Flyttat till Norge. Kan jag ta med motorcykeln?

LoBBsteR

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2013
Hoj
1998, Suzuki, Gsxr
Som rubriken lyder, så har jag flyttat till Norge och har enbart ett norskt D-nummer när jag arbetar. Kan jag ta med min svenskregistrerade motorcykel dit då? Om det går, hur länge får jag ha den där och vad gäller med försäkringar?

Mvh Fille

Bor du i Norge eller är du veckopendlare med Familj hemma?

Om du bor i Norge kan du nyttja ditt svenskregistrerade fordon i 6 månader innan du löper risk för att bli påtvingad tull och massa andra avgifter.

Bor du i Norge eller är du veckopendlare med Familj hemma?

Om du bor i Norge kan du nyttja ditt svenskregistrerade fordon i 6 månader innan du löper risk för att bli påtvingad tull och massa andra avgifter.

Tack för snabbt svar! Jag bor i Norge, men jag har ju tänkt åka hem med motorcykeln i slutet av sommaren. Så då borde det inte vara några problem med andra ord?

Det borde det inte vara. Men som du väldigt snart kommer märka är Norrmännen inte som alla andra. Ring till tullverket och få det helst skriftligt från 3 olika individer :)

Jag lånar tråden lite!
Jag ska åka och sommarjobba i norge i år. Min far bor i norge och tänkte då låna en av hans norsk-reggade bilar att pendla med. Detta är helt okej antar jag? Ser ingen anledning till att det inte skulle vara men har hört någon stans att det kunde bli strul :/
hojen åker såklart med för lite finare dagar samt lite pendling :tuttar

Jobbigt för herz....
Fast då är det hyresbilar antagligen andra regler
Det stämmer inte, du måste ha missförståttt dom.
Däremot får inte en Norrman köra en svenskreggad bil i Norge om inte ägaren är med.
Saken är den att det var min far som kollade då jag ska upp och sommarjobba i norge under sommaren. De sa att det var så inget missförstånd, sen att även polismannen tyckte att det är en konstig regel är en annan sak.

Man får som svensk köra norskregistrerad bil i Norge, min svägerska gör det hela tiden då hon bor i Fredrikstad. Hon tog med sin svenska bil och tullade in den och skrev den på sin norska pojkvän för annars fick inte han köra den då norrmän inte får köra svenskregistrerade bilar i Norge.
Så det var antagligen ett missförstånd trots allt, om de inte har gjort om reglerna sedan två år tillbaka.

Svensk får köra norskt fordon hur mycket som helst, norrman får inte köra svenskt fordon i Norge. Detta för att norrmän inte ska köra runt med billiga svenska fordon helt enkelt.

Du får ta med din bil/mc till Norge och köra där om du flyttar dit, men bara en begränsad tid. Man kan ansöka om dispens upp till två år om jag inte minns fel, men efter det måste fordonet tullas in och reggas om till norskt.

Jag kan ha fel någonstans men ungefär så här ligger det till. :) Kan höra med svärfar som är norsk polis om någon vill veta mer exakt.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park