Vägverket vill förbjuda unga köra i mörker!

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Vägverket föreslår att alla nytagna körkort under en prövoperiod bara ska gälla för bilkörning i dagsljus - inte under kvällar och nätter.

Orsaken är att bilförare under 25 år är kraftigt överrepresenterade i dödsolyckor med alkohol inblandat, som oftast sker på natten.

Det rapporterar ekot.

Genom att nyblivna bilförare till en början inte får köra på nätterna hoppas Vägverket minska sådana trafikolyckor.

Källa: www.sr.se

- Hoppa in här nue då... *hick*
- Men du är ju för fan full!!
- Haha ja, skitsamme..!
- Ja men det är ju mörkt ute!
- Ahhh, fan osså... Ja vi ringer en taxi då. :rolleyes:

Detta förslag kommer från en av cheferna från trafikpolisen här i Umeå... så ni kan ju tänka er hur vi har det här *suck*

Respekten för att köra full har tyvärr minskat.
När folk inte kan sköta sig så griper myndigheten in!
Jag vet att det låter messersmith, men det är fakta.

BMW R90s skrev:

Då får dom väl gripa fler fyllerister istället för att komma med idiotförslag.

Så funkar det väl redan i vissa delstater i USA, där har de även begränsningar på vilka vägar man får köra på när man har "prövotid".

BMW R90s skrev:

Synd för dom som bor i Pajala.
Idag gick solen upp klockan 10:21 och ner klockan 12:18.

- Är du kvar på jobbet?!
- Japp, det är ju mörkt ute... Doh!
- Okej, vi syns i mars!

Nu får dom ta och ge sig...Alltså jag undrar vad som har hänt med vägverket? de verkar ju ha kommit en heeeel del konstiga förslag på senaste...så var det inte för några år sen....
ex.

Vägverket samt polisen såvitt jag vet:

1.Ej köra på natten under 25 år
2.Förbjud de nya "Supermotorcyklarna"
3.Ägaransvar
4.Sätt upp fartkameror för 700miljoner

kan inte lista något mer nu som är just vv och polisen men andra konstigheter:

1.Nolltolerans på alkohol, istället för att ha fler alkoholkontroller redan som det är nu
2.Wireräcken aka motorcykliststrimlare, fin nollvision där
3.Biltullar
4.Höj skatten på bensin
5.höj skatten på fordon osv

Ni får gärna fylla i mer saker på listan...

Det är så jävla lätt att förbjuda en massa saker men att angripa problemet det är jäkligt mycket svårare, och tyvärr verkar våra myndigheter vilja göra det lätt för sig?!

Jag hade hellre sett att ungdommar får ta körkort för bil vid 16 års ålder med vissa restriktioner. Inte köra i mörker och max en passagerare hade varit rimligt.

Enligt mitt förslag skulle då essa regler skulle gälla alla i åldrarna 16-22 under två år. Alltså skulle man då tidigast vid 18 få köra i mörker eller med fler passagerare. Alt. direkt om man är äldre än 22..

Unga är väldigt svaga för grupptryck och jag tror många olyckor händer sena kvällar, bilen full med fulla polare och tomma vägar i mörkret.. Då ökar hastigheterna och risktagandet..

En kille som då haft begränsat under sina första två år lär ändå ha kört ur sig det värsta vilket torde göra honom mindre benägen att testa vingarna i mörker och med passagerare..

Superbee skrev:
Det är så jävla lätt att förbjuda en massa saker men att angripa problemet det är jäkligt mycket svårare, och tyvärr verkar våra myndigheter vilja göra det lätt för sig?!

Det där håller jag med om och kan förklara väldigt enkelt. Det hela beror på att dom saknar kompitens på det dom gör.
Bosse Ringholm fuskar med skatten Perssons nya flamma håller på med mut affärer mm mm. Listan kan göras oändlig. Och nej det spelar ingen roll om dom är röda eller gröna eller blå, dock verkar dom helröda värst.

Qwerty skrev:
Det där håller jag med om och kan förklara väldigt enkelt. Det hela beror på att dom saknar kompitens på det dom gör.
Bosse Ringholm fuskar med skatten Perssons nya flamma håller på med mut affärer mm mm. Listan kan göras oändlig. Och nej det spelar ingen roll om dom är röda eller gröna eller blå, dock verkar dom helröda värst.

Och exakt hur hör det där ihop med ungdomars rattfylleri i mörkerkärning? Förstår inte resonemanget alls...att politiker är som dem är är sin sak (vilket är illa)...men detta handlar ju trafiksäkerhet...om ett försök (om än ett dåligt sådant) att skydda ungdomarna och dessutom skydda alla de kan skada...

Jidetoft skrev:
Vägverket föreslår att alla nytagna körkort under en prövoperiod bara ska gälla för bilkörning i dagsljus - inte under kvällar och nätter.

Orsaken är att bilförare under 25 år är kraftigt överrepresenterade i dödsolyckor med alkohol inblandat, som oftast sker på natten.

Det rapporterar ekot.

Genom att nyblivna bilförare till en början inte får köra på nätterna hoppas Vägverket minska sådana trafikolyckor.

Källa: www.sr.se

Om statistiken visar att de flesta olyckor sker av bilförare under 25 år som inte har vett att vara nyktra när de ska ut och köra så tycker jag att det är ett bra sätt att ta tag i problemet på!
Det lär ju uppenbarligen minska olycksstatistiken!

Solan skrev:
Om statistiken visar att de flesta olyckor sker av bilförare under 25 år som inte har vett att vara nyktra när de ska ut och köra så tycker jag att det är ett bra sätt att ta tag i problemet på!
Det lär ju uppenbarligen minska olycksstatistiken!

Håller med, fast jag hade satt fokus på nykterheten o inte det andra...hade nog själv inte varit så sugen på körkort när jag var 18 om jag inte fått köra på helger eller kvällar förrän 25...

rookie skrev:
Håller med, fast jag hade satt fokus på nykterheten o inte det andra...hade nog själv inte varit så sugen på körkort när jag var 18 om jag inte fått köra på helger eller kvällar förrän 25...

Fast så var det väl inte riktigt. De får inte köra nattetid under prövotiden som jag förstod och den är väl 2 år?!

Mörker är väl inte så bra faktor att använda då det skiljer ordentligt i landet när det blir mörkt och dessutom hur mörkt är mörkt? Folk lär väl tolka det olika, får man köra dygnet runt på sommaren? Om det är några som har problem med mörkerkörning så är det ju äldre.

En bättre metod vore väl att helt enkelt använda klockslag då.

Apropå mörker...skulle inte ungdomar få köra på vintern då eller?
jag menar kolla ut ur fönstret nu klockan är exakt 17.01 på min klocka och det är bäcksvart...

Nu har jag en liten hemlighet som jag vill att ni sprider till alla ni känner

citatet

"Tänk på det nästa gång ni röstar!"

tack o bock för mig...

Last edited:
BMW R90s skrev:

Och vem griper in när myndigheterna inte kan sköta sig? Maken till korkat förslag var ett tag sen jag hörde.....

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back