Lone Rider
Ny medlem
- Gick med
- 10 Oct 2025
- Hoj
- GasGas EC 300
JASO sätter minimikrav på prestanda för olika aspekter såsom friktionsegenskaper, skjuvstabilitet och rengöringsförmåga. Även om en billig olja som Biltema kan möta minimikraven kan den vanligtvis inte matcha det bredare prestandaområdet för en högkvalitativ och dyrare olja, särskilt under extrema förhållanden. Dyrare oljor erbjuder i allmänhet överlägsen termisk stabilitet, oxidationsbeständighet och slitageskydd över ett bredare temperaturområde vilket leder till bättre långsiktigt motorskydd och prestanda.
Edit: Allt jag skrev kom inte med i inlägget när det postades så jag gör en liten edit.
Jag kör enduro och 2-taktare, och 2-taktsoljan blandas 60:1 (injektion) vilket räcker till ungefär 48 liter. Jag använder Motul 710 2T, som kostar 215 kr per liter. Det gör att kostnaden för 2-taktsolja blir 4,47 kr per liter bränsle. Skulle jag köra med Biltema Fully Synthetic 2T, som kostar 80 kr per liter, skulle det kosta mig 1,66 kr per liter bränsle. Samma gäller för växellådsoljan. Jag använder Motul 5100 4T 15W-50, som kostar 139 kr per liter. Den ska bytas var 45:e timme, men jag byter oftare, var 20:e timme. Det innebär att kostnaden blir 6,95 kr per timme. Skulle jag i stället använda Biltema Semi Synthetic 4T 15W-40 (eftersom man inte säljer 15W-50), som kostar 90 kr per liter, skulle kostnaden bli 4,50 kr per timme.
Att köpa Biltema skulle "spara" mig 2,81 kr per liter bränsle samt 2,45 kr per körd timme. Jag får då en olja som högst troligen bara klarar JASO:s minimumkrav och som inte har mycket att sätta emot Motuls oljor, speciellt under extrema förhållanden.
Min ståndpunkt är att man är dumsnål om man köper Biltemas oljor. Men det är era hojar och era plånböcker så ni gör självklart som ni vill.
Edit: Allt jag skrev kom inte med i inlägget när det postades så jag gör en liten edit.
Jag kör enduro och 2-taktare, och 2-taktsoljan blandas 60:1 (injektion) vilket räcker till ungefär 48 liter. Jag använder Motul 710 2T, som kostar 215 kr per liter. Det gör att kostnaden för 2-taktsolja blir 4,47 kr per liter bränsle. Skulle jag köra med Biltema Fully Synthetic 2T, som kostar 80 kr per liter, skulle det kosta mig 1,66 kr per liter bränsle. Samma gäller för växellådsoljan. Jag använder Motul 5100 4T 15W-50, som kostar 139 kr per liter. Den ska bytas var 45:e timme, men jag byter oftare, var 20:e timme. Det innebär att kostnaden blir 6,95 kr per timme. Skulle jag i stället använda Biltema Semi Synthetic 4T 15W-40 (eftersom man inte säljer 15W-50), som kostar 90 kr per liter, skulle kostnaden bli 4,50 kr per timme.
Att köpa Biltema skulle "spara" mig 2,81 kr per liter bränsle samt 2,45 kr per körd timme. Jag får då en olja som högst troligen bara klarar JASO:s minimumkrav och som inte har mycket att sätta emot Motuls oljor, speciellt under extrema förhållanden.
Min ståndpunkt är att man är dumsnål om man köper Biltemas oljor. Men det är era hojar och era plånböcker så ni gör självklart som ni vill.
Last edited:

