Vägverket vill förbjuda unga köra i mörker!

Solan skrev:
Om statistiken visar att de flesta olyckor sker av bilförare under 25 år som inte har vett att vara nyktra när de ska ut och köra så tycker jag att det är ett bra sätt att ta tag i problemet på!
Det lär ju uppenbarligen minska olycksstatistiken!

Om man inte bryr sig om att man är full bryr man sig nog inte i om det är mörkt ute heller tror jag.

De vill ha igång debatten. Det pågår ju en kampanj om rattfylleri just nu, vilket sammanträffande att det här förslaget sammanfaller med den kampanjen...
Flamebait som korven hade sagt.

Solan skrev:
Om statistiken visar att de flesta olyckor sker av bilförare under 25 år som inte har vett att vara nyktra när de ska ut och köra så tycker jag att det är ett bra sätt att ta tag i problemet på!

Det finns många mer eller mindre idiotiska åtgärder som minskar olycksstatistiken, max 30km/h överallt, alla får enbart köra på sommaren dagtid, höjning av körkortsåldern till 30 år osv. Detta kvalar lätt in i samma liga.

Risker och minskning av olycksstatistik är inte allt.

Chris Ash skrev:
Det finns många mer eller mindre idiotiska åtgärder som minskar olycksstatistiken, max 30km/h överallt, alla får enbart köra på sommaren dagtid, höjning av körkortsåldern till 30 år osv. Detta kvalar lätt in i samma liga.

Risker och minskning av olycksstatistik är inte allt.
Blir du själv drabbad eller? :hihi

Solan skrev:
Om man redan som 18-åring har problem att hålla sig nykter när man ska ut och köra så ska man fan inte ha körkort. Alkolås e inte lösningen, kanske fungerar på gamla alkisar som Kicki Danielsson.

Alkolås löser definitivt problemen med berusade förare.

Det är ett kvinnofientligt förslag. Det vet ju alla att det är unga män/halvvuxna pojkar som fyllekör, låter sig hetsas av sina ohängda kamrater att köra över sin förmåga och håller på och tjejer som kör ordentligt. Killar borde få en fem-sex års prövotid - minst - medan tjejer borde slippa den helt.

Eller man kanske skulle ah differentierad körkortsålder helt enkelt. Killar får ta körkort vid 24 års ålder och tjejer vid 18.

Bingo skrev:
Det är ett kvinnofientligt förslag. Det vet ju alla att det är unga män/halvvuxna pojkar som fyllekör, låter sig hetsas av sina ohängda kamrater att köra över sin förmåga och håller på och tjejer som kör ordentligt. Killar borde få en fem-sex års prövotid - minst - medan tjejer borde slippa den helt.

Eller man kanske skulle ah differentierad körkortsålder helt enkelt. Killar får ta körkort vid 24 års ålder och tjejer vid 18.

Bingo du är ett geni! Att ingen tänkt på det innan!

Problemet är ju alla fyllerister man inte får tag på. Jag förstår inte hur detta ska lösa problemet. Nu har dom ju ännu fler att försöka fånga.

jag läste någonstanns om ett förslag på olika "grader" på körkortet
Grad1: körning på dag.
Grad2: körning på natt/mörker
Grad3: körning på vintern/snö/is.

det hela va tänkt så att man när man tog körkort vid 18 fick man först bara dag, har för mig att det va något om nåt speciellt prov för nattkörning å vinterkörning oxå, kommer dock inte ihåg hur tiderna för detta såg ut... :kocko

Bingo skrev:

Sådär ja, nu böjar det komma riktigt vettiga förslag! :tummenupp

Solan skrev:
Tror du?
Det är ju redan förbjudet att köra bil full. På vilket sätt skulle ett förbud mot mörkerkörning hjälpa?
Detta förslag drabbar ju enbart de som kör nyktra. Hur blir det för dem som jobbar skift och är beroende av bilen för att ta sig från och till sitt arbete?

