Vägverket vill förbjuda unga köra i mörker!

Det borde vara ganska lätt att lura ett alkolås, fyll en plast påse med luft som du sätter till munstycket och pressar ihop. :va

Dom som kör fulla skiter väl i om det är mörkt eller ljust ute.
Hur ska polisen veta vem som inte får köra på natten, från att jag var 18 till 20 så var bilen som jag använde skriven på min far.
Så då går det ju inte att göra en slagning och se att bilen ägs av en artonåring.

Det är helt enkelt så att om man inte vill flja lagen så gör man inte det, fler poliser på vägarna är nog den bästa lösningen. Fast då ska dom lämna Laserkanonen hemma och ägna sig åt nykterhetskontroller.

Grabbarna som tror att dom är Mika Häkkinen eller Fast Freddie på helgnätterna brukar oftast vara bilintresserade så dom festar inte utan åker bil, så var det iallafall när jag och mina jämnåriga kompisar var 18-20. Vi gjorde av med alla pengar vi hade på däck och bensin :)

Det är ju helt tydligt att dom som skrivit för det här förslaget bara gjort det för att det inte drabbar dom. "Det räddar liv bla bla bla", men har det kommit upp nånting som skulle rädda minst lika många liv, fast det skulle drabba även dom, så har dom inga kommentarer eller börjar snacka en massa orelevant skit. Starta inte vad ni inte kan avsluta.

TurboJugend skrev:
Det är ju helt tydligt att dom som skrivit för det här förslaget bara gjort det för att det inte drabbar dom. "Det räddar liv bla bla bla", men har det kommit upp nånting som skulle rädda minst lika många liv, fast det skulle drabba även dom, så har dom inga kommentarer eller börjar snacka en massa orelevant skit. Starta inte vad ni inte kan avsluta.

Veckans kommentar, tror fan jag flyttar till Älvsbyn där verkar folket vara vettigt! :tummenupp

CorbenDallas skrev:
Jag är nog beredd att hålla med här. Frihetsträvan i all heder, men att jämföra med motorcyklar är ändå bra dumt. Du gör ett aktivit val när du kör/åker MC. Det gör du inte om du blir överkörd av en alkis... Biiiig difference...

Vad fan gör du när du kör bil då? Eller du menar att det ska bli förbjudet att bli överkörd?

Solan skrev:
Ett sätt hade ju varit att se på den grupp som står för de flesta olyckorna och rikta in sig på dom.....ja just det ja, det var ju det dom har gjort. ;)

Nej. De som kör ihjäl folk fulla på kvällar och helger är de som struntar i satta regler och lagar. Den grupp som förslaget riktar in sig på är de som följer lagar och regler.

Den grupp som är utsatta för det här förslaget kanske skulle kunna tala om vad som krävs för att dom inte ska köra onyktra (i mörkret). Ev bättre kommunikationer osv.

Ja, var är alla rattfylleristerna när man behöver dem? Ni som sitter och kör med en öl i handen, vad skall vi göra åt er?

Jag antar att du bara sa tokfel och egentligen menade "den grupp som kör onyktra kanske skulle kunna tala om". Den grupp som är utsatta kör mestadels inte onyktra, i dagsljus eller mörker, och har alltså rätt svårt att tala om vad som krävs för att de inte skall göra det.

Drabbas man inte så är det lätt att tycka att förslaget låter bra. Sen tror jag inte att man ska hänga upp sig på "mörkerkörning", jag tror nog dom hittar på någon lösning för norrlänningarna oxå om förslaget skulle gå igenom.

Ja, det tror säkert alla. Som bor i södra Sverige...

Alla som bor i Norrland har krävt bättre kommunikationer i alla år. Ett exempel: Sista bussen hem för de som bodde åt ett håll utanför centralorten gick klockan 22 där jag bodde. Jag var med och drev den frågan gentemot kommunpolitikerna i ungdomstinget när jag gick i gymnasiet. Svaret blev att det var ingen som åkte buss på den sträckan efter klockan tio (bussen gick som sagt inte efter tio) så alltså fanns det inget underlag för att sätta in sena bussar. Jag fick det hela skriftligt. Jag sparade uttalandet.

Det är skitkul att gå i femtio minuter i minus tjugo i vägrenen för att ta sig hem från krogen. Det är vad folk gör... eftersom de inte vill köra fulla. Det var tät gångtrafik längs vägen på nätterna. Men om de förbjuder nattkörning så kommer det genast att gå bussar? Ja just det ja. Jag älskar när folk Vet Hur Det Ligger Till.

Solan skrev:
Nej okej, jag satte väl min förhoppning på att de fulla kanske skulle tänka till en extra gång om risken var ännu större att de åkte dit. Men förutsättningen för hela förslaget ligger rätt mycket på polisens resurser. Det är ju trots allt dom som ska se till att lagen efterföljs.

Du menar lagen som säger att man inte får köra bil onykter? Ja, de ser ju till att den efterföljs. Bäst vi instiftar fler lagar som de kan se till att de efterföljs. Det fungerar ju så bra med de vi har!

