bara för att de kör så fort att de inte klarar av att hålla sitt egna fordon i sitt körfält, eller?

Det kommer alltid finnas en orsak att lägga lite extra knä i backen eller köra om några gubbar. Polare, brudar, adrenalinkicken, föräldrar osv.

Japp, vill man visa sig på styva linan hittar man anledning till det. På "hojvägar" räcker det med andra trafikanter som bara genom sin blotta närvaro får oss/dig att "gå igång" och visa hur duktig du/jag/vi är.

MEN vi måste komma ikapp dem ELLER stanna/sakta in och vänta in dem innan vi kan köra om och visa hur snabba vi är de står liksom inte och väntar på ett bestämt ställe bara för att... Ser du en skillnad?

Jag har aldrig och kommer aldrig påstå att ansvaret för hur fordon framförs är förarnas men eftersom vi människor reagerar på varandra vare sig någon säöger eller gör ågot vi gillar eller blir förbannade på innebär det att vi kort och gott PÅVERKAR varandra!

Vetskapen av att det är så och att jag riskerar påverka någon så att han/hon kör över sin förmåga med mc räcker för att vi som medmänniskor bör känna medkänsla och bry oss! Om vi bryr oss försöker vi undvika att utsätta andra för risken att de vill visa sig på styva linan!

// Niklas

Last edited:
Nu har jag inte läst hela tråden och orkar inte riktigt det heller, så det kanske har varit uppe redan?

Men om det nu är så mycket vurpor på bulten och just denna famösa fotokurvan så måste ju vissa vurpor ha fångats på bild?
Hade det inte varit en bra idé att lägga upp dessa bilder också, bara för att visa hur det kan gå om man ligger på gränsen...

bara en tanke iaf...

Jag vet inte riktigt vad syftet med tråden var ärligt talat ? Var det tillför att skuldbelägga fotofolk, eller öppna ögonen för något som är lika välkänt som att spåren fryser till is i Sverige (ändå blir SJ lika överaskat varje år) ? Folk gör sig till när kameran är i närheten oavsett om de kör hoj, snowboard, snöskoter eller bill..eller om de är bara fulla. Både jag och min tjej är där ute med jämna mellanrum och hon fotar mest för övningens skull. Ibland har vi fixat poseringsessioner då jag fick köra järnet fram och tbx 20-30 ggr så hon fick träna på panorering. Jag har då lyckats att hålla kvar mig på vägen ändå på något sätt. Kanske för att jag inte är dum i huvudet och vill riskera att hamna i rullstol med en 200 tkrs hoj på skroten för en jävla bild...som kanske inte ens blir bra ? Vad vet jag ?

Jag tycker ärligt talat att det inte är fotografens del NÅGONSTANS eller PÅ NÅGOT SÄTT. Fotografen dokumenterar händelser och that´s it. Vare sig det är ett nedlägg på fotokurvan, Balck Water konsulternas framfart i Falludja eller spyan på dasset på Bygget i Åre när det begav sig. Varken motorcyklister i diket, döda civila eller nerspydda fesprissar är ett resultat av fotografens kreativitet utan människors egna val, beteende, misstag, dåliga omdömme och allmän brist på koll. Lägga ens en uns av skulden på fotografen känns så väldigt Svenskt på något sätt...i det här landet letar man ALLTID efter orsaker till fuck ups så långt från personerna som orsakar de som det bara går. Det verkar finnas en mycket stark motvilja mot att människor tar konsekvenser av sitt handlande utan man vill sprida skulden så mycket att...det till slut inte finns några skyldiga och några som måste stå för sina val. Konsensus i någon form antar jag....

......i det här landet letar man ALLTID efter orsaker till fuck ups så långt från personerna som orsakar de som det bara går. Det verkar finnas en mycket stark motvilja mot att människor tar konsekvenser av sitt handlande utan man vill sprida skulden så mycket att...

Förbannat bra sagt. Rent utav barnsligt att skylla på fotograferna. Var och en är sin egen man och bör således ansvara för sina egna handlingar.

Att tro man är Rossi så fort man ser en kamera är ju bara helt idiotiskt, jag skulle sälja hojen direkt om jag kommer på mig själv i den situationen.

Hört tals om ett fenomen som kallas för grupptryck? Någon?

Ja det är det där på skolgården när ett gäng står och tjatar på en stackars kille att han ska panga rutan. Och när han sen pangar rutan faller han för grupptrycket.
Det vansinniga är att folk som får rösta, ta körkort, framföra en maskin som har 150hp och väger 200kg och i vissa fall har småbarn fortfarande faller för grupptrycket.

Ja det är det där på skolgården när ett gäng står och tjatar på en stackars kille att han ska panga rutan. Och när han sen pangar rutan faller han för grupptrycket.
Det vansinniga är att folk som får rösta, ta körkort, framföra en maskin som har 150hp och väger 200kg och i vissa fall har småbarn fortfarande faller för grupptrycket.

Inte konstigt egentligen. Vi är flockvarelser och vill höra till, bli sedda och bekräftade. På gott och ont.

Jag måste tillhöra en mycket liten minoritet, nämligen en som INTE vill utmärka sig med sitt hojåkande. Fy fan va ja hatar uppmärksamheten, speciellt när man e brud ska folk komma fram och prata och säga "va toff du e som tjör håj o e tös".

???? Say what?!
Jag kör som en f*tta (lagligt), finns inget att beundra, än mindre fota.
Undviker Bulten vid rusning då jag vet att jag endast skulle va ivägen för alla brassare när jag kör min lilla trevliga sound-of-music-runda med goda marginaler. :)

Därför känner ja att det e jete jobbit med alla råa wannebe ghostriders som får mej att framstå som en liten fjant.

Jag kommer aldrig bli en outlaw :( och känner därför att jag bara gör mina medtrafikanter besvikna så fort jag visar mej ute i trafiken då jag inte kan leverera en show och typ bara så där nonchalant brassa förbi alla bilar på slangen i minst 200 km/h mellan två filer under rusningstrafik mitt på centralbron.

Nästa gång ni brassar, tänk en extra gång på den mentala skada ni åverkar oss mesar genom att höja ribban så! :mad:
Det är faktiskt jete jobbit! :4skrika :gråta

De som måste utmärka sig genom att köra fort på landsväg har liten KUK...

Blev? Eftersom du uppenbarligen inte har läst första inlägget så kan jag berätta att den behandlar just fotokurvan på bulten. :mattias

Nja. Refererat till bulten ja. Men kärnan i innehållet är snarare behovet av att bli sedd. Och för att bli sedd gör man ibland idiotiska saker... Vare sig det är på bulten eller i Kongo.

Dom som vill köra, kör.

Dom som vill fotta, med risk för att få en gixxer turbo uppkörd i häcken, kan göra det.

Eller är det svårare än så? isåfall har vi ju faktiskt ett seriöst problem? eller har vi inte det?

@wrx
Du säge själv att vi alltid skyller på andra när vi fuckar up, vill altså inte ta eget ansvar...
Men du som fotograf har inget ansvar... Inte ens om du genom att fota triggar någon så den personen fuckar upp...
Låter lite som du kliver ner i din egen åsikt.

Jag håller helt med dig om att den som fotar, den som är publik eller liknande inte kan hållas ansvarig för någon annans handlingar. Men om jag som fotograf , publik mm är medveten om vilken på påverkan min närvaro har så kan jag också, förhoppningsvis också göra något åt det för att minska negativ påverkan, triggning.

Har inte en aning om vem du är, hur många gånger du kört på fel sida av vägen eller hur fort det gick. Vill bara ge en storfet :tummenupp för att du driver frågan och vågar ställa dig själv mot väggen. Bra mycket manligare än att försöka köra en 5:a på bulten.

Har insett det.
Förlåt jag gjorde fel. Jag är en idiot!
Ska fortsätta rabbla det hela vintern.:glömdet

OBS! Nu läste jag bara fram till detta inlägg!

Du har iallafall lyckats avverka mycket på din 18 (?) månader här.
"Tjohoo jag ska ta körkort"
"Jävlar jag krascha hojjen"
"Tjohoo jag ska skaffa daytona!"
"Jävlar jag krascha hojjen!"
Och nu ska du likt den veteran du är förklara att det där med gata är inte värt det, nu är det bara bana som gäller.

:banana

OBS! Nu läste jag bara fram till detta inlägg!

Detta bevisar faktiskt bara en sak, att Nash har en fantastiskt mycket snabbare evolution än de flesta sporthojsåkare. När jag läste om honom/hans inlägg första gången tänkte jag att han inom MAX 1 år blir en "ledsensmiley-rip-vif-tråd" i minneslunden. Jävla skönt att ha fel ibland, speciellt om detta.
(Ja, jag har varit en passiv läsare av SH länge).

@ Nash: Fan vad du växer! Men att skippa hojåkat är inte bra. Det GÅR att köra MC (på allmänn väg) utan att dö och skadas stup i kvarten, om man gör det med förstånd och framförhållning. Givetvis kan man inte förutse alla puckons dårskap i trafiken, men man kan undvika 98% av dom. Varvat med tokåka på bana för sinnesfrid.
Men byt avatarbild FFS, det ser ut som ett lunarstormdito på en snubbe som är skitglad för att han fått göka för första gången... :D

@ TS: Bra och välformulerat.

Inte konstigt egentligen. Vi är flockvarelser och vill höra till, bli sedda och bekräftade. På gott och ont.

Jag är ingen flockvarelse:gnissla Alla är vi olika. Jag vill refferera oxå till dunderhonungs inlägg om det där med att synas. Jag vill INTE synas och utnmärka mig. Jag faller heller inte för grupptryck. För den delen har jag inget emot när det går fort. det är en skön känsla att flyga fram och leva en stund i illusionen att man faktiskt kontrollerar hojen. Är det massa folk som står och glor brukar jag tvärt emot vad andra tydligen gör, sakta ner och ta det lite cool. Hade väl varit lätt att säga att det är manligt och kvinligt beteende - men det ska jag inte :tungan

Jag är ingen flockvarelse:gnissla Alla är vi olika. Jag vill refferera oxå till dunderhonungs inlägg om det där med att synas. Jag vill INTE synas och utnmärka mig. Jag faller heller inte för grupptryck. För den delen har jag inget emot när det går fort. det är en skön känsla att flyga fram och leva en stund i illusionen att man faktiskt kontrollerar hojen. Är det massa folk som står och glor brukar jag tvärt emot vad andra tydligen gör, sakta ner och ta det lite cool. Hade väl varit lätt att säga att det är manligt och kvinligt beteende - men det ska jag inte :tungan

Nu tänkte jag i och för sig i lite mer generella termer. :)

Jag är inte snabbast och bäst på hojen, faller för grupptryck, eller är festens medelpunkt, men jag vill ändå bli sedd och vara med. Och med sedd menar jag inte bli fotad i någon fotokurva. ;)

@wrx
Du säge själv att vi alltid skyller på andra när vi fuckar up, vill altså inte ta eget ansvar...
Men du som fotograf har inget ansvar... Inte ens om du genom att fota triggar någon så den personen fuckar upp...
Låter lite som du kliver ner i din egen åsikt.

Jag håller helt med dig om att den som fotar, den som är publik eller liknande inte kan hållas ansvarig för någon annans handlingar. Men om jag som fotograf , publik mm är medveten om vilken på påverkan min närvaro har så kan jag också, förhoppningsvis också göra något åt det för att minska negativ påverkan, triggning.

fick mig osökt att tänka på piratbayrättegången där nån jämförde det med att om man står utanför banken och delar ut rånarhuvvor så är man ju inte skyldig till ett rån men de är ju inte så snyggt gjort..
kanske samma med "kameramännen" dock vart ju dom som delar ut luvorna skyldiga.. tänkvärt :tungan

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing