Tack, jag uppskattar verkligen din (och alla andras) feedback. Fick ett lyckorus efter träningen i lördags, underbart.
Nu den senaste tiden har jag haft fokus på att köra lättsamt med ett bra flow. För att få till det behöver jag dessutom sätta blicken långt fram, på nästa "hinder".
Det brukar ta en stund innan jag kommer igång men när sinnena är på plats går det att köra hygglig fokus. Jag kan nog inte understryka tillräckligt hur viktigt det är att våga släppa kontrollen, låta biken ta över och bara låta saker och ting hända. Inte så lätt för någon som har kontrollbehov men genom detta så börjar jag successivt lita på grejerna och att den gör vad den borde. Stenar, djupa spår, stalp och allt i en salig blandning så brukar det gå ganska bra om bara blicken är riktad på rätt plats/sak och sedan sträva efter att komma dit med hela kroppen. Det här är otroligt svårt i början för en nybörjare, för det finns ingen tillit till cykeln över huvud taget. Dessutom är den stark som ett fullblod och lite för mycket gas så drar den iväg snabbare än man hinner tänka/titta.
Jag jobbade även vidare med att styra med fötterna och när jag frågade tränaren hur han gjorde fick jag bara till svars att det bara var att trycka. Luta dig inåt i svängarna och balansera upp med gasen. Svinenkelt men det här behöver jag jobba vidare på.
Hur som helst så hittade jag ett fint parti på banan där jag till slut kunde köra med ett bra flow på 3an hela vägen och det kändes som att jag surfade på en våg. Några av mina nycklar är: Stå bra i en stabil grundposition genom att komma bak med röven, nyp åt hojen med knäna och nedåt, ner med huvudet och fram/upp med bröstet. En ny nyckel för mig är att sätta blicken långt fram och våga lita på att biken/fjädringen/däcken gör jobbet. Galet kul när det fungerar.
Tack för tipset om fottrycket och initiering i sväng.
Ska testa det när jag får chans vid nästa tillfälle. Jag har fortfarande lite svårt med känsla på/under fötterna så det där med att finlira på bakbromsen är svårt. Jag tror jag köpte en storlek för stora skor och när de dessutom är hårda så blir det inte enklare. Just nu blir det tvärnit eller inget alls. Jag har justerat bakbroms-pedalen och det hjälpte väldigt bra för positionen när jag står och bromsar men det hjälper inte så mycket för att känna den när pedalen börjar göra motstånd. Med lite mer träning så kanske jag får lite mer tur...