Väj ditt jävla mähä!

Den diskussionen kommer du aldrig vinna för om föraren inte kört för fort hade denne antagligen inte behövt köra om. Man kan mao konstatera att vederbörande inte kunde köra så fort och, tja du fattar.

Sorry att jag inte gav nått svar på ditt förra inlägg, ibland räcker inte riktigt tiden och kalorierna till och miggen missar :)

Om vi ska ta exemplet omkörningsolycka med tungt fordon och personbil så är dessa inte helt ovanliga, och ofta väldigt allvarliga. Grejen med just det exemplet är att du kanske förvisso har rätt i ditt påstående att om föraren inte kört så fort hade han inte behövt köra om. Men det argumentet blir tyvärr i sammanhanget en Ouroboros som inte leder någon vart.

För att förenkla det hela oerhört blir det ungefär såhär.

Om bilen körde 70 på 70 och inte 120 hade omkörningen möjligtvis inte skett, och olyckan hade då undvikits.

Om bilen punk och pricka förhöll sig till väjningsplikterna hade olyckan omöjligen kunnat ske, oavsett hastighet.

Sen kan jag käbbla på med epa traktorer, folk som kör 60 på 70 osv för att räkna exempel på när även någon inte kör för fort kan få för sig att köra om, men det är som sagt besides the point :tummenupp

Det är lite fascinerade hur ett egentligen ganska enkelt tankeexperiment kan bli komplicerat, men om man inte sätter fart på karusellen kommer man sällan framåt, typ :hihi
 
Sorry att jag inte gav nått svar på ditt förra inlägg, ibland räcker inte riktigt tiden och kalorierna till och miggen missar :)

Om vi ska ta exemplet omkörningsolycka med tungt fordon och personbil så är dessa inte helt ovanliga, och ofta väldigt allvarliga. Grejen med just det exemplet är att du kanske förvisso har rätt i ditt påstående att om föraren inte kört så fort hade han inte behövt köra om. Men det argumentet blir tyvärr i sammanhanget en Ouroboros som inte leder någon vart.

För att förenkla det hela oerhört blir det ungefär såhär.

Om bilen körde 70 på 70 och inte 120 hade omkörningen möjligtvis inte skett, och olyckan hade då undvikits.

Om bilen punk och pricka förhöll sig till väjningsplikterna hade olyckan omöjligen kunnat ske, oavsett hastighet.

Sen kan jag käbbla på med epa traktorer, folk som kör 60 på 70 osv för att räkna exempel på när även någon inte kör för fort kan få för sig att köra om, men det är som sagt besides the point :tummenupp

Det är lite fascinerade hur ett egentligen ganska enkelt tankeexperiment kan bli komplicerat, men om man inte sätter fart på karusellen kommer man sällan framåt, typ :hihi
Jag vill bara återgå till våra två grundregler, kör defensivt och visa hänsyn. Om man följer dem skulle olyckorna blir väldigt få. Tänk på att grundreglerna är till för att vi är människor och människor gör fel, så kommer det alltid att vara oavsett autonoma fordon eller ABS extra Plus De LuX eller vad det nu kan heta om några år.
Vi måste ha möjlighet att göra fel i trafiken utan att det ska behöva bli en olycka och det är där hastigheten kommer in. Kör vi fortare än vad vi kan hantera med våra sinnen så minskar marginalen radikalt, det är enkel matematik. Ju snabbare vi måste ta ett beslut ju sämre blir beslutet.
...Och om vi ska hårddra det så är våra sinnen konstruerade för 12-15 km/h, dvs så fort vi kan springa. Ögonen, hjärnan och våra reaktioner kan helt enkelt inte hantera 120 blås.

Många gånger är problemet alldeles för stora egon med mycket prestige. Hur många gånger har man inte blivit "straffad" av någon tokdåre som bara måste förbi, fastän jag redan kör över skyltad hastighet, dock inte tillräckligt högt över för tokdåren.
Då spelar det ingen roll att det är -3 och underkylt regn, han (det är alltid en han) är ju en så "viktig" person att vederbörande måste komma fram några minuter före mig.
Sen att beteendet gör att han riskerar inte bara sitt eget liv utan alla andras också är ju inte hans problem...
 
Ditt resonemang haltar f.ö. lite. Du får inte köra om om du inte kommer lyckas med omkörningen (alltså möte). Väjningplikt ska nog inte blandas in i den diskussionen. Så, om du kör 120 på 70-väg, "måste köra om" och frontar med en lastbil har du gjort generalfel
 
Kör vi fortare än vad vi kan hantera med våra sinnen så minskar marginalen radikalt, det är enkel matematik. Ju snabbare vi måste ta ett beslut ju sämre blir beslutet.
...Och om vi ska hårddra det så är våra sinnen konstruerade för 12-15 km/h, dvs så fort vi kan springa. Ögonen, hjärnan och våra reaktioner kan helt enkelt inte hantera 120 blås.
Det finns dessutom otroligt mycket forskning på G-krafter och hur mycket kroppen tål. Vid en smäll rakt in i en husväg i ca 200 km/h med en bil med all tänkbar skyddsutrustning blir belastningen så stor att de interna organen går sönder. Du dör. (inte alltid det finns alltid freaks). NASA har uttryckt att ca 50-75G är dödligt. Jag tror du utvecklar 100G när du kraschar i någonting kring 175 km/h. Jag kan har räknat/skrivit fel men nåt sånt typ. Det betyder också att alla tomtar som säger att fart inte spelar någon roll inte vet vad de pratar om. Eller så kör de så långsamt att 10 km hit eller dit inte spelar nån större roll. Plus som du skriver, vi hinner inte ens fatta beslut innan det är försent vid tillräckligt höga farter.

Återigen resonemanget berör ingen av de proffs på sporthoj som åker som en Gud, äter spik skiter taggtråd och kör 5000 mil per år. Så tar ni åt er gäller det inte er.
 
Det finns dessutom otroligt mycket forskning på G-krafter och hur mycket kroppen tål. Vid en smäll rakt in i en husväg i ca 200 km/h med en bil med all tänkbar skyddsutrustning blir belastningen så stor att de interna organen går sönder. Du dör. (inte alltid det finns alltid freaks). NASA har uttryckt att ca 50-75G är dödligt. Jag tror du utvecklar 100G när du kraschar i någonting kring 175 km/h. Jag kan har räknat/skrivit fel men nåt sånt typ. Det betyder också att alla tomtar som säger att fart inte spelar någon roll inte vet vad de pratar om. Eller så kör de så långsamt att 10 km hit eller dit inte spelar nån större roll. Plus som du skriver, vi hinner inte ens fatta beslut innan det är försent vid tillräckligt höga farter.

Återigen resonemanget berör ingen av de proffs på sporthoj som åker som en Gud, äter spik skiter taggtråd och kör 5000 mil per år. Så tar ni åt er gäller det inte er.
Såhär kan det se ut när man blir utsatt för 57G i en krasch. Och han gick därifrån, så det behöver inte vara dödligt med de g-krafterna. Men otäckt är det allt.

Bortoletos krasch på sista minuten i filmen.

 
Nu tror jag inte riktigt att de som smäller i den vanliga världen sitter på det sättet som man gör i en räjserbil. Var tvungen att kolla upp det men sensorer i Bräcks bil sade 214G (hans kommentar om han aldrig är rädd när han kör är f.ö. legendarisk. "En e inte så kåxig nä de går 300 km/h baaklänges", bör läsas på så bra Värmländska ni klarar). Han lever men det är rätt långt från en fullutrustad XC60 som han satt i också (han är/var skapligt vältränad också vilket hjälper till)
 
Jag vill bara återgå till våra två grundregler, kör defensivt och visa hänsyn. Om man följer dem skulle olyckorna blir väldigt få. Tänk på att grundreglerna är till för att vi är människor och människor gör fel, så kommer det alltid att vara oavsett autonoma fordon eller ABS extra Plus De LuX eller vad det nu kan heta om några år.
Vi måste ha möjlighet att göra fel i trafiken utan att det ska behöva bli en olycka och det är där hastigheten kommer in. Kör vi fortare än vad vi kan hantera med våra sinnen så minskar marginalen radikalt, det är enkel matematik. Ju snabbare vi måste ta ett beslut ju sämre blir beslutet.
...Och om vi ska hårddra det så är våra sinnen konstruerade för 12-15 km/h, dvs så fort vi kan springa. Ögonen, hjärnan och våra reaktioner kan helt enkelt inte hantera 120 blås.

Många gånger är problemet alldeles för stora egon med mycket prestige. Hur många gånger har man inte blivit "straffad" av någon tokdåre som bara måste förbi, fastän jag redan kör över skyltad hastighet, dock inte tillräckligt högt över för tokdåren.
Då spelar det ingen roll att det är -3 och underkylt regn, han (det är alltid en han) är ju en så "viktig" person att vederbörande måste komma fram några minuter före mig.
Sen att beteendet gör att han riskerar inte bara sitt eget liv utan alla andras också är ju inte hans problem...

"kör defensivt och visa hänsyn"

Detta är subjektiva uppfattningar. Defensivt för dig kanske är sjukt galet aggressivt för tant agda osv.

En väjningsplikt är inte subjektiv, den är objektiv och absolut, vacker och skön i sin enkelhet :Bugar

"Och om vi ska hårddra det så är våra sinnen konstruerade för 12-15 km/h, dvs så fort vi kan springa. Ögonen, hjärnan och våra reaktioner kan helt enkelt inte hantera 120 blås."

Jaha, och hur har du lyckats skrapa knä då? :va

"fastän jag redan kör över skyltad hastighet, dock inte tillräckligt högt över för tokdåren."

Vart går gränsen mellan dåre och tokdåre? :hihi

"Sen att beteendet gör att han riskerar inte bara sitt eget liv utan alla andras också är ju inte hans problem..."

Där kan jag hålla med om vederbörande befinner sig i en maffig metallbox. Om IDIOTEN :mad: glider fram på en motorcykel håller varken miggen eller statistiken med :fakta
 
Ditt resonemang haltar f.ö. lite. Du får inte köra om om du inte kommer lyckas med omkörningen (alltså möte). Väjningplikt ska nog inte blandas in i den diskussionen. Så, om du kör 120 på 70-väg, "måste köra om" och frontar med en lastbil har du gjort generalfel

"Notera att uttrycket väjningsplikt i denna tråd används väldigt svepande, det syftar på alla situationer när en trafikant ska lämna företräde osv. Detta är säkert underförstått vid det här laget, kan man hoppas, kanske :crash"

Bil A påbörjar omkörning och får möte av bil B. Vem ska väja/lämna företräde/anpassa sig, bil A eller bil B? På vilket sätt haltar det resonemanget?

Håller däremot med om att de olyckor där bilister frontar med lastbilar ofta innehåller generalfel från bilistens sida. Ska man vara helt ärlig anser jag darwinismen fullt godtagbar om man befinner sig i mötande körfält när en lastbil är på väg förbi. Tragikvärket vill såklart hitta lösningar på detta så alla kan få vara säkra och trygga. Nånstans så hamnar argumentationen i absurdum om du inte kan erkänna den typen av misstag ett dödligt sådant. Om du vill leva, se till att absolut inte frontalkrocka med en lastbil :tummenupp tänk på din väjningsplikt, typ :hihi
 
"Notera att uttrycket väjningsplikt i denna tråd används väldigt svepande, det syftar på alla situationer när en trafikant ska lämna företräde osv. Detta är säkert underförstått vid det här laget, kan man hoppas, kanske :crash"

Bil A påbörjar omkörning och får möte av bil B. Vem ska väja/lämna företräde/anpassa sig, bil A eller bil B? På vilket sätt haltar det resonemanget?

Håller däremot med om att de olyckor där bilister frontar med lastbilar ofta innehåller generalfel från bilistens sida. Ska man vara helt ärlig anser jag darwinismen fullt godtagbar om man befinner sig i mötande körfält när en lastbil är på väg förbi. Tragikvärket vill såklart hitta lösningar på detta så alla kan få vara säkra och trygga. Nånstans så hamnar argumentationen i absurdum om du inte kan erkänna den typen av misstag ett dödligt sådant. Om du vill leva, se till att absolut inte frontalkrocka med en lastbil :tummenupp tänk på din väjningsplikt, typ :hihi
Väjningsplikt vid omkörning :va
Omkörande förare har missbedömt och får stå på bromsen och skamset styra in bakom fordonet.
Eller ska mötande diskret styra ner i diket och skämmas :va

I övrigt vad gäller när man kommer ikapp någon så står det ju tydligt i trafikreglerna att man skall underlätta för bakomvarande fordon att köra om, men folk tror ju att det är tävling och blockerar omkörning.
Och det står också att man skall ligga så långt till höger som möjligt i fil och högerfil om det är flerfiligt.
Jag tycker att det är lätt att kolla backspegeln och gå ut så lång till höger som möjligt och släppa förbi bakomvarande, jag vet ju inte om det är akut till sjukhus/bb, whatever liksom.
(Jag har själv dragit alla rödljus och hastighetsgränser på väg till S:t Göran när dottern blev blå i nyllet, allergi, och hon väser "fortare pappa", fick snuteskort från Tranebergsbron, bromsade ner och sa S:t Göran tack, och det var kul att få ligga bakom ett blåljus istf framför).
 
Väjningsplikt vid omkörning :va
Omkörande förare har missbedömt och får stå på bromsen och skamset styra in bakom fordonet.
Eller ska mötande diskret styra ner i diket och skämmas :va

I övrigt vad gäller när man kommer ikapp någon så står det ju tydligt i trafikreglerna att man skall underlätta för bakomvarande fordon att köra om, men folk tror ju att det är tävling och blockerar omkörning.
Och det står också att man skall ligga så långt till höger som möjligt i fil och högerfil om det är flerfiligt.
Jag tycker att det är lätt att kolla backspegeln och gå ut så lång till höger som möjligt och släppa förbi bakomvarande, jag vet ju inte om det är akut till sjukhus/bb, whatever liksom.
(Jag har själv dragit alla rödljus och hastighetsgränser på väg till S:t Göran när dottern blev blå i nyllet, allergi, och hon väser "fortare pappa", fick snuteskort från Tranebergsbron, bromsade ner och sa S:t Göran tack, och det var kul att få ligga bakom ett blåljus istf framför).

Ja man har väjningsplikt vid omkörning! :mad: Hehe nej men vet att uttrycket "väjningsplikt" används väldigt svepande här, det finns ju förvarning om detta nånstans i väggen av text på första sidan :rofl

I övrigt stämmer dina skriverier bra som så ofta, synd att det inte fanns en liten gopro me när du körde rally harry till sankt göran, bombar-kollektivet har gått miste om bra material! :4skrika

Men det du nämner är ju någon typ av primitivt "jag störst först bäst" beteende som kickar in på många som blir omkörda :tungan Visst kan man tycka att det känns onödigt när man själv ligger i 80 på 70 och någon ska om, men så länge omkörningen görs snyggt och städat och väjningsplikterna :mad: iakttas så bryr jag mig inte överhuvudtaget. Som du sa, kanske är ett sjukdomsfall, kanske är en civvare, kanske är en gåstrajder, vem vet :hej
 
"kör defensivt och visa hänsyn"

Detta är subjektiva uppfattningar. Defensivt för dig kanske är sjukt galet aggressivt för tant agda osv.

Helt sant, det är därför som vi har åtminstone ett minimum av utbildning i form av ett körkort så vi åtminstone har hört talas om defensiv körning. Sen är det precis som allting annat i trafiken ett samspel mellan människor, där vissa är bra på det och andra försöker spela gud...


"Och om vi ska hårddra det så är våra sinnen konstruerade för 12-15 km/h, dvs så fort vi kan springa. Ögonen, hjärnan och våra reaktioner kan helt enkelt inte hantera 120 blås."

Jaha, och hur har du lyckats skrapa knä då? :va

När jag väljer att ta den snabba körningen till en bana, där alla kör åt samma håll, vi kör i fartgrupper där alla kör åtminstone hyfsat lika i fart, det finns inga träd och bilar att ta hänsyn till, då har jag/vi marginalerna som krävs för att det ska vara så säkert det kan bli. Det finns "tant Agda" där också och varken du eller jag hänger med henne... :)

Om du nu måste ha en förklaring så fattar ju du också att det är frågan om när nånting oväntat inträffar som vi inte har förmåga att hantera det i farter över 15 km/h.

"fastän jag redan kör över skyltad hastighet, dock inte tillräckligt högt över för tokdåren."

Vart går gränsen mellan dåre och tokdåre? :hihi

När man väljer att tro sig kunna hantera betydligt högre farter än mina medtrafikanter, då blir man en tokdåre eftersom det så fort det blir ett avvikande beteende så kan man inte hantera det, även om tokdåren tror sig kunna det.

"Sen att beteendet gör att han riskerar inte bara sitt eget liv utan alla andras också är ju inte hans problem..."

Där kan jag hålla med om vederbörande befinner sig i en maffig metallbox. Om IDIOTEN :mad: glider fram på en motorcykel håller varken miggen eller statistiken med :fakta
Du menar att du på fullt allvar tror att när du sitter på en hoj så är det inte farligt för andra, bara för dig själv?
 

Bifogat

  • bil_mc_krock.jpg
    bil_mc_krock.jpg
    343.9 KB · Visningar: 5
Helt sant, det är därför som vi har åtminstone ett minimum av utbildning i form av ett körkort så vi åtminstone har hört talas om defensiv körning. Sen är det precis som allting annat i trafiken ett samspel mellan människor, där vissa är bra på det och andra försöker spela gud...




När jag väljer att ta den snabba körningen till en bana, där alla kör åt samma håll, vi kör i fartgrupper där alla kör åtminstone hyfsat lika i fart, det finns inga träd och bilar att ta hänsyn till, då har jag/vi marginalerna som krävs för att det ska vara så säkert det kan bli. Det finns "tant Agda" där också och varken du eller jag hänger med henne... :)

Om du nu måste ha en förklaring så fattar ju du också att det är frågan om när nånting oväntat inträffar som vi inte har förmåga att hantera det i farter över 15 km/h.



När man väljer att tro sig kunna hantera betydligt högre farter än mina medtrafikanter, då blir man en tokdåre eftersom det så fort det blir ett avvikande beteende så kan man inte hantera det, även om tokdåren tror sig kunna det.


Du menar att du på fullt allvar tror att när du sitter på en hoj så är det inte farligt för andra, bara för dig själv?

Alright Niklas here we go hehehe :fyllisar

Bankörning och allt därtill ska avbetas i en tråd som kommer få Snigloms nuvarande hjärntumör att blekna i jämförelse :banana Det kommer bli en shitshow utan dess like, stay tuned :yoparty

Men vi börjar såhär då, det finns tveklöst tokdårar som hanterat avvikande beteenden i trafiken många gånger om med lyckat resultat, detta har diskuterats i andra trådar av the migg, så vi behöver kanske inte leka papegojor :hihi

Men Miggen är nästintill extas över att den ökända upplands bro olyckan kommit på tal, och detta bådar inte gott för vår käre norrlandspingvin ;) Jag rekommenderar att du omedelbart begär stöttning av brooklyn och altalato och hela pingvin flocken, du har knatat rakt in i miggens minfält :brinnerup

1.jpg

Du har alltså valt följande argument:

Hojar utsätter bilister för fara, med hänvisning till en mc olycka för 2 decennier sedan då både motorcyklist och bilist avled.

Okej, miggen godtar din hänvisning till upplands bro olyckan som bevis för att hojar utsätter bilister för fara, och ber dig kika lite på bilden ovanför :mattias

Utsätter flygplan folk i byggnader för fara?

Du har genom att ta upp upplands bro olyckan valt att argumentera för undantaget som bekräftar regeln, let´s dance :hihi



Vi börjar lugnt och städat, ovan är 2 exempel där bilister i krock med motorcykel klarar sig fin fint, motorcyklisten, not so much :crash

Du vet redan vart detta är på väg va? Du har valt att ta upp en olycka med ett utfall som är så pass ovanligt att den är ett perfekt exempel på uttrycket "undantaget som bekräftar regeln" :fakta

Likväl är de brinnande byggnaderna där uppe undantaget som bekräftar regeln att flygplan inte är en fara för folk i byggnader...

Om du vill fortsätta gräva djupare är det bara hojta till, du får gärna ge fler exempel där motorcyklister skadar bilister :tummenupp

2.jpg

Där har du en frontalkrock mellan bil och mc, bilisten klarade sig fin fint, motorcyklisten, not so much :crash

Det står alltså 3-1 hittills till fördel för olyckorna där motorcyklister inte skadar bilister men själva blir krossade, och miggen skulle säga att han ligger på ungefär 3 varv per minut i ettans växel... på sin 636a som varvar 16 000...

Tänk om bilisten i upplands bro olyckan hade följt väjningsplikterna till punkt och pricka, då hade det ju inte ens smällt :tungan

3.jpg
 
Hold your horses! Ingen kan argumentera emot att en oskyddad trafikant är just oskyddad, oavsett om vederbörande promenerar, cyklar eller kör motorcykel. Min poäng är att det är människan som är farlig och utsätter andra för fara. Ganska liten fara om man promenerar, ja om man inte halkar i tunnelbanan och ramlar ned för en rulltrappa och slår ihjäl någon annan.

Men, ju fortare du färdas så kommer massakraften i sig att bli farlig. En MC i 120 är en livsfarlig projektil som OM den träffar någon annan kommar att skada eller döda, ja redan i 10 km/h kan det skapa livsfarliga situationer.
Jag har under många år gått igenom djupstudierna från alla MC olyckor som har varit och du kan inte ana hur många av dem där det förekommer "collateral damage" där oftast helt oskyldiga människor blir skadade, men du ser det inte i nyhetsrapporteringen.

En av de jag tänker på var olyckan på Bergnäsbron här i Luleå där en "tokdåre" på hoj fick för sig att köra på bakhjulet och frontade med en bil. Hojen åkte rakt genom framrutan på bilen och skadade föraren i bilen. Nu hade han tur men det kunde ha blivit mycket värre.

Sen har vi alla singelolyckor där MC-föraren skadas svårt eller i tron att "det påverkade ju bara honom", eller hur? Att sen ambulanspersonalen som måste skrapa upp skiten mår piss och måste gå i terapi (självmordsfrekvensen bland ambulanspersonal är hög) Vittnena till olyckan kanske aldrig bir människor igen med mardrömmar och år av terapi. Sen har vi de anhöriga som kanske aldrig kommer över det onödiga dödsfallet och så vidare.

En olycka är ALDRIG en enskild händelse med bara ett offer, den påverkar många människor. Att då försöka gömma det faktumet i någons sorts självpåkallad inbillning om att det är synd om tokdåren, oavsett fordon, som medvetet väljer att utsätta andra människor för dessa faror i ett sorts egorus där man intalar sig själv att man är stålmannen och kan hantera ett fordon i höga farter, när nånting oförutsett inträffar. Jag har läst och tittat på bilder från mängder av rapporter där det enda som detta egorus skapar är ytterligare en gravplats och många sörjande anhöriga.

Vi kör hoj för att det är roligt och vi får en kick av accelerationen och fartupplevelsen och känslan av kontroll, men vi får ALDRIG glömma bort allvaret i det vi gör. Så fort vi väljer att förtränga konsekvenserna av vårat handlade så pissar vi på alla människor som lidit på grund av olyckor...

Sorry för att jag lägger en våt filt över en annars intressant tråd men jag har sett för mycket elände för att bara kunna diska över det.
Som förare av ett fordon så måste vi lära oss att tänka, både för vår skull och för alla våra medtrafikanter...

1763196672179.png
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top