Då åkte spenderarbrallorna på.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nu har man då fallit för Johans krämarsnack och spenderat alldeles för mycket pengar på något som man aldrig har tid att utnyttja längre. Fast det ska väl bli ändring på det också.
Tillsammans med R-6 oken som ligger i garaget ska jag nog komma igen på banorna. :crash

Köpte en dylik:
641%20625%20629%20AA.jpg

Och dessa:

progressive.jpg

OLJEKYLD GSXR skrev:
Tänk, en sån har jag också beställt :tummenupp Blir jag lika snabb som dig då Goodstuff?

Det behöver du inga nya dämpare för att bli, snabbare än jag alltså.
Är det en 640 eller 641 som du köpt? Hydraulisk förspänning? Höjdjustering? PRS? :D

Har du kollat om du inte kan ta hela benen från R6 eller åskkatten?? Det vore väl något att få fullt justerbart fram också?

Chrille skrev:
Har du kollat om du inte kan ta hela benen från R6 eller åskkatten?? Det vore väl något att få fullt justerbart fram också?

Det går men då måste man ha annat framhjul, ny styrstam och nya gaffelkronor - åtminstone från R-6. Blir liksom lite dyrare än fjädrarna. Nästa steg är ju att kitta gaffeln för ökad justeringsmån. TRX gaffeln är faktiskt justerbar men då är det en ratt för komp/retur samtidigt.

J-Bone skrev:
Ph3tt Gubbstuff !!
Vad fick du böta för den?

Dämparen med höjdjustering kostar alldeles för mycket. :crash ca 6794 inkl moms . Fjädrarna är billigare - ca 1100 med olja

Kolla in på www.wemi.nu och köp till din hoj. :tummenupp

Edit: Faktafel om priserna.

Last edited:
Goodstuff skrev:
Det går men då måste man ha annat framhjul, ny styrstam och nya gaffelkronor - åtminstone från R-6. Blir liksom lite dyrare än fjädrarna. Nästa steg är ju att kitta gaffeln för ökad justeringsmån. TRX gaffeln är faktiskt justerbar men då är det en ratt för komp/retur samtidigt.

Dämparen med höjdjustering kostar alldeles för mycket. :crash ca 5800+moms. Fjädrarna är billigare - ca 1100 med olja

Kolla in på www.wemi.nu och köp till din hoj. :tummenupp

Ålrajt! Bra länk :tummenupp
Har aldrig hört nåt om Wilbers förr, hur står de sig kvalitetsmässigt och funktionsmässigt i jämförelse med säg Öhlins och andra?

Lurar på att köpa faktiskt, man ska ha nåt att pula med i vinter också.

J-Bone skrev:
Ålrajt! Bra länk :tummenupp
Har aldrig hört nåt om Wilbers förr, hur står de sig kvalitetsmässigt och funktionsmässigt i jämförelse med säg Öhlins och andra?

Lurar på att köpa faktiskt, man ska ha nåt att pula med i vinter också.

Utanför Sverige, där Öhlins är bäst i världen, så är visst Wilbers mycket väl ansedda som minst lika bra som Öhlins. De är med i den absoluta toppen inom internationell RR och används även av ett par framträdande förare här hemma( inte bara Miinin som säljer dem men även Greven ....bland annat)

Goodstuff skrev:
Nu har man då fallit för Johans krämarsnack och spenderat alldeles för mycket pengar på något som man aldrig har tid att utnyttja längre. Fast det ska väl bli ändring på det också.
Tillsammans med R-6 oken som ligger i garaget ska jag nog komma igen på banorna. :crash

vadå krämarsnack ?? Handlar bara om att du som har enorm potential skall komma till din fulla rätt på banan. Ren omtänksamhet och inget annat. ;)

Goodstuff skrev:
Det behöver du inga nya dämpare för att bli, snabbare än jag alltså.
Är det en 640 eller 641 som du köpt? Hydraulisk förspänning? Höjdjustering? PRS? :D

Jag beställde en 640, ska bygga till kompressionsdämpning i vinter, troligen även hydraulisk förspänning. Jag är så spänd, tänk om man får en fullt fungerande fjädring, har aldrig haft det på min hoj :) Blev rekommenderad att välja komp-dämpning direkt, men pga att jag även behöver nya däck och bromsskivor så tyckte jag inte att jag hade råd. Man kommer ändå att sväva som på moln när man får en dämpare som fungerar bättre än en cykelpump :D Vill även passa på att berömma Jiwes vilja att förklara saker för en som inget begriper (jag alltså) och vara snabb på att svara sakkunnigt!

Re: Re: Då åkte spenderarbrallorna på.

jiwe skrev:
vadå krämarsnack ?? Handlar bara om att du som har enorm potential skall komma till din fulla rätt på banan. Ren omtänksamhet och inget annat. ;)

Det känns bra att det finns någon som ser den potenialen! :tummenupp

OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag beställde en 640, ska bygga till kompressionsdämpning i vinter, troligen även hydraulisk förspänning. Jag är så spänd, tänk om man får en fullt fungerande fjädring, har aldrig haft det på min hoj Blev rekommenderad att välja komp-dämpning direkt, men pga att jag även behöver nya däck och bromsskivor så tyckte jag inte att jag hade råd. Man kommer ändå att sväva som på moln när man får en dämpare som fungerar bättre än en cykelpump Vill även passa på att berömma Jiwes vilja att förklara saker för en som inget begriper (jag alltså) och vara snabb på att svara sakkunnigt!

Jag beställde en 641 med höjdjustering men utan hydraulisk förspänning -tror jag.
Tycker det verkar vara en smart lösning att man kan bygga på sin dämpare med fler funktioner allt eftersom man lär sig vad som händer med hojen och vad man vill kunna justera. Jiwe har förklarat allt för mig om hur fjädrar och dämpare funkar men jag är dum i huvudet så jag fattar inte så mycket. Fast lika glad är jag för det men gladast är nog Wemi! :p

Last edited:
Chrille skrev:
Utanför Sverige, där Öhlins är bäst i världen, så är visst Wilbers mycket väl ansedda som minst lika bra som Öhlins. De är med i den absoluta toppen inom internationell RR och används även av ett par framträdande förare här hemma( inte bara Miinin som säljer dem men även Greven ....bland annat)

Åfan! tackar Chrille, jag trodde att det skulle komma något sådant svar och jag frågade mest av nyfikenhet. Jag är kass på att köra och skulle nog egentligen spendera pengarna på att lära mig skruva, förarinstruktioner och bandagar men men... är man posör så är man :squid :crash LOL
Förhoppningsvis så räcker kulorna till sånt också. Det skulle iofs suga att inte ha nåt att skylla på längre när jag kör så långsamt (nu kan man ju säga "fan min fjädring är sååå kass" när man blir avhängd en Puch Dakota :D)

Lite hopp finns det väl ändå för mig om jag hellre lägger pengar på bättre fjädring än på motortrim? :p

J-Bone skrev:
Åfan! tackar Chrille, jag trodde att det skulle komma något sådant svar och jag frågade mest av nyfikenhet. Jag är kass på att köra och skulle nog egentligen spendera pengarna på att lära mig skruva, förarinstruktioner och bandagar men men... är man posör så är man :squid :crash LOL
Förhoppningsvis så räcker kulorna till sånt också. Det skulle iofs suga att inte ha nåt att skylla på längre när jag kör så långsamt (nu kan man ju säga "fan min fjädring är sååå kass" när man blir avhängd en Puch Dakota :D)

Lite hopp finns det väl ändå för mig om jag hellre lägger pengar på bättre fjädring än på motortrim? :p

Varför tror du jag köper fjädrar och dämpare, förutom att jag är en fjompig prylbög? Jo för att jag inbillar mig att jag blir snabbare för att hojen har högre potenial. Smart va?

Allvarligt talat så tror jag att många skulle tjäna på att förbättra fjädring och bromsar istället för att trimma ( :hej Oljeryk ) sina motorer. Nyckeln till högre fart runt en bana är ju högre kurvhastighet än varvet innan. Tokgasa på rakan i all ära men kan man inte bromsa eller svänga hamnar man efter ändå - fråga mig jag vet.

Goodstuff skrev:

Allvarligt talat så tror jag att många skulle tjäna på att förbättra fjädring och bromsar istället för att trimma ( :hej Oljeryk )

Du har så rätt Gubbstrutt :p men jag ville ha mer pulver och mer vrid för att köra bekvämare, så trimmet gick före! Nu kan man hojen bättre och tycker att man kör hyggligt fort så nu är det dax att fixa väghållning. Jag är ju ingen ban-smiskare, men vill åka fort när det svänger, gärna med skjuts.

OLJEKYLD GSXR skrev:
jag ville ha mer pulver och mer vrid för att köra bekvämare

Haha! Dagens bästa ursäkt. :tummenupp :D
Fan va bra sagt. :p

Ska använda den för att försvara alla prylar till hojen jag köper. (Kan den appliceras för inköp av snygga blinkers också? :rolleyes: )

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!