Vägverket vill förbjuda unga köra i mörker!

TurboJugend skrev:
Och därefter individuella kläder och frisyrer. Det kan skapa osämja och tänk bara så många unga som kanske blir retade för sina kläder. QUOTE]

Alltså, vad det handlar om är att om vi hela tiden förbjuder en grej till så blir det inte så himla festligt i längden, även om vi förbjuder det i all välmening... :gnissla

von reisen skrev:
Alltså, vad det handlar om är att om vi hela tiden förbjuder en grej till så blir det inte så himla festligt i längden, även om vi förbjuder det i all välmening... :gnissla

Jag förstod vad du menade och håller med. Jag spann bara på.

Edit: Eller du kanske förstod att jag förstod.. jaja whatever.

Solan skrev:
Visserligen så kommer fyllosar alltid att härja i trafiken men alla sätt som kan göra det svårare för dom tycker jag är bra, dessvärre kommer alltid oskyldiga få lida för det. Men det är nog svårt att komma förbi.

Ett sätt att komma förbi är att sluta lobba för en massa idiotiska "förbjud och inskränk allt"-förslag.

TurboJugend skrev:
Jag förstod vad du menade och håller med. Jag spann bara på.

Edit: Eller du kanske förstod att jag förstod.. jaja whatever.

Jo men jag visste ju inte om du visste att jag förstod ifs, men nu vet jag. :tomten :fyllisar

Chris Ash skrev:
Ett sätt att komma förbi är att sluta lobba för en massa idiotiska "förbjud och inskränk allt"-förslag.

:tummenupp
Kanonbra förslag. Ta bort alla lagar och regler, för det finns ju ingen anledning att ha dom. Folk kan ju sköta sig själva ändå. Se bara på när lapplisorna strejkar, då fungerar det ju kanon :huvet ! (Nej jag gillar inte lapplisor, men det var ett exempel).

Det är väldigt lätt att säga att det är ett dåligt beslut. Ställ er frågan istället, vad ska vi göra åt folk som kör onyktra? Det är onekligen ett problem som oskyldiga dör av...

Tydligen är det så att attityden förändrats, vad ska vi göra åt det?

CorbenDallas skrev:
Det är väldigt lätt att säga att det är ett dåligt beslut. Ställ er frågan istället, vad ska vi göra åt folk som kör onyktra? Det är onekligen ett problem som oskyldiga dör av...

Det är lätt att säga att det var ett dåligt förslag för att det var ett dåligt förslag. Vad som däremot är svårt är att komma på ett bra förslag. Håller givetvis med om att nånting måste göras, men vi kan ju inte bara ta ett helt värdelöst förslag i brist på annat.

CorbenDallas skrev:

Ett sätt hade ju varit att se på den grupp som står för de flesta olyckorna och rikta in sig på dom.....ja just det ja, det var ju det dom har gjort. ;)

Den grupp som är utsatta för det här förslaget kanske skulle kunna tala om vad som krävs för att dom inte ska köra onyktra (i mörkret). Ev bättre kommunikationer osv.

Drabbas man inte så är det lätt att tycka att förslaget låter bra. Sen tror jag inte att man ska hänga upp sig på "mörkerkörning", jag tror nog dom hittar på någon lösning för norrlänningarna oxå om förslaget skulle gå igenom.

Marals76 skrev:
Ska det vara så svårt att besluta att alla nya bilar som säljes ska ha alkolås???
:mad: :mad: :mad: Hatar verkligen beslutarna i det här landet..... vad är det med folk ska det vara så svårt att ta ett beslut och våga stå för det?
Att inte få köra på kväll är det dummaste jag hört på länge.... min kusin jobbar 3-skift och är 23 och företaget där han är anställd ligger typ mitt i skogen.
Enligt den här regeln skulle ha få säga upp sig :3freak
Sluta mesa och skapa en lag som kräver alkolås i nya bilar.

Exakt! Vad är det som tar sån jävla tid?
Man lägger gladeligen flera hundra miljoner på fartkameror, men att utrusta nya bilar med alkolås verkar stört omöjligt!!

Men det klart, alkolås genererar ju inga pengar tillbaka! :huvet

Solan skrev:
Ett sätt hade ju varit att se på den grupp som står för de flesta olyckorna och rikta in sig på dom.....ja just det ja, det var ju det dom har gjort. ;)

Den grupp som är utsatta för det här förslaget kanske skulle kunna tala om vad som krävs för att dom inte ska köra onyktra (i mörkret). Ev bättre kommunikationer osv.

Drabbas man inte så är det lätt att tycka att förslaget låter bra. Sen tror jag inte att man ska hänga upp sig på "mörkerkörning", jag tror nog dom hittar på någon lösning för norrlänningarna oxå om förslaget skulle gå igenom.

Men varför skulle folk sluta köra onyktra på grund av detta förbud??
Förklara detta för mig är du jättesnäll! :)

TurboJugend skrev:
Det är lätt att säga att det var ett dåligt förslag för att det var ett dåligt förslag. Vad som däremot är svårt är att komma på ett bra förslag. Håller givetvis med om att nånting måste göras, men vi kan ju inte bara ta ett helt värdelöst förslag i brist på annat.

Inte ens om det skulle visa sig spara liv?

Solan skrev:
Just det...
Solan skrev:
Har inte hört mkt från den åldersgruppen som varit nåt att ha änsålänge... :)

Solan skrev:
Hehehe, så klart, det drabbar ju inte mig. Kanonförslag! Höj körkortsåldern till 25 också så slipper vi dom finniga småglinen i trafiken överhuvudtaget... :tungan

Jidetoft skrev:
Men varför skulle folk sluta köra onyktra på grund av detta förbud??
Förklara detta för mig är du jättesnäll! :)

Min åsikt om varför det skulle minska har jag redan gett i något av mina tidigare svar. Så om du e intresserad av att veta min åsikt får du snällt gå tillbaks å läsa vad jag skrivit.

Jag tror inte att frälsningen mot rattfylla heter alkolås. Även om det skulle bli svinigt dyra böter etc på att ha det demonterat så skulle alkolåset kringgås av de som vill göra det. Man kan ju t.ex. ha en liten fläkt som blåser in friskluft utifrån. Bilen startar och man har inte gjort någon olaglig handling genom att demontera alkolåset heller.

Många av de som i dagsläget kör rattfulla skulle göra det även om det fanns alkolås i varenda bil i Sverige.

Det som behövs är en attitydförändring hos de unga, gärna redan långt innan de är gamla nog att ta körkort. Man kan börja redan på lågstadiet och berätta varför det är fel att köra när man har druckit alkohol. Sedan när barnen kommit upp på högstadiet kan man visa avskräckade filmer, låta någon som förlorat en anhörig i en alkoholrelaterad olycka komma och diskutera i små grupper varför rattfyllor är fel etc.

Ett mörkerkörningsförbud för unga är inte realistiskt. Det skulle inte vara genomförbart helt enkelt för att det vore för svårt att kontrollera. Det skulle säkert vara minst lika enkelt att undvika att bli stoppad om man är ung och kör när det är mörkt som om man är berusad.

Det vore bättre om poliserna hade större resurser att lägga på nykterhetskontroller, både dagar och kvällar, på alla möjliga och omöjliga ställen. Om någon som är ung tidigt får sig en näsbränna och blir av med körkortet så är nog risken liten att man ska göra om det. Men om de däremot kan köra berusade gång på gång utan att bli stoppade så ökar risken att de inte kommer att lära sig av sina misstag den dag de blir stoppade och blir av med körkortet.

Däremot så anser jag att alla yrkesfordon som trafikerar Sverige ska ha alkolås.

CorbenDallas skrev:
Inte ens om det skulle visa sig spara liv?

Som jag sagt tidigare så skulle ju ett förbud mot alkohol helt och hållet spara ännu fler liv. Kan nån som är för det här förslaget säga ett argument för att alkohol inte skulle förbjudas utan att säga emot sig själv? Det är ju precis samma sak fast i större skala. Ännu fler liv skulle räddas fast ännu fler som sköter sig skulle också drabbas, men då skulle det här förslaget inte vara det minsta aktuellt längre. Vad är egentligen viktare att värna om? Rätten att få köra bil och kunna ta sig till sitt jobb eller rätten att vara full?

Det hjälper ju knappast rattfyllestatistiken bland unga att alla nya bilar får alkolås vid köpet, knappast så många i åldern 18-23 som köper en ny bil. Isf ska ju alkolås eftermonteras i alla bilar och det är nog en utopi.

Solan skrev:
Min åsikt om varför det skulle minska har jag redan gett i något av mina tidigare svar. Så om du e intresserad av att veta min åsikt får du snällt gå tillbaks å läsa vad jag skrivit.
Okej.

Solan skrev:
Om statistiken visar att de flesta olyckor sker av bilförare under 25 år som inte har vett att vara nyktra när de ska ut och köra så tycker jag att det är ett bra sätt att ta tag i problemet på!
Det lär ju uppenbarligen minska olycksstatistiken!
På vilket sätt?

Solan skrev:
Vettiga människor kör inte onyktra...
Solan skrev:
Ja men de som kör fulla är väl nyktra då och då eller? Det betyder ju inte att dom e vettiga bara för att dom e nyktra.
Solan skrev:
Jag tror att färre skulle ge sig ut onyktra. Idag kan man klara sig om man kör hyfsat ok, och har tur. Skulle man införa "mörkerregeln" så är det kanske lättare att åka dit pga det och även då för rattfyllan.
Jag kan gå med på att det är lättare att åka dit, eftersom det blir färre bilar på vägen. Dock förstår jag inte varför folk som inte ens in nyktert tillstånd är vettiga, skulle avstå när dom är fulla!

Solan skrev:
Min erfarenhet är att det alltid är samma personer som tar bilen hem efter en blöt kväll,
Varför skulle de i så fall avstå på grund av detta förbud?

Om nu förslaget går igenom, hur har dom tänkt sig att kontrollera att det efterlevs? via hastighetskameror och fartkontroller? :confused:

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN