Klotat rejält pga av dåliga däck.

  • Thread starter Thread starter mojja83
  • Start date Start date
Status
Ej öppen för fler svar.
Hoppas det löser sig för dig. Säljaren är ju reko så det borde väl gå att styra upp?

Den här tråden gör nog inte mycket gott mer än att du "måste bevisa" för en massa folk på forumet att det faktiskt var fel på däcken, vilket redan konstaterats av alla berörda parter.

Var själv på körningen men det var så mycket krascher så jag har ingen aning om vilken som var din.

Finns det någon konflikt eller skriver du bara av dig i frustration?


Ingen konflikt finns och ÅF har betett sig som man vill och kan förvänta sig i ett sådant här skede.

Skriver mest för att jag är frustrerad,ledsen,förbannad arg och rädd.
ÅF har ju inte tillverkat däcket och han har ju inte heller medvetet monterat ett däck som inte håller måttet.

Han skickade ju ut sin egen grabb på min hoj och samma däck för att motbevisa mig och som tur är slutade det utan allvarliga person skador.

Det enda som jag kan tycka var tokigt var att grabben hans försökte rädda min cykel in i det sista när det släppte för han och därför gjorde illa benet.

Inget matriellt ting är värt ens en lillfinger nagel än mindre bestående men.

Så jag hyser absolut inget agg emot åf och jag kommer även i fortsättningen handla av den samma och rekommendera honom vidare om han fortsätter på inslagen bana.
 
Bra förtydligande av Dig, Mojja:tummenupp

Att Du är orolig, ledsen och arg över situationen kan vi nog förstå.

En variant för att inte spoliera säsongen är att följa Mr. B Attvas råd och antingen handla på ebay eller alternativt fråga ÅF om ett bra pris för den "hårdvara" som behövs för att få hojen körbar (handtag, fotpinnar etc). Kåporna tejpar Du så långt som det går (när Ni är överens kan Du ju kolla ebay efter originalkåpor). Då skulle Du ju faktiskt kunna få hojen körbar inom ett par, tre veckor...

Bara en tanke, är Du bara hel själv spolar Du av hojen och börjar skruva bort skadade delar i morgon, det brukar hjälpa upp humöret:) Lycka till!

..,Men jag hoppas att alla förstått att jag inte startat denna tråd för att smutskasta någon eller tala illa om ÅF som hitintills skött sig exemplariskt och sjysst utan för att jag själv inte mår så bra över detta som hänt och att jag har en del kapital upplåst i cykeln och det värsta av allt har en hel säsong som kommer försvinna...

...Ärligt talat känns det bara piss just nu och inte roligt alls på någe vis...

...Men att på detta vis krascha cykeln hade jag aldrig i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig skulle kunna ske.
 
Bra förtydligande av Dig, Mojja:tummenupp

Att Du är orolig, ledsen och arg över situationen kan vi nog förstå.

En variant för att inte spoliera säsongen är att följa Mr. B Attvas råd och antingen handla på ebay eller alternativt fråga ÅF om ett bra pris för den "hårdvara" som behövs för att få hojen körbar (handtag, fotpinnar etc). Kåporna tejpar Du så långt som det går (när Ni är överens kan Du ju kolla ebay efter originalkåpor). Då skulle Du ju faktiskt kunna få hojen körbar inom ett par, tre veckor...

Bara en tanke, är Du bara hel själv spolar Du av hojen och börjar skruva bort skadade delar i morgon, det brukar hjälpa upp humöret:) Lycka till!

Jag har lämnat cykeln till åf och låter han sköta det som det verkar passa,

Jag är mentalt inställd på att denna säsong är över och hoppas bara på att efterräkningarna nu går så smärtfritt som möjligt.

Tack för dina posetiva ord!!
 
Men kom igen nu!
Nerläg i 15 km/h!!! Det gör man om man ska göra en 180 graders sväng på en 8 meter bred väg!!!!
För att klara ett nerlägg i en 90 graders kurva bör man hålla +50 km/h. men inte med Nya & Kalla däck!
Som nya däck räknas dom som inte rullat ett varv på berörd bana.
Uppvärmda är dom inte förens man tagit minst En kurva åt varje håll + några rakor i hårt tempo!

Att ÅF's son sedan testade spelar inte så stor roll, då han nu mera kör på slicks i vanliga fall! och tidigare som Junior, när han körde med mönstrade däck, då var det ju på en effekt-svag 125:a
 
Jag tvättade inte ÅF tvättade av dom med något medel, Kommer inte ihåg vad det var han sa att det hette,
Har själv funderat i dom banor du tänker och ja det kan vara en tänkbar orsak,

Om någon varit och kladdat med något "medel" på däcken så behöver ni inte kontakta Pirelli för reklamation... :gnissla

Har själv testat avfettning på däcken = repor på kåporna :mad:
Snorhalt helt enkelt!

Hoppas det löser sig för dig :)

/S
 
Jag undrar vad dom tvättades av med. Jag har alldrig tvättat några nya däck. Låter som det är orsaken. Det var kanske något annat i flaskan o det gjorde dom snorhala
 
Vaf..
Har ÅF för dina hala däck redan tagit hand om hojen?, vad är du orolig för då?
Då är det ju bara att vänta o pilla lite ljusblått ludd ur naveln så den är luddfri tills dess att du får tillbaks hojen.
Nylagad hoj, nya däck, luddfri navel och det är inte ens midsommar.
Spänn av. :tummenupp
 
Lyssna inte på alla dessa allvetare på detta forum som berättar om inkörning, sandpapper osv osv. Det finns inget däck som orsakar en olycka i 15km/h vid vanlig sväng då förutsatt att däcket inte är felande. Om du tappar grepp i 15km/h så är det fel på däcket alternativt skit på väg banbanan vilket du tydligt skrivit mer än en gång i tråden att det inte var då andra passerade utan problem. Då återstår alltså fel på däcken vilket är rätt uppenbart för mig. Precis som du skriver så är det så att om din bil går sönder efter 20mil så ringer man inte till tillverkaren utan till den du köpt den av....rätt enkelt....

De som fortfarande tror att man måste köra in sina däck kilometervis i 10km/h alternativt sandpappra dem för att inte gå omkull i 15km/h alt 50km/h får kamma sig. Har kört in väldigt många däck och har alltid kört in dem i normalt tempo. Du skall kunna köra in dem i normalt tempo hur skulle det annars se ut på vägarna? folk skulle kana av överallt så fort nya däck sitter på.

Det finns en erfarenhet som fattas i din erfarenhetsbank. Bara att gratulera. Det går bra att sitta och vara säker tills man har upplevt det.

Har råkat ut för flera hala däck, en gång bortom vad som gick att hantera. Därför bör man avhålla sig från tvärsäkra deviser som de facto inte går att backa upp. Generellt skulle jag säga att det var värre förr. Du kan gå så långt som att säga att du har inte råkat ut för något såpass halt däck att det skulle vara av det farliga slaget, men det är du och andra kan ha andra erfarenheter. Att nypålagda däck kan vara blixtehala är däremot varken myt eller skröna.
 
Jag har lämnat cykeln till åf och låter han sköta det som det verkar passa,

Jag är mentalt inställd på att denna säsong är över och hoppas bara på att efterräkningarna nu går så smärtfritt som möjligt.

Nej, nu har vi nog peppat dig tillräckligt. Jag håller med razman ovan, du är ju nästan redan ute på banan igen... Ryck upp sig nu!

Du skriver inget om benbrott osv vilket gör detta till en baggis.
Om du ändå inte fixar EN lowsider i 15km/h utan att ge upp helt så ska du nog fundera på om du valt rätt hobby.
Bridge eller schack ska vara bra har jag hört... svårt att göra illa sig där.
Själv ska jag påta i trädgården när den dagen kommer, jag är mer av en ensamvarg :)
 
Riktigt tråkigt mojja! Hoppas det löser sig.. Hade jag varit dig så hade jag fixat iordning hojen i körbart skick och kör säsongen och sen fixat kåpor och sånt. Vet du vilka skador det blev? En normal krasch i 50 borde väl inte bli mer än repor och knäckt styre, fotpinnar och sånt. Enkelt och billig att fixa själv :) Jobbar själv med däck och det låter riktigt skumt att nya däck ska vara så hala och anser att pirelli borde stå för alla skador. Har själv haft ett reklamationsärende med pirreli och de är jävligt sega till att komma till skott...
 
rubriken blir ju ganska rolig när man läst tråden, klotat REJÄLT i 15km/h :hihi
 
Tvätta däck är big no no! Samt man får lära sig den hårda vägen att nya däck är hala, tror nästan alla har varit med om den missen....
 
Käpte ettt Pirelli Diablo Corsa till SF´en. Höll på att drutta omkull i en kurva....nya däck kräver rätt mycket känsla ett tag,,,
 
Nya däck är hala och jag kör in dem i 15 km/h knappt styrfart och minsta Antydan till att påbörja en kurvtagning så förlorar däcket allt grepp.

Sej mej nu ni alla experter hur fan skulle jag bärt mig åt. Och läs hela tråden innan ni vräker ur en massa.
 
Alltså däcket har rullat totalt 200 meter och och hojen klotat 2 ggr.

Öööööh, har däcket bara rullat 200 meter har det fortfarande ett skyddande vaxlager. Det nöts av snabbt, men eftersom det här var första kurvan någonsin med det här däcket så gick du omkull. Inte så oväntat.

I ditt första inlägg talar du dessutom om "nedlägg". Nejdu, tyvärr, det är inget fel på det där däcket.
 
Öööööh, har däcket bara rullat 200 meter har det fortfarande ett skyddande vaxlager. Det nöts av snabbt, men eftersom det här var första kurvan någonsin med det här däcket så gick du omkull. Inte så oväntat.

I ditt första inlägg talar du dessutom om "nedlägg". Nejdu, tyvärr, det är inget fel på det där däcket.

Läs hela tråden är du snäll.

Åf,jag och återförsäljarens son som tävlar och är erkännt duktig är överens. Ddet är fel på däcket.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top