honkiie skrev:
vad jag skulle vara för är alkolås på nya bilar. Då man börjar förbjuda folk att köra på natten så kan vi ju lika gärna förbjuda allting. Typ att folk över 60 inte får köra bil, 50 på alla vägar utan viltstängsel, kvinnor får inte köra bil, motorcyklar får ej ha över 20hk osv osv.
Varför skall jag behöva betala Alkolås (som dessutom inte fungerar, såg ni Ballongtricket) när jag själv inte dricker sprit ???
Bara för att andra inte kan sköta sig? Var har det personliga ansvaret tagit vägen eller/och det sunda förnuftet ? Är det nått som den "moderna" människan inte behöver för att det "finns" lagar som reglerar allt?
Är det så att vi redan har så mycket lagar och regler att vi inte längre klarar att avgöra vad som är farligt för oss själva och andra? De flesta vet väl att att sprit och körning med XXXX ( häst/bil/mc/motorsåg....) kan vara farligt och BÖR undvikas, Eller? så vad är problemet ?
Att vissa inte fattar och vill bli statestik ? Kan vi rädda dessa "mindre begåvade" genom att straffa alla andra oxå ???
Kanske ,F--n trot!
Däremot kanske det ligger en del ansvar hos oss alla att på alla sätt försöka förhindra att våra medmänniskor att göra sig och andra illa pga " tillfällig dumhet"
Om vi nu skall lagstifta emot allt, eftersom det sunda förnuftet tydligen inte finns:
Varför inte förbjuda spriten..... Då försvinner anledningen till alkolås /mörkerförbud (vilket j-a påfund *)
Sen kan vi förbjuda mc på mer än 20 hk ,500 cc , och 30 på motorväg osv
och städer skall inte mc finnas, tvåtaktare bannas.
Vi har redan "Buller förbud" i fjällen för att 08 skall kunn lyssna på _______ (men tror ni att dom gör samma sak i STHLM skärgård?)
Var så säkra, Förbud kommer..... Och folk kommer att bryta emot dom .
(* Är det så att man måste var dum i huvet för att få jobb på VV ,Eller blir man det efter en viss tid eller befodran ?)