Vad är egentligen jämlikhet i förhållanden?

....tror du blandar ihop lön med arbetsbelastning... eller så är jag bara så äckligt blåögd och naiv att jag faktiskt inte tror att sjuksköterskor jobbar så väldigt mycket mindre än dig bara för att de har halva lönen...

Om någon däremot jobbar 20-30 timmars arbetsvecka och den andra jobbar heltid så är det inte mer än rätt att den deltidsarbetande drar ett större lass därhemma...

...får hoppas att min sambo aldrig ser den här tråden för då är lökandet vid SH ett minne blott...

Nu glider ju ämnet lite här, det är okej. :)
Frågan rörde arbetstid, och den som du kallar det väljer att arbeta väldigt mycket tjänar ofta mer än den som väljer att arbeta mindre. De jobb där man kan få jobba väldigt mycket är nästan uteslutande ganska välbetalda. Fråga en ung advokatbyråanställd jurist om helgjobb om du undrar.

....visst kan det vara så och om man då väljer att kalla gräsklippning för hobby så är väl det ok... Däremot kan man väl ganska enkelt konstatera att det snarare är vi grabbars "att-göra-listor" som krymper om man börjar hobbyklassa vissa sysslor...

Personligen har jag inte märkt att min "att-göra-lista" krympt*. Jag skulle gärna bytit både gräsklippning och hjulbyten på bilen mot matlagning och diskning. Fast det är ju bara jag :toffel

*Den jag haft i tidigare förhållanden

Jag tror jämlikhet handlar om att båda ska vara nöjda. Det spelar ingen roll hur man delar upp arbetsbelastningen hemma utan det handlar om hur man ser på arbetsbelastningen. Så länge ingen i förhållandet tänker att 'jag gör så jävla mycket och h*n ingenting' så har man ett jämlikt förhållande - jämlikt sett till hur man själv vill ha det.

Min syssling har nyligen flyttat ihop med sin tjej och hon jobbar inte så mycket. Hon gör det mesta hemma istället och tycker inte det är mer än rätt att maten är färdig och det är städat när han kommer hem. Kanske har de kört fast i könsrollerna men han jobbar 40 - 60 timmar i veckan och hon max 20. I slutändan tror jag att det jämnar ut sig.

Vill nu inte alls ursäkta att en del män försöker smita från hushållssysslorna men jag har sett samma grej hos flera av mina väninnor. De nästan förväntar sig att deras män ska läsa deras tankar om vad som ska göras. Ibland är det ju så att man har lite olika syn på saker. Te x när jag flyttade hit så var jag van vid att ha nästintill pedantiskt städat runt mig. Med 4 barn i huset så är det svårt. Som min man sa till mig: "Barn måste ju få vara barn... å då blir det lite stökigt..." Han hade helt rätt.
Så det jag menar är att när två olika människor flyttar ihop så har de kanske helt olika syn på vad som faktiskt "måste" göras varje dag. Tjejen kanske vill att det ska dammsugas precis varje dag medan killen tycker att det känns onödigt. Om hon då inte berättar för honom att så här tycker jag, hur ska han då kunna veta? Hur ska han då kunna "göra rätt"?
Jag har sett många av mina väninnor gå och sura i all tysthet för att de får "göra allt" hemma. När i själva verket killen aldrig va medveten om vad hon ville att han skulle göra. Sen när dessa väninnor sitter bland andra tjejer så spyr hon ur sig galla över sin lata karl som aldrig gör nåt hemma. Varför inte ta ett snack om hur man vill ha det och hur man ska försöka lägga upp det hela, om det nu inte fungerar?
Nu menar jag INTE att det alltid är så här eller att det här ens är vanligt utan jag bara berättar att jag har sett detta hemma hos flera av mina väninnor.

Om hon då inte berättar för honom att så här tycker jag, hur ska han då kunna veta? Hur ska han då kunna "göra rätt"?
Varför inte ta ett snack om hur man vill ha det och hur man ska försöka lägga upp det hela, om det nu inte fungerar?

Du skriver jättebra inlägg, tack.

..Ibland är det ju så att man har lite olika syn på saker.

Märkligt att det ska behövas sägas, men där faller hela skitdebatten samman och bör föras endast hos de extremfemenistiska fittstimen.

Det pratas om hemmet, städning, tvätt och köpa tvättpulver. Är det det enda ni tänker på? (förutom oralsex hela vägen till orgasm)

Är kvinnor korkade i allmänhet eller är det bara feministerna det gäller?

Om båda lägger in 100 % i ett förhållande, dvs, gör allt man behöver , kan, orkar i det vardagliga, då blir det massor med tid över till att göra roliga saker, ha tid med fritidsaktiviter, vad det än må vara.
Vårda ett förhållande , det är många väldigt dåliga på att göra.
Om det sedan beror på okunskap eller bara lathet, det är väl upp till var och en att avgöra, kanske göra något åt om man inte tycker att det fungerar,kanske dags att komunicera bättre helt enkelt. :)

Man gör det som man är bra på, skulle jag tvätta så skulle det först bli ett jävla liv om att kläderna är feltvättade kympta eller trasiga, då måste hon handla nya kläder och i värsta fall jag följa med, ne funkar inte.
Annars så delar man väl upp alla måsten så båda blir nöjda, alla har olika situationer olika mycket att göra.

Skulle jag dock bo med en som inte jobbade skulle jag inte röra ett finger förutom att jag skulle laga mat, kvinnor fattar sig inte på matlagning.

Sen behöver inte allt vara jämnställt, bara båda är nöjda.

Ps. Är endast sambo med mina dammråttor.

Vem bryr sig egentligen om jämställdhet i ett förhållande? Så länge båda parter trivs, mår bra och är överens i ett respektfyllt förhållande så får man fördela sysslorna som man vill!

Frugan lagar tex mat varje dag trots att vi jobbar lika mycket, men hon trivs med det. De dagar hon kommer hem och inte känner för att laga mat så gör jag givetvis det, eller bjuder ut henne på middag vilket är vanligare.
Å andra sidan är det jag som plockar iordning hemma och ser till att det är rent och fint.

Sunt förnuft och ett fungerande samvete räcker långt. Har man lite dåligt samvete för att man inte hjälpt till på ett tag så kanske det är dags att resa sig ur soffan...

....tror du blandar ihop lön med arbetsbelastning... eller så är jag bara så äckligt blåögd och naiv att jag faktiskt inte tror att sjuksköterskor jobbar så väldigt mycket mindre än dig bara för att de har halva lönen...

Om någon däremot jobbar 20-30 timmars arbetsvecka och den andra jobbar heltid så är det inte mer än rätt att den deltidsarbetande drar ett större lass därhemma...

...får hoppas att min sambo aldrig ser den här tråden för då är lökandet vid SH ett minne blott...

Nu finns det en viss risk att jag byter ämne helt och bara menar något i stil med att Vårdförbundet är tandlöst.

En undersköterska som arbetar heltid arbetar 37 timmar i veckan, det är deras heltidsmått. De flesta undersköterskor är kvinnor. :va Om man tycker att det är bra, tycker man sannolikt inte heller att man är huvudförsörjaren i förhållandet. Hur ska man i ett sånt förhållande nå jämställdhet? En gratislunch är aldrig en gratislunch, domdär timmarna får man naturligtivs betala för på nåt sätt.

Iaf om kommunal inte vore ett så effektivt fackförbund. Medan jag trennade på jymmet efter mitt övertidspass idag och funderade över om jag verkligen gjort rätt som sagt upp mig för att jag fått ett annat vikariat spelade radion kommunals reklam om medlemmar som fått 2500 i löneförhöjning och tårta till på köpet.

