Slirkoppling?

R$19

....
Gick med
18 Jun 2009
Hoj
Honda CB 1000RA -10
har en liten fråga angående 600 RR.. har läst att det inte finns slirkoppling på 600 RR från -07.. tänkte bara kolla vad slirkoppling är?vad är dess funktion och vad händer om man inte har slirkoppling till skillnad om man har slirkoppling?

En slirkoppling hindrar att motorn bromsar upp däcket om man växlar ner utan att ge korrekt motgas. Detta kan annars göra att bakhjulet sladdar eller studsar något.

Dvs enkelt utryckt så tillåter den motorn att driva bakhjulet men inte bakhjulet att driva motorn.

Edit: Jo man kan fortfarande motorbromsa, men man får inte så abrupt bromsverkan vid stora motorvarvsskillnader som utan slirkoppling.

Last edited:
Lite OT men Känns overkill på en 600... Litercykel med twin är oftast mer motiverat...

En slirkoppling hindrar att motorn bromsar upp däcket om man växlar ner utan att ge korrekt motgas. Detta kan annars göra att bakhjulet sladdar eller studsar något.

Dvs enkelt utryckt så tillåter den motorn att driva bakhjulet men inte bakhjulet att driva motorn.

Edit: Jo man kan fortfarande motorbromsa, men man får inte så abrupt bromsverkan vid stora motorvarvsskillnader som utan slirkoppling.

Lite OT men Känns overkill på en 600... Litercykel med twin är oftast mer motiverat...

Tidningen Performance Bikes, (eller Superbike Magazine, minns inte) i England satte slirkoppling på just 600RR med förvånansvärt gott resultat. Proffsförare sänkte sina varvtider markant och amatörer upplevde framförallt inbromsningar som betydligt stadigare. Det finns en anledning till att fler och fler fabriker sätter på slirkoppling på sina hojar och det är en klar fördel.
Men jag håller med Richo att det är just på litertwinnar som det gör mest nytta för oss vanliga dödliga:tummenupp

Det tycker jag inte. Kör man bana och växlar ner vid höga varv så får den jobba ganska ordentligt. Har testat samma sak med min gammelhäck utan slirkoppling och det resulterade i en mindre angenäm motardsladd :gnissla

Men visst kan man lika gärna möta med gas för att undvika det men slirkoppling är smidigare :)

det är väll bara att släppa ut kopplingen lite långsammare om man växlar ner på höga varv?

det är väll bara att släppa ut kopplingen lite långsammare om man växlar ner på höga varv?

JA eller möta med gasen. Dock är det rätt mkt att hålla reda på när det går riktigt fort så jag har full förståelse för dem som vill ha mindre saker att hålla reda på. Ju mindre saker som stör desto mer fokus på broms apex osv.

Bara och bara, det är ju samma sak med alla elektroniska hjälpmedel man kan ha i så fall?

Min personliga uppfattning är att inbromsningarna blir bra mycket stabilare med slirkoppling i alla fall.

Slir- eller slipper clutch is da shit !.... :tummenupp

Min gamla ZX6-RR hade monteret som original och det är bare super ...oxå på en 600cc

När vi kör race är det på en CBR1000RR '07 och det ville jag inte göre uten en slipper...
Just nu forsöker jag att hitte en till en ok pris, till min Daytona 675 '08 :yoparty

Slir- eller slipper clutch is da shit !.... :tummenupp

Min gamla ZX6-RR hade monteret som original och det är bare super ...oxå på en 600cc

När vi kör race är det på en CBR1000RR '07 och det ville jag inte göre uten en slipper...
Just nu forsöker jag att hitte en till en ok pris, till min Daytona 675 '08 :yoparty

Vet du om cbr1000rr har det som org någon årsmodell

JA eller möta med gasen. Dock är det rätt mkt att hålla reda på när det går riktigt fort så jag har full förståelse för dem som vill ha mindre saker att hålla reda på. Ju mindre saker som stör desto mer fokus på broms apex osv.

Instämmer.
Har haft både liter twin och 600 nog fatt det är större behov på liter twin, men det finns på 600 också.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back