Björkvikring?

Det kan vara så att de äger mark och då blir det dyrt. Ett försök att få de delaktiga är kanske bättre. Gratis inträde på alla race.:tummenupp

Kan man ju också göra om det funkar.

Min tanke var att man köper huset till nuvarande marknadsvärde och säljer det igen under de bullerförutsättningar som kommer att gälla när banan är i bruk och tar minskningen i värde som en kostnad för banbygget. Även om man säljer det för ett par hundra tusen så är det ju ett par hundra tusen mindre förlust. Alternativt kan man ju behålla huset och försöka bygga så många uthyrningsbara rum som möjligt i det som man kan hyra ut till besökare.

Här fanns det lite coola perspektiv på delar av banan.

Den måste helt klart breddas här och där för att kunna användas som en riktig bana men potential finns tycker jag :)

Några 20 millar skulle jag dock inte betala, då sitter jag hellre kallt och väntar på att priset går ned eller köper loss den billigare från konkursboet. Köper någon den för utsatt pris så får de göra det. Hoppas ingen av säljarna läser här, hur som är det ju bara spekulationer på skoj :)

Någon ville köpa flygfältet av försvarsmakten för att gräva upp det och sälja materialet.
:)

Bor ett antal sura individer rätt nära den banan. Har gjorts ett antal försök av olika personer att starta upp och använda den men alla försök har blivit stoppade.
Var där med hojen och stod och kika in förra sommare och de tog inte många sekunder innan man var bevakad

20 miljoner för 78 ha, med lite asfalt och två tvårumslägenheter på mitt ute i ingenting........ jag passar.

Även om Björkvik Ring inte verkar gå att bygga vidare på pga boende runt om etc så tror jag (utan att vara påläst ska jag tillägga) att gamla flygfält och liknande är ett bra sätt att öka bantätheten i Sverige. Taxnings och landningsbanor finns ju redan och genom att binda ihop dessa med passager så kommer man ju undan mycket utav asfalteringskostnaderna för en helt ny bana. Avåkningszoner måste så klart anläggas men det kanske går att komma långt med att ta bort hinder utanför banan och ha gräs där det är långt till ev staket osv?

Även om banorna bara skulle få status som en trafikövningsplats så lägger jag hellre mina bandagar där än att inte åka bana alls.

Om några år, när elhojarna går ned i pris och får bättre prestanda, då borde möjligheterna för att köra rejs på sådana här platser bli större, eftersom att motorn inte bullrar.

Å andra sidan. För att inte störa grannar av den här typen måste man i så fall antagligen se till att inte någonting låter. Inget högtalarsystem, inget slammar ur mektälten, inget stoj. Publiken får sitta och lyssna på kommentatorn med hörlurar och viska till varandra.

Även om Björkvik Ring inte verkar gå att bygga vidare på pga boende runt om etc så tror jag (utan att vara påläst ska jag tillägga) att gamla flygfält och liknande är ett bra sätt att öka bantätheten i Sverige. Taxnings och landningsbanor finns ju redan och genom att binda ihop dessa med passager så kommer man ju undan mycket utav asfalteringskostnaderna för en helt ny bana. Avåkningszoner måste så klart anläggas men det kanske går att komma långt med att ta bort hinder utanför banan och ha gräs där det är långt till ev staket osv?

Även om banorna bara skulle få status som en trafikövningsplats så lägger jag hellre mina bandagar där än att inte åka bana alls.

Det var exakt så jag tänkte också. Man måste bredda lite här och där, gräva lite gropar och fylla med grus osv. men det borde gå hyfsat snabbt att då ihop något som man kan arrangera bandagar på så att lite kulor börjar ramla in.

Sedan gör man det i etapper, första är att få ihop en bana som duger till bandagar, trafikövningar osv. Nästa etapp är en man får köra motorcykeltävlingar på och sista en där man kan köra biltävlingar, typ STCC.

