Läckande flottörsäte

Ingen aning det måste vara väldigt gammalt för jag kan inte minnas vad du menar. Jag har svarvat nya säten vid nåt tillfälle när jag ville ha lite specialdesignat. Annars minns jag inte vad jag sagt.

Med det jag ser på bilden skulle jag sätta en pinnfräs i borrmaskinen och köra ner en sekund i hålet så att ytan blir plan, eventuellt behöver man inte ens maskinen utan kanske räcker det att snurra pinnfräsen med fingrarna för att snygga till bottenytan. Blir det skägg i hålet så rensa med en borr.

Har man ingen pinnfräs på hyllan eller kompis med tillgång så är det nog billigast enklast och snabbast att beställa ett nytt säte.
Finns sällan delar till OEM förgasare hos såna killar, eller färre iaf. Ovanlig modell som aldrig sålts i Sverige och hur får man ens ur en pressad? Såna lösa har jag ju bytt många av.

Ingen aning det måste vara väldigt gammalt för jag kan inte minnas vad du menar. Jag har svarvat nya säten vid nåt tillfälle när jag ville ha lite specialdesignat. Annars minns jag inte vad jag sagt.

Med det jag ser på bilden skulle jag sätta en pinnfräs i borrmaskinen och köra ner en sekund i hålet så att ytan blir plan, eventuellt behöver man inte ens maskinen utan kanske räcker det att snurra pinnfräsen med fingrarna för att snygga till bottenytan. Blir det skägg i hålet så rensa med en borr.

Har man ingen pinnfräs på hyllan eller kompis med tillgång så är det nog billigast enklast och snabbast att beställa ett nytt säte.
Jo du skrev något om att vinkeln på borret inte var viktigt, att det är kanten som tätar, inte som en kon, som man skulle tro. Minns du? Sommras?

Efter lite slip så ser det bättre ut men verkar finnas pitting som kanske måste borras lite lite försiktigtIMG_4163.jpeg

Finns sällan delar till OEM förgasare hos såna killar, eller färre iaf. Ovanlig modell som aldrig sålts i Sverige och hur får man ens ur en pressad? Såna lösa har jag ju bytt många av.

Ok så den är pressad, det tror jag är ovanligare men det är ju en sån där detalj man sällan tittar noga på.
Jag trodde det fanns en låsskruv från sidan när jag inte såg ett plåtbleck som tryckte ner den.

Jo du skrev något om att vinkeln på borret inte var viktigt, att det är kanten som tätar, inte som en kon, som man skulle tro. Minns du? Sommras?

Efter lite slip så ser det bättre ut men verkar finnas pitting som kanske måste borras lite lite försiktigtView attachment 524237

Ah, jomen så blir det ju. Det blir ju ett "hörn" eller en kant även om du borrar med en vanlig borr.
Det blir lite trubbigare vinkel som trycker mot gummit på nålventilen men du har ju ändå en kant för nålen.

En vanlig borr har ju 120 graders spets, och sätet är ju fräst med platt yta vilket man kan definiera som 180 graders spets.
(180-120)/2 = 30 grader.

Alltså kanten blir 30 grader trubbigare, så istället för att kanten har en 90 graders spets som trycker mot nålen blir det en 120 graders spets som trycker mot gummiytan på nålen.

Efter jag gnuggat nån minut och det faktiskt såg bra eller iaf bättre ut i nålsätet och gjort rent och monterat ihop så läckte det faktiskt lite mer. Så big failure hittills

Att ta slippasta förutsätter väl att man kan slipa med nånting som är plant om man inte kan slipa med nålen. Tänker en slipad eller svarvad stålaxel i rätt diameter som styr i hålet och inte kan vobbla och som är helt plan i änden. Vevar man runt slippasta lite på måfå i sätet riskerar man nog att förvärra det hela.

Det borde väl gå att fräsa botten för att få till ett nytt säte med skarpa kanter, kruxet är väl att man ska ha grejer för detta. Har man tillgång till en fräs och lämplig pinnfräs och kan göra en ordentlig uppspänning så lär det väl inte vara några problem. Samma sak om man kan göra en fixtur så man styr en pinnfräs och drar runt den för hand, kan inte tänka mig att det behövs mycket för att få till ytan.

Att byta ut sättet lär väl gå men kruxet väl om man kan hitta ett nytt säte? Jag misstänker dock att man måste göra som med lågfartsmunstyckena på Honda förgasarna jag har som är i pressade. Man får borra och gänga hålet och ta en skruv och sen dra ut sätet med en mutter på skruven och lämplig bricka och rör vilket innebär att sätet blir förstört.

Har man tillgång till svarv så kan man säkert göra ett nytt säte att pressa i men åter igen ska man ju då ha tillgång till maskiner. Hade det varit min förgasare hade jag nog först testat i fräsen och om det inte funkat försökt dra ut sätet och gjort ett nytt, dock är detta inget jag skulle göra annat än åt mig själv.

Det är kanske läge att prata med Bra I Gasen om det inte är gjort, om han inte har ett säte han kan säkert ha tips eller veta nån som kan fixa detta.

Bästa är väl att köra 1-2 sekunder med en sån här i samma diameter som nålen så att den får bra styrning.

*/ ?>
Back