Min grymmaste MC upplevelse!

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Var på SMC nu i lördags och skulle öva körställning och kurvteknik.
Mitt problem var att jag körde jävligt stelt och vågade knappt luta överkroppen när det svängde.

Hm... tänkte min SMC instruktör, vi låter grabben åka med en som är jävligt grym på att åka. Så vi gick fram till en man vid namn Stefan Bohman som verkade lugn och han började förklara lite teori som var mycket intressant.

Jag parkerade min hoj vid kanten när det var dags att köra mitt pass och min skjuts dök upp på en FET Ducati 1098SR. Ut på rakan och han drar på...

Jag börjar hyperventilera och får fram meningen: "Hauuguha,,..njjeeee ..jäääÄÄÄuuuvlllar (i en stämma som lätt kvalade in mig till gosskören i kyrkan)". Vid första vänsterkurvan i full blås tror jag att jag ska bli medvetslös för att sedan få uppleva den hårdaste inbromsning i mitt mc-liv sitter jag som klistrat på ryggen på karln.

Vi börjar ta första högerkurvan och jag börjar luta... tror jag, han pekar med hjälmen och menar på att jag ska börja luta, jag lutar mer... mer... mer... mer.. tillslut menar han på att det är rätt ok och jag börjar hyperventilera igen och tror att vi ska slå över. Men efter ett par kurvor till så börjar jag inse hur mycket man ska hänga och hur jävla skoj det är att sitta bak med en roadracingförare som kan köra så innihelvette bra.

Han pekar ut svängpunkter och apex och jag inser att jag inte alls kört hoj innan utan mest slickat runt på alla kurvor. Vi drar några varv till och sista varven var 200% ren njutning, vilken jävla speed kombinerat med nedlägg i kurvorna!

Han släpper av mig och säger till mig att ta av mig hjälmen och andas samt ger slutkommentaren -"Du är hel och du lever.". :D:D:D

Det var det roligaste jag upplevt i min mc karriär samt det mest lärorika! Jag hoppar på min hoj och ger järnet sista minuterna på mitt pass. Min instruktör kommer fram efteråt och undrar vad det var som hänt! Min stelhet var som bortblåst och han var mycket nöjd och menade på att nu burkade jag ordentligt! :yoparty

Fyyyyyyy fffaaaan vad skoj det var! :yoparty
 
Last edited:

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Ystad
Hoj
BMW F 650 GS -01
Aaaah, låter toppen!! :tummenupp

Blir än mer sugen på hoj nu, vill också prova köra bana!!!
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
GÖTT! :tummenupp

Undrar om det finns någon (fullt frisk människa) som testat bana och sen tyckt att "njaäeh, det var väl sisådär...."
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Alltså, det var totalt brutalt att få åka med, man lärde sig så jävla mycket, använda hela banan och fokusera svängpunkter och blickpunkter istället för att lalla runt.

Sedan var det sjukt roligt att köra så jävla fort, chauffören gjorde nog enligt honom själv ett mesvarv för det sista han sa innan vi åkte ut var -"Har inget kvar av bakdäcket på vänster sida". Själv upplevde jag det som totalt adrenalin och så jävla skoj! :Bugar
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tack för att du delade med dig av din skräckförtjusande åktur :tummenupp

En upplevelse jag borde prova på själv vid nästa kurstillfälle rent av.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Tack för att du delade med dig av din skräckförtjusande åktur :tummenupp

En upplevelse jag borde prova på själv vid nästa kurstillfälle rent av.

Jag tror att jag sparade in 10 individuella kurser genom att hänga med bakpå, borde bli obligatoriskt att åka med en som kan köra på riktigt! :D

Fast se till att ha rena kalsonger med som ombyte i ryggan för det kan jävlarimig behövas efteråt! :banana
 

Filad 999S

/ Stefan
Gick med
22 Jan 2006
Ort
Mölndal / Göteborg
Hoj
1098S Xeroxreplica & Multistrada 1200S öhlinelektronikmodellen
Hej, kul att läsa om dina upplevelser.

När det gäller inlärning av något så komplext som mc-körning, så är ibland att åka med kanske snabbaste sättet för att få en riktig AHAupplevelse. Så din instruktör Andreas valde ju uppenbarligen helt rätt metod för dej.

Det fungerade riktigt bra för din egen utveckling på Kinnekulle igår.

Det blev lite "tight" med utrymmet på den främre sittytan där du hamnade vid en inbromsning mot kvarnkurvan :D:D:D
Det är faktisk skitsvårt att sitta där uppe i luften på bakre kutsen.
Jag själv skulle inte våga åka med mej. :näsblod


Tack för allt beröm!
Den bästa belöningen för oss instruktörer är just den glädje som en überlycklig deltagare sprider omkring sej.


Åsså lite googr:
Stefan Bohman (34 år på hoj)heter SMC-instruktören som du åkte med. Och du åkte bakpå en typisk enmanshoj
Ducati Xerox/Tricolore 1098S 2007 med uppdaterad Öhlinsfjädring (läs väghållning):banana

Hoppas vi ses igen på en kurs 2010 :tummenupp
Mvh Stefan Bohman
 
Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Stefan är en väldigt duktig o ödmjuk instruktör.
Han har kört många gånger med oss på knutstorp och han är väldigt uppskattad bland elever och instruktörer. (VI internutbildas då o då...)

Lyssna o lär. Lycka till med alla kurvor framöver!

:tummenupp
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Kan bara hålla med

Var själv och åkte både i Fredags & i Lördags (Steg 1 & 2) i gul grupp & det var 1:a gången jag testade att åka på bana.

& som de flesta som testat tidigare tyckte även jag att det var hur kul som helst & det var mkt man fick lära sig.

Jag fick iofs inte uppleva den hissnande upplevelsen att åka bakpå ett racerpro,
men däremot fick vi träna på att köra i regn på Fredagen vilket inte var så kul just då men efteråt har man faktiskt förstått att regnet var ett litet plus i kanten, det går ju att åka på ganska bra trots en hel del vatten på banan/vägen ngt jag inte trott tidigare.

Slutsummering: Jävligt roligt
Kommer jag åka mer & oftare på bana efter detta: ABSOLUT
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Det gick inte att ta miste på din glädje när du kom fram till vår lilla undergrupp där Stefan var instruktör! Kan tänka att den upplevelsen också var en ypperlig form av inlärning!

Passar på att tacka Stefan än en gång för två roliga och givande dagar där vi bland annat tränade på att "panga apex"! :)
 

Blizzy

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Halmstad
Hoj
2003, Honda, CBR 954RR Fireblade
Tjenare allihop,
Kul att läsa lite utvärdering på SMC's kurser, ska själv gå igenom ett flertal till nästa år tänkte jag. Har däremot inte för stor koll så ni som vet, när kommer datumen för 2010 så man kan vara ute i god tid och slippa en fullbokning när det väl gäller?
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top