Rigge skrev:
Om man inte bryr sig om att man är full bryr man sig nog inte i om det är mörkt ute heller tror jag.
Precis!

Jidetoft skrev:
Tror du?
Det är ju redan förbjudet att köra bil full. På vilket sätt skulle ett förbud mot mörkerkörning hjälpa?
Detta förslag drabbar ju enbart de som kör nyktra. Hur blir det för dem som jobbar skift och är beroende av bilen för att ta sig från och till sitt arbete?

Precis!

Jag tror att färre skulle ge sig ut onyktra. Idag kan man klara sig om man kör hyfsat ok, och har tur. Skulle man införa "mörkerregeln" så är det kanske lättare att åka dit pga det och även då för rattfyllan.

Och för de som jobbar skift osv så lär det väl bli på samma sätt som för 17-åringar och alkisar, tåg, buss, t-bana och taxi. :tomten

Det finns nog många olika förslag till hur man ska få ner olyckstatistiken men problemet är väl hur man lägger fram ett förslag som passar alla. Det går inte, men någonstans måste man börja.

Solan skrev:
Och för de som jobbar skift osv så lär det väl bli på samma sätt som för 17-åringar och alkisar, tåg, buss, t-bana och taxi. :tomten

Det är inte överallt det går tåg och bussar mitt i natten och t-bana finns inte direkt överallt. Tänk dom som har 3 mil till jobbet. Tror du dom vill betala taxi till och från jobbet varje dag?

Solan skrev:

Menar du allvar?
Bor man i centrala stockholm förstår jag att det låter lätt, men alla gör inte det.

Edit: :skitdator

Last edited:
TurboJugend skrev:
Det är inte överallt det går tåg och bussar mitt i natten och t-bana finns inte direkt överallt. Tänk dom som har 3 mil till jobbet. Tror du dom vill betala taxi till och från jobbet varje dag?

Snark! Nej det tror jag inte, men det jag försöker få fram (som tydligen inte går fram) är att alla inte har körkort. Hur överlever dom? Hur tar de sig fram? Det är ju knappast alla 18-åringar som har råd att ha bil heller.
Antingen lägger man sig ner och dör, eller så tar man bussen. :tomten

Jag förstår fortf. hur denna lag hindrar fyllerister att köra bil. Kan någon snälla förklara? Poliserna kan ju inte stanna VARJE bil bara för att det är mörkt ute. Dom stannar väl så många dom har tid med antar jag. Och då lär man väl inte få tag på mer fyllerister. Snarare mindre för man måste ta itu med alla böter man skall ge 18-åringarna för de kör när det är mörkt ute.

Solan skrev:
Snark! Nej det tror jag inte, men det jag försöker få fram (som tydligen inte går fram) är att alla inte har körkort. Hur överlever dom? Hur tar de sig fram? Det är ju knappast alla 18-åringar som har råd att ha bil heller.
Antingen lägger man sig ner och dör, eller så tar man bussen. :tomten

Vad jag försöker få fram (som jävla säkert inte heller går fram) är att alla kanske inte klarar sig utan körkort. Personen kanske kunde ta det jobb han tog just för att han hade körkort, och så helt plötsligt försvinner möjligheten att ta sig till jobbet efter det blivit mörkt. Vad ska han göra då? Säga upp sig? Man kan dessutom inte ta nån buss om det inte finns nån. Det är jävligt lätt att bara säga att allt är bra när det inte drabbar en själv.

Bingo skrev:
.

Kan hålla med om ovanstående, att tjejer sköter sig bättre men det blir ändå en generalisering där killar som sköter sig får samma "medicin". Om förslaget är vettigt låt oss gå vidare, vilka är oftast inblandade i misshandel och bråk på fredag och lördagkvällar, troligen killar mellan 16-25 år... :gnissla

Någon gång måste man vara vuxen för "allt", vi kan inte ha hur många olika åldersgränser som helst. Diskriminering är ju inte tillåten i andra fall, med eller utan stöd av statistik så varför skulle det vara det nu? :va

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back