Vi motorcyklister gillar att utmärka oss

Funderar STARKT på det, vill inte lägga ner hojåkandet och funderar på att köpa en ny hoj men det blir enbart till jobbet och Gokart åkning :) DÄR tänker jag köra och faktist hoppas på krash för att lära mig från misstagen, Krashar man på en gokart bana i 40 så är det bara o damma av sig själv och fortsätta köra :)

MINIMOTO....:yoparty

Jag tänker inte ta på mig ansvaret att skrika åt folk att springa in till innerkurva, vill folk va så dumma att stå i ytterkurva när folk kommer med knäskrap i 110 km/h så be my guest, jag tänker inte plocka delar från personen som får en 190 kilos hoj på sig!

Jag har väl inte gett dig nåt ansvar heller? Eller varför citerar du mig?

Funderar STARKT på det, vill inte lägga ner hojåkandet och funderar på att köpa en ny hoj men det blir enbart till jobbet och Gokart åkning :) DÄR tänker jag köra och faktist hoppas på krash för att lära mig från misstagen, Krashar man på en gokart bana i 40 så är det bara o damma av sig själv och fortsätta köra :)

En bra kompromiss, skulle jag väl säga.

Man får ju sig en rejäl tankeställare när man klotar ordentligt. Själv kommer jag köra vidare, men det kommer nog bli mer banåka och mindre gatåka. Personligen tycker jag fortfarande att det är lite för kul att köra hoj för att låta bli.

Tragiskt att folk måste råka ut för något innan dom inser att det inte är värt riskerna, eller får sig en ordentlig funderare.

Jag har väl inte gett dig nåt ansvar heller? Eller varför citerar du mig?

Relatera till ditt svar, Jag håller me dig till 100... Det mest korkade att stå i ytterkurva men finns inte så mycket vi runtomkring kan göra åt saken... Förklarar man att det är korkat så börjar dom i envishet räkna ut projektilen på vart personen som lowsidar skulle krasha... Så jävla löjligt Men men!

Relatera till ditt svar, Jag håller me dig till 100... Det mest korkade att stå i ytterkurva men finns inte så mycket vi runtomkring kan göra åt saken... Förklarar man att det är korkat så börjar dom i envishet räkna ut projektilen på vart personen som lowsidar skulle krasha... Så jävla löjligt Men men!

Jag fick lite för mig att det var det ditt sk "tips" gick ut på? Men jag hajjade säkert fel då...

Det finns väl massor man kan göra? Att skriva om det här är ju en början...

Ezzo skrev:
"Blir du lite rädd när du kör hoj, då kör du för fort."

Bra sagt.

Nu skiter ju jag högaktningsfullt i hur tokarna på Bulten kör eftersom jag bor 100 mil därifrån, men det drabbar kollektivet lika mycket som den enskilde när någon olycka sker. Lagstiftningar kring körkort och MC överhuvudtaget blir hårdare och hårdare med varje år men det blir ju ingen direkt markant förändring, bara för dom som kör som folk.

Gasa på bana och bli fotad och nån lägger upp bild på det typ på nån raceblog, SH:s framsida, osv. skulle jag vara jävligt nöjd med. Då är det ett bevis på att jag gör något bra. Gasa på gata och bli fotad skulle jag förmodligen skämmas över, eftersom fotografen antagligen tog bilden för att:

1. "Kolla vilken tokjävel! Hur kör han!?"
  2. "Jäklar, såg du vilket knäskrap han/hon fick till!"
  3. "Haha, kolla nissen på kromsläden."
  4. "Kolla han på gubbmoppen."

...och så vidare.

Last edited:
En bra kompromiss, skulle jag väl säga.

Man får ju sig en rejäl tankeställare när man klotar ordentligt. Själv kommer jag köra vidare, men det kommer nog bli mer banåka och mindre gatåka. Personligen tycker jag fortfarande att det är lite för kul att köra hoj för att låta bli.

Sounds good, Ja efter att ha kört ikapp din hoj på bärgningsbilen så kan jag inte fatta att du fortfarande överlevde din krash! Starkt av dig att fortsätta...

Tror inte det va min krash som satte punkt för mitt hojåkande utan det va nog veckorna senare då 2 polare krashade våldsamt med tät följd, Först en nära vän rakt in i en rondell och väl på sjukhuset såg det ut som att han aldrig mer skulle kunna gå på benet (knät sprucket)
och nån dag senare så fotar jag själv när ännu en nära vän får framhjulssläp, däcket viker sig under hojen och han kanar ut ur fotokurvan i minst 110km/h och fick flygas till KS...

Satt i bilen med hans tjej och min polare som krasha samma ögonblick som dig Maero och titta på varandra allihopa... "Thats it, Inge mer hojåka på allmän väg mer"

MC är våran hobby och den får utövas på olika "hobbyanläggningar" inte på allmän väg!

Ni verkligen bäddar för ett förbud för hojkörning på den vägen.....

bra förslag. varför inte införa ett förbud för mc på den vägen. kan man inte sköta sig får man skylla sig själv.

så, väntar nu med spänning på alla påhopp

Jag håller med dig Ezzo! Det har gått hysteri i bulten!

Jag tillhörde själv dom som jagade subfemmor och knäskrapade hejvilt där för några år sen. Tills jag gick av och låg medvetslös i 6h. Det väckte mig, och fick mig att inse att det är komplett vansinne att köra på det sättet på allmän väg. I synnerhet på bulten, där man riskerar att möta nån som kör över sin förmåga i varenda kurva. Jag gick av åt vänster, och tackar fortfarande gudarna för att jag inte mötte någon, jag hade inte överlevt det, och antagligen inte mötet heller.

Sen dess har jag undvikit att åka bulten, det finns så många andra, bättre vägar i området. Istället har jag åkt dit och fotat en del, bla för att slippa stå en hel dag för att få med 10 hojar. Har det kommit idioter som har kört som troll så har jag tagit ner kameran, för att visa att jag vill fota snygg hojkörning, inte klotningar. Men det hjälper ju inte, uppenbarligen, när det har blivit folkvandring och köbildning i fotokurvan. Vad är det för kul när alla står på samma ställe, och iom det tar samma bilder? Och hur kul är det att krascha just där, så alla ser det, i en enkel kurva med fri sikt? Det skriker ju inte talang om det iaf...

Jag anser att fotografer som håller sig på sin kant, inte är ivägen osv inte har något egentligt ansvar för olyckorna. Däremot så triggar dom vissa riskgrupper, antagligen samma människor som slår över på sveavägen, bromsar omkull sig när dom ska göra stoppies utanför korvmojen och hellre köper blingbling än går en smc-kurs.

Sounds good, Ja efter att ha kört ikapp din hoj på bärgningsbilen så kan jag inte fatta att du fortfarande överlevde din krash! Starkt av dig att fortsätta...

Tror inte det va min krash som satte punkt för mitt hojåkande utan det va nog veckorna senare då 2 polare krashade våldsamt med tät följd, Först en nära vän rakt in i en rondell och väl på sjukhuset såg det ut som att han aldrig mer skulle kunna gå på benet (knät sprucket)
och nån dag senare så fotar jag själv när ännu en nära vän får framhjulssläp, däcket viker sig under hojen och han kanar ut ur fotokurvan i minst 110km/h och fick flygas till KS...

Satt i bilen med hans tjej och min polare som krasha samma ögonblick som dig Maero och titta på varandra allihopa... "Thats it, Inge mer hojåka på allmän väg mer"

MC är våran hobby och den får utövas på olika "hobbyanläggningar" inte på allmän väg!

Det är ju i och för sig ingen som tvingar dig eller andra att köra som idioter på vanlig väg, eller? :confused:

Snabbt med små marginaler passar sig trots allt bäst på bana, medan på gata kanske man kan ta det lite lugnare?

Tja, det hade ju kunnat gå jävligt mycket sämre. Men å andra sidan är det en risk jag accepterade när jag valde att köra. Mitt största misstag var att jag var dum nog att sätta mig på hojen efter att ha kört bil hem från Härjedalen innan. Jag borde vetat bättre, men jag lär åtminstone av mina misstag och kommer inte göra det igen.

För mig är hojen inte bara sjukt rolig, den är också ett praktiskt och smidigt sätt att ta mig runt. Jag får se till att mangla på banor istället och försöka ta det lugnt och fint på väg.

Nu har jag klotat ordentligt. Det räcker bra med en gång, tack så mycket.

Att stå på UTSIDAN av en kurva och fota på en allmän väg utan skydd måste vara bland det mest korkade jag läst hittills i alla dessa fota-på-allmän-väg-trådarna...snart kommer det väl ett tips om att gärna använda blixt oxxå...:rolleyes:

Håller med TS att det är ett delat ansvar. Men som andra sagt i tråden, undras hur många populära mc-vägar som kommer behållas i samma utförande med tanke på publiciteten de fått på sistonde...

Håller med till 100%!

Och att använda motiveringen att just där r så himla bra att stå o träna att plåta rörliga motiv för där är så öppet köpe rjag inte heller. Det finns hur många andra ställen att stå på som helst att var enda fotograf i Stockholstrakten kan ha minst 1000st. EGNA kurvor att stå o plåta en himla massa rörliga motiv. Detta utan att alla måste samlas på en och samma ställe som nu!

Det är ju i och för sig ingen som tvingar dig eller andra att köra som idioter på vanlig väg, eller? :confused:

Snabbt med små marginaler passar sig trots allt bäst på bana, medan på gata kanske man kan ta det lite lugnare?
En duktig förare kan köra fort med stora marginaler, en sämre förare kan köra över sin förmåga i en betydligt lägre hastighet.

Du behöver inte själv köra som en idiot för att bli ihjälkörd av någon annan. :mattias

En duktig förare kan köra fort med stora marginaler, en sämre förare kan köra över sin förmåga i en betydligt lägre hastighet.

Om du med fort menar knäskrapsfort där man hänger ut från hela hojen för att klara kurvan och man är duktig på det och har kontroll...

En duktig förare på bana: Ja!

En duktig förare på väg: Nej... Grus i kurvan? En cyklist i den skymda kurvan? En tappad kartong från flyttlasset som körde förbi där tio minuter innan? Två gångtrafikanter som går i bredd? Oljespill i kurvan? Tusen andra saker?

Det är inte säkert man klarar av det i lägre hastigheter heller, men chansen ökar kanske lite?

Du behöver inte själv köra som en idiot för att bli ihjälkörd av någon annan. :mattias

Absolut inte, men det är inget MEDVETET val, det är en yttre påverkan som man inte kan rå för. Att köra som en idiot gör man MEDVETET. ;)

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing