Besiktning, var förutom hos Bilprovningen?

De enda som finns idag är Carspect. Den i Tyresö besiktar hojar & den nyöppnade stationen i Åkersberga kommer också besikta hojar nu till våren. Även ev ny station kommer öppna i Vårby intill Ava Mc, förhoppningsvis kanske kör de öppet hus för mc när de kommer igång men det får man väl se när de ger mer info på deras sida. Även en station i Uppl Väsby som håller på att byggas, man ser den längs E4 norrgående kanske också kommer köra men vet inget. http://www.carspect.se/Sidor/default.aspx

Tackar!

Ja den vettiga anledningen är dom orimliga köerna hos svensk bilprovning.
Fick en föreslagen tid till min hoj, men när jag kollade närmare på den föreslagna tiden så ser jag till min förfäran att jag är inbokad i Gävle.... jag bor i Stockholm! men jag köpte hojen i Gävle.

Vi får väl hoppas på priset inte höjs alltför mycket. I Finland fördubblades den efter privatiseringen.

Vi får väl hoppas på priset inte höjs alltför mycket. I Finland fördubblades den efter privatiseringen.

En gissning är att inget kommer göras innan fler aktörer kommer in, tror dagens aktör/aktörer koncentrerar sig att avlasta bilprovningen genom deras drop-in tider vilket verkar ha slagit väl ut. Tror de tar 395:- för drop-in visst 95:- mer men hellre det än att vänta 2mån alt få 1500:- böter av polisen pga körförbud! De verkar ha värvat en del ifrån ASB så kunskapen finns, även bilprovningen har även de svårt att värva folk.

Anledningen till långa väntetider är inte bilprovningens fel utan bilägarna som väntar till sista månaden. OM de kunde besikta bilen när de är inne i perioden så skulle det vara lungt. För många är bilen prio låg när det gäller besikta. Man har som sagt 5månader på sig att besikta. Ifrån inställesemånade så får man besikta 2mån före denna månad & 2 månader efter denna månad hur svårt kan det vara, obs detta gäller bilar & inte mc där det gäller när du besiktade senaste månaden för 24mån. 4år till första besiktningen ifrån hojen är ny sen är det 24mån mellan besiktningarna. Så inte orka byta slip-on pga skyhög db på 24mån så får man skylla sig själv. :D

Jag kommer inte att chansa att låta någon annan än bilprovningen få besiktiga mina fordon, det har bra service, det är ofta de har hjälpt till med att justera ex ljusinställning både på mc och bilar, lätt att få tider och ett väl inarbetat system, smidig onlinebokning, nära till bilprovning både från hem och jobb, bra pris jag ser bara fördelar:)
Tror riskerna är större till försämring är mycket större med valfrihet vad det gäller besiktning av fordon.

Besikningstider eller snarare brist på detta är ni i storstaden mer utsatta av, i mindre håla är det lättare, även öppen tid för ombesiktningar med lätt tillgänglighet.

Last edited:
Jag kommer inte att chansa att låta någon annan än bilprovningen få besiktiga mina fordon, det har bra service, det är ofta de har hjälpt till med att justera ex ljusinställning både på mc och bilar, lätt att få tider och ett väl inarbetat system, smidig onlinebokning, nära till bilprovning både från hem och jobb, bra pris jag ser bara fördelar:)
Tror riskerna är större till försämring är mycket större med valfrihet vad det gäller besiktning av fordon.

Besikningstider eller snarare brist på detta är ni i storstaden mer utsatta av, i mindre håla är det lättare, även öppen tid för ombesiktningar med lätt tillgänglighet.

När du säger bra service, har du provat de andra? Om inte hur vet du hur de är? Inte undra på att det är inarbetat sedan 1965 med många upp & nergångar, hur många företag fungerar 100% första året? Den som tror att ASB inte är vinstdrivande kan drömma vidare, även ASB kommer bli privata med tiden & då kommer det bli ändringar. Det som talar emot ASB i dagsläget är att nu när monopolet är borta & kommer det inte fler aktörer är risken att ASB åker på böter då de kommer ha större del av besiktningen & hämnar ev fler aktörer. Det som har skrivits i tidningarna att efter 1Juli kommer det kosta ...... så mkt! Nå hur mkt har det höjts idag???? Det är ren skrämselpropaganda tidningarna gått ut med & såklart svenskarna sväljer det med hull & hår!

Nu säger jag inte att du ska byta besiktningsställe men säga tvärnej är ändå fel. Tidigare fanns det t,ex bara ett fåtal att välja på när man skulle ha el & vatten men idag finns det mängder. Har du fortfarande det gamla alternativet eller sportis?

De enda som finns idag är Carspect. Den i Tyresö besiktar hojar & den nyöppnade stationen i Åkersberga kommer också besikta hojar nu till våren. Även ev ny station kommer öppna i Vårby intill Ava Mc, förhoppningsvis kanske kör de öppet hus för mc när de kommer igång men det får man väl se när de ger mer info på deras sida. Även en station i Uppl Väsby som håller på att byggas, man ser den längs E4 norrgående kanske också kommer köra men vet inget. http://www.carspect.se/Sidor/default.aspx

Najs, AVA kan börja utöka sitt fusk med service, är hojen ändå nyligen besiktigad med en dålig kedja eller bromsok som sitter löst så måste det vara okej :yoparty

Undra när konkurrensen ska komma igång ordentligt? Än sålänge finns det ju bara stockholm som har två aktörer...

Jag är rädd att det blir som med elpriserna:mad:
Oligopol alla håller samma höga pris, när har en avreglering gynnat oss
konsumenter?
Kom nu inte dragandes med telefonabonnemang, jag har
fortfarande ingen täckning med mobil på sommarstället:gnissla

Undra när konkurrensen ska komma igång ordentligt? Än sålänge finns det ju bara stockholm som har två aktörer...

Fel!
http://www.carspect.se/Stationer/oppnade/Sidor/default.aspx

Najs, AVA kan börja utöka sitt fusk med service, är hojen ändå nyligen besiktigad med en dålig kedja eller bromsok som sitter löst så måste det vara okej :yoparty

Vad hoppfull du är då. Intressant eftersom många "kanske inte du" spyr galla över Bilprovningen så är det automatiskt dåligt på andra ställen?

Last edited:
I år blir det bilprovningen som får besikta bilen som vanligt. Är mycket nöjd med den service som de har haft här och har inte haft några problem alls med dem. Visserligen är det ganska fullt när det gäller tider men är man bara ute i tid så är det inget problem. Och dyker det upp ett alternativ så blir kötiderna antagligen bättre per automatik.

Om det finns något alternativ 2012 får jag ta ställning till det då. En besiktning är inte så avancerad, de kollar ju bara om det finns några fel som behöver/bör åtgärdas. Och jag ser hellre att de hittar ett fel för mycket än ett för lite. Om det nya stället är mycket billigare kanske jag testar, annars ser jag ingen anledning att byta som det ser ut just nu.

Det är väl bara i Stockholmsregionen det finns underlag, i många mindre städer finns det ju bara en SBP, och då är det nog svårt att öppna en till, behovet av besiktning är ju i högsta grad statiskt beroende på fordonsparken.

Anledningen till långa väntetider är inte bilprovningens fel utan bilägarna som väntar till sista månaden.
Jag kan nog vara lite seg att besikta ibland, inte ofta jag bokar första dagen i perioden :rolleyes: Men jag tycker alltid jag kan få tid inom 7 dagar nästan oavsett när jag bokar, sen att jag kanske får åka nån mil, men det känns som minsta problemet. Hos SBP ska väl tilläggas då.

Sen är det stor skillnad på bemötande på olika stationer också, många är jättetrevliga, tom hjälpsamma, men det finns en del rötägg också. Tex blev jag snudd på utskälld och idiotförklarad för att jag frågade om man behövde ombesikta pga motorfelkoder när alla värden var perfekta och bilen gick som en klocka... :huvet Men så ser det ju ut i princip alla branscher å andra sidan.

Inget svar men...
OT: Finns det en vettig anledning till varför man avmonopoliserade bilprovningen?
NEJ!
Är absolut ingen vän av vare sig monopol eller oligopol. Men med tanke på att jag nyttjat ASB/SBP:s tjänster ända sedan de började verksamheten 1965 och med få undantag varit nöjd med arbetet (SBP i Katrineholm - ruttna i hel-t..) så ser jag inte privatisering som nån speciell fördel..Detta tycks enbart ha vara en ideologisk fråga och med tanke på att MBR äger en del av SBP så finns det ju redan en stor andel "privat" i företaget.
(Fick f ö anmärkning på hojen pga jag hade lindat gashandtaget med isolerband, den gamla klistriga typen. "Man kunde fastna med handen..)

Bara att gratulera lobyisterna för ett väl utfört jobb som banar vägen så deras koncerner eller uppdragsgivare kan tjäna mer pengar. Jag tror de allra flesta var rätt nöjda med bilprovningen som det var och såg inga principiella skäl varför monopolet skulle bort. Allt förenligt med en monopolsituation är inte av ondo.

Kan man besikta hojen när som helst under året?
Min besperiod infann sig väl sent förra året, så jag hade inte möjlighet att besikta.
Men till våren måste jag ju såklart infinna mig på en station innan jag börjar bruka hojen.

Så, då är då frågan, går det att köra den på släpvagn till besiktningen även under vintertid för att få den besiktad?

Kan man besikta hojen när som helst under året?
Min besperiod infann sig väl sent förra året, så jag hade inte möjlighet att besikta.
Men till våren måste jag ju såklart infinna mig på en station innan jag börjar bruka hojen.

Så, då är då frågan, går det att köra den på släpvagn till besiktningen även under vintertid för att få den besiktad?

Ja det går bra.

Av rena pricipskäl så kommer inte jag att besikta någonannanstans iaf. Ett rent borgerligt skitpåhitt för att sälja ut. Är ingen fantast av att besikta överhuvudtaget men när jag måste så har sbp skött det dom ska och tider finns alltid. Man har ju förfasiken flera månader på sig att hitta en tid. Inga tider = dålig planering av individen. Man måste inte besikta hojen eller husvagnen första soliga veckan i april.

Last edited:
Måste ni boka tider? Jag får bara hem en lapp med en förreserverad tid och ett inbetalningskort. Kanonbra, bara pynta och skriva in i almanackan.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra