Ta bort gummidämpning från framdrev?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Finns det någon nackdel med att ta bort gummidämpningen från framdrev?
Är det bara en ljudisolerande funktion eller gör den något annat som man inte vill vara utan?

1769600236379.png

Rubber Cushioned Front Sprockets​

JT rubber cushioned sprockets offer the same quality, design, and OEM proven technology as used by major Japanese motorcycle manufacturers since the early 90s to dampen chain impact

När jag bytte första gången på min hoj så köpte jag utan gummi. Jag tyckte att det tjöt något oerhört från framdrevet efter bytet så jag köpte ett gummiklätt originaldrev efter några mil. Då blev det tystare igen. ☺️

Det är en rätt menlös ljuddämpare bara. En del tror t o m att den förlänger livslängden på drivpaketet.
Förr kom japshojjarna(JT drev) med dom monterade på fabrik. Sen några år tillbaka så har JT börjat med dom på eftermarknaden också. Dom som var från fabrik var lite bättre, mer hårdare samt lite mer plattare på kanten.

Priset på drevet är densamma med eller utan ljuddämparen. Själv monterar jag utan gummit på mina hojjar....dom med gummi samlar bara en massa skit runt drevet.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back