Det som är bra med Björkvikring är ju att det ligger relativt nära STHLM, där har man ju en stor omättad marknad vad gäller en riktig bana.

Det var exakt så jag tänkte också. Man måste bredda lite här och där, gräva lite gropar och fylla med grus osv. men det borde gå hyfsat snabbt att då ihop något som man kan arrangera bandagar på så att lite kulor börjar ramla in.

Sedan gör man det i etapper, första är att få ihop en bana som duger till bandagar, trafikövningar osv. Nästa etapp är en man får köra motorcykeltävlingar på och sista en där man kan köra biltävlingar, typ STCC.

Det som är bra med Björkvikring är ju att det ligger relativt nära STHLM, där har man ju en stor omättad marknad vad gäller en riktig bana.

Precis som du skriver så tror jag det ät viktigt att hålla det hela enkelt så att man får ner kostnaderna. Kanske skulle man kunna driva banan som någon sorts ideell förening där medlemmarna hjälper till att anlägga avåkningszoner, underhålla byggnader osv?

Tankarna börjar skena iväg märker jag:D

Precis som du skriver så tror jag det ät viktigt att hålla det hela enkelt så att man får ner kostnaderna. Kanske skulle man kunna driva banan som någon sorts ideell förening där medlemmarna hjälper till att anlägga avåkningszoner, underhålla byggnader osv?

Tankarna börjar skena iväg märker jag:D

Det är kul att spekulera och även om det bara är på skoj så känns det mycket mer realistiskt när man har ett verkligt objekt :)

Personligen tror jag inte på ideella föreningar i längden, de brukar bygga på en eller ett par eldsjälar och när de försvinner finns det inget kvar. Ska man göra det i lite större skala, professionellt och varaktigt så behövs det nog med intäkter för att täcks marknadsmässiga kostnader, dvs. inte förlita sig på ideellt arbete för att subventionera verksamheten.

Jag tror på en realistisk uppskattning av hur mycket intäkter man kan få (banhyra, publik, reklam, andra arrangemang), att varje ombyggnation av banan, eller etapper som jag skrev ovan, genererar nog mycket ytterligare intäkter för att betala för kostnaden för ombyggnationen. Dvs. ska man bygga om banan för att klara bilracing så måste intäkterna från bilracingarrangemangen vara tillräckliga för att täcka den kostnaden. Ser kalkylen för taskig ut så gör man det inte.

Men jag ser också tävlingsarrangemang som marknadsföring vilka gör banan känd, genererar uppmärksamhet och gör att folk vill köra på den själva. De arrangemangen behöver inte generera direkt vinst utan det räcker att täcka kostnaderna. Sedan tjänar man pengarna på bandagarna för bilar och hojar.

Last edited:
Vore kul att använda skogsdungen för att få ett till parti i banan.

Den här tycker jag blev bra.
Björkvik_GP.JPG

Vore kul att använda skogsdungen för att få ett till parti i banan.

Den här tycker jag blev bra.
View attachment 385706

Bra längd på den, det vore bra att komma upp i knappt 4000m. Omegan verkar kul, precis som den på Sachsenring :) Om något skulle jag göra högerkurvorna lite längre och vänsterkurvan lite mindre, annars tror jag den upplevs som att den varar för evigt och vi har redan en sådan kurva längst ute till höger :)

sachsenring_omega_kurve_02.jpg

Men bra idé där med att ta in skogsdungen, det är alltid kul när omgivningen får sätta lite prägel på en bana.

Det svarta är huvuddragningen, det röda ger en rad möjligheter till alternativa dragningar med minimalt med ny asfalt och det gröna är en alternativ variant på skogsdunge-knorren där det blir två tvära kurvor och sedan två svepande kurvor som går in i varandra och den andra leder ut på vad som återstår av rakan med den dragningen.

Med den röda dragningen kan man köra flygrakan som långraka och dela upp tillbakavägen med en liten chikan á la Mulsanne-rakan på Circuit de la Sarthe.

Image002.jpg

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!