Kvittar om folk mister livet bara jag får köra på natten, ja det är en korrekt observation denna gång.
Vi lever i verkligheten. Folk dör i verkligheten, man kan genomföra en rad åtgärder för att minska antalet som dör, vi minimerar helt enkelt riskerna. Någonstans har dock alla en gräns där de tycker att vinsten i minimerad risk inte svarar mot inskränkningen i personlig frihet. Jag tror tex att de flesta inte skulle tycka det var så kul med ett totalt festförbud och utegångsförbud efter klockan 20:00 på kvällen, även om det förmodligen skule minimera riskerna för att råka ut för våldsbrott och alkoholrelaterade brott. Tex att bli ihjälkörd av en rattfyllerist. Få här inne skulle uppskatta ett totalförbud mot motorcyklar, trots att det skulle spara tiotals liv varje år.
Visst, det kvittar att folk dör i massor, bara jag och alla andra får köra motorcykel, dricka sprit, vara ute när vi vill, köra bil mitt i natten eller vad det nu må vara för riskaktivitet vi ägnar oss åt. Att inskränka friheter är otroligt lätt och jag tar våra friheter på allra största allvar, hur små och obetydliga de än kan te sig för vissa.