Vägverket vill förbjuda unga köra i mörker!

SSDD skrev:
Varför skall jag behöva betala Alkolås (som dessutom inte fungerar, såg ni Ballongtricket) när jag själv inte dricker sprit ???

Ja va fan då för. Jag skänkte pengar till cancerfonden ist för att skicka julkort i år.

Fan va jag ångrar mig. Jag har ju inte ens cancer!

Markus skrev:
Vad kan vi lyssna på och varför?
Precix ..... Nu kan säkert "Norrlands maffian" detta men en Skoterförbudet i fjällen lär bero på att "08 vill Ha lugn och ro" när dom skidar i fjällen ... Rätta mig om jag har fel

Och Roller "Detta hindrar inte att jag gärna lägger en slant på Alkohåål forskning....." :)
(skämt åsido ... ) Att sätta in ett alkolås är liksom bara att "sätta plåster på såret" utan att ta reda på varför:
" Är folk packade när dom kör bil!"
(finns det det dom som kör hoj packade..Inte hojåkare ialla fall ! Eller ?)
Förexten, Vill vi ha Alkolås på R1:an oxå ??

:tummenupp
( Sen lägger jag mina stålar på Barncancerfonden.....)

SSDD skrev:
Precix ..... Nu kan säkert "Norrlands maffian" detta men en Skoterförbudet i fjällen lär bero på att "08 vill Ha lugn och ro" när dom skidar i fjällen ... Rätta mig om jag har fel

Du har säkert rätt, men det är väl rimligt med lugn och ro när man åker skider? Motsatsen vore ju mycket värre.

Markus skrev:
Du har säkert rätt, men det är väl rimligt med lugn och ro när man åker skider? Motsatsen vore ju mycket värre.
Han men't nog att ing jevl ståhålmr ska kom dit o börj bestm va de ska gör o int

Markus skrev:

Yes... Har ingen direkt åsikt mer än att tydligen var det Inte "infödingarnas" ide' utan " nån 08" som "tvingade" ortsbefolkningen att inte åka skoter i vissa områden ......
Och genast kom Ide'erna om att detta borde införas på Stockholms Skärgård DVS ingen (0,zero ) motorbåts trafik emellan maj och sept utan bara "yrkesmässig trafik"

Förbudslandet??
vill vi hadet så?
Är det nån ide att stifta en lag som inte kan kontrolleras??
Hur många går emot röd gubbe ?? Varför...

Jag är lika god kålsupare som de flesta andra ... Menar "vem har inte lagt på Minst moms på hastighetsskyltarna"??

Jag försöker att inte skada andra en mig själv med mina "Otyg".

Slangen på Sveavägen lockar mig inte men en bra repa på Bulten eller Bogge tackar man inte nej till, och då kan det bli lite svårt att hålla "Av samhället godkänd hastighet".
Men jag fösöker att tänka lite före och det vet jag att dom flesta andra gör oxå .Eller ha jag fel?

Varför sätter sig då stollar och kör bil trots att man har vetat att sprit och körning inte funkar i rätt många år (IRONI)....

När man hör att dessa stollar sen kör ihjäl barn/vuxna osv så ligger det rätt nära att införa dödstraff (särskilt när man blir drabbad)

Men att införa ett alkolås som man lurar med en ballong... IDIOTI

SSDD skrev:
Yes... Har ingen direkt åsikt mer än att tydligen var det Inte "infödingarnas" ide' utan " nån 08" som "tvingade" ortsbefolkningen att inte åka skoter i vissa områden ......
Och genast kom Ide'erna om att detta borde införas på Stockholms Skärgård DVS ingen (0,zero ) motorbåts trafik emellan maj och sept utan bara "yrkesmässig trafik"

Det är väl skoterförbud i Stockholm också? Dvs förbud mot terrängkörning. Tror tyvärr inte ni kan lasta stockholmarna för det, men jag håller med om att det vore kul om vi fick bestämma över er. :hihi

SSDD skrev:
Är det nån ide att stifta en lag som inte kan kontrolleras??

Vilken lag kan man garantera att den efterföljs till 100%? Ingen mig veterligen.
Själv tycker jag det är fånigt med alkolås, så jag håller med dig. Individen, har som du skrev, sitt eget ansvar. Kör jag full så är det mitt ansvar, vill jag veta om jag är full innan så köper jag en alkotestare.

SSDD skrev:
Jag har snarare för mig att det är samer och naturvänner som står bakom det förbudet.

Desutom så gäller det väl bara på kalfjäll?

Esquire skrev:
Exakt hur många unga kör egentligen fulla enligt statistiken?

Om det är så många som 1% så innebär det ju att 99% inte kör alkoholpåverkade.

Ska man straffa alla för det som en liten minoritet pysslar med?
Det skulle vara som att bestraffa alla svenskar för hets mot folkgrupp för att ett fåtal äggskallar är nynazister etc...

(hmm, kom just på att äggskalle vore ett ganska passande namn för ett skinhead, jämför man den rakade vita skallen med ett ägg så... :hihi )

Jag har ingen statistik på antalet ungdomar som kör fulla men den här tråden startade med (om jag minns rätt) att Vägverket uttalade sig om att av dem som åkte fast var en stor andel ungdomar.

I Västra Götalands län har polisen - mellan januari och november i år - haffat 3.693 påverkade bilister. Av dessa var 2.177 rattfulla, de övriga var höga på olika droger. Det betyder att i runda slängar tar man ca 11 per dag - bara i Västra Götalands län! Man kan ju undra hur stort mörkertalet är!

Man kan förstå att polis, vägverk m.fl. letar efter en lösning på problemet. Ni som är emot förbudet måste väl också hålla med om att rattonykterhet är ett problm. Hur vill ni komma till rätta med problemet?

Last edited:
DaggeZ skrev:
Jag har ingen statistik på antalet ungdomar som kör fulla men den här tråden startade med (om jag minns rätt) att Vägverket uttalade sig om att av dem som åkte fast var en stor andel ungdomar.

I Västra Götalands län har polisen - mellan januari och november i år - haffat 3.693 påverkade bilister. Av dessa var 2.177 rattfulla, de övriga var höga på olika droger. Det betyder att i runda slängar tar man ca 11 per dag - bara i Västra Götalands län! Man kan ju undra hur stort mörkertalet är!

Man kan förstå att polis, vägverk m.fl. letar efter en lösning på problemet. Ni som är emot förbudet måste väl också hålla med om att rattonykterhet är ett problm. Hur vill ni komma till rätta med problemet?

Det här känns väl ändå som den sämsta lösningen. Som många skrivit tidigare så lär den rattfulla skita fullständigt i om det är ljust lr mörkt ute. Jag säger alkolås, vissa kanske kommer på sätt att kunna köra ändå men man skulle nog få bort en vädligt stor del från våra vägar. Att börja med att införa det i nya bilar är ett steg på vägen, nya bilar blir ju således gamla bilar och inom 30 år så har nästan alla bilar alkolås.

DaggeZ skrev:
Det intressanta för den här disskusionen är ju ungdomars rattonykterhet, alltså ungefär de i åldern 18-25 år.
Och hur många körkortsinnehavare finns det inte inom Västra Götalands län?
Dessutom så gällde disskusionen från början dödsolyckor där alkohol var inblanda och ungdomar var vållande.
Men visst, all onykterhet i trafiken är lika dålig. Oavsett förarens ålder, trafikvana, grad av onykterhet etc.

DaggeZ skrev:
Hur vill ni komma till rätta med problemet?
Det har jag redan angivit tidigare: Genom fler alkoholkontroller.
Jag tror att dettta är effektivare än ett mörkerkörningsförbud för ungdomar eller krav på alkolås på samtliga bilar i Sverige.
Men för detta krävs det att polisen får större resurser för att kunna genomföra det. Men eftersom att staten alltid vill få ut så mycket som möjligt för pengarna och inte behöva skjuta till några extra slantar så tror jag att chansen för det är ganska så liten.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back