Hur gammalt men nytt däck vågar man köra på

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
gsx-r1000 k3
ja som rubriken lyder.. har en polare som har ett helt nytt bakdäck fast med några år på nacken som jag får köpa billigt. vad hade ni gjort?

Det är INTE roligt att köra på däck där vaxet trängt in i varenda por av gummit och härdat. Det blir aldrig däck av den smeten. Såphala.

Kan du få inte göra nån typ av deal som säger att du betalar när du fått kolla om det är ok.

När du har kört ett par km så känner du på den skrubbade ytan om det känns som fästgummi eller torrgummi.

Har det förvarats någorlunda ok , så ska det inte vara nå problem.

hoppsan okej.. ja han skulle kolla närmare på det imorrn, så jag får väl höra då hur han haft det "lagrat" samt hur gammal det är..men jag skulle tro att det är från 2006 nån gång till en r1 han hade då.

Är det ok lagrat som tidigare sagts så är det inget större problem.
Däckena jag har på ena bågen är nästan 10 år men har bra grepp trots allt. Med tanke på gammal teknik och att dem hårdnat lite så är man förvånad över vad dem presterar.

hoppsan okej.. ja han skulle kolla närmare på det imorrn, så jag får väl höra då hur han haft det "lagrat" samt hur gammal det är..men jag skulle tro att det är från 2006 nån gång till en r1 han hade då.

Hur gammalt är det? 2-4 år är inget större problem om det är lagrat på ett bra sätt.
Optimalt om det stått mörkt, torrt och svalt. Viktigt att det inte stått i får tuffa frysgrader vilket kan leda till frys/torrsprickor. Detta syns ganska tydligt när du monterar och pumpar däcket...

Det är INTE roligt att köra på däck där vaxet trängt in i varenda por av gummit och härdat. Det blir aldrig däck av den smeten. Såphala.

Måste varit ett sånt däck jag råkade ut för en gång. Köpte en extra billig (och antagligen gammal/dåligt förvarad) uppsättning från nån tysk onlinedäcksfirma, vilket uppenbarligen var en grov miss.När däcken blev ordentligt varma så fick jag blanka, kladdiga fläckar över hela däckens yta som var snorhala, trots att jag sedan läge slitit bort hela det yttre vaxskiktet. Gick omkull med nästan inget nerlägg alls i en rondell på grund av det.

Jag har fått följande info av en representant för en fransk däcktillverkare:
"Ett däck som förvaras mörkt och svalt förlorar c:a 3% av sin elasticitet per år"

När jag köpte min Gsx-f var det ett 10 år gammalt däck på (troligen original). Det var en upplevelse att köra på.Hård som bakelit men klarade även uppkörningen,bromsprov manöverprov med det.Och ca 800 lugna övningskörnings mil på det. Men inget jag skulle göra om lömsk vid regn, nerlägg vid kurvor och upphov till grymma vibrationer i hojen :död

man ska va noga me hur däcket är har har en arbetspolare hans vän dog
för han la på ett nytt/gammalt däck åkte va vägen på grund av däcket

Mitt framdäck är från vecka 2 2007, och har suttit på hojen ett par år.

Funkar fint, håller för knäskrap och har inte märkt något problem i regn heller.

Fick höra av en instruktör på bandagen i Kinnekulle 20110612:
Han blev en gång under en bandag erbjuden ett äldre däck slitet på mitten, helt OK på sidorna. Eftersom han kört slut på sitt eget bakdäck under dagen köpte han det för 500kr, fick det pålagt och drog ut med deltagarna efter sig när det var dags för nästa pass. I första kurvan släpper däcket, han får en highsider, kastas upp i luften och slår i huvudet när han landar på marken. Hjärnskakning för hans del. Hojen kostade 20000kr att reparera.
Istället för att vara ett exempel på hur man ska köra på bana användes han av återstående instruktörer som ett exempel på vad man inte ska göra.
Min slutsats är att billiga däck kan kosta mer än man tror.

Last edited:
...ett äldre däck slitet på mitten, helt OK på sidorna...

Det där är inte riktigt samma sak.

Däck som är plattnötta på mitten får alltid en skarp kant där det platta slutar och när man ligger med en aning lutning så att det är den nocken man har mot asfalten så blir det snorhalt. Antagligen blir greppet bättre igen vid ytterligare lite nedlägg fast själv vågar jag inte försöka testa.

har lite mer info nu.. det är iaf ett michelin pilot road och han trodde det var från 2003, det ska ha förvarats svalt och mörkt iaf, men det var i äldsta laget kanske..

har lite mer info nu.. det är iaf ett michelin pilot road och han trodde det var från 2003, det ska ha förvarats svalt och mörkt iaf, men det var i äldsta laget kanske..

Jag kan bara svara för egen del. 8 år är över gränsen, jag skulle välja ett annat däck.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park