Miggen
Hortryckare
- Gick med
- 27 Jan 2025
- Hoj
- Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Den diskussionen kommer du aldrig vinna för om föraren inte kört för fort hade denne antagligen inte behövt köra om. Man kan mao konstatera att vederbörande inte kunde köra så fort och, tja du fattar.
Sorry att jag inte gav nått svar på ditt förra inlägg, ibland räcker inte riktigt tiden och kalorierna till och miggen missar
Om vi ska ta exemplet omkörningsolycka med tungt fordon och personbil så är dessa inte helt ovanliga, och ofta väldigt allvarliga. Grejen med just det exemplet är att du kanske förvisso har rätt i ditt påstående att om föraren inte kört så fort hade han inte behövt köra om. Men det argumentet blir tyvärr i sammanhanget en Ouroboros som inte leder någon vart.
För att förenkla det hela oerhört blir det ungefär såhär.
Om bilen körde 70 på 70 och inte 120 hade omkörningen möjligtvis inte skett, och olyckan hade då undvikits.
Om bilen punk och pricka förhöll sig till väjningsplikterna hade olyckan omöjligen kunnat ske, oavsett hastighet.
Sen kan jag käbbla på med epa traktorer, folk som kör 60 på 70 osv för att räkna exempel på när även någon inte kör för fort kan få för sig att köra om, men det är som sagt besides the point
Det är lite fascinerade hur ett egentligen ganska enkelt tankeexperiment kan bli komplicerat, men om man inte sätter fart på karusellen kommer man sällan framåt, typ



"

Visst kan man tycka att det känns onödigt när man själv ligger i 80 på 70 och någon ska om, men så länge omkörningen görs snyggt och städat och väjningsplikterna 