Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Tack, jag uppskattar verkligen din (och alla andras) feedback. Fick ett lyckorus efter träningen i lördags, underbart.

Nu den senaste tiden har jag haft fokus på att köra lättsamt med ett bra flow. För att få till det behöver jag dessutom sätta blicken långt fram, på nästa "hinder".

Det brukar ta en stund innan jag kommer igång men när sinnena är på plats går det att köra hygglig fokus. Jag kan nog inte understryka tillräckligt hur viktigt det är att våga släppa kontrollen, låta biken ta över och bara låta saker och ting hända. Inte så lätt för någon som har kontrollbehov men genom detta så börjar jag successivt lita på grejerna och att den gör vad den borde. Stenar, djupa spår, stalp och allt i en salig blandning så brukar det gå ganska bra om bara blicken är riktad på rätt plats/sak och sedan sträva efter att komma dit med hela kroppen. Det här är otroligt svårt i början för en nybörjare, för det finns ingen tillit till cykeln över huvud taget. Dessutom är den stark som ett fullblod och lite för mycket gas så drar den iväg snabbare än man hinner tänka/titta.

Jag jobbade även vidare med att styra med fötterna och när jag frågade tränaren hur han gjorde fick jag bara till svars att det bara var att trycka. Luta dig inåt i svängarna och balansera upp med gasen. Svinenkelt men det här behöver jag jobba vidare på. :tummenupp :näsblod

Hur som helst så hittade jag ett fint parti på banan där jag till slut kunde köra med ett bra flow på 3an hela vägen och det kändes som att jag surfade på en våg. Några av mina nycklar är: Stå bra i en stabil grundposition genom att komma bak med röven, nyp åt hojen med knäna och nedåt, ner med huvudet och fram/upp med bröstet. En ny nyckel för mig är att sätta blicken långt fram och våga lita på att biken/fjädringen/däcken gör jobbet. Galet kul när det fungerar.

Tack för tipset om fottrycket och initiering i sväng.
Ska testa det när jag får chans vid nästa tillfälle. Jag har fortfarande lite svårt med känsla på/under fötterna så det där med att finlira på bakbromsen är svårt. Jag tror jag köpte en storlek för stora skor och när de dessutom är hårda så blir det inte enklare. Just nu blir det tvärnit eller inget alls. Jag har justerat bakbroms-pedalen och det hjälpte väldigt bra för positionen när jag står och bromsar men det hjälper inte så mycket för att känna den när pedalen börjar göra motstånd. Med lite mer träning så kanske jag får lite mer tur...
Visst känns det härligt när man får känslan av att allt stämmer och det flyter på av sig själv. Som du säger blicken längre bort dit man ska. Även när man känner att det går bättre av att släppa på mer fart och köra fortare än sin "comfort zon" då funkar hojen och fjädringen bättre.

Jag gick hela vägen och köpte en Stark Varg! Sjuuuuukt rolig hoj att köra med hur lite eller hur mycket pulver som helst! Den sak som många inte tänker som jag upptäcker mer och mer är en väsentlig del av upplevelsen var faktiskt bakbromsen på styret. Jag har altid haft svårt att dosera bakbromsen med en tung crosstövel så det har alltid varit lite av och på.
Nu när jag bromsar bak med vänsterhanden så är det jättekul att ha ytterligare ett doseringsreglage, jag är såååå mycket känsligare i handen så det går att ligga och släpa lite lite grann när man ska köra fort eller i stalp, jag kan göra långa kontrollerade sladdar när jag vill och var jag vill och jag kan använda bakbromsen för att nypa runt en tvär sväng. Ju mer jag kör desto mer uppskattar jag att kunna fladdra med fötterna utan att behöva vara på växel- eller bromsplats hela tiden, väldigt trevligt!

Jag kör tre timmar på batteriet i ett hyfsat endurotempo, eller rättare sagt så kroknar jag innan hojen gör det. 80 hästars läget är däremot ganska värdelöst. Ligger jag i 120-130 på grusväg och vrider på rullen så har jag styret i ansiktet, inte lite grann, inte lite tveksamt, bara pang så är hjulet i luften. Helt meningslöst och vansinnigt roligt! :)

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard