Klotat rejält pga av dåliga däck.

  • Thread starter Thread starter mojja83
  • Start date Start date
Status
Ej öppen för fler svar.
Låter som att de flesta av oss mkt väl vet vem den halv-adlige nasaren är, och också att sonen kan köra i så fall.


Som sagt, bara att invänta Pirellis svar på ärendet. Om de inte tar skadorna på din hoj, vilket enl. KKöpL är ett tveksamt krav (men de kan göra det på goodwill iaf, så måla inte fan på väggen) så är det enl. kutym den som kraschar som betalar, men samma där så finns inget lagstöd för det.

Rent juridiskt är du med andra ord rätt rökt, även om jag tror att både Pirelli och den adlige vill lösa detta så snyggt som möjligt.
 
ÅF är själv med på att det är något fel på däcken och det har jag fått skriftligt på....................

va är problemet :va ÅF har ju sagt båda i ord o skrift där är något fel.. då det ju bara att vänta tills pirreli hör av sej o berättar hur dom tänkar..
 
Antingen Tvättar man däcken eller så slipar man av dom med sandpapper!

Tuffa grabbar tar inte ens bort klister-lapparna och dom kör tufft, men utan extrema nedlägg i några varv!

Däck-värmare är inte helt fel det heller!

Fast däckvärmardäck har inte den konserveringsbehandling som gatdäck har i samma utsträckning. Annars hade varenda racer kraschat i helgen när alla gick ut och bomade sighting lap på flång nya däck.
 
Ja, den där "nasaren" är ju en ganska trevlig och rutinerad kille.
Inte hans fel att det uppenbarligen var ett måndags-ex på däcken.
Jävligt trisst för alla inblandade dock. Vete fan hur ni löser detta då uppenbarligen inga försäkringar gäller. Surt! Tycker synd om dig!

Nu till det viktiga. Är Geggas hoj hel ännu?

Ja nasaren är en riktigt trevlig prick och bra att ha o göra med.

Men han är även återförsäljare av en produkt som inte fungerat som den tänkt. Som åf har man ett visst ansvar mot kunder som handlar av den samma.

Jag som kund har köpt däck av återförsäljaren som har ett registrerat AB detta däck har visat sig ha ett fabrikationsfel som gjorde att mc´n blev helt okörbar och att ingen människa på banan hade klarat av att hantera första svängen med den utan att klota den här gäller konsumentköpslagen och jag ser det som självklart att nasaren ersätter mig för all ekonomisk skada jag kommer lida pga av det inträffade,

ÅF får i sin tur ta anspråken mot sin leverantör och fixa sina utlägg med dom.

Jag frågade nasaren om dessa däck kräver däckvärmare eller behöver köras in på något speciellt vis.
Han informerar mig om att ta del LITE lugnare ett par varv och att däckvärmare inte var nödvändigt på dessa däck då det är godkända gatdäck.

Jag tog det så lugnt att det gick i 15 km/H i en böj som annars tas i 60 km/h av mig och dom snabba gossarna betydligt häftigare än så.

Nasarens grabb tar cykeln och tar böjen i 50 km/h vilket i hans värld är väldigt lugnt och hinner inte ens tänka nedläggning innan det bär åt helvetet.

Då vet ändå hans grabb att jag nyss klotat och att det kanske är läge att det väldigt varligt.
 
Säkert det var däcken och inte kärvande bromsar eller annat skit som man pillar på när hjulen ska av?
 
Antingen Tvättar man däcken eller så slipar man av dom med sandpapper!

Tuffa grabbar tar inte ens bort klister-lapparna och dom kör tufft, men utan extrema nedlägg i några varv!

Däck-värmare är inte helt fel det heller!

Däcken tvättades.
 
Brukar man t.om. inte sandpappra sprillans nya däck för det finns någon slacks täckning över de för att typ skydda vid transport. Klippet ovan visade de t.om. på vår trafikskola och de varnade oss starkt för den första kilometern med splitter nya däck.... Tråkigt!!
 
Låter som att de flesta av oss mkt väl vet vem den halv-adlige nasaren är, och också att sonen kan köra i så fall.


Som sagt, bara att invänta Pirellis svar på ärendet. Om de inte tar skadorna på din hoj, vilket enl. KKöpL är ett tveksamt krav (men de kan göra det på goodwill iaf, så måla inte fan på väggen) så är det enl. kutym den som kraschar som betalar, men samma där så finns inget lagstöd för det.

Rent juridiskt är du med andra ord rätt rökt, även om jag tror att både Pirelli och den adlige vill lösa detta så snyggt som möjligt.

Varför skulle det vara ett tveksamt ärende för konsumentköplagen?

Det är ju solklart att leverantören har tillhandahållit en undermålig produkt. Resultatet av att denna produkt var under all kritik är 2 klotningar på rad i första böj. Total körsträcka 200 m?

Jag som kund gjorde allt som stod i min makt för att försäkra mig om att jag använde produkten på korrekt vis.

15 km/h in i första böj på åsen är utav helvetet lugnt, Gångfart är 6 km/h.

Grabben håller 50 km/h in i första böj på samma setup på nya däck och tycker det är förbannat lugnt detta trots vetskapen om att jag precis vurpat i 15 km/h i samma böj.

Grabben var med ut på skamkärran och hämtade upp mig efter att jag gått omkull. Och jag förklarade även för honom hur min nedläggning gått till.
 
Brukar man t.om. inte sandpappra sprillans nya däck för det finns någon slacks täckning över de för att typ skydda vid transport. Klippet ovan visade de t.om. på vår trafikskola och de varnade oss starkt för den första kilometern med splitter nya däck.... Tråkigt!!

Denna nasare har krängt däck och mc delar 20 år tillbaka i tiden och hållit på betydligt längre än så.

Han tvättade däcken och borde ha vetat om dom behövde slipas med sandpapper.
Hans grabb är väl så gott som född med en sportcykel mellan benen och har väl kört in ett par tusen däck hitintills?
 
Varför skulle det vara ett tveksamt ärende för konsumentköplagen?


Att du ska ersättas med nya, fungerande däck råder det inga tvivel om. Ersättning för skadorna på hojen däremot är en skadeståndsfråga, och i ett lagrum som inte är helt övertydligt.

Det finns som tråden visar ett antal scenarior som kan vara orsaken till att du/ni gick omkul som inte har med däcken att göra. Det klotas ändå rätt friskt utan att det är däckens fel osv..

Nu är inte konsumenträtten färskast bland mina juridikkunskaper, men jag minns att jag blev lite förbannad på både formuleringar i lagtext och framförallt några prejudicerande domar i ärenden av liknande karaktär när jag läste om det där.

Med ÅFs och ytterligare en (mer rutinerad) förares instämmande ökar förvisso naturligtvis chanserna rejält.

Jag tror fortfarande att juridik är ett rätt irrelevant ämne för den här diskussionen, alla 3 parter är nog mån om att lösa detta på ett snyggt sätt.
 
En undran, hur gör man ett nedlägg på en hoj som går i 15km/h?

Sen undrar jag vad problemet är eftersom alla verkar vara inne på samma spår. Det enda du kan göra är vänta och se vad Pirelli säger. Hoppas det löser sig till det bästa iaf!
 
Brukar man t.om. inte sandpappra sprillans nya däck för det finns någon slacks täckning över de för att typ skydda vid transport. Klippet ovan visade de t.om. på vår trafikskola och de varnade oss starkt för den första kilometern med splitter nya däck.... Tråkigt!!

Nej, man gasar och bromsar hårt rakt fram för att bryta dem lite och sen är det bara att öka belastningen lugnt och successivt så går det alldeles utmärkt ändå. Men nya (gat)däck är hala, ingen tvivel om det. SÅ hala ska de däremot inte vara.
 
Hur kan man göra ett nedlägg i en kurva om hastigheten bara är 15 km/h??
En Stuntare kan göra det, men då är det en garage-vändning som gäller!
 
