Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Nån som kört på FMCK kungsängen här i stockholm? Dom har en stor fin bana med öppna vidder, skogar och en del skumpig morän. Man kan gasa mer på den banan. Den ligger dock på andra sidan stan så jag kommer få lite resväg / motorväg om jag går med där. Sen har jag inte riktigt bestämt mig för om jag vill vara med FMCK.

AMF och Tuvängen funkar toppen annars, men jag har inte kört på klubben alls förra året eller i år. Gillar mest köra själv på grusvägar och upptäcka sörmland. Jag verkar gilla mildare terräng och stigar, där jag kan köra längre tid utan att bli körd efter nån timme. Har jag blivit så lat, eller?

Nån som kört på FMCK kungsängen här i stockholm? Dom har en stor fin bana med öppna vidder, skogar och en del skumpig morän. Man kan gasa mer på den banan. Den ligger dock på andra sidan stan så jag kommer få lite resväg / motorväg om jag går med där. Sen har jag inte riktigt bestämt mig för om jag vill vara med FMCK.

AMF och Tuvängen funkar toppen annars, men jag har inte kört på klubben alls förra året eller i år. Gillar mest köra själv på grusvägar och upptäcka sörmland. Jag verkar gilla mildare terräng och stigar, där jag kan köra längre tid utan att bli körd efter nån timme. Har jag blivit så lat, eller?
....gammal? :)

Du får gå med i FMCK Boden och komma upp och köra med oss, vi har sveriges bästa enduro terräng enligt Anders Eriksson! :)
Här finns allt från barrstigar, stenrösen, klippor och branter, sand, lera, grus och gräs! :)

Du får gå med i FMCK Boden och komma upp och köra med oss, vi har sveriges bästa enduro terräng enligt Anders Eriksson! :)
Här finns allt från barrstigar, stenrösen, klippor och branter, sand, lera, grus och gräs! :)
Det kan jag tänka mig.Verkade finnas obegränsat med fina tallhedar i alla vädersträck vad jag kunde se under lumpen på Ing3.
Tyvärr körde jag runt i en Volvo N12 och inte någon endurohoj...☹️

Jag skall serva en gammal Enduro som troligen inte blivit servad på 10år, men bara stått på ett loft.

Oljebyte, glykolbyte, bromsvätskebyte.
Tänkte ge mig på oljefilter och luftfilter också men måste lista ut vad som skall sitta där först.

Oljebyte skall inte vara något problem, jag har köpt en flaska motorrens för MC också som jag tänkte tippa i.

Men hur gör ni när ni byter glykol?
Och bromsvätska? (står ni och pumpar handtaget / pedalen då eller)

tacksam för praktiska förslag här

//K

Finns det någonstans i närheten av Strömstad där man kan köra enduro, fast inte på endurobana? Typ skogskörning på traktorstigar och sådär?

Finns det någonstans i närheten av Strömstad där man kan köra enduro, fast inte på endurobana? Typ skogskörning på traktorstigar och sådär?
Liksom toalettbesök, alla gör det men ingen talar om det. Det härliga med just äventyrshojandet är att det är du som får upptäcka det, eller tillsammans med en kompis. Som att vara 10 år gammal igen ;) Google maps är mycket användbart.

Exempel. Vem kunde ana att det finns en 'endurobana' så här nära E4an 😁

Endurobana E4.jpg

Jag skall serva en gammal Enduro som troligen inte blivit servad på 10år, men bara stått på ett loft.

Oljebyte, glykolbyte, bromsvätskebyte.
Tänkte ge mig på oljefilter och luftfilter också men måste lista ut vad som skall sitta där först.

Oljebyte skall inte vara något problem, jag har köpt en flaska motorrens för MC också som jag tänkte tippa i.

Men hur gör ni när ni byter glykol?
Och bromsvätska? (står ni och pumpar handtaget / pedalen då eller)

tacksam för praktiska förslag här

//K
Allt det där är, eller ska i alla fall vara enkelt på en enduro. Vill du ta en bild på motorn från både höger och vänster sida så vi får se på den, så ska jag tala om för dig var kylarvätskan ska tömmas. Oftast skruvar du loss den lägsta skruven för pumpen, den brukar ha en liten kopparbricka till skillnad mot dom andra tre eller fyra skruvarna.

Bromsvätskebytet gör du försiktigt med papper eller duk runt reservoaren för att inte spilla vätskan på styret eller annat. Den löser upp färg. Det finns flera klipp på youtube om hur du gör, det är mycket enkelt. Kolla bara om du behöver DOT4 eller DOT5 (eller DOT3?) på din hoj. Du köper en vanlig billig genomskinlig PVC-slang på Biltema, tar en tom PET-flaska, borrar ett hål i korken och klämmer igenom slangen ända ner till botten. Sen .. kolla youtube. Det är en speciell ordning på momenten.

Oljan där, kolla upp rätt mängd / volym för motorn först, MEN kolla även att oljan hamnar någorlunda i mitten av inspektionsglaset när du fyllt på, möjligtvis lite över mitten. Inte alltid det stämmer med manualen. Tänk på att olja expanderar och en varm motor visar mer olja i, än en kall motor. Samt att du inte glömmer oljefiltret (om befintligt) och eventuella små silar som också vill tömmas. Till exempel om motorn vill ha 1,5 liter olja så fyller du på med 1,3 liter, kör motorn några sekunder, väntar nån minut innan du kollar, och sen fyller på typ en dl i taget tills olja hamnar lite över mitten i glasfönstret (när den sjunkit efter ca 2 minuter). Vippa hojen lite höger/vänster, och se till att hojen står på horisontellt underlag (ingen backe).

.. sen vill du kanske se över framgaffeln också, där finns också olja. Och kolla om svingen är smord och rör sig fritt. Du kan behöva nya packboxar till gaffeln.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back