Vägverket vill förbjuda unga köra i mörker!

ibland är för det bättre att hålla tyst solan, inte konstigt att du uppfattas som en idiot när du uttalar dig som en, kanske jag uppfattas som en också.
Dock är jag inte så inskränkt att jag debbaterar för idiotiska lagförslag ala stalin.

Messiah skrev:
ibland är för det bättre att hålla tyst solan, inte konstigt att du uppfattas som en idiot när du uttalar dig som en, kanske jag uppfattas som en också.
Dock är jag inte så inskränkt att jag debbaterar för idiotiska lagförslag ala stalin.

vad har du för intresse att hållas å hoppa på folk? det enda du kommer tjäna på det är en banning, kanske det du är ute efter. skaffa en bättre atityd eller dra nånstans där det e varmt.

Messiah skrev:
Lägg ner NU!

Chris Ash skrev:
Du sparar liv om du förbjuder motorcyklar, både folk som gjort ett aktivt val och som inte har gjort det
Du sparar liv om du förbjuder mörkerkörning, båe folk som gjort ett aktivt val och folk som inte gjort det.

Detta är argumenten

Bägge inskränker på individers frihet.

Enligt mig finns ingen principiell skillnad.
Men nu var det fyllekörningar vi pratar om.
Jag frågar då dig hur ska vi minska fyllekörningar bland unga förare utan att frihetsberöva någon?

Messiah skrev:

80tals snorvalparna slår till igen..

Finns et talesätt som lyder:
"bättre hålla tyst och uppfattas som en idiot än öppna munnen och bekräfta det!"

DU är den enda idioten på plats. Oavsett hur man ställer ig i frågan är man dum i huvudet om man börjar kalla sina åsiktsmotståndare för idioter enbart för vad de har för åsikt. Däremot skäms jag inte för att kalla dig idiot för hur du uttrycker dig och för vad du nyss sa till Solan

CorbenDallas skrev:
.
Jag frågar då dig hur ska vi minska fyllekörningar bland unga förare utan att frihetsberöva någon?

Behöver jag ens säga något?
Varför minska fyllekörningar enbart bland unga?

Ett ganska enkelt sätt att förhindra fyllekörningar är att ha lite Poliskontroller!
Eller är alkoholkontroller frihetsberövande?

jag bor i Stockholm som påstås vara "fina hufvudstaden" och har aldrig någonsin blivit stoppad i en poliskontroll hur fan var den möjlig?

Last edited:
CorbenDallas skrev:

Är det bara bland dom unga vi ska minska fyllekörningarna? Är det nån som har sett den här statistiken och kan säga hur överrepresenterade denna grupp är? Kanske åldersgruppen 25-40 inte är så långt efter? Vad gör vi då? Då kanske det inte är lika kul längre. Det verkar alltid vara så att de unga ska finna sig i vad som helst. "-Snorungarna kan gå eller åka buss. Dom är ändå bara fulla och knarkar hela tiden.". Hade de äldre riskerat att bli drabbade av nåt sånt här så hade stoltheten genast satt in och det hade nog blivit häftiga reaktioner. "-Jag har kört bil i 20 år. Jag kör vilken tid jag vill."

Eftersom allt verkar handla om att rädda liv, skulle det inte rädda ännu fler liv om ingen fick köra på natten? Eller är liven som de äldre tar försumbara? Det är ju ändå bara några stycken. Nån människa hit eller dit...

Superbee skrev:
Varför minska fyllekörningar enbart bland unga?
Givetvis bör alla fyllekörningar minska, helst till noll. Det är en nollvision att eftersträva. Men om du läser rubriken så förtår du varför vi pratar om unga o fyllekörningar...

TurboJugend skrev:
Är det bara bland dom unga vi ska minska fyllekörningarna? Är det nån som har sett den här statistiken och kan säga hur överrepresenterade denna grupp är? Kanske åldersgruppen 25-40 inte är så långt efter? Vad gör vi då? Då kanske det inte är lika kul längre. Det verkar alltid vara så att de unga ska finna sig i vad som helst. "-Snorungarna kan gå eller åka buss. Dom är ändå bara fulla och knarkar hela tiden.". Hade de äldre riskerat att bli drabbade av nåt sånt här så hade stoltheten genast satt in och det hade nog blivit häftiga reaktioner. "-Jag har kört bil i 20 år. Jag kör vilken tid jag vill."