Vårdens pengar är slut. Vårdförbundet grattar kommunal för ett så fint nytt avtal. Det kan jag också göra. Men för att få upp min egen lön tar jag risken och byter jobb, med allt vad det innebär. Nej, jag skulle ha blivit undersköterska istället. Då hade jag inte behövt definiera mig som hushållets huvudförsörjare och jag hade haft tid att skölja groddar.

Många inom vårdförbundet tycker att vi ska göra som kommunal. Minska vår arbetstid alltså. "En timma är alltid en timma, det är ingen inflation på tid". Eller "Glöm inte att dom flesta av oss är kvinnor, vi ska ha tid att ta hand om hemmen också".

Nu blev jag sur. Typiskt.

Jag tror jämlikhet handlar om att båda ska vara nöjda. Det spelar ingen roll hur man delar upp arbetsbelastningen hemma utan det handlar om hur man ser på arbetsbelastningen. Så länge ingen i förhållandet tänker att 'jag gör så jävla mycket och h*n ingenting' så har man ett jämlikt förhållande - jämlikt sett till hur man själv vill ha det.

Min syssling har nyligen flyttat ihop med sin tjej och hon jobbar inte så mycket. Hon gör det mesta hemma istället och tycker inte det är mer än rätt att maten är färdig och det är städat när han kommer hem. Kanske har de kört fast i könsrollerna men han jobbar 40 - 60 timmar i veckan och hon max 20. I slutändan tror jag att det jämnar ut sig.

VARFÖR jobbar hon max 20 timmar? Vill hon äta linsgryta om förhållandet tar slut? Tänker hon inte gå i pension när hon blir gammal? Vill hon vara ekonomiskt beroende av sin livskamrat? Låter jämställt.

Last edited:
Min fru gör karriär, jobbar arslet av sig och drar in stålar.. Jag pluggar, spanar Dr Phil och dricker bärs.. :D

Jag gillar jämlikhet!

VARFÖR jobbar hon max 20 timmar? Vill hon äta linsgryta om förhållandet tar slut? Tänker hon inte gå i pension när hon blir gammal? Vill hon vara ekonomiskt beroende av sin livskamrat? Låter jämställt.

Hon får inte mer timmar på sitt jobb. Så enkelt är det. Hade hon jobbat mer hade de antagligen delat mer på uppgifterna.

Jämställt, tja, det är din uppfattning. Båda trivs och har det bra, vem är du att klaga på hur de vill ha det?

Varannan damernas.

609.jpg

Hon får inte mer timmar på sitt jobb. Så enkelt är det. Hade hon jobbat mer hade de antagligen delat mer på uppgifterna.

Jämställt, tja, det är din uppfattning. Båda trivs och har det bra, vem är du att klaga på hur de vill ha det?

Klart dom hade delat mer på uppgifterna om hon jobbat mer.

Jag tänker fortsätta med att bestämt hävda att det är icke-jämställt att inte jobba heltid. Det är att förringa sin egen ställning i samhället och i förhållandet, och framförallt att sätta sig i beroendeställning.

Varannan damernas.

609.jpg

Dagens inlägg i jämställdhetsdebatten :tummenupp

Jag tänker fortsätta med att bestämt hävda att det är icke-jämställt att inte jobba heltid. Det är att förringa sin egen ställning i samhället och i förhållandet, och framförallt att sätta sig i beroendeställning.

Oavsett anledning till att man inte jobbar heltid?

Last edited:
Varför ska det vara jämlikt i ett förhållande? Man ska väl trivas och utgå från det?
Mitt förhållande ser ut som så att vi har ett gemensamt konto för räkningar, mat etc och vi brukar laga mat båda två och den som är hemma först lagar maten.
Jag städar gärna själv då jag vet att det blir ordentligt gjort (är pedant) men jag drar mig inte för att be min flickvän göra saker som jag inte orkar/har tid att göra. Vi kallar oss inte jämlika även om vi ur mångas ögon säkert är det. Men vem fan bryr sig?
Dagens samhälle ska vara så jävla feministiskt och jämlikt så man vill spy :mad: Om den ena är bättre än den andre på något så får ju den sköta om just den delen.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti