Vägverket vill förbjuda unga köra i mörker!

honkiie skrev:
dina uttalanden är ogenomtänkta och dina förslag värdelösa. Så fort nån har slagit spiken i kistan så att du inte har nånting att säga så svarar du på nån annans inlägg istället så att du slipper skämmas för att du inte kan svara. Inte för att vara elak eller nånting, bara vad jag tycker (och tydligen många andra också). :tomten

Jag och många andra tycker....? Väx upp! Prata för dig själv och låt andra tala om vad dom själva tycker.

Mina uttalanden kan mycket väl låta ogenomtänkta! Som jag har sagt tidigare så är jag ingen expertis inom detta område utan kommer med åsikter utifrån den bakgrund som presenterats i länken.
Varför skulle jag skämmas för att jag inte kan svara? Jag har inte utgett mig för att vara allvetande.

Solan skrev:
Jag och många andra tycker....? Väx upp! Prata för dig själv och låt andra tala om vad dom själva tycker.

Mina uttalanden kan mycket väl låta ogenomtänkta! Som jag har sagt tidigare så är jag ingen expertis inom detta område utan kommer med åsikter utifrån den bakgrund som presenterats i länken.
Varför skulle jag skämmas för att jag inte kan svara? Jag har inte utgett mig för att vara allvetande.

ja men du får ju vara beredd på att ta skit när du skriver att det är helt ok att införa detta förslaget, och sen att du är så trångsynt att du tycker folk kan ta buss/taxi/tåg/tunnelbana till jobbet visar ju bara hur inskränkt du är.
vissa personer är beroende av bil men du hugger dom vid knäskålarna och tycker att dom kan ta buss/tunnelbana till jobbet ist.
blir lite svårt för dom som inte bor i en stor stad, men det kanske du skiter i? :confused:

svara gärna hur du kan lägga såna kommentarer när du tydligen inte kan stå för dom.
har du inte så stor synvinkel så kanske du ska tänka till innan du svarar next time.

Messiah skrev:
ja men du får ju vara beredd på att ta skit när du skriver att det är helt ok att införa detta förslaget, och sen att du är så trångsynt att du tycker folk kan ta buss/taxi/tåg/tunnelbana till jobbet visar ju bara hur inskränkt du är.
vissa personer är beroende av bil men du hugger dom vid knäskålarna och tycker att dom kan ta buss/tunnelbana till jobbet ist.
blir lite svårt för dom som inte bor i en stor stad, men det kanske du skiter i? :confused:

svara gärna hur du kan lägga såna kommentarer när du tydligen inte kan stå för dom.
har du inte så stor synvinkel så kanske du ska tänka till innan du svarar next time.
Varför ska någon vara beredd att ta skit för att någon tycker annorlunda än dig? Måste man bli personligt påhoppad då av folk som knappt är torra bakom öronen och som dessutom inte tillfört nåt annat till debatten mer än att säga att det är dåligt?

När ska du inse att alla inte har bil idag. Alla har inte körkort o dom klarar sig ändå! Jag har inte alltid haft körkort. Man kan klara sig ändå faktiskt. I allafall om man bor någonstans någerlunda civiliserat. Om inte annat så har du friheten att flytta dit det finns transportmedel, det är ditt val.

:kocko citat vägverket: Jag tycker att dom som har körkortet på prov och är under 25 bara ska få köra på inhägnat område! Och bara kl.10.30-10.42, varannan tisdag,vart fjärde skottår, och bara under övervakning av polismakten.

Solan skrev:
Jupp! Men du verkar överleva ändå.... :tomten

Först lurar du av mig körkortet. Sen flyr du landet. Så har du mage att påstå att jag klarar mig. :mad:

Jag är ett vrak. Har ätit 6 glassar ikväll (strutar dessutom). Blir jag tjock och ful är det oxå ditt fel! :(

Nu blir det en kopp kvällsörtste så kanske jag lugnar ner mig lite.

CorbenDallas skrev:
När ska du inse att alla inte har bil idag. Alla har inte körkort o dom klarar sig ändå! Jag har inte alltid haft körkort. Man kan klara sig ändå faktiskt. I allafall om man bor någonstans någerlunda civiliserat. Om inte annat så har du friheten att flytta dit det finns transportmedel, det är ditt val.

:tummenupp

Messiah : Vad är ditt förslag för att minska olyckstatistiken för unga mellan 18-25 år?

Solan skrev:
:tummenupp

Messiah : Vad är ditt förslag för att minska olyckstatistiken för unga mellan 18-25 år?

att olycksstatistiken är högre bland unga är naturligt, det finns ju ingen genväg att få mer erfarenhet i trafiken, så vi kommer nog aldrig komma ifrån det.
man ska alltid börja nånstans och det är väl självklart att man blir bättre förare med mer mil på nacken.
fyllekörning ett problem, oavsett ålder.
hårdare regler och hårdare straff bör minska fyllekörningar.
men någon nollvision kommer aldrig kunna uppnås.

Hur många liv kan vi rädda? Kan vi kanske rädda fler liv genom att förbjuda andra saker så tycker jag vi börjar med dem. Rökning etc.

Messiah skrev:
att olycksstatistiken är högre bland unga är naturligt, det finns ju ingen genväg att få mer erfarenhet i trafiken, så vi kommer nog aldrig komma ifrån det.
man ska alltid börja nånstans och det är väl självklart att man blir bättre förare med mer mil på nacken.
fyllekörning ett problem, oavsett ålder.
hårdare regler och hårdare straff bör minska fyllekörningar.
men någon nollvision kommer aldrig kunna uppnås.

Ett helt inlägg utan spydigheter! Du kan om du vill! :tummenupp

Men frågan kommer ju då som de andra har fått som kommit med samma förslag om hårdare straff. Varför skulle en onykter person som redan vet att det är förbjudet att köra full bry sig om det?

Problemet var ju inte att de unga inte har tillräckligt med erfarenhet i trafiken, problemet var att dom är överrepresenterade i statistiken för olyckor i samband med rattfylla.

Så för att summera det här nu. Ni som är för det här tycker alltså att det är bra för att räddar liv och för att ni inte hört nåt bättre förslag? Det är dom enda argumenten jag har hört hittills. Eller om man nu kan kalla det för att argumentera. Det är mest en massa påståenden som ni sen inte tycker ni behöver kommentera när nån argumenterar emot. Vilka fler förslag som räddar liv är ni för?

vad jag skulle vara för är alkolås på nya bilar. Då man börjar förbjuda folk att köra på natten så kan vi ju lika gärna förbjuda allting. Typ att folk över 60 inte får köra bil, 50 på alla vägar utan viltstängsel, kvinnor får inte köra bil, motorcyklar får ej ha över 20hk osv osv.

TurboJugend skrev:
Så för att summera det här nu. Ni som är för det här tycker alltså att det är bra för att räddar liv och för att ni inte hört nåt bättre förslag? Det är dom enda argumenten jag har hört hittills. Eller om man nu kan kalla det för att argumentera. Det är mest en massa påståenden som ni sen inte tycker ni behöver kommentera när nån argumenterar emot. Vilka fler förslag som räddar liv är ni för?

Människor dör, går inte att komma till mycket bättre siffror i trafiken än dom som finns.
spara liv på annat håll ist.
Spara 10personer på dom pengarna det kostar att spara 1 person i trafiken.

honkiie skrev:
vad jag skulle vara för är alkolås på nya bilar. Då man börjar förbjuda folk att köra på natten så kan vi ju lika gärna förbjuda allting. Typ att folk över 60 inte får köra bil, 50 på alla vägar utan viltstängsel, kvinnor får inte köra bil, motorcyklar får ej ha över 20hk osv osv.

Varför skall jag behöva betala Alkolås (som dessutom inte fungerar, såg ni Ballongtricket) när jag själv inte dricker sprit ???

Bara för att andra inte kan sköta sig? Var har det personliga ansvaret tagit vägen eller/och det sunda förnuftet ? Är det nått som den "moderna" människan inte behöver för att det "finns" lagar som reglerar allt?
Är det så att vi redan har så mycket lagar och regler att vi inte längre klarar att avgöra vad som är farligt för oss själva och andra? De flesta vet väl att att sprit och körning med XXXX ( häst/bil/mc/motorsåg....) kan vara farligt och BÖR undvikas, Eller? så vad är problemet ?
Att vissa inte fattar och vill bli statestik ? Kan vi rädda dessa "mindre begåvade" genom att straffa alla andra oxå ???
Kanske ,F--n trot!
Däremot kanske det ligger en del ansvar hos oss alla att på alla sätt försöka förhindra att våra medmänniskor att göra sig och andra illa pga " tillfällig dumhet"

Om vi nu skall lagstifta emot allt, eftersom det sunda förnuftet tydligen inte finns:
Varför inte förbjuda spriten..... Då försvinner anledningen till alkolås /mörkerförbud (vilket j-a påfund *)

Sen kan vi förbjuda mc på mer än 20 hk ,500 cc , och 30 på motorväg osv
och städer skall inte mc finnas, tvåtaktare bannas.
Vi har redan "Buller förbud" i fjällen för att 08 skall kunn lyssna på _______ (men tror ni att dom gör samma sak i STHLM skärgård?)

Var så säkra, Förbud kommer..... Och folk kommer att bryta emot dom .

(* Är det så att man måste var dum i huvet för att få jobb på VV ,Eller blir man det efter en viss tid eller befodran ?)

Messiah skrev:
Människor dör, går inte att komma till mycket bättre siffror i trafiken än dom som finns.
spara liv på annat håll ist.
Spara 10personer på dom pengarna det kostar att spara 1 person i trafiken.

Undrar varför man inte lägger lite stålar på dom som tar livet av sig (Ca 1500-2000 st.)
Pengar /liv ger "bättre utdelning" där tror jag.... Sen kan man misstänka att de som Vill ta livet av sig kan ju använda sig av trafiken för att göra detta !
Det finns Tradar chaffisar som sett bilar komma i hög fart och svänga rätt in emot dom. Självmord...Troligt lika troligt som att dom somnar precis framför!

SSDD skrev:
Varför skall jag behöva betala Alkolås (som dessutom inte fungerar, såg ni Ballongtricket) när jag själv inte dricker sprit ???

Bara för att andra inte kan sköta sig? Var har det personliga ansvaret tagit vägen eller/och det sunda förnuftet ? Är det nått som den "moderna" människan inte behöver för att det "finns" lagar som reglerar allt?
Är det så att vi redan har så mycket lagar och regler att vi inte längre klarar att avgöra vad som är farligt för oss själva och andra? De flesta vet väl att att sprit och körning med XXXX ( häst/bil/mc/motorsåg....) kan vara farligt och BÖR undvikas, Eller? så vad är problemet ?
Att vissa inte fattar och vill bli statestik ? Kan vi rädda dessa "mindre begåvade" genom att straffa alla andra oxå ???
Kanske ,F--n trot!
Däremot kanske det ligger en del ansvar hos oss alla att på alla sätt försöka förhindra att våra medmänniskor att göra sig och andra illa pga " tillfällig dumhet"

Om vi nu skall lagstifta emot allt, eftersom det sunda förnuftet tydligen inte finns:
Varför inte förbjuda spriten..... Då försvinner anledningen till alkolås /mörkerförbud (vilket j-a påfund *)

Sen kan vi förbjuda mc på mer än 20 hk ,500 cc , och 30 på motorväg osv
och städer skall inte mc finnas, tvåtaktare bannas.
Vi har redan "Buller förbud" i fjällen för att 08 skall kunn lyssna på _______ (men tror ni att dom gör samma sak i STHLM skärgård?)

Var så säkra, Förbud kommer..... Och folk kommer att bryta emot dom .

(* Är det så att man måste var dum i huvet för att få jobb på VV ,Eller blir man det efter en viss tid eller befodran ?)

Äh vadå? Dricker du inte sprit så har du ju "rent mjöl i påsen(tm)"? :rolleyes:

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back