Att du ska ersättas med nya, fungerande däck råder det inga tvivel om. Ersättning för skadorna på hojen däremot är en skadeståndsfråga, och i ett lagrum som inte är helt övertydligt.

Det finns som tråden visar ett antal scenarior som kan vara orsaken till att du/ni gick omkul som inte har med däcken att göra. Det klotas ändå rätt friskt utan att det är däckens fel osv..

Nu är inte konsumenträtten färskast bland mina juridikkunskaper, men jag minns att jag blev lite förbannad på både formuleringar i lagtext och framförallt några prejudicerande domar i ärenden av liknande karaktär när jag läste om det där.

Med ÅFs och ytterligare en (mer rutinerad) förares instämmande ökar förvisso naturligtvis chanserna rejält.

Jag tror fortfarande att juridik är ett rätt irrelevant ämne för den här diskussionen, alla 3 parter är nog mån om att lösa detta på ett snyggt sätt.


Självklart är det så att det ska lösas på bästa möjligaste och enklaste vis.

Nasaren och hans grabb har skött det riktigt snyggt än så länge inget ont överhuvudtaget att säga om dom.

Men ni måste förstå att det känns ganska jobbigt här hemma i stugan just nu. Säsongen precis kommit igång semester hägrar en del bandagar med kompisarna planerade och pengar upplåsta i en hoj man inte ens har längre. Inte vetskap om hur detta kommer sluta o.s.v

Någon undrade hur man lägger ner en hoj i 15 km/h och på det svarar jag inte en aning men det räckte med att svänga i den hastigheten för att däcken skulle tappa precis allt fäste.
 
Ja nasaren är en riktigt trevlig prick och bra att ha o göra med.

Men han är även återförsäljare av en produkt som inte fungerat som den tänkt. Som åf har man ett visst ansvar mot kunder som handlar av den samma.

Jag som kund har köpt däck av återförsäljaren som har ett registrerat AB detta däck har visat sig ha ett fabrikationsfel som gjorde att mc´n blev helt okörbar och att ingen människa på banan hade klarat av att hantera första svängen med den utan att klota den här gäller konsumentköpslagen och jag ser det som självklart att nasaren ersätter mig för all ekonomisk skada jag kommer lida pga av det inträffade,

ÅF får i sin tur ta anspråken mot sin leverantör och fixa sina utlägg med dom.

Jag frågade nasaren om dessa däck kräver däckvärmare eller behöver köras in på något speciellt vis.
Han informerar mig om att ta del LITE lugnare ett par varv och att däckvärmare inte var nödvändigt på dessa däck då det är godkända gatdäck.

Jag tog det så lugnt att det gick i 15 km/H i en böj som annars tas i 60 km/h av mig och dom snabba gossarna betydligt häftigare än så.

Nasarens grabb tar cykeln och tar böjen i 50 km/h vilket i hans värld är väldigt lugnt och hinner inte ens tänka nedläggning innan det bär åt helvetet.

Då vet ändå hans grabb att jag nyss klotat och att det kanske är läge att det väldigt varligt.

Jo jag fattar, och visst har du en poäng. Jag har gått av i den kurvan jag med. Det här är dock en extremt ovanlig och oförutsägbar situation.

Men tyvärr, så råder "var man för sig själv" vid den här typen av evenemang.
Tror man att några som helst MC-försäkringar gäller så har man nog blivit vilseledd.

Varför tror du att jag trivs så bra med min färdigrullade lilla gris och inte svischar runt på en flång ny BMW S1000RR... ...för jag har inte råd att skrota en sån.

Visst, en jäkligt trisst situation det här som jag hoppas ni kan jämna ut på nåt sätt men att kräva att däcksäljaren ska ersätta alla dina skador är orimligt under rådande omständigheter.
Hoppas däcktillverkaren pröjsar, de har ju gott om pengar.

Summa sumarum är det här kanske en bra kankeställare till alla...
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top