Vi kanske ska köra med belöning för tips om rattfyllerister istället! Det borde inte drabba någon oskyldig.

Du begår ett brott om du inte anmäler när någon kör onykter redan idag. Du kan dömas till medskyldighet om de kör ihjäl någon. Är inte att slippa det belöning nog? Vad skall vi då ha för belöning?

Solan skrev:
Hmm...rätt konstig fråga. Om statistiken visade på att alla svenskar i alla åldrar körde packade på kvällarna så kanske vi skulle börja med häst och vagn igen.

Köp aktier i en havreproducent...

De yngre förmågor som kraschar på kvällar och nätter har främst ihjäl sig själva och sina passagerare. Singeolyckor, m a o. Kolla på de fall där förare har kört ihjäl andra och statistiken ser nog annorlunda ut. Men nu är det en gång för alla så i det här landet att ingen lag kommer någonsin att införas som inskränker på det liv som de i medelåldern/fyrtiotalisterna lever. Fär många röster och för mycket makt.

Alkolås är en skitbra idé. De jävla grejerna kommer att frysa igen och vägra fungera på ett gäng olika sätt. Framförallt när man står fyra mil ut i skogen i Norrland. Jag kommer att demontera all sån skit så fort jag ger mig utanför tätbebyggt område på vintern. Hellre böter än att frysa ihjäl på grund av att en pryl som inte krävs för fordonets framförande mankerar och förhindrar mig att starta bilen. Skulle jag bo kvar i norr skulle switchen som förhindrar start om inte kopplingen är nere vara borta för länge sedan den med. En inte startande bil är oftast bara irriterande, men ibland kan en icke startande bil vara livsfarligt.

Falsklarm i ett alkolås är alltså oacceptabla. De som har läst något om (eller ens funderat på) varningssystem och varningsnivåer vet att enda möjligheten att reducera mängden falsklarm är att lägga gränsnivån så högt att det inte finns någon väsentlig risk för felindikering. I det här fallet skulle det förmodligen innebära att nivån hamnar om inte på stupfull så i alla fall en bra bit in i salongsberusad. Vad kommer då att hända? Jo, folk kommer att dricka, sätta sig i bilen och blåsa. Startar bilen behöver de inte beställa taxi. Resultatet: FLER som kör med sprit i kroppen. De har ju kollat att det är OK, eller hur?

Mycket dumt skall man höra.

Solan skrev:
Vettiga människor kör inte onyktra....de behöver inte demontera den...

Nej. Och det lär inte vara de som demonterar låsen heller. Kort sagt, de vettiga människorna som inte kör onyktra kommer nu att köra nyktra och testade istället för bara nyktra.

De som kör fulla idag kommer att köra precis lika fulla med sina urkopplade alkolås.

Resultat:

1) Det har kostat pengar för alla, ett par procent mer för de som vill köra hem från krogen och måste investera i urkopplingskit från Clas i Sjön.

2) De som kör nyktra idag kör fortfarande nyktra, men måste slåss med alkolås för att göra det.

3) Ibland blir folk stående på grund av trasiga alkolås. Några fryser ihjäl på ödsliga småvägar när deras alkolås hindrar dem från att starta bilen. Några dör p g a att de druckit en folköl när de blir sjuka i sommarstugan och behöver bilen för att ta sig tills sjukhus. Men några dödsfall får vi räkna med, eller hur? Vi försöker ju trots allt rädda liv!

4) De som kör fulla idag kör precis lika fulla som förr. Några som inte kör fulla idag kör fulla, eftersom de testat sig i alkolåset (se ovan).

Jag tror att jag ska uppfinna ett narkolås till bilar. Alltså ett narkotikalås. Alla vet vi ju att det är farligt att köra bil när man är narkotikapåverkad. Så varför skulle narkomanerna slippa undan när alkoholisterna måste komma på knep för att kringå alkolås?

Jag tror att jag ska bygga systemet så att man måste lämna ett urinprov varje gång man ska starta bilen och sedan en gång i halvtimmen under färd.

Naturligtvis skaffar jag ett patent så att jag blir ensam på marknaden.

Sedan drar jag igång en massiv lobbyverksamhet där jag intalar beslutsfattare, opinionsbildare och den breda allmänheten om att detta är det enda sättet för att komma tillrätta med att folk kör narkotikapåverkade. Mitt system ska ju självklart finnas i varje bil i Sverige, kanske hela världen till och med.

Att mitt system kan luras med hjälp av att man häller i lite vatten i det istället för urin och att det inte fungerar när det är kallare än -10 grader håller jag tyst om. Det är ju inte heller någon som behöver veta att om man ätit bröd som det är vallmofrön på så indikerar systemet att man tagit någon narkotisk substans.

Jag kanske till och med skulle bygga in en gsm-sändare som skickar en signal till polisen när systemet indikerar för narkotika. Så att de kan komma och låsa in föraren för narkotikabrott.

Jag kan redan se Aftonbladets löpsedel: "Storebror ser dig med Emils Narkolås"

:tungan :rolleyes: :hihi :tummenupp

Men jag har patentet på DNA-tester i narkolås. Jag har även patent på att via GSM eller GPRS överföra resultatet av DNA-testet till ett centralt register.Vidare har jag patent på en sökmotor som tillåter Storföretag att söka i registret. :D

ft skrev:
Men jag har patentet på DNA-tester i narkolås. Jag har även patent på att via GSM eller GPRS överföra resultatet av DNA-testet till ett centralt register.Vidare har jag patent på en sökmotor som tillåter Storföretag att söka i registret. :D
Ajdå :huvet

Allvarligt, vad tänker dem med?
Förbjuda mörkerkörning? Helt idiotiskt, en person med normalt seende ser bra i mörkret, varför inte då börja hacka på med netsatt syn istället och låta dem ställa bilen efter mörkrets inbrott?

Vem av dessa möter du hellst på en mörk väg, faster Agda på 80år eller Rally Kalle 18år med nytt körkort?

Jag väljer 18åringer eftersom denna person med största sannolikhet har bättre syn och uppmärksamhet.

Varför ska dem alltid hacka på de yngre.
Var det inte såhär

18-25 - Orsakar majoriteten av singelolyckor

Medans de äldre 60+ orsakar majoriteten av flerbils krockar eftersom dem saknar uppmärksamhet, inte orkar med traffikrytmen osv?

Är välldigt säker på att det står något om detta i STR´s traffikskolebok.
Om det nu är så att de äldre pensionärerna orsakar flerbilskrockar måste ju dem om något regleras bort från traffiken, iom att flerbilskrockar drabbar flest och utgången är mer tragisk än i en singelolycka?

VV = :3freak

Chris Ash skrev:
Vad fan gör du när du kör bil då? Eller du menar att det ska bli förbjudet att bli överkörd?

Det är inte dom som sitter I bilen som blir överkörda... vad har du nu rökt??? :rolleyes:

The-PatriX skrev:
Vem av dessa möter du hellst på en mörk väg, faster Agda på 80år eller Rally Kalle 18år med nytt körkort?

Jag väljer 18åringer eftersom denna person med största sannolikhet har bättre syn och uppmärksamhet.
Jag väljer Agda. Hon kommer med all säkerhet inte i dubbla hastigheten o på fel sida vägen för att kunna skära kurvan rätt....

The-PatriX skrev:
Medans de äldre 60+ orsakar majoriteten av flerbils krockar eftersom dem saknar uppmärksamhet, inte orkar med traffikrytmen osv?
Har du belägg för det?

CorbenDallas skrev:
Det är inte dom som sitter I bilen som blir överkörda... vad har du nu rökt??? :rolleyes:

Du sparar liv om du förbjuder motorcyklar, både folk som gjort ett aktivt val och som inte har gjort det
Du sparar liv om du förbjuder mörkerkörning, båe folk som gjort ett aktivt val och folk som inte gjort det.

Detta är argumenten

Bägge inskränker på individers frihet.

Enligt mig finns ingen principiell skillnad.

CorbenDallas skrev:
Jag väljer Agda. Hon kommer med all säkerhet inte i dubbla hastigheten o på fel sida vägen för att kunna skära kurvan rätt....

Nää, hon kommer i fel fil för hon tror att hon ska köra där.

CorbenDallas skrev:
Har du belägg för det?

Trodde det var allmänt känt att pensionärer har svårt att hänga med.
Men beläggen får du tyvär leta för själv, måste iväg snart. Men ett tips är valfri tidning osv eller googla :)

Solan skrev:
Snark! Nej det tror jag inte, men det jag försöker få fram (som tydligen inte går fram) är att alla inte har körkort. Hur överlever dom? Hur tar de sig fram? Det är ju knappast alla 18-åringar som har råd att ha bil heller.
Antingen lägger man sig ner och dör, eller så tar man bussen. :tomten

haha solan du måste ju vara bland det värsta idiotfallet jag någonsin hört uttala sig.
försök att använda huvudet nästa gång, fast det kanske du redan gör? :3freak

Messiah skrev:
haha solan du måste ju vara bland det värsta idiotfallet jag någonsin hört uttala sig.

Det kan mycket väl vara så att jag är en idiot! Men jag har mina åsikter och dom står jag för.
Jag kan även debattera utan att gå till personangrepp, kan du?

Messiah skrev:
O ditt inlägg verkligen dryper av visdom...
Kissa o gå o lägg dig...

Messiah skrev:
Jag brukar inte ha synpunkter taskiga inlägg, men tycker du kan
lugna ner dig lite. :fatta! Ibland är handen snabbare än hjärnan!

CorbenDallas skrev:

Har du belägg för det?

jag heter inte kalle, men jag kör ofta rätt fort, är 18år, haft körkort i ett år snart... 11månader för å va exakt, jag håller mig till min sida vägen. okej, det skulle va om jag vet att det inte kommer nån, men då spelar det ju ingen roll. kommer det någon, direkt över på min sida igen.
Gena i kurvor är :kocko

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...