Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Nu står det iofs Offroad i rubriken men är det här rätt plats att ställa frågor rörande Enduro eller MX eller finns det någon annan stans där folk är aktiva?
Har blivit med en Enduro i garaget och vill lära mig mer...
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Jag har inte börjat köra ännu men har köpt en WR450f och precis gjort plats i garaget för henne.

Behöver man vara medlem i en klubb för att få köra på en bana, cross eller enduro-slinga?

Jag insåg att mina vanliga gatudojor inte passar sig på en crossbana så det har jag beställt nya sidi som kommer på posten. När det gäller knäskydd är jag lite kluven. En djungel, minst sagt. Skydd mot slag eller skydd mot slag och låsning åt fel håll, vad kör ni med?

Även om det ligger långt fram så vore det roligt att köra en tävling någon gång. Kräver det en licens av någon typ? Andra förberedelser?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har inte börjat köra ännu men har köpt en WR450f och precis gjort plats i garaget för henne.

Behöver man vara medlem i en klubb för att få köra på en bana, cross eller enduro-slinga?

Jag insåg att mina vanliga gatudojor inte passar sig på en crossbana så det har jag beställt nya sidi som kommer på posten. När det gäller knäskydd är jag lite kluven. En djungel, minst sagt. Skydd mot slag eller skydd mot slag och låsning åt fel håll, vad kör ni med?

Även om det ligger långt fram så vore det roligt att köra en tävling någon gång. Kräver det en licens av någon typ? Andra förberedelser?

Gå med i en klubb och lös klubblicens så får du träna plus även köra klubbmästerskap och det kan väl vara lagom som första tävling.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Klubb och licens är ett krav på alla officiella enduroslingor. Din ort "Tjotaheiti" är lite svårplacerad men generellt avråder jag från svartenduro för det skapar problem för de klubbar som försöker bedriva seriös verksamhet. Jag är själv i slutet att snart två års processande med kommun och länsstyrelse kring vår bana.

Skydd är alltid en fråga om tycke och smak. Det är sällan man "behöver" ledade knästöd, men den gången knäet sitter ihop och man undrar "hur?" så är de värda sina pengar. I övrigt så är stövlar, hjälm och ryggskydd av bra kvalitet att prioritera. Går du med i en klubb och ser lite vilsen ut på träningen lär du garanterat få många som ger goda råd :)
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Klubb och licens är ett krav på alla officiella enduroslingor. Din ort "Tjotaheiti" är lite svårplacerad men generellt avråder jag från svartenduro för det skapar problem för de klubbar som försöker bedriva seriös verksamhet. Jag är själv i slutet att snart två års processande med kommun och länsstyrelse kring vår bana.

Skydd är alltid en fråga om tycke och smak. Det är sällan man "behöver" ledade knästöd, men den gången knäet sitter ihop och man undrar "hur?" så är de värda sina pengar. I övrigt så är stövlar, hjälm och ryggskydd av bra kvalitet att prioritera. Går du med i en klubb och ser lite vilsen ut på träningen lär du garanterat få många som ger goda råd :)
Cykel, MC eller alpint spelar ingen roll, jag använder alltid hjälm och ryggskydd har jag alltid.
Rejäla knäskydd kanske är en bra investering. Annars hade jag tänk ett par hårda mindre.

Nackskydd är också en fråga..
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det som kännetecknar riktiga knäskydd, så kallade "knee brace" som låser och minskar vridning av knät är att de alltid köps EFTER första knäskadan... :)
Skydd mot vridning av knä lär väl vara rätt begränsad,åtminstone innan man dragit ett par spikar genom benet att fixera skyddet med.
En annan sak som kännetecknar "knee brace" är hur obekväma de är att köra med jämför med "vanliga"...
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Skydd mot vridning av knä lär väl vara rätt begränsad,åtminstone innan man dragit ett par spikar genom benet att fixera skyddet med.
En annan sak som kännetecknar "knee brace" är hur obekväma de är att köra med jämför med "vanliga"...
Aa, så tror jag med.
Men hur är det med ett knäskydd som skyddar mot att man viker det åt fel håll?
Känns spontant som att företagen och säljarna försöker kränga en ide eller lite falska förhoppningar?
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
En lite mer hojnära fråga.

När jag tittar på div. Svenska tävlingar som t ex Tibro filmar och lägger ut på Youtube (fö. bra filmer för de som vill få en inblick i sporten).
En del hojar har lyse fram, en del bak och ingen har blinkers eller reg. skylt. Vad är det för regler som häller för enduro?
Är t ex reg.-skylten endast nödvändig på tävlingsbesiktningen och när man ska köra till jobbet med hojen?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det som kännetecknar riktiga knäskydd, så kallade "knee brace" som låser och minskar vridning av knät är att de alltid köps EFTER första knäskadan... :)


Knee brace är bra men det finns väl inget knäskydd som hindrar vridning? Hur skulle det vara konstruerat? Inte ens om du limmar fast skyddet i skinnet hindrar det ju underbenet från att rotera.

Det skulle ju behöva vara en sko som sitter ihop med en ledad byxa.
Ledade knäskydd förhindrar att knät böjs åt fel håll men en vanlig skada är korsbandsskaden som oftast orsakas genom en vridning.

Med lite detaljjustering av sin körteknik kan man minska risken för såna skador ganska avsevärt skulle jag vilja säga men jag insåg ju inte hur den mekaniken fungerade förrän efter att jag slitit av korsbanden och ytterligare några år senare när jag träffade en sjukgymnast som berättade mer ingående om hur knäet och rörelserna hängde ihop. Min första sjukgymnast han satte mig bara på fysisk hårdträning av muskulaturen runt knäet men sedan fortsatte jag göra massor av rörelser på ett ganska dumt sätt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men om benet sitter fast så blir det istället ett spiralbrott (eller vad det nu heter), är det bättre?

Det är mycket bättre för ben läcker ihop på två månader. Korsbanden kräver kirurgi för att återställa och det är inte den svenska sjukvården så pigg på att bekosta. Du blir istället erbjuden sjukgymnast för att träna dig att fungera utan korsbanden och det fungerar för många men inte för alla.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Aa, så tror jag med.
Men hur är det med ett knäskydd som skyddar mot att man viker det åt fel håll?
Känns spontant som att företagen och säljarna försöker kränga en ide eller lite falska förhoppningar?

Undvik att låta tårna peka utåt sidan som på någon som är kobent då har du signifikant minskat risken.
Sitter du tex med hälen på fotpinnen och foten vriden utåt så att tårna pekar utåt sidan så lever dina korsband farligt.
Samma när du svänger och lägger ut innerbenet så låt inte tårna falla neråt så att du har bredsidan av foten mot marken utan tårna ska vara naturligt rakt framåt i kroppens riktning.

Många kurvor kan man med fördel köra stående på fotpinnarna och då gärna med trampdynorna på fotpinnarna så är fötterna också mer skyddade. Är det lite guppigt i kurvan kan det dessutom rent av gå snabbast att köra så.
Förare som är inskolade på sandbanor kör ofta på det viset medans de som mest tränat hårdbana oftare vill sitta ner och lägga ut benet.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
En lite mer hojnära fråga.

När jag tittar på div. Svenska tävlingar som t ex Tibro filmar och lägger ut på Youtube (fö. bra filmer för de som vill få en inblick i sporten).
En del hojar har lyse fram, en del bak och ingen har blinkers eller reg. skylt. Vad är det för regler som häller för enduro?
Är t ex reg.-skylten endast nödvändig på tävlingsbesiktningen och när man ska köra till jobbet med hojen?


De flesta tävlingar så behöver inte cykeln vara påstäld då tävlingen går på avlyst sträcka. Men tex november kåsan och sm tävlingar kan ha transportsträckor mellan olika delar av tävlingsträckorna. (Tänk lika som rallytävling med bilar)
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
De flesta tävlingar så behöver inte cykeln vara påstäld då tävlingen går på avlyst sträcka. Men tex november kåsan och sm tävlingar kan ha transportsträckor mellan olika delar av tävlingsträckorna. (Tänk lika som rallytävling med bilar)
Så är det okej att köra cross på de tävlingarna?
Hur är det på klubbarna och deras bano?
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Klubb och licens är ett krav på alla officiella enduroslingor. Din ort "Tjotaheiti" är lite svårplacerad men generellt avråder jag från svartenduro för det skapar problem för de klubbar som försöker bedriva seriös verksamhet. Jag är själv i slutet att snart två års processande med kommun och länsstyrelse kring vår bana.
Polarna kör på grusvägar, skogsvägar och i grusgrop. Inget av detta locka mig i den utsträckning som de vill. Jag kör hellre på platser där alla kör åt samma håll. De har lite större hojar (cc) och har på något sätt fastnat mellan sporthoj och enduro. Hahaha..

Mitt mål är att få några av dem att köra mer på bana och testa på att tävla. Gotland eller någon "vintercup" vore kul. Eller åka på läger med Eriksson... hänger de inte på så kanske jag kan lära känna andra. typ så är min plan.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Knäskyddens vara eller ej. Jag har dragits av cykeln (freak accident där fotpinnen gick av) och roterades. Jag hade ont i knäet, men än mer i höften. Hade jag klarat mig utan knäskydd? Svårt att säga men jag är rätt övertygad om att de hjälpte. Det svåra är att hitta bekväma. Jag körde med Asterisk som vara bra men gav dålig känsla. Nu kör jag med Moebius och känner inte alls av dem.

På de flesta tävlingar så är det avlyst bana, då får du köra med vilken hoj du vill. Det finns nog "ingen" som kör med blinkers och fullstor nummerplåt i skogen. Skall du köra transport eller grusvägar så finns det ju en teoretisk chans att du blir stoppad...

Sedan kan man ju göra som polisen som upprättade laserkontroll på en transportsträcka på SM i enduro för ett antal år sedan. Ett antal blev av med kortet och att det inte blev någon form av våld mot tjänsteman skall nog ses som förvånande...
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Angående knäskydd sa en av de äldre gubbarna som är med att förr bröt folk fötterna men numera är stövlarna så bra så foten håller och man sliter sönder knät istället.
Jag kör med pod700 knäskydd som jag har haft i många år.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top