Eftersom allt verkar handla om att rädda liv, skulle det inte rädda ännu fler liv om ingen fick köra på natten? Eller är liven som de äldre tar försumbara? Det är ju ändå bara några stycken. Nån människa hit eller dit...
Nu har du ju bytt ämne. Vi pratar om vägverkets idéer på att inte tillåta unga köra på nätterna eftersom dom är överrepresenterade i statistiken. Tydligen.
Håll dig till ämnet. :)

Messiah skrev:

Du är ju ett alldeles LYSANDE exempel på att förslaget är väl förankrat i verkligheten.
Måtte jag aldrig möta dig och ditt tonårs-mindervärdeskomplex på en mörk väg.

CorbenDallas skrev:
Givetvis bör alla fyllekörningar minska, helst till noll. Det är en nollvision att eftersträva. Men om du läser rubriken så förtår du varför vi pratar om unga o fyllekörningar...

Har inte förstått din ståndpunkt riktigt, är du för/emot ett förbud för mörkerkörning för unga? har fått uppfattningen att du är för, kanske är fel?

nu tycker ja att din argumentering stod sig rätt slätt och att du stödjer dig på topic,erkänn du blev som de unga i min ålder säger "ägd" :D

vad ska man göra?

jo mer kontroller

vad sa han som var så populär här,E22 hetta han väl?

"pungt"?

edit: stvafle

CorbenDallas skrev:

Jag trodde vi pratade om detta som du själv skriver att vi pratade om......

"Nu har du ju bytt ämne. Vi pratar om vägverkets idéer på att inte tillåta unga köra på nätterna eftersom dom är överrepresenterade i statistiken. Tydligen."

CorbenDallas skrev:
Nu har du ju bytt ämne. Vi pratar om vägverkets idéer på att inte tillåta unga köra på nätterna eftersom dom är överrepresenterade i statistiken. Tydligen.
Håll dig till ämnet. :)

Jag har inte bytt ämne. Jag säger bara varför jag tycker det är ett skitförslag.

korvgubbe skrev:
80tals snorvalparna slår till igen..

Finns et talesätt som lyder:
"bättre hålla tyst och uppfattas som en idiot än öppna munnen och bekräfta det!"

DU är den enda idioten på plats. Oavsett hur man ställer ig i frågan är man dum i huvudet om man börjar kalla sina åsiktsmotståndare för idioter enbart för vad de har för åsikt. Däremot skäms jag inte för att kalla dig idiot för hur du uttrycker dig och för vad du nyss sa till Solan

60tals moraltanterna slår till igen... :confused:

Gixxer-Anders skrev:
Du är ju ett alldeles LYSANDE exempel på att förslaget är väl förankrat i verkligheten.
Måtte jag aldrig möta dig och ditt tonårs-mindervärdeskomplex på en mörk väg.

jasså på vilka grunder då? och vad har mindervärdeskomplex att göra med en mörk väg? :3freak

Superbee skrev:
Har inte förstått din ståndpunkt riktigt, är du för/emot ett förbud för mörkerkörning för unga? har fått uppfattningen att du är för, kanske är fel?

nu tycker ja att din argumentering stod sig rätt slätt och att du stödjer dig på topic,erkänn du blev som de unga i min ålder säger "ägd" :D

vad ska man göra?

jo mer kontroller

vad sa han som var så populär här,E22 hetta han väl?

"pungt"?

edit: stvafle
Min ståndpunkt? I grund är det ett dåligt förslag. Dock måste förslaget komma någonstans ifrån och jag tycker inte man ska bara låta det rinna ut i sanden. Om det är så som di säger bör något göras.
Och som nån annan uttryckte, så som vissa uttrycker sig här så känns förslaget bara bättre o bättre...

Fler kontrollen är en åtgärd, en som jag också välkomnar. Jag blåser gärna. Men kommer vi åt attityder med det?

Och nä, jag känner mig inte speciellt ägd...

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN