Solan skrev:
Ett sätt hade ju varit att se på den grupp som står för de flesta olyckorna och rikta in sig på dom.....ja just det ja, det var ju det dom har gjort.
Nej. De som kör ihjäl folk fulla på kvällar och helger är de som struntar i satta regler och lagar. Den grupp som förslaget riktar in sig på är de som följer lagar och regler.
Den grupp som är utsatta för det här förslaget kanske skulle kunna tala om vad som krävs för att dom inte ska köra onyktra (i mörkret). Ev bättre kommunikationer osv.
Ja, var är alla rattfylleristerna när man behöver dem? Ni som sitter och kör med en öl i handen, vad skall vi göra åt er?
Jag antar att du bara sa tokfel och egentligen menade "den grupp som kör onyktra kanske skulle kunna tala om". Den grupp som är utsatta kör mestadels inte onyktra, i dagsljus eller mörker, och har alltså rätt svårt att tala om vad som krävs för att de inte skall göra det.
Drabbas man inte så är det lätt att tycka att förslaget låter bra. Sen tror jag inte att man ska hänga upp sig på "mörkerkörning", jag tror nog dom hittar på någon lösning för norrlänningarna oxå om förslaget skulle gå igenom.
Ja, det tror säkert alla. Som bor i södra Sverige...
Alla som bor i Norrland har krävt bättre kommunikationer i alla år. Ett exempel: Sista bussen hem för de som bodde åt ett håll utanför centralorten gick klockan 22 där jag bodde. Jag var med och drev den frågan gentemot kommunpolitikerna i ungdomstinget när jag gick i gymnasiet. Svaret blev att det var ingen som åkte buss på den sträckan efter klockan tio (bussen gick som sagt inte efter tio) så alltså fanns det inget underlag för att sätta in sena bussar. Jag fick det hela skriftligt. Jag sparade uttalandet.
Det är skitkul att gå i femtio minuter i minus tjugo i vägrenen för att ta sig hem från krogen. Det är vad folk gör... eftersom de inte vill köra fulla. Det var tät gångtrafik längs vägen på nätterna. Men om de förbjuder nattkörning så kommer det genast att gå bussar? Ja just det ja. Jag älskar när folk Vet Hur Det Ligger Till.
Solan skrev:
Nej okej, jag satte väl min förhoppning på att de fulla kanske skulle tänka till en extra gång om risken var ännu större att de åkte dit. Men förutsättningen för hela förslaget ligger rätt mycket på polisens resurser. Det är ju trots allt dom som ska se till att lagen efterföljs.
Du menar lagen som säger att man inte får köra bil onykter? Ja, de ser ju till att den efterföljs. Bäst vi instiftar fler lagar som de kan se till att de efterföljs. Det fungerar ju så bra med de vi har!
Vi kanske ska köra med belöning för tips om rattfyllerister istället! Det borde inte drabba någon oskyldig.
Du begår ett brott om du inte anmäler när någon kör onykter redan idag. Du kan dömas till medskyldighet om de kör ihjäl någon. Är inte att slippa det belöning nog? Vad skall vi då ha för belöning?
Solan skrev:
Hmm...rätt konstig fråga. Om statistiken visade på att alla svenskar i alla åldrar körde packade på kvällarna så kanske vi skulle börja med häst och vagn igen.
Köp aktier i en havreproducent...
De yngre förmågor som kraschar på kvällar och nätter har främst ihjäl sig själva och sina passagerare. Singeolyckor, m a o. Kolla på de fall där förare har kört ihjäl andra och statistiken ser nog annorlunda ut. Men nu är det en gång för alla så i det här landet att ingen lag kommer någonsin att införas som inskränker på det liv som de i medelåldern/fyrtiotalisterna lever. Fär många röster och för mycket makt.
Alkolås är en skitbra idé. De jävla grejerna kommer att frysa igen och vägra fungera på ett gäng olika sätt. Framförallt när man står fyra mil ut i skogen i Norrland. Jag kommer att demontera all sån skit så fort jag ger mig utanför tätbebyggt område på vintern. Hellre böter än att frysa ihjäl på grund av att en pryl som inte krävs för fordonets framförande mankerar och förhindrar mig att starta bilen. Skulle jag bo kvar i norr skulle switchen som förhindrar start om inte kopplingen är nere vara borta för länge sedan den med. En inte startande bil är oftast bara irriterande, men ibland kan en icke startande bil vara livsfarligt.
Falsklarm i ett alkolås är alltså oacceptabla. De som har läst något om (eller ens funderat på) varningssystem och varningsnivåer vet att enda möjligheten att reducera mängden falsklarm är att lägga gränsnivån så högt att det inte finns någon väsentlig risk för felindikering. I det här fallet skulle det förmodligen innebära att nivån hamnar om inte på stupfull så i alla fall en bra bit in i salongsberusad. Vad kommer då att hända? Jo, folk kommer att dricka, sätta sig i bilen och blåsa. Startar bilen behöver de inte beställa taxi. Resultatet: FLER som kör med sprit i kroppen. De har ju kollat att det är OK, eller hur?
Mycket dumt skall man höra.