Annars när jag ser någon mötande komma i mitt körfält bromsar jag, det händer ofta inte bara i fotokurvan, men det är klart om jag inte hade haft bromsar skulle jag också bli rädd då.
Vad vill du ha sagt? Att det är både normalt och ok att någon annan trafikant tvingar dig/mig/andra att bromsa bara för att de kör så fort att de inte klarar av att hålla sitt egna fordon i sitt körfält, eller?
Det kommer alltid finnas en orsak att lägga lite extra knä i backen eller köra om några gubbar. Polare, brudar, adrenalinkicken, föräldrar osv.
Japp, vill man visa sig på styva linan hittar man anledning till det. På "hojvägar" räcker det med andra trafikanter som bara genom sin blotta närvaro får oss/dig att "gå igång" och visa hur duktig du/jag/vi är.
MEN vi måste komma ikapp dem ELLER stanna/sakta in och vänta in dem innan vi kan köra om och visa hur snabba vi är de står liksom inte och väntar på ett bestämt ställe bara för att... Ser du en skillnad?
Jag har aldrig och kommer aldrig påstå att ansvaret för hur fordon framförs är förarnas men eftersom vi människor reagerar på varandra vare sig någon säöger eller gör ågot vi gillar eller blir förbannade på innebär det att vi kort och gott PÅVERKAR varandra!
Vetskapen av att det är så och att jag riskerar påverka någon så att han/hon kör över sin förmåga med mc räcker för att vi som medmänniskor bör känna medkänsla och bry oss! Om vi bryr oss försöker vi undvika att utsätta andra för risken att de vill visa sig på styva linan!
// Niklas
Last edited: