Vägverket vill förbjuda unga köra i mörker!

Jag förstår din tanke och kan hålla med om den dels John.

Däremot om man gör som du säger straffar man ju även de som sköter sig och håller isär alkohol och körning.

Då är vi fortfarande kvar på det som Sveriges regering gör bäst:

"Straffa den lilla människan som sköter sig!"

Superbee skrev:
Jag förstår din tanke och kan hålla med om den dels John.

Däremot om man gör som du säger straffar man ju även de som sköter sig och håller isär alkohol och körning.

Då är vi fortfarande kvar på det som Sveriges regering gör bäst:

"Straffa den lilla människan som sköter sig!"

... och varför straffas då den oerhörda mängd av unga människor som också håller sig till reglerna inom bilkörningen?
Konsekvenserna av alkoholen rör så otroligt mycket mer än bara bilkörning.. så där är huvudproblemet.

:död, typ

John skrev:
Konsekvenserna av alkoholen rör så otroligt mycket mer än bara bilkörning.. så där är huvudproblemet.

Ja,du har helt rätt i det du säger.
men...du vet fortsättningen.

HanneZ skrev:
Jag anser att det är samma sak med sprit som med sporthojar. En sporthoj är inte farlig, det är hur den körs som gör den farlig. Likadant med spriten, jag har aldrig kört full eller skadat någon annan när jag varit onykter.

HanneZ skrev:
Säger statistiken att unga förare är dåliga på att köra i mörker så får man väl acceptera de. Jag ser ingen skillnad.

Men Statistiken säger att många kör fulla eller skadar andra när de är onyktra. Du får bara acceptera det.

John skrev:
Givetvis förstår jag den också. Så svartvit är inte världen.
Men, varför måste Sverige börja arbeta i fel ände?

Om det nu är alkoholen som är problemet med de unga bilförarna, varför inte strypa på alkoholen istället för på bilkörandet?

Fega politiker, tror jag det heter. Verklighetsflykt, kan det nog också kallas.

Är det någon som har flytt verkligheten så är det du.Givetvis är det de fega politikernas fel. Strypa på alkoholen? Hur menar du? Ett förbud kanske? I sann förmyndaranda?

Alkoholförbud har provats, resultatet var inte så uppmuntrande.

ft skrev:
Men Statistiken säger att många kör fulla eller skadar andra när de är onyktra. Du får bara acceptera det.
Exakt hur många unga kör egentligen fulla enligt statistiken?

Om det är så många som 1% så innebär det ju att 99% inte kör alkoholpåverkade.

Ska man straffa alla för det som en liten minoritet pysslar med?
Det skulle vara som att bestraffa alla svenskar för hets mot folkgrupp för att ett fåtal äggskallar är nynazister etc...

(hmm, kom just på att äggskalle vore ett ganska passande namn för ett skinhead, jämför man den rakade vita skallen med ett ägg så... :hihi )

Mörkerkörning innebär iofs alltid ökade risker, även om ingen alkohol är inblandad. Ifall man kombinerade prövotidsrestriktioner med yngre körkortsålder, så borde ingen behöva uppleva att de som skötsamma ungdomar blev "bestraffade".

jag känner att det är tur att jag varit borta nån dag för i den här tråden har skrivits så idiotiska saker av vissa människor så att om jag vart här när det skrev så tror jag att jag dragit på mig en ban eller två.

honkiie skrev:
jag känner att det är tur att jag varit borta nån dag för i den här tråden har skrivits så idiotiska saker av vissa människor så att om jag vart här när det skrev så tror jag att jag dragit på mig en ban eller två.

Solan: varför skulle vi unga vara farligare i trafiken än de som är lite äldre? för att vi faller lättare för grupptryck å då får lite tyngre högerfot??
jag måste säga att det är att dra alla över en kant, kollektiv bestraffning.

okej, jag har väl gasat lite mer nån gång för att polarn tjatat, MEN det är JAG som kör inte han, jag bestämmer farten, inte den som sitter brevid.
det jag vill få fram, vet man inte var gränserna går ska man inte försöka. om jag kör riktigt fort så är jag själv i bilen, då jag inte vill riskera att köra ihjäl någon annan. och ja, jag vet, jag kan köra på någon.

något som skulle va en bättre idé skulle ju vara att förbjuda ungdomar köra effektstarka bilar, något i stil med systemet för MC.

