Vägverket vill förbjuda unga köra i mörker!

Solan skrev:
:tummenupp
Kanonbra förslag. Ta bort alla lagar och regler, för det finns ju ingen anledning att ha dom. Folk kan ju sköta sig själva ändå. Se bara på när lapplisorna strejkar, då fungerar det ju kanon :huvet ! (Nej jag gillar inte lapplisor, men det var ett exempel).

Jag har skrivit det innan på sporthoj och skriver det igen, fullständigt meningslöst att debattera på det sättet du gör. Först lägger du ord i mun på mig och sen hoppar du på mig för de orden. Den sortens debatteknik är bara irriterande.

Chris Ash skrev:
Till exempel att låta folk med körkort få köra bil precis vilken tid på dygnet de vill.
Det är en fråga om frihet. Den frihet man fick när man tog körkortet. En frihet som skulle inskränkas av ett mörkerkörningsförbud.

Man skulle lika gärna kunna inför ett allmänt utegångsförbud efter mörkretsinbrott för att slippa all fylla/våld/skadegörelse som sker på kvällar och nätter.

Solan skrev:
DaggeZ! Dina straff blir bara längre och längre. Kommer du till insikt?

Nej, mer insiktsfull blir jag inte. Bara mer och mer upprörd. Därav mina krav på skärpt straff. Förmodligen hjälper det inte att skärpa straffen men samhället borde ändå markera och det gör man med ett kännbart straff..

Chris Ash skrev:
Jag har skrivit det innan på sporthoj och skriver det igen, fullständigt meningslöst att debattera på det sättet du gör. Först lägger du ord i mun på mig och sen hoppar du på mig för de orden. Den sortens debatteknik är bara irriterande.

Jag ber om ursäkt, master of debate! :Bugar

Då kan man ju fråga sig hur mogen din debattering är när du skriver att det kvittar om folk mister livet bara du får köra på natten!
Det är min åsikt jag lägger in här och om du har problem med hur jag tolkar dina inlägg så får du förtydliga dig!

Kan förstå vägverket..

Ganska ofta man ser snorungar i stan på helgerna som tror dom är tommy mäkinen

Solan skrev:
Jag ber om ursäkt, master of debate! :Bugar

Då kan man ju fråga sig hur mogen din debattering är när du skriver att det kvittar om folk mister livet bara du får köra på natten!
Det är min åsikt jag lägger in här och om du har problem med hur jag tolkar dina inlägg så får du förtydliga dig!

Kvittar om folk mister livet bara jag får köra på natten, ja det är en korrekt observation denna gång. :tummenupp

Vi lever i verkligheten. Folk dör i verkligheten, man kan genomföra en rad åtgärder för att minska antalet som dör, vi minimerar helt enkelt riskerna. Någonstans har dock alla en gräns där de tycker att vinsten i minimerad risk inte svarar mot inskränkningen i personlig frihet. Jag tror tex att de flesta inte skulle tycka det var så kul med ett totalt festförbud och utegångsförbud efter klockan 20:00 på kvällen, även om det förmodligen skule minimera riskerna för att råka ut för våldsbrott och alkoholrelaterade brott. Tex att bli ihjälkörd av en rattfyllerist. Få här inne skulle uppskatta ett totalförbud mot motorcyklar, trots att det skulle spara tiotals liv varje år.

Visst, det kvittar att folk dör i massor, bara jag och alla andra får köra motorcykel, dricka sprit, vara ute när vi vill, köra bil mitt i natten eller vad det nu må vara för riskaktivitet vi ägnar oss åt. Att inskränka friheter är otroligt lätt och jag tar våra friheter på allra största allvar, hur små och obetydliga de än kan te sig för vissa.

Solan skrev:
För några år sedan kom "zebra-lagen" som säger att fordonstrafikanter har väjningsplikt mot fotgängare på övergångsställen. Ändå blir fotgängare fortfarande påkörda vid övergångsställen.

Chris Ash skrev:
Kvittar om folk mister livet bara jag får köra på natten, ja det är en korrekt observation denna gång. :tummenupp

Vi lever i verkligheten. Folk dör i verkligheten, man kan genomföra en rad åtgärder för att minska antalet som dör, vi minimerar helt enkelt riskerna. Någonstans har dock alla en gräns där de tycker att vinsten i minimerad risk inte svarar mot inskränkningen i personlig frihet. Jag tror tex att de flesta inte skulle tycka det var så kul med ett totalt festförbud och utegångsförbud efter klockan 20:00 på kvällen, även om det förmodligen skule minimera riskerna för att råka ut för våldsbrott och alkoholrelaterade brott. Tex att bli ihjälkörd av en rattfyllerist. Få här inne skulle uppskatta ett totalförbud mot motorcyklar, trots att det skulle spara tiotals liv varje år.

Visst, det kvittar att folk dör i massor, bara jag och alla andra får köra motorcykel, dricka sprit, vara ute när vi vill, köra bil mitt i natten eller vad det nu må vara för riskaktivitet vi ägnar oss åt. Att inskränka friheter är otroligt lätt och jag tar våra friheter på allra största allvar, hur små och obetydliga de än kan te sig för vissa.

Ja som du säger beror det på vilka gränser vi har och där skiljer sig dina och mina gränser.
Jag håller med dig att man vill ha sin frihet men dock inte till vilket pris som helst.

Esquire skrev:
För några år sedan kom "zebra-lagen" som säger att fordonstrafikanter har väjningsplikt mot fotgängare på övergångsställen. Ändå blir fotgängare fortfarande påkörda vid övergångsställen.

Ja och....? Visa mig hellre hur statistiken ser ut på påkörda nu och då, det skulle säga lite mer.

Solan skrev:
Ja som du säger beror det på vilka gränser vi har och där skiljer sig dina och mina gränser.
Jag håller med dig att man vill ha sin frihet men dock inte till vilket pris som helst.
Skulle du vara lika villig att stödja mörkerkörningsförbudet om det gällde samtliga svenska körkortsinnehavare?

Last edited:
Solan skrev:
Ja och....? Visa mig hellre hur statistiken ser ut på påkörda nu och då, det skulle säga lite mer.
Jag jagar den, hittills utan resultat. Antagligen för att resultatet inte blev så bra som förväntat, som ingen vill publicera det.

En lite farlig sak som denna lag fört med sig är att fotgängare nu i större utsträckning kliver ut i gatan utan att se sig för. Oavsett väglag.

Esquire skrev:
Skulle du vara lika villig att stödja mörkerkörningsförbudet om det gällde samtliga svnska körkortsinnehavare?

Hmm...rätt konstig fråga. Om statistiken visade på att alla svenskar i alla åldrar körde packade på kvällarna så kanske vi skulle börja med häst och vagn igen.

Solan skrev:
Hmm...rätt konstig fråga. Om statistiken visade på att alla svenskar i alla åldrar körde packade på kvällarna så kanske vi skulle börja med häst och vagn igen.
Det finns massor utanför den mest koncentrerade riskgruppen. Om vi gör lika för alla så minskar vi riskerna ytterliggare för att någon blir påkörd av en fyllerist! De låter väl bra?

Solan skrev:
Något som statistiken visar är att ungdommar rent generellt kör mest bil på kvällar och nätter. Alltså är risken störst även att de ska köra berusad på de tidpunkterna.

Unga killar på sporthojjar lär ju vara de mest skadedrabbade, ska vi lagstadga mot det också bara på grund av statistiken?

HanneZ skrev:
Det finns massor utanför den mest koncentrerade riskgruppen. Om vi gör lika för alla så minskar vi riskerna ytterliggare för att någon blir påkörd av en fyllerist! De låter väl bra?

Ja visst! Eller så tar vi bort spriten så är allt löst och alla lever lyckligt i alla sina dagar! Eller varför inte slopa alla bilar osv och bygga ängar där motorvägarna finns idag. Då kan alla springa runt lyckliga med blomsterkransar i håret, tända på och ha sexorgier a´la 70-tal.

Hmm...spårar ut lite men jag orkar inte!

Jidetoft skrev:
Synd för dom som bor i Pajala.
Idag gick solen upp klockan 10:21 och ner klockan 12:18.

- Är du kvar på jobbet?!
- Japp, det är ju mörkt ute... Doh!
- Okej, vi syns i mars!

Hahahahahahaha, fy faan va klockren :tummenupp :rofl :rofl :rofl

Ytterligare ett förslag som skulle leda till att de skötsamma personerna får inskränkningar i sin frihet, medans förslagets målgrupp ignorerar förbudet mer och mer i takt med ökat alkoholintag...

Patetiskt förslag!

Esquire skrev:
En lite farlig sak som denna lag fört med sig är att fotgängare nu i större utsträckning kliver ut i gatan utan att se sig för. Oavsett väglag.
Helt plötsligt får folk för sig att dom har en rättighet att stega rakt ut i gatan. Tänk så fel dom har... :kocko

Solan skrev:
Jag är nog beredd att hålla med här. Frihetsträvan i all heder, men att jämföra med motorcyklar är ändå bra dumt. Du gör ett aktivit val när du kör/åker MC. Det gör du inte om du blir överkörd av en alkis... Biiiig difference...

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph