Bitshylsa eller vanliga bits med adapter?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Hej!

Jag har köpt en sån här verktygslåda:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ndade-hylsnyckelsatser/hylsnyckelsats-141033/

Alltså en hylsnyckelsats med två spärrnycklar på 1/4" resp. 1/2". Köpte denna sats väldigt billigt (kampanjpris 799 kr). Det jag saknar dock är torxbits! I satsen har jag följande bitshylsor: Insex: 3,4,5,6,8,10 PH: 1,2,3,4 Spår: 4, 5.5, 7.

Nu känner jag att jag saknar torxbits och då undrar jag vad ni tycker att man bör satsa på? Det finns bitssatser med t.ex. adapter för fyrkantsfäste, typ dessa:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...h-Bits/Bitssats/Bitssats-40-delar-2000031767/

Tycker kittet ovan är verkligen prisvärt och täcker det mesta (förutom att jag inte kan använda den ena adaptern eftersom jag har 1/4").

Dock känns det mer hållbart med riktiga bitshylsor fast i torx men dessa är bra mycket dyrare. Vad tycker ni att man ska satsa på?

VE-33222.jpg

Last edited:
Jag skulle absolut lägga ut litee mer pengar på en riktig torxuppsättning.

Man blir fort less på en hylsa för bits när bitset blir kvar i varannan skruv man drar.

Båda varianterna har sina fördelar, de lösa bitsen kan man greppa direkt med 10:ans fast nyckel när det är trångt tex...

Jag har den från Biltema som TS länkar till, och den är guld värd vid vissa tillfällen, men inte alltid. Den funkade när jag skulle dra topplocksbultarna till min VW T4, men en liten torx gick av när jag skulle lossa någon liten fånig torx som håller i "hasplåtsplasten" under min bil :va Sen är det ganska otympligt med stora hylsor/spärrskaft ibland, då föredrar jag vanliga 1/4"-bits, då kan man ha både spärrskaft, bitsmejslar eller en sån här: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...-ledhandtag/Bits-hylslednyckel-14-2000031302/

Jag har den från Biltema som TS länkar till, och den är guld värd vid vissa tillfällen, men inte alltid. Den funkade när jag skulle dra topplocksbultarna till min VW T4, men en liten torx gick av när jag skulle lossa någon liten fånig torx som håller i "hasplåtsplasten" under min bil :va Sen är det ganska otympligt med stora hylsor/spärrskaft ibland, då föredrar jag vanliga 1/4"-bits, då kan man ha både spärrskaft, bitsmejslar eller en sån här: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...-ledhandtag/Bits-hylslednyckel-14-2000031302/

Bits setet i första inlägg, vad är det för storlek på sexkantsfästet? Ser större ut än 1/4". Känns som om den satsen används mer för hårdare dragningar.

Ska man dra kåpskruvar eller övriga skruvar som håller ihop plast känns det lite overkill med dessa bits, då räcker ju ett T-handtag med bitshållare för 1/4" bits.

Dock till bromsok etc behöver jag nog lite robustare bits...

Ska nog köpa de större storlekarna i bitshylsor och de mindre storlekarna köper jag i lösa 1/4" bits med adapter till 1/4" fyrkantsfäste... följde nämligen med T handtag samt mejsel med denna fattning i min sats. Då använder jag de mindre bitsen med antingen mejsel, t-handtag eller den mindre spärrnyckeln, och de mer större storlekarna använder jag bitshylsor med 1/2" fyrkantsfäste för förband som är mer momentkrävande.

Last edited:
Kan någon förklara hur man får dessa att fungera i skruvdragaren?
Jag får dem att fungera för åtdragning men så fort jag backar/reverserar, speciellt med momentbegränsningen/knacket så släpper adaptern i chucken.

Också en sån här grej jag trodde skulle fungera galant men inte för mig.

Köpte dem mest för att använda till husvagnens stödben.
Ska jag behöva svetsa fast dem i chucken?

Bifogat

• Screenshot_20251126_095509_AliExpress.jpg
    Screenshot_20251126_095509_AliExpress.jpg
    128.3 KB · Visningar: 9
Jag får dem att fungera för åtdragning men så fort jag backar/reverserar, speciellt med momentbegränsningen/knacket så släpper adaptern i chucken.

Misstänker att det är en snabbchuck?? Dvs utan chucknyckel. Vad som händer på knack/momentbegränsning är att snabblåsringen inte kan stå emot momentväxlingarna - byt chuck till en med chucknyckel (bättre, men kan lossa den också) eller skaffa en slående mutterdragare med fyrkantsfäste (bäst)

Vanlig skruvdragare med chuck?

Jag har använt liknande (men med långt skaft) i skruvdragare utan problem, men med ett sådant fäste är det nog bättre med en chuck gjord för sexkantsfäste direkt.

1764148317651.png

eller skaffa en slående mutterdragare med fyrkantsfäste (bäst)
Ok! Får titta på det.

Har snabbchuck, ja.

18V mutterdragare har jag, av samma kinafabrikat som skruvdragaren och den fungerar ypperligt men inte lämplig för att köra stödben med. Knackandet gör det hela rätt vårdslöst. Har provat.

Bifogat

• 20250115_154838.jpg
    20250115_154838.jpg
    1.3 MB · Visningar: 11
Vanlig skruvdragare med chuck?

Jag har använt liknande (men med långt skaft) i skruvdragare utan problem, men med ett sådant fäste är det nog bättre med en chuck gjord för sexkantsfäste direkt.

View attachment 523261
Ja, den jag har fungerar bäst till borrande.
Och då gillar jag snabbchuck. (Om den håller måttet, dvs håller fast borrarna ordentligt)

Dra åt spännchucken ordentligt... (Eller köp en vettig borrskruvdragare om inte det hjälper)

Men ja, den skruvar ju ur spänningen per funktion när du kör maskinen baklänges, så för stora moment behöver du ett dera en maskin med bitsfäste, eller fyrkantsfäste (och då kan du skippa adaptern).
Snabbsoännchuck är aldrig riktigt bra för detta (även om det alltid fungerar för mig med vettig maskin och väl åtdraget. Bosch har en maskin (FC) som levereras med både bitsfäste och snabbspännchuck (samt vinklad sådan, och sds i 18v version).

Tack alla för upplysningarna.

Hade iaf varit trevligt att få den fungerande till de mindre skruvarna på t ex mc'n, typ när man vill lossa en generator eller kopplingskåpa snabbt.

Mutterknacken passar bäst till hjulaxlar och drevmuttrar mm.

Otrolig kapacitet på batterierna är det iaf. Laddat dem 1 gång för 7-8 månader sedan och de indikerar fortfarande fullt. Visst, inte otroligt mycket använda men har ändå lossat hjulmuttrar till bil osv.

Men jag laddar dem inte obevakat, då det är ju ändå budgetgrejer även om de påstås ha BMS osv, osv.

Tack alla för upplysningarna.

Hade iaf varit trevligt att få den fungerande till de mindre skruvarna på t ex mc'n, typ när man vill lossa en generator eller kopplingskåpa snabbt.

Mutterknacken passar bäst till hjulaxlar och drevmuttrar mm.

Otrolig kapacitet på batterierna är det iaf. Laddat dem 1 gång för 7-8 månader sedan och de indikerar fortfarande fullt. Visst, inte otroligt mycket använda men har ändå lossat hjulmuttrar till bil osv.

Men jag laddar dem inte obevakat, då det är ju ändå budgetgrejer även om de påstås ha BMS osv, osv.

Jag använder vanliga verktyg till att lossa och sedan skiftar jag gärna till skruvdragaren för att slippa snurra alla jäkla varv för hand.

Samma sak när jag monterar ihop, jag drar de första varven för hand, sedan skruvdragaren på lägsta möjliga moment. Och när alla skruvar är ned dragna tar jag handverktyget och drar åt för hand så att jag känner att momentet blir lagom.

Jag använder vanliga verktyg till att lossa och sedan skiftar jag gärna till skruvdragaren för att slippa snurra alla jäkla varv för hand.

Samma sak när jag monterar ihop, jag drar de första varven för hand, sedan skruvdragaren på lägsta möjliga moment. Och när alla skruvar är ned dragna tar jag handverktyget och drar åt för hand så att jag känner att momentet blir lagom.

Men så slipper du ju sönderdragna skruvskallar, skruvar som dragit snett på gäng och skruvar som inte gått i botten också...

Vad är det för jäkla fusk.

Last edited:

Man _kan_ göra så, men det är ju rätt! :7peta

95% vet inte hur en nyare snabbchuck ska spännas. Du spänner ordentligt sen ska du dra tillbaka tills du hör ett klick. Då är chucken fortfarande spänd men spännaren är frikopplad och blir inte lika känslig på vibrationer som kan göra att chucken släpper spänningen.

95% vet inte hur en nyare snabbchuck ska spännas. Du spänner ordentligt sen ska du dra tillbaka tills du hör ett klick. Då är chucken fortfarande spänd men spännaren är frikopplad och blir inte lika känslig på vibrationer som kan göra att chucken släpper spänningen.
Det ska jag undersöka. Tack!

Varför ligger den här tråden i "överflödiga diskussioner"?

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...