Hastigheter?

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Sitter och snackar med min polare och han påstår att den nya "Kawasaki Ninja"'n spöar den Nya "Suzuki Hayabusa"

Är detta något som han bara inbillar sig eller är det sant?

mvh Micke

ZX12R har fler HK iaf... Den är nog lite hårigare faktiskt, så det stämmer nog, vet dock inte hur det är med tophastigheten, men visst fan är dom i samma liga. :squid

Det är väl ungefär som att jämföra maximal flyghöjd på två flygplan.

Tillräcklig skulle jag tro...... :rolleyes:

Först och främst, ingen av hojarna är så värst ny.

Precis som BigKay säger så har Kawasaki ZX12R mer effekt än Hayabusan, men Suzukin har betydligt bättre aerodynamik. Således har den också en högre topphastighet.

Aerodynamiken betyder mycket mer än lite effekt upp och ner.
Trots det talas det sällan om luftmotståndet men alltid om effekt. Konstigt tycker
/u

ulf_lundin skrev:
Aerodynamiken betyder mycket mer än lite effekt upp och ner.
Trots det talas det sällan om luftmotståndet men alltid om effekt. Konstigt tycker
/u

Det är väll inte så vanligt förekommande med info kring CW världet på hojarna i reklambrochyrerna och tester av hojarna? Därför är det svårt att greppa vem som har minst luftmotstånd... Sen är somsagt luftmotståndet en stor det avgörande faktor för tophastighetsregionen, men dessförinnan så är det effekt som är viktigare, och när någon frågar mig "Vem piskar vem" så tänker lilla jag alltid i 402m, och där är inte CW'n på hojarna så avgörande. :fakta

beamer skrev:
Vad jag vet så piskar busan kawatolvan i både acc och toppfart.

Busan är en tiondel snabbare på 402m, men kawan håller lite högre sluthastighet... (2 km/h) :fakta

BigKay skrev:
Det är väll inte så vanligt förekommande med info kring CW världet på hojarna i reklambrochyrerna och tester av hojarna? Därför är det svårt att greppa vem som har minst luftmotstånd... Sen är somsagt luftmotståndet en stor det avgörande faktor för tophastighetsregionen, men dessförinnan så är det effekt som är viktigare, och när någon frågar mig "Vem piskar vem" så tänker lilla jag alltid i 402m, och där är inte CW'n på hojarna så avgörande. :fakta
Nu stod det 'spöar' :D
Jo, jag skulle skrivit 'för topphastigheten', för det var den jag tänkte på, kanske för att den var nämnd i inlägget innan.
Men visst, för axet är det effekt (och vikt) som är viktigast (?) och för toppfart effekt o luftmotstånd.

Det är lätt att mäta luftmotstånd: Dra in kopplingen och logga hur den saktar ner. Ur ett par mätpunkter är det lätt att plocka ut luftmotstånd och t.ex. rullmotstånd var för sig. Precis som att ta en axkurva, fast tvärtom sas.

Jo, man kan ju fråga sig varför man pratar mer om ventilvinklar och annat krafs än om luftmotstånd. Rätt mycket 'sila mygg och svälja kameler', vi är lite lurade där, tycker
/u

Last edited:
Eller hur effektivt kåpan skyddar föraren, nästan samma sak.
För luftmotstånd ska kanske helst mätas med förare på.

busan gör inte mer än 300, en R1:a med effektsystem gör 400 har jag hört :fakta

CW värdet e väl ganska mycke beroende av vem som sitter på hojen oxo. Troligen går de flesta hojar fortare med en liten Japan på 60 kg än med en stor, lång och tung skandinav. Fast det e klart, om japanen har huvud som en badboll så kanske det jämnar ut sig.... :rolleyes:

Efter vad jag sett verkar kawwan lättare att köra snabbt med på 402m, eller också är kawwapiloterna i mitt närområde riktigt skarpa.

Kan inte påstå att jag har sett många zx-12:or på strippen.Men desto fler hayabusor.Undrar vad det beror på? Suzuki har ju alltid varit ett hett kort när det gäller drag-racing.Håller inte kawan? Lite nyfiken eftersom kawan e ganska snabb varför används den inte mer på strippen???

Hmm... så hur blir resultatet?? Några säger att Kawan är snabbre och några säger att Hayan e snabbare...?!

Kolla på fast bikes 3....kawwan drar ifrån varje gång när hastigheterna börjar bli lite högre. :fakta Och de provar ett antal gånger.

PacMan skrev:
CW värdet e väl ganska mycke beroende av vem som sitter på hojen oxo. Troligen går de flesta hojar fortare med en liten Japan på 60 kg än med en stor, lång och tung skandinav. Fast det e klart, om japanen har huvud som en badboll så kanske det jämnar ut sig.... :rolleyes:

Precis, därför(bör man?) mäter man CW utan förare så man kan jämföra hojar, dock så kan sittställning spela in.

Eller så är frågeställningen totalt meningslös för den är går inte att svara på.
Just jämförelsen mellan dessa två hojjar har dryftats fram och tillbaka i evigheter, och hur långt har vi kommit :rolleyes:

Nu ställer vi oss upp tilsammans och sjunger: Det är föraren det hänger på tam ta dam
Det handlar om teknik, sittställning, fysiska förutsättningar osv.
Inse att det är så ytterst små skillnader att det inte är värt att prata om.

Eller är det så illa att man inte kan köra själv och prestera tider så man måste luta sig mot vad en testförare lyckats prestera för att kunna hävda sig vid korvmojjen :confused:

Jag tror att Blackbirden är snabbast, tror ni inte.....i alla fall min :fakta

Sådana här trådar är nästa löjliga, det är så mycket som spelar in från hoj till hoj och från förare till förare....

:squid

Det är klart man ska mäta luftmotstånd m förare !! Utan är rätt meningslöst. Klart resultatet varierar med föraren. Precis som för toppfartsmätningar o axmätningar idag.

Jag föredrar i alla lägen ett användbart mätvärde med vissa felmarginaler framför ett exakt(are) som är mätt under helt orealistiska förhållanden.

Torrvikt utan en enda droppe vätska nånstans i hojen, vevaxel effekt, sae effekt utan generator o vattenpump mm. mm. Till vad nytta ?
/u

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back