Då åkte spenderarbrallorna på.

J-Bone skrev:
Ålrajt! Bra länk :tummenupp
Har aldrig hört nåt om Wilbers förr, hur står de sig kvalitetsmässigt och funktionsmässigt i jämförelse med säg Öhlins och andra?

Lurar på att köpa faktiskt, man ska ha nåt att pula med i vinter också.

Jiwe (som har svarat i denna tråden) är återförsäljare av dessa fjädrar och en allmänt trevlig grabb som på ett alldeles eminent sätt hjälpte mig i nödens stund när jag hade slangat sönder en packbox.

J-Bone skrev:
Haha! Dagens bästa ursäkt. :tummenupp :D
Fan va bra sagt. :p

Ska använda den för att försvara alla prylar till hojen jag köper. (Kan den appliceras för inköp av snygga blinkers också? :rolleyes: )

Klart, miniblinkers är bekvämare! Nä, men allvarligt talat, man kör bekvämare med min vässade spis än med original. Den var stark i botten redan original, men med trimmet så är den som en björn. Man behöver ingen vidare planering för att köra om lite långtradare och sånt, bara att vrida på snabbspolnings-handtaget på den högra styrhalvan.

Nu är bakdämparen monterad, lite preliminärt eftersom det ska rengöras, smörjas och dras åt. Ser fränt ut måste jag säga.
Dock är reservoiren för olja betydligt större än orginal så den får sitta under ramröet istället för över. Torde dock inte vara ett stort problem.

Nu ska man bara lära sig att ställa in det också.
Det verkar vara väldigt bra kvalité på grejerna i varje fall. Gediget, tydliga och fasta klick, mycket bra passform och det känns som om det händer saker när man skruvar!
å fredag ska jag förhoppningsvis få i fjädrarna i gaffeln och sedan provköra allt på Knudan. :)

Du, de där spenderarbyxorna, var kan man hitta ett par sådana? Vore väldigt praktiskt att ha liggande i garderoben ibland.

Gustav1 skrev:
Du, de där spenderarbyxorna, var kan man hitta ett par sådana? Vore väldigt praktiskt att ha liggande i garderoben ibland.

Du kan få låna mina - bara du betalar själv. Det är ju inga problem att ta på dem och använda dem. Problemet är när man ska betala för dem.

Chrille skrev:
Utanför Sverige, där Öhlins är bäst i världen, så är visst Wilbers mycket väl ansedda som minst lika bra som Öhlins. De är med i den absoluta toppen inom internationell RR och används även av ett par framträdande förare här hemma( inte bara Miinin som säljer dem men även Greven ....bland annat)

Fast Greven själv kör på WP....

/B

Goodstuff skrev:
Du kan få låna mina - bara du betalar själv. Det är ju inga problem att ta på dem och använda dem. Problemet är när man ska betala för dem.

Jag visste väl att där fanns en hake. :5sure

Undrar lite.

I Sverige vet ju alla att Öhlins är bäst eftersom det är svenskt. :D

Men på TLplanet.com pratas det Penske som det bästa. Inte för att Öhlins ratas ner eller så, men Penske är Kungen där (OK, Penske är amerikanskt...).
Sedan kommer Öhlins och seda nresten. Grovt rankat då.... :)

Här hemma pratas det INTE alls om Penske. Visste faktiskt inte att de gjorde dämpare innan jag köpte TLRen... :rolleyes:

Så, någon som kan något om Penske, förutom att de är svindyra??

:confused:

PutteLiten skrev:
Undrar lite.

Men på TLplanet.com pratas det Penske som det bästa. Inte för att Öhlins ratas ner eller så, men Penske är Kungen där (OK, Penske är amerikanskt...).

Här hemma pratas det INTE alls om Penske. Visste faktiskt inte att de gjorde dämpare innan jag köpte TLRen... :rolleyes:

Dom var tidiga med tvåvägs kopressionsjustering vad jag vet något som Öhlins nu varit tvugna att ta efter av marknadsföringsskäl... nyttan för vanliga dödliga är vad jag förstår minimal..

Och visst är det så att i Amerika är det Ämerikanska gräjjer som ä bäst! (för det mesta är det ju tvärtom dvs skit...)

/B

PutteLiten skrev:
Undrar lite.

Skulle kunna tänka mig att det inte skiljer så himla mycket mellan de olika märkena och då lyser säkert nationaliteten igenom. I England hyllas ju ofta Maxxton av tidningarna och det är ju - trumvirvel - ett engelskt företag.

För min del så blev det väldigt mycket billigare med Wilbers än med Öhlins (fick dämpare, gaffelfjädrar och olja för ca 2000 sek mindre än enbart Öhlins bakdämpare.) och jag tror inte att skillnaden är märkbar, till någons fördel. Att jag känner de som importerar Wilbers gör ju sitt till i form av närhet, service etc.

Jag tror, observera tror, att du kan köpa en dämpare till TLR:en av någon av de kända fabrikanterna och få mycket bra resultat och att du skulle ha svårt att särskilja Öhlins från Wilbers, Maxxton, Penske, Showa, WP eller vad de nu kan heta.
Köp den du får det för dig bästa priset. Penske är nog dyra i Sverige pga liten kvantitet och/eller dålig import.

Last edited:
Bj.O.rn skrev:
Dom var tidiga med tvåvägs kopressionsjustering vad jag vet något som Öhlins nu varit tvugna att ta efter av marknadsföringsskäl... nyttan för vanliga dödliga är vad jag förstår minimal..
--edit--

Vad är det du säger?!?! Jag känner värsta skillnaden mellan hög och lågfartsjusteringarna! :rolleyes: :D

Goodstuff skrev:
Vad är det du säger?!?! Jag känner värsta skillnaden mellan hög och lågfartsjusteringarna! :rolleyes: :D

:bow :bow :bow :bow :bow :bow

Inget jag skulle vilja skruva bort mig på.. jag skruvar bort mig i vicket fall..

Goodstuff skrev:

Köp den du får det för dig bästa priset. Penske är nog dyra i Sverige pga liten kvantitet och/eller dålig import.

Tja, jag har redan Öhlins så jag var bara nyfiken. :)

Jag är övertygad om att jag personligen inte skulle känna skillnad i dag på WP, Öhlins, Wilbers, Penske, etc.
Men Öhlins satt på när jag köpte hojen och jag lär ju inte byta... :D

Förövrigt så är Penska sketans dyra i USA oxå, $1000 för en tvåvägs (?) och $12-1300 för en trippel. Hmm, vet inte vad de menar med tvåvägs eller trippel. Övesättnings miss från mig antagligen (kort minne.. :rolleyes: )...

Bj.O.rn skrev:
:bow :bow :bow :bow :bow :bow

Inget jag skulle vilja skruva bort mig på.. jag skruvar bort mig i vicket fall..

Det finns ju en viss risk att man gör det, skruvar bort sig alltså. Men känner jag mig själv rätt så gör jag ytterst små förändringar fö ratt undvika just det - annars kan jag alltid ringa jiwe så får han hjälpa mig. :tummenupp

Bj.O.rn skrev:
Fast Greven själv kör på WP....

/B

Jag menade inte att han säljer utan jag var bombsäker på att han körde på dom. Har han bytat tills i år? Jag var så j-a säker... :confused:

Vad gäller tvåvägskompet är jag helt såld sen Jiwe utförde lite skruvmejselmagi på min hoj på Falkenberg. Hoppas det inte regnar imorgon.....

Chrille skrev:
Jag menade inte att han säljer utan jag var bombsäker på att han körde på dom. Har han bytat tills i år? Jag var så j-a säker... :confused:

Jan har väl kört WP flera år? Brukar ju öla ihop med hans mek en hel del så jag borde sett om det varit någon sån där tyskeloxerad historia någonstans...

Har du kollat in framgaffeln han har på nya hojen förresten? 50mm's innerben i aluminium... FET!!

/B

Chrille skrev:
--edit ---

Chrille och teknikfrosseri, märken och detaljer brukar väl bli lite si och så.... :D

Jag hade också för mig att WP var Grevens märke och tittar man på bilden så ser man ju den gigantiska WP loggan och även dimensionen på framgaffeln på hans NSBK-Kawa.

Bifogat

• grevens zx7r liten.jpg
    grevens zx7r liten.jpg
    89 KB · Visningar: 60
*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!