Vägverket vill förbjuda unga köra i mörker!

Hur mycket tror ni som är för det här att det ska hjälpa egentligen? Tror ni att ett fyllo som kommer framdundrades i 170 i kanonfyllan, hinkandes strå-rom, och mejar ner pensionärer på trottoaren, helt plötsligt kastar ett öga mot horisonten och ser att solen håller på att gå ner, tänker "-ÅÅh satan i helvete. Nu är det ju snart mörkt. Jag må vara gudförbannat full men jag är inget monster. Köra i fyllan gör man när det är ljust!"

Jidetoft skrev:
Jag kan gå med på att det är lättare att åka dit, eftersom det blir färre bilar på vägen. Dock förstår jag inte varför folk som inte ens in nyktert tillstånd är vettiga, skulle avstå när dom är fulla!
Varför skulle de i så fall avstå på grund av detta förbud?

Nej okej, jag satte väl min förhoppning på att de fulla kanske skulle tänka till en extra gång om risken var ännu större att de åkte dit. Men förutsättningen för hela förslaget ligger rätt mycket på polisens resurser. Det är ju trots allt dom som ska se till att lagen efterföljs.

Vi kanske ska köra med belöning för tips om rattfyllerister istället! Det borde inte drabba någon oskyldig.

Detta förslag skulle beröra mig.
såhär är det idag, jag pluggar på gymnasiet, jag har 4,5mil till skolan, 3km till närmaste busshållsplats, jag måste åka med bussen kl:7 på morgonen. då är det mörkt. hur ska ja ta mig till bussen? väcka mamma varge morgon så hon för köra mig som jag gjorde innan ja fick körkort? :kocko

sen på kvällarna, när jag kommer hem, jag slutar skolan vid 16 ungefär varge dag, bussen från stan går 16:25 e hemma vid 17:30, som det är nu är det bäcksvart även då. så ja får inte köra hem heller? :kocko

jag jobbar helger, 8-19 slutar jag 19 är det kolsvart, då går inga bussar hem till mig. hur ska jag kunna fortsätta ha ett sådant jobb?? :va

möjligheten att träffa vänner på kvällar skulle helt försvinna för mig, om jag inte sov hos kompisar, vilket inte funkar i längden, okej de gånger man druckit har man ju inget val. :huvet

en liten aspekt till på det här med körning i mörker, skulle jag då som 18åring få köra i stan där det är upplyst?
nä, ingen höjdare till förslag det där, då är det bättre som jag skrev tidigare i tråden, med olika grader på körkortet.

EDIT: här e inlägget angående grader på körkortet. http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1064709&postcount=30

Last edited:
Vägverket har ju även haft vissa andra visioner om hur de ska kunna uppnå sin nollvision.

T.ex. STEFUS (det STEgvisa FörarUtbildningsSystemet) som gick ut på att man skulle ta körkortet i tre olika steg där man skulle få vara tvungen att göra flera uppkörningar och teoriprov för att bli godkänd. Man skulle efter att man blivit godkänd på den andra fasen även få vara ute och övningsköra ensam (helt utan handledare eller trafiklärare) i mindre trafikerade områden. Det skulle även ta minst ett halvår eller något i den stilen att ta körkortet.

Men det rann ut i sanden innan det blev något av det. :)

Fluxir skrev:
såhär är det idag, jag pluggar på gymnasiet, jag har 4,5mil till skolan, 3km till närmaste busshållsplats, jag måste åka med bussen kl:7 på morgonen. då är det mörkt. hur ska ja ta mig till bussen?
Din bortskämda unge, du får väl cykla som alla vi andra gjorde när vi inte hade egen bil heller...

Kanske skulle man skärpa straffen rejält för rattfylla? 5 år? 10 år?

Nja... Är man full minskar omdömet och då kör man oavsett brottpåföljd. Dessutom är det taskigt för 25-åringen med "engångsfylla" och som skulle kunna bli avskräckt med ett kortare straff, men... alkisarna som är de farligaste (eftersom de oftare kör alkoholpåverkade) skulle vi bli av med på ett tag.

Plötsligt kommer jag på... Undrar hur jag skulle reagera om något av mina barn blev mördat av en rattfyllerist..?

DaggeZ skrev:
Kanske skulle man skärpa straffen rejält för rattfylla? 5 år? 10 år?

Nja... Är man full minskar omdömet och då kör man oavsett brottpåföljd. Dessutom är det taskigt för 25-åringen med "engångsfylla" och som skulle kunna bli avskräckt med ett kortare straff, men... alkisarna som är de farligaste (eftersom de oftare kör alkoholpåverkade) skulle vi bli av med på ett tag.

Plötsligt kommer jag på... Undrar hur jag skulle reagera om något av mina barn blev mördat av en rattfyllerist..?

Hmm...om 25-åringen mejjar ner en stackars tant eller någon då på sin engångsfylla? Är det inte så att alkisar har mer vana med spriten och ev hanterar det bättre? Eller är jag ute och cyklar tro...

CorbenDallas skrev:
Din bortskämda unge, du får väl cykla som alla vi andra gjorde när vi inte hade egen bil heller...

Bortskämd? fan tror du jag jobbar 8-19 vissa helger för?? :kocko
nädu, ja betalar allt själv.
har bilen samt MCn, stående på MIG, hur billigt tror du det är? :va

DaggeZ skrev:
Dessutom är det taskigt för 25-åringen med "engångsfylla" och som skulle kunna bli avskräckt med ett kortare straff, men...
Taskigt? Kör man på fyllan ska man fan ha det, vare sig det är första gången eller 20e...

Fluxir skrev:
Bortskämd? fan tror du jag jobbar 8-19 vissa helger för?? :kocko
nädu, ja betalar allt själv.
har bilen samt MCn, stående på MIG, hur billigt tror du det är? :va

Att du jobbar är ädelt, men att morsan din körde dig 3 km varje morgon är inget annat än bortskämt! Kom inte dragandes med nåt annat... :tungan

CorbenDallas skrev:
Att du jobbar är ädelt, men att morsan din körde dig 3 km varje morgon är inget annat än bortskämt! Kom inte dragandes med nåt annat... :tungan

med min bil å ja betalade soppan.

CorbenDallas skrev:
Har du nåt belägg för det där??

Nej, jag har inget belägg för att alla alkisar oftare kör påverkade. Det är väl bara ett antagande jag gör efter att ha sett ett par sådana i aktion.

Solan! Har du druckit i ihop med en alkis? När en icke-alkis dricker infinner sig berusningen successivt. När en alkis dricker händer först ingenting, sedan ingenting men därefter kommer all på en gång och de blir som sladdriga geleklumpar.

Nej 15 år skall det nog vara. Eller 20!

DaggeZ skrev:
Solan! Har du druckit i ihop med en alkis? När en icke-alkis dricker infinner sig berusningen successivt. När en alkis dricker händer först ingenting, sedan ingenting men därefter kommer all på en gång och de blir som sladdriga geleklumpar.

Nej det kan jag inte påstå att jag gjort, har jag missat nåt? ;)

Jag trodde att de kunde hantera fyllan på ett annorlunda sätt eftersom "vanan" sitter i.
Å vad menar du med successivt? Två glas rödvin och sen e jag full, är det successivt?! :fyllisar

Inte helt ovettigt förslag. Som någon sade; sänk körkortsåldern och inför hårdare restriktioner under prövotiden.

Fluxir skrev:
såhär är det idag, jag pluggar på gymnasiet, jag har 4,5mil till skolan, 3km till närmaste busshållsplats, jag måste åka med bussen kl:7 på morgonen. då är det mörkt. hur ska ja ta mig till bussen? väcka mamma varge morgon så hon för köra mig som jag gjorde innan ja fick körkort? :kocko

sen på kvällarna, när jag kommer hem, jag slutar skolan vid 16 ungefär varge dag, bussen från stan går 16:25 e hemma vid 17:30, som det är nu är det bäcksvart även då. så ja får inte köra hem heller? :kocko

jag jobbar helger, 8-19 slutar jag 19 är det kolsvart, då går inga bussar hem till mig. hur ska jag kunna fortsätta ha ett sådant jobb?? :va

möjligheten att träffa vänner på kvällar skulle helt försvinna för mig, om jag inte sov hos kompisar, vilket inte funkar i längden, okej de gånger man druckit har man ju inget val. :huvet

en liten aspekt till på det här med körning i mörker, skulle jag då som 18åring få köra i stan där det är upplyst?
nä, ingen höjdare till förslag det där, då är det bättre som jag skrev tidigare i tråden, med olika grader på körkortet.

EDIT: här e inlägget angående grader på körkortet. http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1064709&postcount=30
Sicket gnäll... Du har strax växt till dig du också :jäs

Solan skrev:
Nej det kan jag inte påstå att jag gjort, har jag missat nåt? ;)

Jag trodde att de kunde hantera fyllan på ett annorlunda sätt eftersom "vanan" sitter i.
Å vad menar du med successivt? Två glas rödvin och sen e jag full, är det successivt?! :fyllisar

Du har rätt. Det räcker med ett par glas vin för att passera gränsen. Man är full enligt lagens mening.

Det finns alkisar som småsuper. De passar sig noga för att passera den magiska gräns där de tappar kontrollen. Det kanske är dessa du menar med "hantera fyllan på ett annorlunda sätt". Det är svårt att de om de är påverkade eller inte. Dessa är nog de farligaste.

Nej, de alkisar jag tänkte på hanterar fyllan (då menar jag full) sämre än vad du och jag gör. (Men jag vet förstås inte hurdan du blir när du är på lyset. men förmodligen skiljer vi oss inte åt.)

TVn är på i bakgrunden. I ett reklaminslag sa de nyss att var 60:e timma dödas en människa av en rattfyllerist.

30 år!

CorbenDallas skrev:
Inte ens om det skulle visa sig spara liv?

Nej inte ens om det skulle spara liv. Kan ni inte förstå att det finns saker som folk värdesätter högre än att minimera alla risker. Till exempel att låta folk med körkort få köra bil precis vilken tid på dygnet de vill.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN