Hur gammalt men nytt däck vågar man köra på

har lite mer info nu.. det är iaf ett michelin pilot road och han trodde det var från 2003, det ska ha förvarats svalt och mörkt iaf, men det var i äldsta laget kanske..

släng

jag jobbar på däckfirma, vi slänger mc däck som är äldre än 4, kanske 5 år. & då har dem legat på lager & inte någonstans utsatt för väder & vind

kolla DOT märkningen ...

3 siffrigt = 90 tal t.ex 042 = vecka 4, 1992
4 siffror t.ex 0410 = tillverkat vecka 4, 2010

Last edited:
Fick höra av en instruktör på bandagen i Kinnekulle 20110612:
Han blev en gång under en bandag erbjuden ett äldre däck slitet på mitten, helt OK på sidorna. Eftersom han kört slut på sitt eget bakdäck under dagen köpte han det för 500kr, fick det pålagt och drog ut med deltagarna efter sig när det var dags för nästa pass. I första kurvan släpper däcket, han får en highsider, kastas upp i luften och slår i huvudet när han landar på marken. Hjärnskakning för hans del. Hojen kostade 20000kr att reparera.
Istället för att vara ett exempel på hur man ska köra på bana användes han av återstående instruktörer som ett exempel på vad man inte ska göra.
Min slutsats är att billiga däck kan kosta mer än man tror.

Nyckelorden här torde vara "första kurvan". Hade han tagit med i beräkningen att däcket inte presterar som ett uppvärmt utan laddar på från början med ett beggat däck utan att köra av ytan lite pö om pö.....

"So it goes", som Kurt Vonnegut plägade skriva.

Lade på "nytt" däck nu från internetbutik, 2006 stod det stämplat på det. Inga problem. Bakdäcket jag bytte för 3-4hundra mil sen har inte riktigt motsvarat lovorden från experterna här på forumet. vet inte hur länge det lagrats dock. Mest livslängden på dessa Dunlop Roadsmart, (3 st, 2 framdäck och 1 bakdäck),som verkar vara utterly crap jämfört med de Pilot road jag avverkat, "gamla" som "nya".

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park