Solan skrev:
Handlar den här tråden om mig?
Jag trodde trådstartaren startade tråden för att få folks åsikter. Är det inte det forumet går ut på?
Jag har redan gett mina åsikter angående förslaget och ser inte varför jag ska behöva försvara mig eller blir övertalad till att tycka något annat!
Har man en annan åsikt än de som skriker högst så är man en idiot!?!

Istället för att skriva massa skit som inte handlar om ämnet så kan ju den som vill PMá mig sina åsikter om mig istället så slipper alla andra behöva läsa skiten!

Översatt: "Jag har sagt vad jag tycker. Ingen vidare diskussion krävs. Alla som tycker något annat snackar skit, för jag har rätt."

Forum går, mer eller mindre per definition, ut på diskussion. Om du tror att trådstartarens enda syfte var att få reda på vad folk anser så är det väl DU som skulle skickat PM. Det gjorde du inte, antagligen för att du ville göra din åsikt hörd. Andra har andra åsikter och dina åsikter bemöts med kritik - men då vill du inte höra det? Det haltar. Nehejdu, vill du yttra dig i en offentlig diskussion så får du också ta diskussionen offentligt. Det är hårt att bli vuxen!

Man blir inte en idiot om man har andra åsikter än de som skriker högst. Oftast är det motsatta fallet. Som en parentes kan nämnas att jag börjar förstå att vi har mycket olika meningar om vem/vilka som skrikit högst i den här tråden.

Ett säkert kännetecken på en idiot är däremot någon med tvärsäkra åsikter men ingen förmåga att förklara varför han eller hon anser sig ha rätt.

Esquire,
läs bägge citaten tillsammans med mitt svar... och ta en kurs i att hanteras med de kroniskt dryga och sarkastiska. ;)

(Ja, jag fattar att du nog hade glimten i ögat med ditt inlägg :tummenupp )

Esquire skrev:
(hmm, kom just på att äggskalle vore ett ganska passande namn för ett skinhead, jämför man den rakade vita skallen med ett ägg så... :hihi )

Och målar de ett streck längs mitten på skallen ser de ut som små odlingar av jättek*kar. Undersökningar visar däremot att man inte bör berätta det för dem om man inte tror sig vara en bättre löpare... :D

Chris Ash skrev:
Är det någon som har flytt verkligheten så är det du.
Vad har jag missat? Ställer alltså inte alkohol till några problem i samhället, eller vad menar du? :tomten

Att politikerna värnar om sin egen rygg, det är ju knappast en verklighetsflykt från min sida.

Chris Ash skrev:
Strypa på alkoholen? Hur menar du? Ett förbud kanske? I sann förmyndaranda?
Alkoholförbud har provats, resultatet var inte så uppmuntrande.

Å andra sidan, vad är det som säger att ett förbud mot unga att köra på natten inte är förmyndaranda?

Att förbjuda unga från att köra på natten är mer förmydaranda än att höja skatten på alkohol, anser jag. Tycker att det är helt orimligt att alkoholen inte ska betala ens en bråkdel av de skador den ställer till med.

Last edited:
John skrev:
Vad har jag missat? Ställer alltså inte alkohol till några problem i samhället, eller vad menar du? :tomten

Att politikerna värnar om sin egen rygg, det är ju knappast en verklighetsflykt från min sida.

Å andra sidan, vad är det som säger att ett förbud mot unga att köra på natten inte är förmyndaranda?

Att förbjuda unga från att köra på natten är mer förmydaranda än att höja skatten på alkohol, anser jag. Tycker att det är helt orimligt att alkoholen inte ska betala ens en bråkdel av de skador den ställer till med.

Jag har väl aldrig försvarat förslaget att inte låta unga köra på natten?

Jovisst, alkohol ställer till med problem. Frågan är hur man ska lösa det, höja skatten säger du. Ohållbart säger nog de flesta andra, speciellt när det redan idag tas in så mycket från utlandet. Det gäller att få folk att fatta att de ska dricka mindre, inte försvåra för dem att göra det, då det alltid finns sprit antingen utomlands eller hembränt hemma i grannskapet. Inte ett helt lätt problem att lösa, speciellt inte idag då folk bara häller i sig mer och mer.

ft skrev:
Esquire,
läs bägge citaten tillsammans med mitt svar... och ta en kurs i att hanteras med de kroniskt dryga och sarkastiska. ;)
Min avsikt med inlägget var mest att försöka få vissa av de andra som skriver i tråden att förstå att man inte ska fatta dåligt genomtänkta beslut.

Som jag skrivit tidigare så anser jag att det bästa sättet för att få ner antalet fyllekörningar är att ge polisen större resurser till att genomföra fler alkoholkontroller. Alla tider på dygnet på alla ställen man kan tänka sig och några fler.

ft skrev:
Och målar de ett streck längs mitten på skallen ser de ut som små odlingar av jättek*kar. Undersökningar visar däremot att man inte bör berätta det för dem om man inte tror sig vara en bättre löpare... :D
Jepp, vi får ge oss ut någon gång beväpnade med breda tuschpennor och sprida lite glädje :fyllisar

Vet någon egentligen vad uttalandet om att unga ofta kör alkoholpåverkade nattetid baseras på?

Olycksstatistik? Slumpmässiga utandningsprover? Enkätundersökningar? Gissningar och antaganden?

Edit: Jag läste just det som stod på SRs hemsida, att de under 25 är överrepresenterade i alkoholrelaterade dödolyckor.

Men detta väcker ju några andra tankar.
Kan det inte vara så att ungdomarnas överrepresentation är en kombination av dålig körvana samtidigt som intag av alkohol?

Men man kan väl inte baserat på detta säga att ungdomar är mer benägna att köra alkoholpåverkade?

Hur många äldre och mer erfarna förare kör dagligen utan att råka ut för någon olycka? Och är de i så fall ett inte lika stort problem? Jag anser att alla rattfyllor är lika stora problem, oavsett om de orsakar olyckor eller inte.

Åldergruppen 18-25 är ju även ganska så liten jämfört med åldergruppen 25-100.

F.ö: Läggdags nu.

Last edited:
Fluxir skrev:
Solan: varför skulle vi unga vara farligare i trafiken än de som är lite äldre? för att vi faller lättare för grupptryck å då får lite tyngre högerfot??
jag måste säga att det är att dra alla över en kant, kollektiv bestraffning.

Läs första sidan i tråden!

Det är inte jag som är källan till påståendet!

ft skrev:
Översatt: "Jag har sagt vad jag tycker. Ingen vidare diskussion krävs. Alla som tycker något annat snackar skit, för jag har rätt."

Forum går, mer eller mindre per definition, ut på diskussion. Om du tror att trådstartarens enda syfte var att få reda på vad folk anser så är det väl DU som skulle skickat PM. Det gjorde du inte, antagligen för att du ville göra din åsikt hörd. Andra har andra åsikter och dina åsikter bemöts med kritik - men då vill du inte höra det? Det haltar. Nehejdu, vill du yttra dig i en offentlig diskussion så får du också ta diskussionen offentligt. Det är hårt att bli vuxen!

Man blir inte en idiot om man har andra åsikter än de som skriker högst. Oftast är det motsatta fallet. Som en parentes kan nämnas att jag börjar förstå att vi har mycket olika meningar om vem/vilka som skrikit högst i den här tråden.

Ett säkert kännetecken på en idiot är däremot någon med tvärsäkra åsikter men ingen förmåga att förklara varför han eller hon anser sig ha rätt.

Vem är du att "översätta" mina uttalanden? Läs dom som jag skrivit dom istället!
Jag har inget emot att mina påstående (enbart baserade på vad jag tror och tycker) bemöts av kritik. Däremot har jag problem med att ta kritik på personlig nivå pga mina åsikter.
Anledningen till att jag skrev att man blir kallad idiot om man har andra åsikter var just pga av att jag precis hade blivit kallad det!

Jag har inga problem med att ändra mina åsikter för en bättre idé. Men någon måste ju komma med ideén först.

ft skrev:
Det är hårt att bli vuxen!
?????

Last edited:
Solan skrev:
Anledningen till att jag skrev att man blir kallad idiot om man har andra åsikter var just pga av att jag precis hade blivit kallad det!

dina uttalanden är ogenomtänkta och dina förslag värdelösa. Så fort nån har slagit spiken i kistan så att du inte har nånting att säga så svarar du på nån annans inlägg istället så att du slipper skämmas för att du inte kan svara. Inte för att vara elak eller nånting, bara vad jag tycker (och tydligen många andra också). :tomten

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back